Kirjoittaja Aihe: Originaalit  (Luettu 126423 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Originaalit
« Vastaus #210 : 17.01.2013 klo 20:13:33 »
ja kirjojen liitteinä olleita originaaleja (esim. Steve Rude,
Rude tekee kyllä eri hienoa jälkeä.
En ole Nexukseen päässyt koskaan sisälle, mutta miehen tekemät pastissimaiset Kiby -jutut ovat olleet kyllä herkkua!

OM

• Jäsen
« Vastaus #211 : 17.01.2013 klo 20:32:48 »
Steve Rude on minun yksi lemppari artistejani. Ehkä kaikki eivät ole tienneet, että Steve Rude on useana vuonna julkaissut SKETCHBOOK kirjoja, joissa on upeita  luonnoksia, piirroksia ja kaikkea muuta.

Mutta Steve Ruden sketchbook kirjoja voit tilata esimerkiksi suoraan häneltä tai kirjakauppojen kautta.

http://www.steverudeart.com/Art_Books_s/3.htm
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013 klo 12:16:54 kirjoittanut Orjan May »

MTT

• Jäsen
« Vastaus #212 : 17.01.2013 klo 21:40:13 »
Rude tekee kyllä eri hienoa jälkeä.
En ole Nexukseen päässyt koskaan sisälle, mutta miehen tekemät pastissimaiset Kiby -jutut ovat olleet kyllä herkkua!

Itse kyllä olen tykännyt Nexuksestakin vaikken ole läheskään kaikkia lukenutkaan. Itse omistan vain ensimmäisen osan noista archive kirjoista.

Ruden originaali on kyllä selkeästi hienoin originaali mitä mulla on.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #213 : 17.01.2013 klo 22:58:09 »
Eikös noin hieno maalaus kuuluisi kehyksiin eikä kirjan väliin.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #214 : 18.01.2013 klo 08:11:26 »
Eikös noin hieno maalaus kuuluisi kehyksiin eikä kirjan väliin.

Et arvaa kuinka monta kertaa olen asiaa harkinnut.
Kuitenkin jos tuon tekee niin kirjan arvo laskee :( Tuota Super Deluxe versiota kun on tehty vain 13 kpl.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #215 : 24.01.2013 klo 15:00:53 »
Näkyi tuossa yhdessä paikassa olevan myynnissä kehystettyjä Kari Suomalaisen pilakuva-originaaleja. Hp. 550€/kpl  Minusta aika nihkeä hinta. Mitä mieltä olette? Nämä näyttivät vielä olevan jotain myöhäisempien kausien tusinajuttuja, kuplat tekstattu jollain harmaantuvalla huopiksella ja rasterit merkattuna sinisellä vesivärillä(?).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #216 : 24.01.2013 klo 15:25:51 »
Näkyi tuossa yhdessä paikassa olevan myynnissä kehystettyjä Kari Suomalaisen pilakuva-originaaleja. Hp. 550€/kpl  Minusta aika nihkeä hinta. Mitä mieltä olette? Nämä näyttivät vielä olevan jotain myöhäisempien kausien tusinajuttuja, kuplat tekstattu jollain harmaantuvalla huopiksella ja rasterit merkattuna sinisellä vesivärillä(?).

Mikä se paikka oli? Jos kyseessä on taidegalleria, niin niille se voi olla ihan käypä hinta... Huutokaupoissa Karin kuvia tuntuu liikkuvan ainakin pari vuodessa, hinnat yleensä luokkaa 200-300 €. Mielenkiintoista kyllä, hintoihin ei tunnu suuresti vaikuttavan se, mitä alan harrastaja ajattelisi: onko kuva hyvin piirretty vai ei ja kuinka vanha se on. Hintataso on ollut kuvasta riippumatta kohtuu vakaa.

Rasterien paikat Kari merkkasi vesivärillä jo pitkälti 50-luvulta asti. Mutta myöhempinä aikoina, jostain 70-luvun lopulta alkaen, siirtyi käyttämään heppoisempaa, halvempaa paperia ja sitten 80-90-luvuilla teki kuvien tekstauksen usein huopakynällä (etenkin sellaisissa kuvissa, missä on puhekupla) ja se tosiaan haalistuu.

