minigrip ja folio on parempi ku joku vitun mylar 4 mil.
Hieman lisää faktaa tähän keskusteluun.
Ystäväni on keräilijä ja kemisti ja hän tutki säilytyspussien koostumukset itse laboratoriossa: polyeteleeni vs. polypropeleeni vs. Mylar.
Näistä Mylar oli ylivoimaisesti paras materiaali, koska se sisälsi yli 99,9% passiivisia materiaaleja, jotka eivät ole lainkaan vuorovaikutuksessa musteen kanssa (eikä, paperi-, metalli-, muovi-, ja kangasmateriaalien) ja voit säilyttää lähes kaikkia keräilyesineitä ikuisesti Mylar pakkauksessa. Jokainen merkittävä museo maailmassa käyttää vain Mylaria suojellakseen tuotteitaan.
Tutkimustulosten perusteella polypropeleeni taskut ovat hyviä vähemmän arvokkaiden kohteiden säilytykseen noin 10-20 vuoden ajan.
Polyetheleenitaskut ovat ok lyhytaikaiseen varastointiin (alle 10-vuotta), mutta on parempi valita polypropeleenitaskut, koska ne ovat suunnilleen saman hintaisia. Joskus polyeteleenitaskujen pehmittimet / kemikaalit voivat siirtää/imeä sarjakuvien mustetta tai paperi voi kiinnittyä taskuun.
Ja terveellä järjellä voi arvata, että muut muovipussit/taskut, joita ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen säilytykseen eivät lähes 100% varmuudella ole edes yhtä hyviä kuin polypropeleeni tai polyetheleenitaskut.
Suomalaiset antikvariaatit ovat ymmärtääkseni myyneet yleensä (vain?) polypropeleeni-taskuja.
Itse olen ottanut sen linjan, että kymmenien ja satojen eurojen arvoiset lehdet ja/tai jotka ovat 1960-luvulta tai vanhempia säilön Mylar-taskuihin (yleensä 2MM taustapahvilla). Muut saavat olla kirjahyllyssä lasin takana sellaiseen tai muualla pahvilaatikoissa turvassa (pinoissa muovipussitettuna tai sellaisenaan)… mutta ei kellarin lattialla.
Liuskalehtiin olen ostanut suurikokoisten setelien säilyttämiseen tarkoitetut 4MM mylarit, koska noissa lehtiä on myös mukava katsella. Ja koska liuskat ovat pieniä ja 4MM mylar paksua, ei ole mitään tarvetta käyttää noissa taustapahveja. Ja sama juttu 50-luvun korkkareille, joille olen hankkinut 4MM "Reader's Digest" kokoiset 4MM mylarit.
Folioon en ota kantaa, kun se ei muuten ole kovin käytännöllinen ratkaisu....