Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204678 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

kalmisto

• Kreivi Karsten
  • Jäsen
  • Liikaa kahvia
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #15 : 17.09.2003 klo 15:36:27 »

Tarkempia ehkä mutta auttamattoman kömpelön ja kuolleen näköisiä. Vihaan tuota viivan runkkaamista. Mulla oikeesti vääntää mahanpohjasta aina kun näen että joku on vetänyt viivan useammin kuin kerran.

Vääntääkös mun piirrokset sun mahan ympäri? Enpäs usko että edes huomaat moista. Sitäpaitsi valopöytää vailla olevana olen varsin pakotettu piirtämään viivat kahteen kertaan. Eikä minun tapauksessa taida muutenkaan olla kyse keinotekoisesta elävöittämisestä. Tussaus kun tuppaa haalistumaan kumituksen yhteydessä ja näyttää perin kuvottavalta sellaisenaan. (pähkinän kuoressa: tahtoo sanoa että ei pidä yleistää niin herkästi)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #16 : 18.09.2003 klo 20:18:50 »
Vääntääkös mun piirrokset sun mahan ympäri? Enpäs usko että edes huomaat moista. Sitäpaitsi valopöytää vailla olevana olen varsin pakotettu piirtämään viivat kahteen kertaan. Eikä minun tapauksessa taida muutenkaan olla kyse keinotekoisesta elävöittämisestä. Tussaus kun tuppaa haalistumaan kumituksen yhteydessä ja näyttää perin kuvottavalta sellaisenaan. (pähkinän kuoressa: tahtoo sanoa että ei pidä yleistää niin herkästi)

mutta kun minä niin pidän yleistämisestä.

sinun piirroksesi ovat hyvin hauskoja eivätkä oikeasti suinkaan kiepsauttele vatsaani. mutta kyllä niistä todellakin huomaa että nyhrätty on.

voisit ehkä oikeaa mustetta kokeilla. sivellintä, irtoterää tai vastaavaa. ei haalistu gummatessakaan. ellei tolkuttomasti hinkkaa. tai sitten luonnostelet sinisellä kynällä ja jätät kumittamatta kokonaan.

kyllä keinot löytyy. älkää tappako viivojanne.  :'(

kalmisto

• Kreivi Karsten
  • Jäsen
  • Liikaa kahvia
« Vastaus #17 : 19.09.2003 klo 11:44:00 »

tai sitten luonnostelet sinisellä kynällä ja jätät kumittamatta kokonaan.

kyllä keinot löytyy. älkää tappako viivojanne.  :'(

Hmmm....kerro lisää tästä niin sanotusta "sinisestä kynästä" :) Eli miksi ei tarvitse kumittaa? Mitä olen missannut? Haluan olla kumittamatta.

kaltsu

• Jäsen
sinistä luonnostelua
« Vastaus #18 : 21.09.2003 klo 22:05:43 »
Hmmm....kerro lisää tästä niin sanotusta "sinisestä kynästä" :) Eli miksi ei tarvitse kumittaa? Mitä olen missannut? Haluan olla kumittamatta.

Eli tässä on se ajatus että vaaleansininen väri ei näy kopioitaessa ainakaan valokopiokoneella. Sininen puuväri esim. on niin lähellä paperin valkoista ettei kopiokone sitä huomaa. Omakohtaisia kokemuksia mulla ei ole(kun valopöydällä kaiken puhtaaksipiirrän), mutta voisin kyllä kuvitella että väreissä on eroja ja että esimerkiksi jotkut huopakynät ei kunnolla tartu liukkaalle puuväripinnalle? Kuka osaisi kertoa hiukan tarkemmin? Kivi? Joku?
« Viimeksi muokattu: 21.09.2003 klo 22:06:52 kirjoittanut kaltsu »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #19 : 21.09.2003 klo 22:18:35 »
valopöytää vailla olevana olen varsin pakotettu piirtämään viivat kahteen kertaan ... Tussaus kun tuppaa haalistumaan kumituksen

>Hmmm....kerro lisää tästä niin sanotusta "sinisestä kynästä"  Eli miksi ei tarvitse kumittaa? Mitä olen missannut? Haluan olla kumittamatta.