En ole kysynyt asiasta varmistusta, mutta oletan, että Karilla oli vakiodiili jonkun kehystysliikkeen kanssa: kaikki eri pakoissa myynnissä näkemäni Karin kuvat ovat nimittäin olleet kehystetty samalla tavalla: samanvärinen vaalea paspatuuri ja puulista.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #217 : 24.01.2013 klo 16:48:57 »
Mikä se paikka oli? Jos kyseessä on taidegalleria, niin niille se voi olla ihan käypä hinta... Huutokaupoissa Karin kuvia tuntuu liikkuvan ainakin pari vuodessa, hinnat yleensä luokkaa 200-300 €. Mielenkiintoista kyllä, hintoihin ei tunnu suuresti vaikuttavan se, mitä alan harrastaja ajattelisi: onko kuva hyvin piirretty vai ei ja kuinka vanha se on. Hintataso on ollut kuvasta riippumatta kohtuu vakaa.
Ehkä pikemminkin puotia voisi luonnehtia antiikkiliikkeeksi. Kuvittelisin kanssa että noita joku saattaisi hankkia esim. lahjaksi. Tuo 200-300€ tuntuu paljon kohtuullisemmalta/oikeammalta minusta. Silti pitää löytyä oikea ostaja, sarjakuvan tai taiteen harrastajalle tuollainen nopea, sanoisin jopa ylimielinen sutaisu ei kovin paljon anna, vaikka kuinka olis lennokasta viivaa.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #218 : 25.01.2013 klo 15:58:21 »
Kävin ihailemassa Heritage Auctions -sivuston tarjontaa. Ensi kuussa huudetaan taas mm. Barksin öljymaalausta, Watterson-strippiä, komeaa Blueberry-sivua. Myös Frank Milleriä ja muuta kivaa.

Saapa nähdä rikkooko tämäkin Barks sadan tonnin rajan. "The Goose Egg Nugget" -maalaushan nousi lähes 120 tuhanteen. Onhan tuostakin tietysti vielä pitkä matka Todd McFarlanen hämähäkkimies-kansiin. Viime kesän Amazing Spider-Man #328 kansitussuksesta maksettu $675,250 on jo aivan "hämärän rajamailta" oleva hinta.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #219 : 25.01.2013 klo 17:41:25 »

Kun täälläkin on pari jenkkisarjakuvien originaalien keräilijää, niin pistänpä tännekin pohdintaan erään, sanoisinko nyt, filosofisen kysymyksen.

Amerikkalaisissa sarjakuvalehdissähän on, kuten tunnettua, liukuhihnasysteemi: yksi kirjoittaa, toinen luonnostelee, kolmas tussaa, neljäs tekstaa, viides värittää.
Yleensä lehden "varsinaiseksi" piirtäjäksi mielletään lyijykynäpiirrosten tekijä ja samoin yleensä rankataan myös näiden lehtien originaalipiirrosten hinnat: lyijykynäpiirtäjän nimi on yleensä se, joka tekee piirroksesta arvokkaan tai arvottoman, tussaajan nimellä ei ole niin väliä.
Hiukan erikoista, kun se lopullinen jälki siinä sivullahan on kuitenkin tussaajan tekemää ja itse asiassa sen lyijykynäpiirtäjän työ on pyyhitty siitä pois.
Mutta näin se on kuitenkin mennyt. Joten kun esimerkiksi minun yksi suurimpia lapsuuden supersankaripiirtäjäsuosikkeja oli Walter Simonson, niin tähän asiaan törmäsi väkisin: kuten mainittua, Simonson on pitänyt itse tussaamansa originaalit itsellään ja myynnissä on (käytännössä) ainoastaan toisten tussaajien viimeistelemiä sivuja. Niinpä se oli siis ainoa vaihtoehto saada Simonsonin sivu itselleen: tässä kaksi minulla olevaa, toinen Art Thibertin ja toinen Bob Wiacekin tussaamana.

Kun näitä originaaleja tarkastelee, niin lyijykynäpiirroksen jälkiä on kuitenkin vielä havaittavissa siellä täällä.
Vaan mitäpä tapahtuu, jos sivu onkin tussattu valopöydällä? Periaatteessahan lopputulos on sama: toisen piirtäjän luonnosten pohjalta toinen piirtäjä on tehnyt tussipiirroksen. Mutta ei enää samalla paperilla. Työ pohjautuu lyijykynäpiirtäjän piirrokseen, mutta tämä ei ole enää fyysisesti koskenut samaan paperiin. Onko se enää sama asia? Useimmat keräilijät sanoisivat, että ei, mutta tarkalleen miksi näin on, alkaa sitten jo mennä vähän syvälliseksi. Pohjimmiltaan kai kyse on siitä, että originaalin viehätys on siinä, että se juuri on sen taiteilijan alkuperäinen, käsin tekemä työ - ja valopöydällä jäljennetyissä töissä tämä ketju katkeaa.

