Tänään ei ahdista mikään. Itseasiassa
olen tänään niin hyvällä päällä, että annan piiitkästä aikaa kritiikkiä.
Hylätty kuvitustyö. 
Tässä kuvassa kolme asiaa häiritsee eniten. Tausta on liian erilainen hahmon kanssa,
se hyppää silmille. Kokeile poistaa tuo "röpelöisyys", sen pitäisi rauhoittaa sitä.
Tämä kuva toimisi kyllä ihan mustavalkoisenakin (ehkä jopa paremmin).
Kiinnitä enemmän huomiota perspektiiviin. Vaikka sitä ei aina ajattelekkaan, niin se
kyllä vaikuttaa ihmiseenkin. Hahmosi jalkaterien pakopisteet menevät todella matalalla
olevaan horisonttiin. Myös hahmon asento on aika hutera, tyyppi kaatuu. Ongelman
aiheuttaa polvien nivelkohta. Tarkastele mallista missä kulmassa jalka taittuu tällaisessa
asennossa.
Jalan lihaksisto on vääränlainen. Etenkin vasemman jalan (meistä katsoen oikean puoleinen) anatomia häiritsee. Ihmisellä ei ole tuollaista vesipisaramaista lihasta.
Lisäksi siitä jalasta puuttuu polvi.
Pienellä työstämisellä saat tuosta ihan hyvän kuvan.
OK:
Ensimmäisenä silmääni pistää sommittelu. En usko, että kuvan oikean reunan rajaus
on paras mahdollinen. Vasemman reunan laaja musta alue lisää oikean reunan
häiritsevyyttä. Lisäksi etualalla olevan peikon rajaus nivelkohdasta ei ole perusteltua.
Samaten kuin ei saman hahmon toisen jalan polven ja jalkaterän leikkaaminen ulos
kuvasta. On sanottu, että yhdestä valmiista kuvasta pitäisi tehdä vähintään seitsemän
luonnosta. Näin monimutkaisesta vielä huomattavasti useampi.
Noita viivavarjostusjuttuja en edes huomannut ennen kuin luin kommentteja. Joten
ainakaan minua ne eivät hirvittävästi häirinneet. Mutta metsän puiden varjostus
kylläkin pistää silmään. Se on aivan muusta maailmasta kuin hahmojesi varjostus.
Sanoisin, että sinun joko pitää yksinkertaistaa metsän varjostusta tai vielä monimutkaistaa hahmojen varjoja. Kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa.
Pientä jäykkyyttä hahmoissa. Ehkä vähän lisää kiertoa miekkailevan naisen yläruumiiseen.
Kaikki lyöntiliikkeethän lähtee kropasta. Juokseva peikko olisi parempi, jos se olisi
hiukan kumarassa. Nyt siitä ei tule juoksevaa oloa. Toisen peikon asentoa pitäisi
myös miettiä lisää. Ehkä tyhjäkin käsi koukku asentoon tai jotain... en osaa sanoa siihen
suoraa ratkaisua.
Vielä. Osa yksityiskohdista kuten hiiri tarvitsee lisää perusteluja miksi se on sijoitettu
kuvaan. Jos olisit leikannut sillä vähäsen puun juurta tai sijoittanut sen heinikkoon
(siellähän ne hiiret lymyää

) se näyttäisi enemmän kuuluvan kuvaan.
Kuvasi syvyysvaikutelma on loistava. Ilmaperspektiivi toimii tosi hyvin.
Piirrustusjälki kaunista ja ilmeet toimivia. Kyllä tämän kuvan kehtaisi kuvituksena
painaa.
Ehkä näissä kommenteissa on vähän hiustenhalkomista, mutta näin mä luen kuvaa.
Esittävistä kuvista löytää aina virheitä (suuret mestarit pois lukien), siksi väliin
masentaa tehdä sellaisia.
Mutta jatkakaa ahkeraa harjoittelua. Minäkin voin laittaa joitain uusia juttujani
tänne kunhan jaksan skannailla. Saako noita kuvia muuten suoraan tänne kvaakkiin?
Ei viitsisi täyttää yhdistyksen kotisivutilaa omilla raakileillaan ja omille kotisivuilleni
en muista salasanoja eikä mulla ole edes ftp-ohjelmaa. Näille koulun koneille tuskin
saa edes asennettua.