Ongelma: en kehity piirtäjänä.
Vika voi olla välineissä, lyijytäytekynä vs. tavallinen lyijykynä, kaupan tussi vs terä vs sivellin, kopiopaperi vs. hienompi paperi. Näillä kaikilla on vaikutusta siihen miten kynä luistaa paperilla, mikä on tunne piirtimen ja paperin välillä, tarttuuko väri, syökö terää. Välineitä kierättämällä voi löytyä se oma yhdistelmä.
Piirtäminen ei kuitenkaan ole välineurheilua (kurjilla välineillä kyllä tulee kurjaa jälkeä, mutta tolkku mukana hankinnoissa, 400 eur sivellin ei tee sinusta Alex Rossia, ei edes Pentti Otsamoa).
Vaihda kokoluokkaa, A4:sen sijaan piirrä A3:selle tai A2:selle. Kokeile eri tapoja pitää kynää eri tilanteissa (lappeellaan, pystyssä). Piirrä eri osalla kättäsi, jos piirtämisesi isoonkin kokoon tapahtuu lähinnä rannetta ja sormia liikuttamalla on jälkenä jäykkää tuhrua. Anna liikkeen tulla kyynär- tai olkapäästä. Piirrä nopeasti, älä mieti (croquis), laita vaikka tietokoneelle slideshow 30 s. välein ja ala piirtää.
Muodosta kuva/hahmon muodot esim. pelkästään ympyröillä/ovaaleilla, pitäisi tulla sulavampia linjoja, tai vaihtoehtoisesti neliöistä ja kolmioista. Piirrä nostamatta kynää paperista, kokeile erilaisia varjostustatapoja (pintoja, pisteitä, viivoja, syheröä), "leiki" piirtäessäsi.
Kopioi, mestareiden teosten jäljentäminen on ollut taidemaalareiden oppimiskeino iät ajat. Tarkoituksena ei ole muuttua esikuviesi kopioksi, mutta sieltä voi tarttua mukaan pieniä keinoja eri tilanteiden ratkaisemiseksi: käden voi piirtää näin, silmäluomen näin, hiukset näin. Pyörää ei tarvitse aina keksiä uudestaan. Sen sijaan että toistaisit näitä esimerkkejä kaavamaisesti sulauta ne omaan tyyliisi.
Kun saat työsi valmiiksi ja olet siihen tyytyväinen laita se sivuun. Katso sitä seuraavana päivänä uudestaan, jos näet vikoja /mitä tehdä toisin niin hyvä, korjaa ne seuraavalla kerralla. Jos olet seuraavanakin päivänä tyytyväinen työhösi laita se sivuun pidemmäksi aikaa ja toista ko. menettely. Näin huomaat itse miten silmäsi kehittyy arvioimaan tekemisiäsi.