Author Topic: LUKITTU: Kynsintää ja raatelua  (Read 181757 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
Re:Kynsintää ja raatelua
« Reply #210 on: 18.07.2004 klo 12:50:12 »
aanelosta veikkasinkin. Vaikka on kyllä niin tarkkaa viivaa että olisin helposti ajatellut isommaksikin originaalin koon.

Markku ehti sitten kirjoittaa väliin ennen kuin huomasin.
Onhan tuo hahmo vähän ilmassa mutta oikeanlaisella värityksellä hahmon voisi saada näyttämään raskaammalta, tai siltä että on juuri ponnistamassa maasta jolloin asento toimisi paremmin.

Olisi hauska nähdä kokonainen sivu niin voisi näkisi paremmin kuinka hyvin tuo ruutu toimii. Välillähän ympäröivät ruudut muuttavat kuvan täysin. Kiitettävän selkeää ja ilmavaa jälkeä kumminkin jota nykyään näkee harvoin.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Reply #211 on: 18.07.2004 klo 13:03:01 »
Welzu & Tuuk42:

Paljon kiitoksia kommenteista & ehdotuksista!

Pistän jotain laajempaa näytille kun olen sen verran tyytyväinen, että kehtaan   ;)  . Mutta nyt iskee mökkireissu joten aikaisintaan loppuviikosta saan jotain esille.

When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Leo

• Jäsen
« Reply #212 on: 18.07.2004 klo 14:16:05 »
Welzu: Joo-o, eihän mun tartte opetella siveltimen käyttöä enää ku seuraavat 30 vuotta niin oon tolla tasolla - ehkä. Mä pidän tosta tyylistä osittain siksi, että siinä on aina niin paljon mustaa ja varjoja. Se vetoaa muhun (ja tummat värit kanssa!).

Markku: En mä löydä tuosta ruudun sommittelusta mitään huonoa. Päinvastoin paljon hyvää mulla on sanottavaa, kuten esimerkiksi se, että sulla ei oo hirveän paljon pikkuisi yksityiskohtia, niin että jälki näyttää mukavan... tyhjältä? Joko tarkaa jälkeä (Welzulla) tai sitten sun tyyliäs, mutta siinä välimaastossa tulee äkkiä ikävännäköistä.

Ja arvatkaapas vain kolmesti tärisikö mulla kädet kun piirsin ;)

tertsi

• Guest
« Reply #213 on: 18.07.2004 klo 16:17:03 »
En mä osaa piirtää tussiterälläkään kuin kahdenlaisilla terillä. Tais siinä vierähtää parikymmentä vuotta, ennenkuin löytyi mulle sopiva terä. Tuli ostettua noita teriä varmaan ainakin sata erilaista ja paperin löytäminenkin otti saman ajan.

Siis joku terä toimii hyvin yhdellä paperilla ja toisella ei sitten yhtään.  Tuntui jo siltä, että mä en koskaan löydä sellaista aperii ja terää , jotka sopivat yhteen.

No, tällä hetkellä oon suht tyytyväinen välineisiin. Ai niin, sit tekstaukseenkin mulla käy oikeastaan vain kolme terää.

Että aika nirso taidan olla.

Toivottavasti Leo löytää mieluisat välineet nopeammin.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #214 on: 18.07.2004 klo 16:53:44 »
Tosta tulikin mieleen, että löyty kaverin uuden talon roskakuormasta irtoterä, jollaista en oo vielä nähny. Pitääkin koettaa sitä...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #215 on: 19.07.2004 klo 01:18:51 »
Welzu: Ihan hyvännäköinen sivu. Olet kehittynyt sinäkin viime aikoina. Hahmosi eivät ole enää kummallisen laihoja. Hehehe! Nyt sen voi sanoa, kun et enää tee niitä ;). Räjähdys on erityisen hieno ja mustan käyttö on hanskassa. Ehkä siinä oikeassa alareunassakin voisi olla pieniä tummia alueita siellä täällä. Mielestäni on kummallista, ettet piirrä isompaan kokoon kuin A4, sillä se toisi näihin sivuihin takuulla laatua. Tarkoitan sitä, että nyt joudut väkertämään pikkuriikkisiä ukkoja ja ne näyttävät sitten usein vähän hassuilta (anatomia). Jos tekisit originaalin hiukan isompana, niin nekin näyttäisivät korrekteilta. No joo. Mikäpä minä olen sanomaan.

