Author Topic: LUKITTU: Kynsintää ja raatelua  (Read 181757 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Kynsintää ja raatelua
« Reply #195 on: 17.07.2004 klo 19:31:29 »
Kivaa siveltimenjälkeä. Teitkö ollenkaan lyijykynäluonnostelua ensin vai veditkö noi suoraan siveltimellä?
Kyllä se Virtanenkin ihan hyvä oli ja tunnistettava.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Leo

• Jäsen
« Reply #196 on: 17.07.2004 klo 19:37:23 »
Kyllä ne ihan suoraan paperille musteella oli. Yleensä luonnostelisin ensin, mutta nyt halusin vain testata siveltimiä ja olisin yhtä hyvin voinut piirtää neliön. Ajattelin ettei kvaakin väki kuitenkaan tykkäisi, jos postaisin neliön foorumille ;D

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #197 on: 17.07.2004 klo 20:14:14 »
No siinä tapauksessa jälki on vieläkin parempaa. Varsinkin, jos tämä tosiaan oli ensimmäinen kerta, kun siveltimellä tussailet.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Reply #198 on: 18.07.2004 klo 01:25:41 »
Elämäni kaksi ensimmäistä sivellintyötäni (Akateemisesta ostin siveltimiä tänään). Molemmat piirsin myös sillä tavalla, että vilkaisin alkuperäistä kuvaa ja sitten ulkomuistista piirsin. Ehkä juuri sen takia B. Virtasesta tuli mitä tuli (ja tiedän kyllä, että Virtasen silmät ovat vähän  röpelöiset).

Markku Myllymäki: Hienoja nuo sinun ukkosi. Olen varmaan missannut jotain, mutta teetkö sarjakuvaa juuri noista?

Hienoja sivellinjuttuja, energinen jälki!

Niin, kyllä minä yritän tehdä sarjakuvaa, mutta en taida olla koskaan tyytyväinen. Nyt on sellainen scifi-henkinen supersankarijuttu työn alla, mutta tokkopa se valmistuu... Tahtoo aina innostus loppua kun oma jälki ei miellytä. On niin paljon helpompaa vain tehdä yksittäisiä hahmon kuvia, mutta kun otetaan joukko hahmoja ympäristössä ja perspektiivissä, homma tahtoo hajota käsiin.   ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #199 on: 18.07.2004 klo 10:45:11 »
Hyvä Leo! sinun ikäisenä en osannut edes pitää sivellintä oikein päin kädessä. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle... ja eiku treenaamaan!

8)

tertsi

• Guest
« Reply #200 on: 18.07.2004 klo 10:51:38 »
Hyvä, Leo!
Yksittäisenä piirroksena erittäin hyvä.
Sarjakuvassa toki pitänee jäljen olla vähemmän ekspressiivistä, mielestäin. Mutta erittäin lupaava alku.

Leo

• Jäsen
« Reply #201 on: 18.07.2004 klo 11:09:39 »
Sarjakuvassa toki pitänee jäljen olla vähemmän ekspressiivistä, mielestäin.
Siis, mitä eps..  eks.. ets.. ??? Mitä se on?
Kiitokset kaikille kommenteista!
Pienensin hieman kuvaa muuten,  kun se oli ihan hirveän iso.

tertsi

• Guest
« Reply #202 on: 18.07.2004 klo 11:29:32 »
Sarjakuvassa toki pitänee jäljen olla vähemmän ekspressiivistä, mielestäin.
Siis, mitä eps..  eks.. ets.. ??? Mitä se on?
Kiitokset kaikille kommenteista!
Pienensin hieman kuvaa muuten,  kun se oli ihan hirveän iso.

Öh, vähemmän rosoista ja hieman jämptimpää.. Sitä tarkoitin.
Mutta säilytä rento ote. Ja kannattanee piirtää aika isoon kokoon. Mutta se on tietty yksilöllistä.