Parahin Kalmisto, mä kävin katsomassa sun piirroksiasi kotisivulinkistäsi, ja uskon vakaasti että ne olisivat aivan yhtä hauskoja vaikka et menisi tussikynän kanssa lähellekään ääriviivoja. Niiden pointti on ideassa, ei viivan elävyydessä. Hauskoja ovat kyllä.

Sen sijaan se, että ja jos kynä haalistuu kumittaessa on aivan toinen asia. Silloin on kyseessä a) väärä kynä (suosittelen jotain "oikeaa" valonkestävää mustetta tai tussia käyttävää kynää; esim terää, kapillaarikynää (/keraamista kynää eli "kertakäyttörapidoa") tai rapidoa) b) väärä paperi (paperista ei saa irrota liitua kun sitä raapii) c) väärä pyyhekumi (niitä on erilaisia eri kynille lyijykynästä muste- ja kuulakärkikyniin) ja/tai d) puutteellinen kuivumisaika (muste saavuttaa täyden kuivuutensa vasta vuorokauden kuluttua piirtämisestä. Jos aikoo kumittaa aiemmin, on käytettävä hiustenkuivaajaa tms).

Ja sitten siniseen kynään.

Ensiksi mun on sanottava: Mä olen ammattipiirtäjä, ja piirrän lähinnä rahasta. Teen kaikki duunini kirjapainoa silmälläpitäen. Sen vuoksi mulle ei oo kovin tärkeää, millainen originaali on, kunhan sen laatu miellyttää mua.

Skannaan kuvat itse painoa varten (etätyö rules) tai jos niistä halutaan paperioriginaali, otan valokopion 160g/m2 kartongille ja tarjoan sitä "originaaliksi". Aiemmin käytin reproa.

Kaikissa noissa on mahdollisuus "hukata" kuvasta hennommat, vähemmän pigmenttiä sisältävät osat. Eli siis vaaleat osat. Hyvä tällainen on vaaleansininen puuvärikynä, esim Faber Castellin 'Türkis Aquamarine 8200-154' tai Caran d'Achen 'Bleu pale 666 371'.

Jos luonnostelen lyijykynällä, käytän mieluiten valopöytää. Ilmankin kyllä pärjää, mutta silloin pitää odottaa päivän verran ennen kumittamista, olipa tussaamiseen käytetty kynä mikä tahansa.

Onnea jatkoon,

Kivi

EDIT: Kaltsu on sairaan nopee:-)
EDIT2: Keraaminen oli se sana.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2003 klo 08:35:44 kirjoittanut [kivi] »

kalmisto

• Kreivi Karsten
  • Jäsen
  • Liikaa kahvia
« Vastaus #20 : 22.09.2003 klo 13:07:51 »
Kiitoksia Kaltsu ja Kivi. Otan neuvosta vaarin ja testailen näitä uusia meininkejä. Katsotaan sitten jos vaikka työtahti nopeutuisi.

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
Tussausvälineet (Pensselitussit, huopakynät ja terät)
« Vastaus #21 : 22.10.2003 klo 17:28:00 »
Help! Mistä saisin (Turusta tai Hesasta, mieluummin Turusta..) ostettua sellaisen pensselitussin (vai miksi sitä kutsutaan) jollaisia oli fetareillakin myynnissä? Jossa oli sellaine täyttösäiliö?

Tuli kiireellinen tarve...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 14:05:47 kirjoittanut Reima Mäkinen »

annem

• Jäsen
  • Nothing is trivial.
Re:Pensselitussi
« Vastaus #22 : 22.10.2003 klo 20:58:44 »
Helsingistä sellaisia saa varmaan Uudenmaankadun Temperasta.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #23 : 23.10.2003 klo 15:35:03 »
Akateemisessakin oli vielä toissapäivänä.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #24 : 11.11.2003 klo 20:21:50 »
Kyselin Temperasta täytettäviä sivellinkyniä, mutta heillä ei ole kuulemma muita kuin tällaisia:

Onko tuo sellainen kuin te jotkut käytätte. Jos on, miten se sopii käteen.

Itse löysin Turun Väristä tällaisen:

muuten hyvä, mutta sitä ei voi täyttää, joten tulee hieman kalliiksi, jos joutuu ostaa uuden kynän (5€/kpl.).