Markku Myllymäki: Olet jymy-yllätys. Kuvasi ovat kehittyneet parissa kuukaudessa aivan uuteen ulottuvuuteen. Sinulla on oma selkeä tyylisi ja tuo ruutu on tosi hyvä! Varsinkin, jos et ole tehnyt tuollaisia. Hahmon asentoa en ihan tajua tilanteeseen liittyen, mutta ei anneta sen hämätä. Olet päässyt oikeille jäljille. Diggailen noista simppeleistä pilvistä.

Sitten rumaksi lopuksi pari ruutua sarjiksestani, jota julkaisee Music&Mission-musalehti. Kaverit olivat alussa toistensa kurkussa kiinni, mutta sitten tapahtuu yllättävä käänne... Että tällästä huttua. Nyt pitää tehdä lasten lehteen neljä sivua seuraavan viikon aikana. Kiirettä pitää. Voi voi! HAHAHA! Itsepähän kerjäsin...

8)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #216 on: 19.07.2004 klo 01:24:21 »
Hyviä ja selkeitä ruutuja, Hazart. Vähän kaipaisin taustoja, mutta  ei ne välttämättä ole tarpeen tuolla tyylillä tehdyissä jutuissa.
Tosta sinisestä ruudusta tykkään erikoisesti. Siinä on hyvät värit.

Ja ne mun laihat hahmot on tosiaan laihoja. Oon itekin siitä tietoinen ja saa niistä huomautellakin, jos tulee vastaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #217 on: 19.07.2004 klo 01:25:42 »
Welzu. Kyllä joissakin ruuduissa on taustoja, mutta tuossa halihali-ruudussa jätin tarkoituksella pois. Sopi tunnelmaan.

8)

O.K.

• Jäsen
« Reply #218 on: 19.07.2004 klo 02:20:45 »
Haz! Taputa itseäsi vaan olkapäälle, kun olet saanut itsellesi hankittua kuvitushommaa ihan kiireeksi asti, se on aina kunnioitettava saavutus.  8) Minä kehuin tuota siun selkeää viivaa jo aikoja sitten, ja se on edelleenkin mielestäni ihan parasta. Jälki on tunnistettavaa ja siinä on yhtäaikaa persoonallinen ja "turvallinen" sävy. Säästän kuitenkin ylistyksiä vielä siihen, kunnes kuviisi ilmestyy se viimeinen tekijä, se määrittelemätön "se jokin" jollainen kaikilta erinomaisilta kuvittajilta löytyy. Kehitysvauhti on kuitenkin sitä luokkaa, että luulen ettei sitä tarvitse odottaa kovin kauaa - kunhan pidät itsesi kiireisenä  ;)

Welzun jälki kehittyy myös koko ajan. Tussauksen laatu kohoaa koko ajan ja perinteinen, jopa konservatiivinen sankaripiirrostyyli on helppoa katseltavaa. Toisaalta, piirrokseen voisi yrittää hakea persoonallisempaakin otetta, kun perustekijät ovat hyvin hanskassa.

Jokaisella tekijällä on olemassa oma tyyli, joka on muotoutunut siitä lähtien kun kynä on käteen otettu. Vaikein työ onkin tunnistaa ja korostaa sopivasti niitä perusrakenteita ja pieniä yksityiskohtia, joista oma persoonallinen jälki viime kädessä rakentuu.

8) Lonely Rider

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #219 on: 19.07.2004 klo 10:20:39 »
Kiits OK. Olen samaa mieltä sen jonkin puuttumisesta. Se on se jokin, jonka huomaa joidenkin lahjakkaimpien töistä. Se, joka saa hiukan kateelliseksi ja ponnistelemaan ja harjoittelemaan, että löytäisi sen itsekin. Mikähän se voisi olla? Harjoituksen tulos vai ansaitsematon lahja?

8)

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #220 on: 24.07.2004 klo 15:04:05 »
Ensin hieman kommentteja.

Leon siveltimen jälki Wagnerissa on ihan mukavaa ja jos tätä ja Virtanen on todella piirretty vain tussaten siveltimellä niin jälki on varsin mainiota. Hahmot ovat itsensä näköisiä.

Hazart ja Welzu: Kummankin miehen viime aikaiset sarjakuvat (ruudut sarjakuvista?) ovat selvästi miesten omaa vakiintunutta tyyliä ja en minä kummankaan työstä keksi mitään valittamista. Hazartin sarjakuvan toisessa kuvassa on tunnelmaa!

