Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204472 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #450 : 07.04.2010 klo 15:30:49 »
Onko kellään heittää lonkalta sellaista Pentel Brushpenin tapaista, jossa se tussi ois tujumpaa? Mä oon tullut nyt siihen tulokseen, että ko. brushpenin tussissa mättää joku, kun se leviää just sen verran _millä tahansa paperilla_ (oli se sitten bristolia, konepaperia, Moleskineä kuin vesiväreipaperiakin) että editoinnissa menee hiukset ja terve elämä, kun punakynää käyttää. Lisäksi sen tussi tahtoo olla aika litkua, kun Indian inkiä käyttää rinnatusten.
Siis sellainen kunnon brushpen, ei mitään Copiccien tai Faber-Castellin tapaista hupakynätouhua.

Tuppaa pullosta tussia täytettävään sutikynään.

Kuva erilaisista:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5700.msg124413.html#msg124413

Jyrkin testausta:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5700.msg124715.html#msg124715

Mä olen täyteskellyt molemmilla talensseilla, rotringilla ja pelicanilla. Sihvonen tekee nykyään Kankensa täytesudilla.

« Viimeksi muokattu: 07.04.2010 klo 15:39:11 kirjoittanut Pekka Salonen »

Emppu

• Vieras
« Vastaus #451 : 07.04.2010 klo 15:50:13 »
Siis kyseesä oli juuri sivellintussi, karvoineen kaikkineen, eikä mikään huopakynäsivellintussia, koska ne kuivuu alta aika yksikön (syy miksi mä pidän enemmän terästä kuin huopakynistä).

Tuppaa pullosta tussia täytettävään sutikynään.

Kuva erilaisista:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5700.msg124413.html#msg124413

Jyrkin testausta:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5700.msg124715.html#msg124715

Mä olen täyteskellyt molemmilla talensseilla, rotringilla ja pelicanilla. Sihvonen tekee nykyään Kankensa täytesudilla.

Onpas siinä arsenaali. :B

Mikä malli on ollu sieltä vuotamattomimmasta päästä? Derwentin paketissa olevan Pentelin kai voi laskea pois, mulla on se sen verran usein ruikkinut vettä niin häiritsevästi, ettei oo tohtinut kyllä sitä täyttämään tussilla. Kuinka helposti Talenssilla saa mokomat tukkoon?

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #452 : 08.04.2010 klo 16:49:35 »
Mikä malli on ollu sieltä vuotamattomimmasta päästä? Derwentin paketissa olevan Pentelin kai voi laskea pois, mulla on se sen verran usein ruikkinut vettä niin häiritsevästi, ettei oo tohtinut kyllä sitä täyttämään tussilla. Kuinka helposti Talenssilla saa mokomat tukkoon?

Mä käytän nykyään pullotussin kanssa lähes yksinomaan Pentelin pienikärkisintä mallia. Sakuran pienikärkinen tais olla vähän niukempijuoksuinen, meni helpommin drybrush-jäljeksi. Tiedä sitten olisko se vuotamattomampi.

Onhan noi kaikki sellasia, että noista kannattaa vetästä ensimäiset vedot suttupaperille. Jos ja kun terään on kerääntynyt ylimääräistä nestettä, eikun pyyhkii pois.

Derwentin pakkaamaa Penteliä oon nähny (Snow White:ssa Hakaniemessä) vain keskikokoa. Derwent pakkais kyl pienempääkin. (Mun Pentelit on ollu ihan Pentelin omissa paketeissa.)

Noi pysyy yllättävän hyvin kunnossa, kunhan säiliössä on mustetta ja muistaa pitää korkin päällä. Täytin koemielessä neljään pienikärkiseen Penteliin eri tusseja pitkälti yli vuos sitten. Talens Indian Inkkiä, Talens Drawing Inkkiä, Rotring Drawing Inkkiä ja Pelikan Drawing Inkkiä. Ollu mukana monella lentomatkalla, ei ole toistaiseksi pullahtanu koneessa. Välillä on ollu kuukausia, jolloin noihin ei ole kajottu. Ja kaikki neljä toimivat jees vieläkin.