Nostan tämän esille siksi, että nykyään on ilmeisesti yleistymässä käytäntö, joka siirtää tämän vielä askeleen eteenpäin: lyijykynäpiirrosta ei enää edes jäljennetä fyysisesti valopöydällä, vaan se skannataan ja printataan sinikopiona paperille, johon tussaaja tekee työnsä tämän printin päälle.
Kun esimerkkinä oli Simonson, niin tässä yksi hänen tällä tavalla tussattu työnsä myynnissä:

http://www.comicartfans.com/ForSaleDetails.asp?ArtId=397507&dId=19

Myyjä tuntuu pitävän sitä saman arvoisena, kuin kokonaan perinteisin menetelmin tehtyä työtä. Mutta mitäs ajattelette, onko se sama asia?
Minusta jotenkin ei, en minä oikein osaa ajatella tuota enää Simonsonin originaalina.
Simonsonin työhön pohjautuvana tussaajan originaalina kyllä, mutta ei Simonsonin itsensä originaalina.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2013 klo 17:46:03 kirjoittanut Jyrki Vainio »

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #220 : 25.01.2013 klo 18:04:23 »
Olemme näköjään Jyrkin kanssa miettineet samaa asiaa. Taitaa omasta kokoelmasta löytyä kaikilla edellä mainituilla tavoilla tehtyjä sarjakuvia. Nykyään tosiaan tuo uudelle paperille skannaaminen olevan aika yleistä.

Kyllähän se tietysti on paras vaihtoehto, että kumpikin taiteilija on koskenut samaan paperiin mutta en tiedä häiritseekö se itseäni silti kovinkaan paljon vaikka se olisikin tehty eri tavalla. Oma ajatusmaailma menee ehkä jotenkin niin, että on hienoa omistaa se kappale, jossa on ne tussatut elementit, jotka esiintyvät itse sarjakuvassa. Hiukan vaikea ehkä selittää mutta varmaan tuosta suurinpiirtein pointin ymmärtää. Joten mieluiten ehkä silti omistan tussatun version sivusta, vaikka lopullinen paperi ei olisi fyysisesti enää taiteilijaan koskenutkaan. Mutta ymmärrän täysin myös sinun filosofiasi tästä asiasta. Varmaankin aika keräilijäkohtaista mutta hauska huomata, että muutkin tätä miettivät.

Originaalin myyjiä mietittäessä asiaa täytyisi tietysti tarkastella vähän eri kantilta. Ainakin jokaisen sivun kohdalla tulisi mainita millä tavalla originaali on tuotettu. Ja ehkä se voisi näkyä hinnoissakin. Itse suosin usein tilauksissani Artist's Choisea, josta olen monet originaalit ostanutkin tussaajan nimen alta, enkä suinkaan varsinaisen piirtäjän kohdalta. Tämä on mielestäni ihan hyvä jaottelu kyseiseltä kauppiaalta. Scott Hanna on esimerkiksi sellainen tussaaja, jonka nimen alta olen monet ostokset tehnyt.

Hienoja origiaaleja muuten, varsinkin tuo alempi on oikein klassista Simonsonia!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #221 : 26.01.2013 klo 11:58:24 »
Muutama juttu tulee tuosta mieleen. Kuvataiteen puolellahan on ollut melko yleistä että työ on signeerattu jonkun nimiin, vaikka se ei olisi sitä itse (kokonaan) tehnytkään. Tässä on takana ajattelu että työ on kuitenkin mestarin itsensä hyväksymä, jos ei muuta. Kuten tiedämme tätä samaa periaatetta ei voi kuitenkaan soveltaa varsinkaan supersankarisarjakuviin.

Noissa sarjiksissa lyikkärien arvostus johtuu varmaan siitä, että siinä näkyy  se kuvittajan luova panos, siinä missä tussaus on lähes pelkästään mekaanista perspiraatiovaihetta, luonnoksen toistamista. Näin siis teoriassa. Amerikkalaisessa metodissahan on tosiaan ideana tehdä mahdollisimman tarkat luonnokset. En tiedä miten tämä toteutuu käytännössä, mutta sen olen ollut havaitsevinani että tussaaja ei kuitenkaan aina malta pysyä lestissään ja toisaalta häne tyylinsä lienee jopa sallittua hieman näkyä. Lyijykynäilijä siis hoitaa sivu ja ruutusommittelun ja pystyy muutenkin vaikuttamaan kerrontaan, siinä se syy.

