En ole aivan varma onko tätä aihetta käsitelty ennen kvaak.fi:ssä mutta kysyisin silti alan ammattilaisilta (ja muiltakin) mitkä ovat ohuimmat ja paksuimmat tussinne?
Tekstaukseen käyttämäni kuitukärki on 0,3, joskus harvoin 0,5. Ruutujen reunoihin käytän kapeaa huopatussia. Muuten kaikki mun piirtämiseni tapahtuukin BB-terällä, siveltimellä ja rasvakynällä.
Terän opetteluun menee vuosi, siveltimeen kolmisen vuotta. Kannattaa aloittaa ajoissa, on ehdottomasti vaivan arvoista kun jälki alkaa näyttää hyvältä. Työvälineet käyttäytyvät paremmin kun tussi on ohutta - lisää vettä erillisessä kupissa ja valitse valmiiksi hyvinjuokseva tussi, esimerkiksi Talens India ink.
En ole koskaan tussausterää koittanut, mutta tuli mieleen sellainen asia, että eikös ne vaadi käytännössä paksumpaa paperiakin? Käykös siinä niin että minkä musteessa säästät huopakyniin verrattuna menetät paperin hinnassa? Tarkoitan sitä, että itse ainakin tussaan kynällä tavalliselle 80g kopiopaperille, lopputuloksen kun vedän kuitenkin läpi skannerista. Voisin kuvitella että tussausterä vaatisi ainakin 120g paperia.
Tavallinen kopiopaperi syö kyniä enemmän kuin sileämpi paperi, ja ainakin mun makuuni se on liian "hidasta" ja imevää. 80g/m2 kopiopaperille ei oo kiva piirtää kuin lyijykynällä, tussijälkeen en ainakaan itse osaa luottaa. Mutta tuo on makuasia, halpa hinta on iso bonus, eikä se nyt _niin_ huonoa oo.
Itse käytän 160 - 240 g/m2 väliltä olevia papereita, yleensä 200g/m2 Schoellershammer Durexia. 20 A3 arkin blokki maksaa 11,77 e Temperassa.
Luonnosteluun käytän lyijykynälle ja siveltimelle sopivaa 110g/m2 Schoellershammer No4:ää, 50 A3 arkin blokki maksoi viimeksi 5,89 e Temperan tarjouksessa.
Kallistahan tuo on, mutta a) paperi on tärkeämpi kuin kynä; huonolla paperilla hyväkin kynä on susi, kun taas hyvälle paperille piirtää vaikka tulitikulla ...ja b) noista sarjakuvista saa sen verran palkkaa, että niihin kannattaa sijoittaakin.
Onkohan muuten olemassa huopakynää josta saisi painamisen voimaa säätelemällä viivan paksuutta muutettua? Kalligrafiakynällä en ainakaan onnistunut piirtämään vaihtelevaa viivaa.... kynän pyöräyttäminen hiljalleen leveämmäksi viivan piirron aikana on ihan mahdotonta touhua.
Kyllä, Kutilan Ari käyttää jotain Pentelin tai Pilotin kynää, jossa on halkaistu valkoinen muovikärki. Toimii.
Kalligrafiakynät eli tasaterät kannattaa unohtaa piirtämisessä ennen kuin on ihan varma tekemisistään. Niin huopaiset kuin metallisetkin.