(edit: tarkensin tussien nimiä)
« Viimeksi muokattu: 17.04.2010 klo 18:04:54 kirjoittanut Pekka Salonen »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #453 : 08.04.2010 klo 17:10:05 »
Olen valitellut aikaisemmin, että Pentelin Brush Penin tussi lähti kuimitettaessa pois paperin pinnasta. Cansonin kelta-harmaasta lehtiöstö ainakin.

Piirtelin tässä äsken työnteon lomassa huvikseni ukkoja tavalliselle kopiopaperille.
Kumitin lyijykynäviivat pois ja kas, Pentel-tussiviivat säilyivät ihan moitteettomina!!!

On se kumma, jos laadukkaalla paperilla homma menee ihan pipariksi ja bulkkipaperilla kaikki toimii moitteettomasti.

edit.
... tässä näyttäisi piilevän pieni toivonkipinä:
Ehkä löydän vielä joskus semmoisen paperin jolla pentelin muste pysyy moitteettomana ja jolle voi piirtää terällä musteen leviämättä.
Hiukan arveluttaa tuommoinen Brushpenin täyttö Talensin tussilla.  ?
« Viimeksi muokattu: 08.04.2010 klo 17:12:27 kirjoittanut Tertsi »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #454 : 08.04.2010 klo 18:01:20 »
Olen valitellut aikaisemmin, että Pentelin Brush Penin tussi lähti kuimitettaessa pois paperin pinnasta. Cansonin kelta-harmaasta lehtiöstö ainakin.

Piirtelin tässä äsken työnteon lomassa huvikseni ukkoja tavalliselle kopiopaperille.
Kumitin lyijykynäviivat pois ja kas, Pentel-tussiviivat säilyivät ihan moitteettomina!!!

On se kumma, jos laadukkaalla paperilla homma menee ihan pipariksi ja bulkkipaperilla kaikki toimii moitteettomasti.

Joskus kannattaa kokeilla erilaisia pyyhekumeja, siinäkin voi piillä vastaus.

Toisaalta, mitäs mä tiedän, oon ihan liian laiska kumittamaan ja käytän siihen tekosyynä sitä ettei tussi vaan katoa paperista. Jos pitää kumittaa, niin Edding R20 -muovikumi on "se" valinta. Mutta yleensä ei tarvitse, kun luonnoskynä on Staedtler "karat aquarell" 125-54 eli vaalea turkoosi...

Ostin muuten Lontoosta ihan sattumalta noita Pentelin tankkisiveltimiä pitkällä varrella, £4 /kappale. Pitää nyt sitten alkaa testailla, meneekö niihin esim Talens India Ink sisään, jos menee niin erittäin hyvä.

K
« Viimeksi muokattu: 08.04.2010 klo 18:04:40 kirjoittanut [kivi] »

Niteout

• Uusi jäsen
« Vastaus #455 : 17.04.2010 klo 14:27:49 »
Mulla on ollut jo jonkin aikaa kiinnostusta noihin piirrustusteriin, kun perustusseilla en saa tussattua mieleisellä tavalla. Terillä näyttää saavan hyvää jälkeä aikaan, ainakin mitä (japanilaisten) ammattilaisten sarjakuvista oon nähny. Terään en oo tosin koskaan koskenu eikä koko juttu auennut kunnolla, kunnes selailin tämän aiheen keskiväliä ja löysin kiitettävästi tietoutta noista teristä. Joten saa nähdä mitä siitä tulee.

Mitä mieltä olette Nikko-piirrustusteristä? Ajattelin tilata tuolta http://www.tempera.com/shop/ G- ja Saji-terät. Kelpaa varmaan ihan tavalliseen sarjakuvien tussaukseen?

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #456 : 17.04.2010 klo 15:01:15 »
Mitä mieltä olette Nikko-piirrustusteristä? Ajattelin tilata tuolta http://www.tempera.com/shop/ G- ja Saji-terät. Kelpaa varmaan ihan tavalliseen sarjakuvien tussaukseen?

Joo, kelpaa toki ja siihen ne nimenomaan on tarkoitettu. G-terästä täällä onkin ollut paljon juttua, ja tykätty on. Saji oli muistaakseni ohuempi ja sillä tehdään pienempiä yksityiskohtia. G-terä on helppoutensa takia varmasti mukava terä aloittaa, sillä kun voi piirtää suht vapaasti joka suuntaan toisin kuin "perinteisemmillä" terillä joilla itse aloitin vuonna miekka ja kilpi. Monen monta kertaa terä ykäsi tussia pitkin paperia, mutta G-terän kanssa noita ongelmia ei ole ollut. (Tai sitten olen nykyään vaan niin taitava, hoho.)