Markuksen kuvasta pidin myös. Tausta on varsin mukava outo scifi tausta. Jotain pientä korjattavaa kuvassa voisi ehkä olla mutta minä en nyt keksi mitä. Muut ovat jo varmaan kaiken olennaisen sanonut.

Itse piirtelen tällä hetkellä tämmötis:

http://www.saunalahti.fi/tepema/alainia/sarjakuva/osa3/nayte01.gif

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #221 on: 24.07.2004 klo 15:16:11 »
Tero: Tattis.

Sulla on parantunut meininki sitten viime näkemän. Sopii hyvin tuo harmaa sävytys tuohon sarjikseen. Kuva on aika pieni, eikä siitä sen tarkempaa arviota pysty antamaan, mutta ihan toimivalta näyttää kokonaisuutena. Jos kuplat eivät olisi noin rosoisesti tehtyjä ne toisivat laadukkuutta lisää. Hyvä!

8)

kaltsu

• Jäsen
« Reply #222 on: 24.07.2004 klo 21:58:07 »
Hyvä, Leo!
Yksittäisenä piirroksena erittäin hyvä.
Sarjakuvassa toki pitänee jäljen olla vähemmän ekspressiivistä, mielestäin. Mutta erittäin lupaava alku.

Sorrun jälleen helmasyntiini ja takerrun jonkun huolimattomasti muotoiltuun lauseeseen. Älkää lapsukaiset ymmärtäkö Tertsiä väärin. Tuskin hän ihan tosissaan tarkoitti ettei sarjakuvassa saa käyttää ekspressiivisempää jälkeä. Ekspressiivisemmällä jäljellä päätyy toki todennäköisemmin apurahoja saamaan kuin vaikkapa jonkin sarjakuvasyndikaatin palkkalistoille, mutta ei sen ekspressiivisemmän jäljen tuottaminen sarjakuvissa erityisen epätoivottavaa ole. Henkilökohtaisesti nautin ekspressiivisemmästä kamasta huomattavasti enemmän kuin turvallisemmasta ja tylsemmästä (hengettömäksi sliipatusta!?) "perusjäljestä".

Leolta hieno alku siveltimien maailmaan. Hassua sinänsä että tuossa Leon jäljessä jotenkin viehättää sama epävarmuus joka omassa jäljessä kauhistuttaa.

Olen ymmälläni ???

Leo

• Jäsen
« Reply #223 on: 24.07.2004 klo 22:08:58 »
Tero: Mukavan näköistä jälkeä. 3. ruudun mies näyttää meikäläisen silmään viiksien osalta hieman oudolta, mutta hienoa on. Jatka vaan Tero ;)

Hazart: Jotenkin toi toka ruutu jaksaa aina vaan piristää mua. Se etualalla oleva miekkonen on niin viattoman iloisen näköinen.

Kaltsu: Kiitti :) Olen nyt pitänyt yllä sitä, että piirrän väh. yhden  A4 kokoisen kuvan per päivä + muita kuvia mielenmukaan. Sitten varmaan ajan kanssa alkaa oppia.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #224 on: 24.07.2004 klo 22:20:45 »
Olen nyt pitänyt yllä sitä, että piirrän väh. yhden  A4 kokoisen kuvan per päivä + muita kuvia mielenmukaan. Sitten varmaan ajan kanssa alkaa oppia.

Kuunnelkaapa Leoa ja ottakaa oppia! Jos jatkat tuohon tahtiin niin olet muutaman vuoden päästä kyykyttämässä meitä muita oikein kunnolla. Säännöllisyys ja jonkin sortin sitoutuminen harjoitteluun tuottaa nopeasti tuloksia ja pitää myös kiinnostuksen tekemiseen yllä. Eikä ole yhtään hullumpi idea pitää välillä muutama välipäivä, jos vallan tympii. Itsekin piirrän joka päivä jotain pientä luonnoslehtiööni ellei ole jokin kuvitushommeli kiusaamassa.
---

Olenpas nyt sitten värkkäämässä tässä pikaisesti tehtyä sarjista JJ Naassin innoittamana. Yhden sivun juttu melko nopeasti piirrettynä. Saas nähdä mitä tulee. Yritän näin päästä yli kauheasta täydellisyyden tavoittelusta ja löytää rentoutta tyyliin. Pistän arvioitavaksi kunhan valmistuu. Huomenna varmaan, jos (maaaliman suloisin) poikani ei käy vallan vaativaksi.

8)