valopöytää vailla olevana olen varsin pakotettu piirtämään viivat kahteen kertaan ... Tussaus kun tuppaa haalistumaan kumituksen
>Hmmm....kerro lisää tästä niin sanotusta "sinisestä kynästä" Eli miksi ei tarvitse kumittaa? Mitä olen missannut? Haluan olla kumittamatta.
Parahin Kalmisto, mä kävin katsomassa sun piirroksiasi kotisivulinkistäsi, ja uskon vakaasti että ne olisivat aivan yhtä hauskoja vaikka et menisi tussikynän kanssa lähellekään ääriviivoja. Niiden pointti on ideassa, ei viivan elävyydessä. Hauskoja ovat kyllä.
Sen sijaan se, että ja jos kynä haalistuu kumittaessa on aivan toinen asia. Silloin on kyseessä a) väärä kynä (suosittelen jotain "oikeaa" valonkestävää mustetta tai tussia käyttävää kynää; esim terää, kapillaarikynää (/keraamista kynää eli "kertakäyttörapidoa") tai rapidoa) b) väärä paperi (paperista ei saa irrota liitua kun sitä raapii) c) väärä pyyhekumi (niitä on erilaisia eri kynille lyijykynästä muste- ja kuulakärkikyniin) ja/tai d) puutteellinen kuivumisaika (muste saavuttaa täyden kuivuutensa vasta vuorokauden kuluttua piirtämisestä. Jos aikoo kumittaa aiemmin, on käytettävä hiustenkuivaajaa tms).
Ja sitten siniseen kynään.
Ensiksi mun on sanottava: Mä olen ammattipiirtäjä, ja piirrän lähinnä rahasta. Teen kaikki duunini kirjapainoa silmälläpitäen. Sen vuoksi mulle ei oo kovin tärkeää, millainen originaali on, kunhan sen laatu miellyttää mua.
Skannaan kuvat itse painoa varten (etätyö rules) tai jos niistä halutaan paperioriginaali, otan valokopion 160g/m2 kartongille ja tarjoan sitä "originaaliksi". Aiemmin käytin reproa.
Kaikissa noissa on mahdollisuus "hukata" kuvasta hennommat, vähemmän pigmenttiä sisältävät osat. Eli siis vaaleat osat. Hyvä tällainen on vaaleansininen puuvärikynä, esim Faber Castellin 'Türkis Aquamarine 8200-154' tai Caran d'Achen 'Bleu pale 666 371'.
Jos luonnostelen lyijykynällä, käytän mieluiten valopöytää. Ilmankin kyllä pärjää, mutta silloin pitää odottaa päivän verran ennen kumittamista, olipa tussaamiseen käytetty kynä mikä tahansa.
Onnea jatkoon,
Kivi
EDIT: Kaltsu on sairaan nopee:-)
EDIT2: Keraaminen oli se sana.