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #457 : 17.04.2010 klo 19:04:56 »
Ostin muuten Lontoosta ihan sattumalta noita Pentelin tankkisiveltimiä pitkällä varrella, £4 /kappale. Pitää nyt sitten alkaa testailla, meneekö niihin esim Talens India Ink sisään, jos menee niin erittäin hyvä.

Pentel ei kait tee pitkävartisia Aquasheja. Lienet ostanut joko Pentelin "standardikokoisen" brush penin tai todennäköisemmin Kuretaken vesisudin.

En ole kokeillu kunnon tussia Kuretakeissa, vettä ja väriseoksia vaan. Pentelit on mieluisampia, niin testit on jatkunu vaan niillä. Kerro toki, jos Kuretakesta on tussaukseen. Pelkään, ettei muste valu tolkullisesti eikä kärki pysy terävänä vähänkään isommilla kärjillä.

Pitkävartisia brush penejä saa hötömusteella ja vedenpitävällä. Niin no, tuskin neljällä punnalla.

Niteout

• Uusi jäsen
« Vastaus #458 : 17.04.2010 klo 19:10:07 »
Joo, kelpaa toki ja siihen ne nimenomaan on tarkoitettu.
Hyvä. Ja kiva tietää, että oon oikeilla jäljillä välineiden suhteen, kun sä saat tehtyä tehtyä niillä niin hyvää jälkeä (he heh.) Kiinnitin huomiota sun töihis jo jokin aika sitten :) Erottuvat edukseen.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #459 : 18.04.2010 klo 18:07:02 »
Hyvä. Ja kiva tietää, että oon oikeilla jäljillä välineiden suhteen, kun sä saat tehtyä tehtyä niillä niin hyvää jälkeä (he heh.) Kiinnitin huomiota sun töihis jo jokin aika sitten :) Erottuvat edukseen.

Kiitos, vaikka en kyllä itse pidä omaa viivaani mitenkään onnistuneena... moni saa G-terillä aikaan paljon parempaa jälkeä, kuin myös maru-terällä joita saa myös Temperasta ja jotka ehkä haluat jossain vaiheessa myös tarkastaa. Ne ovat G-terää hankalampia ja muistuttavat enemmän niitä vanhoja tussinsylkijäteriä. Kannattaa myös tsekata videoita ammattipiirtäjien tussaustekniikoista, niistä oppii paljon... G-terääkin voi käyttää niin monella tapaa.

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #460 : 18.04.2010 klo 19:48:02 »
G-terä on tosiaan kiva ja helppo väline johon on ainaki aluksi helppo rakastua, mutta olen huomannut sen myös aika määrääväksi työkaluksi. Piirtäjän tyylistä riippumatta G:llä tulee yllättävän persoonatonta jälkeä. Tarkoitan, että piirroksista usein näkee, että "jaa, G-terällä piirretty". Ei välttämättä huono asia, mutta itse olen huomannut monet muut terät kiinnostavammiksi niiden persoonallisten ominaisuuksien ansiosta. Lisäksi G antaa mustetta mun mielestä tasaisesti aivan liikaa.

Oma suosikki tällä hetkellä on Akateemisen kirjakaupan surkeahkosta valikoimasta löytynyt erittäin pätevä, monipuolinen ja rento Leonardt. http://www.dippennibs.co.uk/proddetail.php?prod=LeonardtDP700DrawSketch

Tällä kun piirtelee niin ei tarvi kastaa ihan koko ajan, mutta silti viiva ei muutu paperilla lätäköiksi. Terä on tosi pehmeä, mutta silti sillä saa myös säännöllistä, ohutta viivaa tarvittaessa. Ainoa ongelma on tullut vastaan sen jälkeen, kun pehmensin terää entisestään kynttilällä. Kuumentaminenhan vähentää myös kestävyyttä ja muodon pysyvyyttä...

Saman merkin tekstausteriä mulla on ollut jo iät ja ajat ja nekin ovat saavuttaneet jakamattoman suosioni.

Tämä Leonardt ei ole yhtä idioottivarma kuin G, mutta roiskii paljon vähemmän kuin ne perinteisemmät hiusterät.