Mäkin yritin aikoinani piirtää siveltimellä, mutta se ei ollut mua varten, jännitin kauheasti ja jälki oli kauheeta hikiviivaa (yritin jäljitellä Franquinia ja metsään meni)
Nykyään heitän lähinnä varjostuksen ja isot mustat siveltimellä. Sillä se on nopeaa ja ainahan on kiire.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #203 on: 18.07.2004 klo 12:19:55 »
Mäkin yritin aikoinani piirtää siveltimellä, mutta se ei ollut mua varten, jännitin kauheasti ja jälki oli kauheeta hikiviivaa (yritin jäljitellä Franquinia ja metsään meni)
Tuo jännittäminen lähtee aikaa myöten, kun tottuu siveltimeen. Olen nyt vajaan vuoden lätrännyt siveltimellä ja alkaa sujumaan aika rennosti.
Tässä viimeisimpiä tussauksia (siveltimellä):

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Reply #204 on: 18.07.2004 klo 12:36:22 »

Tässä esimerkki siitä mikä minulla ei toimi kun teen sarjakuvaa -- taustat, perspektiivit ja sommittelu yleensä ovat aivan täysin hakusessa.  ::)

Noh, treeni auttanee. Mutta en taida saada valmista aikaan vielä lähiaikoina.   ;)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Reply #205 on: 18.07.2004 klo 12:37:50 »
Welzu: aivan mahtava sivu! Sivellinjälki on komeaa.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Reply #206 on: 18.07.2004 klo 12:40:06 »
Tässä on taas tullut muutama kuva joita en ole kommentoinut. Vaikka enpä minä näistä uusimmista sellaista sanottavaa kauheasti keksi jota ei olisi jo sanottu aiemmin.

Leon siveltimen veto on sillä tavalla varmaa että ei heilu minne sattuu (toisin kuin allekirjoittaneella).

Tuukan sarjakuvasivu on juuri niinkuin Hannakin sanoi, pientä viivaa on enemmän kuin biisonilla karvoja. Tummanpuhuvaa jälkeä.

Welzu: Mihin kokoon olet tuon piirtänyt? Hienoa jälkeä, kuten tavallista.

8)
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #207 on: 18.07.2004 klo 12:42:44 »
Tuo jännittäminen lähtee aikaa myöten, kun tottuu siveltimeen. Olen nyt vajaan vuoden lätrännyt siveltimellä ja alkaa sujumaan aika rennosti.

Tää on ihan totta. Mulla täris kädet siihen malliin alussa, et kauniin viivan vetäminen siveltimellä tuntui suorastaan utopialta. Yksi seikka, joka tärinän ja epävarmuuden aiheuttaa, on juuri siveltimen varren ohuus muihin tyypillisempiin piirtovälineisiin verrattuna. Kun on virkkuukoukun paksuinen varsi kädessä, herkästi taipuva karvaosa paperissa, ei ole mikään ihme, jos kunnollisen jäljen luominen aluksi on vaikeaa.

Aikaa myöten se kuitenkin helpottuu, mutta sitä kannattaa tehdä säännöllisesti. Hyvinkin opittu sivellintyöskentely nimittäin ruostuu, jos moneen kuukauteen ei tee siveltimellä mitään. Kokemusta on...

Welzulla on kyllä selvästi parantunut tuo siveltimellä tussaaminen ja kun Leo sinäkin sillä vuoden pari läträät, niin et enää muulla halua tehdäkään...

Leolla tuntuu olevan aika hyvä kuvamuisti. Tussauksetkin ovat ensimmäisiksi yrityksiksi oikein hyviä. Minkä kokoiset siveltimet muuten ostit ja mitä merkkiä ja tyyppiä? Mitä tussia käytit?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #208 on: 18.07.2004 klo 12:42:56 »
Mä piirrän melkein kaiken aaneloseen. Isompaan ei viitti panostaa ja pienemmässä rupee olemaan jo aika nyhräystä.

Markku,
Ei tuo nyt niin huono ole kuin annat ymmärtää. Se on itse asiassa hyvin selkeä ja ilmava ruutu. Tietenkin hahmon anatomiassa on vähän korjattavaa, mutta ainakaan perspektiivissä en näe mitään hirveän huonoa.
Aika tasapainoinen ja vahvasti väritystä vaativa ruutu, mutta värittää sen kai aiotkin.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #209 on: 18.07.2004 klo 12:45:15 »
Yksi seikka, joka tärinän ja epävarmuuden aiheuttaa, on juuri siveltimen varren ohuus muihin tyypillisempiin piirtovälineisiin verrattuna. Kun on virkkuukoukun paksuinen varsi kädessä, herkästi taipuva karvaosa paperissa, ei ole mikään ihme, jos kunnollisen jäljen luominen aluksi on vaikeaa.
Mä oon miettiny tätä samaa. Ja ratkaisua siihen. Yksi olis se, että kiertäis vaikka teippiä tukon siihen ympärille. Pesussa se kyllä nuhaantuisi nopeasti. Mutta olen myös nähnyt joidenkin käyttävän sellasta holkkia, joka paksuntaa vartta.