Se, kuka paperiin on koskenut ja tehnyt mitäkin on jo sitten sarjakuvan puolella hifistelyä. Tietenkin originaaleja on kiinnostava tutkia, se voi olla jollekin syy ostaa siinä kuin vaikka kuva-aihe tai työn syntymäajankohta, sen kiinnostavuus sijoituksena tms. Töiden rahallinen arvo kuitenkin perustuu ainoastaan kysynnän ja tarjonnan tasapainoon.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #222 : 26.01.2013 klo 12:42:37 »
Se, kuka paperiin on koskenut ja tehnyt mitäkin on jo sitten sarjakuvan puolella hifistelyä.

Sitähän tässä juuri tarkoitan: itse varsinaisen tuotteen, painetun sarjakuvan ja sen lukemisen kannaltahan ei ole väliä, millä nimenomaisella tekniikalla työ on tehty. Siitä voidaan selkeästi sanoa, että kuvat ovat joka tapauksessa lyijykynäilijän ja tussaajan yhteistyön tulosta, työskentelivät he sitten samalla paperilla tai erikseen. Valmiissa työssä heidän kummankin panoksensa on ihan yhtä lailla läsnä.
Mutta että juuri nimenomaan originaalien suhteen tämä kysymys nousee esille erilaisella tavalla, kuin muussa sarjakuvaharrastuksessa. "Mitä tarkoittaa aito" jne.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #223 : 26.01.2013 klo 14:20:55 »
Mutta että juuri nimenomaan originaalien suhteen tämä kysymys nousee esille erilaisella tavalla, kuin muussa sarjakuvaharrastuksessa. "Mitä tarkoittaa aito" jne.
Aidon voi määritellä varmaan useammalla tavalla, mutta varmaan yleisin merkitys on synonyymi sanalle alkuperäinen. Digipuolellahan ei tunnetusti originaaleja (alkuperäisiä) synny. Ainakin minä ajatelisin että se lyikkärioriginaali, joka on digitoitu ja siirretty tussauspaperille on (piirtäjän) alkuperäinen. Tussattu sivu on sitten sen sarjakuvan alkuperäinen, eihän siitä tosiaan enää pysty millään näkemään lyijykynäilijän viivaa, vaikka hänen sommittelunsa ja ajattelunsa pystyisikin hahmottamaan. Eli valmis sarjakuvasivu ajaa ihan saman asian kuin kuvaamasi prosessin läpi käynyt "originaali". Kauppias tietenkin yrittää puhua muuta ja lisätä paperinpalan arvoa sen minkä pystyy.  :)

Tuli mieleen myös keramiikka tai raha- ja mitalitaide, jossa taiteilija tekee mallin (enemmän tai vähemmän 1:1) ja se sitten tavalla tai toisella monistetaan. Silti nämä tuotokset ovat myös alkuperäisiä (ja taidetta/alkuperäistä muotoilua) sikäli kun ovat vaikkapa "1. painoksesta". Eli heti suunnittelemisen jälkeen monistettuja. Ei niissäkään näy taiteilijan käden jälki, vaikka kädenjälki näkyy.  :) 

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #224 : 26.01.2013 klo 15:56:20 »
Samaa miettinyt itsekin, vaikken originaaleja aio ostellakaan.
Muutama juttu tulee tuosta mieleen. Kuvataiteen puolellahan on ollut melko yleistä että työ on signeerattu jonkun nimiin, vaikka se ei olisi sitä itse (kokonaan) tehnytkään.
Tästä tulee mieleen erityisesti vanhat sanomalehtisarjat, mm Tim Tyler's Luck, jossa on Lyman Youngin signeeraukset, mutta piirrostyö oli jonkin aikaa täysin Alex Raymondin käsistä. Nykyisin Young on melko tuntematon, kun taas Raymond on monien mielestä kaikkien aikojen paras sarjakuvapiirtäjä.
Mikä määrittelee tässä tapauksessa originaalin arvon? Youngin signeeraus? Tieto siitä, että Raymond toimi haamupiirtäjänä niihin aikoihin? Youngilla oli muitakin haamuja, joten onko Raymondinkaan osuus varmaa?
Väitetään myös, että menestyttyään Bud Fisher ( Mutt & Jeff ) palkkasi tuloillaan haamukäsikirjoittajan sekä haamupiirtäjän ja lojui riippumatossa, kun rahaa virtasi tilille.  Signeerauskin oli toisen kädestä.

Kenen nimissä nämä myydään ja miksi?