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #461 : 18.04.2010 klo 20:08:01 »
Muistaakseni Orjan May joskus totesi, että terät pitää kuumentaa ennen kuin niitä voi käyttää. Minä suosittelen ensin kokeilemaan kunnolla ennen kuumentamista!

Kynttilässä tai sytkärillä lämmittämisen tarkoitus on terän pehmentäminen itselle sopivaksi. Tarve siis riippuu omasta tekniikasta ja taidosta. Usein pehmeä terä on vaikeampi hallita, joten ei sovi aloittelijoille yhtä hyvin.

Kuumentamisen vaikutus metallille on monille tuttu yläasteen kemiantunneilta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Metallin_l%C3%A4mp%C3%B6k%C3%A4sittely Päästäminen, eli kuumentaminen ja hidas jäähdyttäminen vähentää karkaisun vaikutusta. Metalli on sen jälkeen helposti muokkautuvaa, joten kuumennetut terät menettävät muotonsa helposti. Päästettyä metallia on vähän vaikea karkaista uudelleen kotioloissa.

Kaupasta tuodussa terässä on usein öljyä ja muuta tahmaa, mutta puhdistaminen ei ole syy kuumentaa terää. Tiskiaine toimii ihan yhtä hyvin.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #462 : 18.04.2010 klo 20:26:22 »
Pentel ei kait tee pitkävartisia Aquasheja. Lienet ostanut joko Pentelin "standardikokoisen" brush penin tai todennäköisemmin Kuretaken vesisudin.

Tuskin, koska paketissa selkeästi lukee Pentel Aquash. Siveltimessä itsessään ei lue kuin Pentel Japan.

Saattaa kyllä olla, että tämä on mielestäsi lyhyt. Ei se kuitenkaan ole varreltaan kuin puolitoista senttiä Sakuran sivellinkynää lyhyempi.

Kivi

OM

• Jäsen
« Vastaus #463 : 18.04.2010 klo 20:48:02 »

Tapasin Hulluilla Päivillä Manga-tarvikkeiden maahantuojan. Hän on menossa pian Koreaan eräälle suurelle tehtaalle, joka tekee kaikenlaisia taide-tarvikkeita, sivellin-tusseja jne. Sain häneltä Neo-pikon katalogin ja väri-karttoja.

Tänä vuonna tulee myyntiin aivan uudenlainen sivellin-tussi (brush-pen) nimeltä AKASHIYA THIN LINE, ohut-vartinen (väri hopea) uuden ajan kynä. Sen on edistyksellinen juuri sen vuoksi, että sen kärki oh huomattavasti ohuempi kuin perinteiset sivellin-tussi kynät, ja tämä edesauttaa paljon tarkempaan brush-penin käyttöä.

Ja tilauksessa on myös eri väri-sävyisiä sivellintussi-kyniä. Ne tulevat myyntiin kesällä joskus.
Sitten tulee mahdollisesti aitoja japanilaisia g-teriä terillä piitämiseen ja aitoa Manga-paperia, jossa on sivuilla sinisellä merkityt marginaalit. Mahdollisesti myös A3 koossa.  ainakin sanoin, että olisi kiva saada suomesta myös kokoa A3.

Tuo Deleter Catalogue premier Supplier of Manga Art Materials on loistava katalogi. Siellä oli niin paljon kaikenlaista piirtämiseen liittyvää, jota ei saa suomesta että masennuin täysin.

Pyysin maahantuojalta myös tilaamaan sellaista valkoista peite-väriä, jolla voidaan peittää sarjakuvissa virheet. Niitäkin oli erilaisia ja erityyppisissä formaateissa. Oli pulloa, kynää ja kaikkea hienoa.

Ja maahantuoja sanoi, että ehkä voisi tuoda maahan myös erilaisia musteita, joita katalogissa oli ainakin 8 erilaista mustan-sävyä.

« Viimeksi muokattu: 18.04.2010 klo 20:50:57 kirjoittanut Orjan May »

OM

• Jäsen
« Vastaus #464 : 19.04.2010 klo 19:50:39 »

Löysin erinomaisen linkin eBay huutokauppa sivuilta. Tuolla kaverilla on vaikka mitä piirustus välineitä myytävänä. Tsekatakaa itse.

http://stores.ebay.com/Winning-Pen-Store