Leo

• Jäsen
Tussausvälineet
« Vastaus #25 : 24.11.2003 klo 18:49:49 »
En ole aivan varma onko tätä aihetta käsitelty ennen kvaak.fi:ssä mutta kysyisin silti alan ammattilaisilta (ja muiltakin) mitkä ovat ohuimmat ja paksuimmat tussinne? Minulla ohuin taitaa olla 0,1 ja paksuin kaiketi 3,6 tai jotain...
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003 klo 16:30:18 kirjoittanut Leo Lehtinen »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tussausvälineiden paksuus
« Vastaus #26 : 24.11.2003 klo 19:43:40 »
Käytät ilmeisesti huopakyniä, mikä on ihan OK harjoitellessa ja aloitellessa, mutta käy pidemmän päälle kalliiksi kun huopakynät tahtovat kulua hyvinkin nopsasti käyttökelvottomiksi. Kannattaa opetella käyttämään tussausterää (piirustusterä) ja pullomustetta ja/tai siveltimiä. Vaatii pitemmän opettelun ynnä totuttelun, mutta välineet ovat kestävämpiä.
Vaan mikäs estää tekemästä millä vaan. Kyllä tuolla valikoimalla vaihtelevaa viivaa saa.

Timo

Leo

• Jäsen
« Vastaus #27 : 24.11.2003 klo 19:48:48 »
Käytät ilmeisesti huopakyniä, mikä on ihan OK harjoitellessa ja aloitellessa, mutta käy pidemmän päälle kalliiksi kun huopakynät tahtovat kulua hyvinkin nopsasti käyttökelvottomiksi. Kannattaa opetella käyttämään tussausterää (piirustusterä) ja pullomustetta ja/tai siveltimiä. Vaatii pitemmän opettelun ynnä totuttelun, mutta välineet ovat kestävämpiä.
Vaan mikäs estää tekemästä millä vaan. Kyllä tuolla valikoimalla vaihtelevaa viivaa saa.

Timo

Juuh, tuo sivellin kuullostaa mahdottomalta minulle sillä olen hirveä huono juuri tuollaisilla välineillä ja tuloksena on sarjakuva joka näyttääkolmivuotiaan tyylitajuttoman pikkulapsen kolmenminuutin kiukunpurkauksen onnettomalta raapustukselta, mutta tuota tussausterää voisi kokeilla. Millä tavalla se toimii ja mistä niitä voi ostaa ja kuinka kalliilla?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #28 : 24.11.2003 klo 19:55:06 »
Tussausterän hienous on juuri siinä että se on halpa. Irtoterä asetetaan vaan varteensa kiinni. Koko komeus ei varmaan maksa euroa tahi paria euroa enempää. Taidetarvikeliikkeessä niitä on. Tuskin kirjakaupoista enää nykyään saa. Pullomustetta voi ostaa pienissä pulloissa, mutta edullisempaa on hankkia tuommoinen puolen litran pullo kerralla. Kokeiluvaiheessa lienee paras kuitenkin vielä tyytyä ihan tavalliseen pikkupulloon. Mitä niitä nyt on tussimustetta, Pelikan jne. India-ink nimellä kutsutaan kai myös.
Kupla-Akatemiassa kannattaa tutustua tussaamiseen:
http://www.kupla.net/akatemia/
Tussiteräasiaan suoraan:
http://www.kupla.net/akatemia/framet.html?/akatemia/kerros1/luokka1a/tussiter.html

Timo

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #29 : 25.11.2003 klo 10:56:53 »
En ole koskaan tussausterää koittanut, mutta tuli mieleen sellainen asia, että eikös ne vaadi käytännössä paksumpaa paperiakin? Käykös siinä niin että minkä musteessa säästät huopakyniin verrattuna menetät paperin hinnassa? Tarkoitan sitä, että itse ainakin tussaan kynällä tavalliselle 80g kopiopaperille, lopputuloksen kun vedän kuitenkin läpi skannerista. Voisin kuvitella että tussausterä vaatisi ainakin 120g paperia.

Tuo vaihteleva viivan paksuus olisi  kyllä hienoa saavuttaa. Nykyään vetelen 0.2 tai 0.4 huopakynällä vaan uudestaan ohuen viivan päälle.

Onkohan muuten olemassa huopakynää josta saisi painamisen voimaa säätelemällä viivan paksuutta muutettua? Kalligrafiakynällä en ainakaan onnistunut piirtämään vaihtelevaa viivaa.... kynän pyöräyttäminen hiljalleen leveämmäksi viivan piirron aikana on ihan mahdotonta touhua.

Kai Saarto