Kirjoittaja Aihe: Harmaasävyt originaalissa  (Luettu 19649 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Harmaasävyt originaalissa
« : 06.10.2003 klo 12:59:00 »
Ajattelin kysyä teiltä taiteilijoilta, että onko minulla tiedossa ongelmia, kun olen ruvennut tekemään ns. harmaasävy sarjakuvaa. Minä olen siis mustan lisäksi väritellyt sarjakuvaa kahdella erisävyisellä harmaalla. Onko sellaisen julkaisuun saanti hankalampaa, kuin täysin mustavalkoisen? Onko sen painaminen paljonkin kalliimpaa? Häiritseekö ihmisiä se, että työn jälki ei ole aivan tasaista ja puhdasta, mutta ei toisaalta ole ns. luonnosmaistakaan tyyliä?

Sarjakuva on vasta alkuvaiheessa (kyseessä sama sarjakuva, kuin tuossa onko hyvä vai ei -gallupissa), mutta valmistunee 3 - 5 kuukauden sisällä.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 09:22:06 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Harmaata on...
« Vastaus #1 : 06.10.2003 klo 13:08:20 »
Kyllähän se  vaatii skannaajalta pikkuisen enemmän huolellisuutta ja omistautumista jotta sävyt saadaan toistumaan oikein ja tasapainoisina. Riippuu vähän miten olet tehnyt nuo harmaasävyt. Rasterilla vai tietokoneella vai suoraan originaaliin esim. vesiväreillä?

Timo

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #2 : 06.10.2003 klo 13:12:14 »
olen käyttänyt tumman harmaata ja vaalean harmaata tussia. Jälki on melko tasaista, mutta ei täysin (ja tummuus eroja on kyllä... tumman harmaa lähentelee mustaa välillä).
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 06.10.2003 klo 14:43:36 »
Haluatko harmaan toistuvan tasaisena vai saako siinä olla sävyeroja? Hankala näkemättä sanoa kovin tarkasti mitään. Mutta tuskin tuosta nyt tulee kustantajalle/painajalle mitään hirveitä ylimääräisiä kustannuksia.

Timo

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #4 : 06.10.2003 klo 15:05:49 »
Minun puolestani sävyeroja saa olla... paitsi musta olisi hyvä saada täysin tasaisena.

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #5 : 06.10.2003 klo 18:21:48 »
 Kuulostaa kyllä tosi hyvältä, jos joku jaksaa tehdä harmaat käsin. Käsin tehtyä katsoo mielellään. Tähän saakka olen itse koettanut minimoida harmauden, mutta joskus sivun tasapaino vaatii tiettyihin paikkoihin sen harmaafillin. Periaatteeksi olen ottanut, että korkeintaan kahta harmaata per sarja: vaalea ja tummempi. Ja kun ennestään on musta ja valkoinen, kutsun lopputuloksia "nelivärisarjakuviksi".

Nyttemmin olen hyvin innostunut siitä jo monasti puheena olleesta Photoshopin Paste Into-tekniikasta harmaiden suhteen. Muutamat harmaat on tullut tuherrettua vesiväreillä ja/tai laimennetulla musteella A4:t täyteen, sitten skanneriin ja tiedostoiksi. Hyviä, eläviä harmaita. Tasaisten koneharmaiden kanssa tuppaa tulemaan turhan kliinistä jälkeä, puhumattakaan sitten höntöistä gradienttiliukuvärityksistä.

Ja tuskinpa kannattaa pitää häntää koipien välissä: jos ihmiskunta pystyy keksimään ydinpommin, pyörän, puhelimen, sähkön ja viheltävän vaginan, niin jo on kumma, jos ei muutamaa harmaasävyä saada kohtuuhintaan painettua.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #6 : 06.10.2003 klo 20:04:44 »
Eiks toi mee ihan niin, että skannaamisen jälkeen vain jyrkentää kuvaa (musta mustaksi) ja pudottaa sitten (harmaiden) värimäärää esim. kuuteentoista? Kannattaa limeisesti vaan skannata suoraan ainakin 600dpillä, että se musta viiva ei olisi sitten kovin hampaista (jagged).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #7 : 06.10.2003 klo 20:22:10 »
Minulla on vain se tumman harmaa niin kovin lähellä sitä mustaa, että ihan meinaa virtsat tulla housuun. No ei sentään, mutta kyllä se saattaa olla aika ongelmallinen paikoitellen. Jos ryhdyn suuruudenhulluksi ja oletan, että saan sarjakuvani julkaistua ihan virallisesti, niin kannattaako se sävyjen jakaminen (vai miksi sitä oikein sanotaan) antaa ammattilaisen tehtäväksi? Kuvan käsittely on kyllä ihan kohtalaisen hyvin hanskassa, mutta en minä mikään skannausmestari ole.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #8 : 10.10.2003 klo 08:32:31 »
Sen harmaanhan saa fotarissa valittua myös sävyn perusteella (color range). ja siitä vaikka 5% suuntaan jos toiseenkin. Valittua aluetta voit sitten vaalentaa tarpeen mukaan. Mutta jos viivassa on sitä samaa harmaata, niin sitten kyllä hukka perii. Se teettää kyllä enemmän "käsityötä!" Tai toinen vaihtoehto on rasteroida koko setti sen enempää miettimättä, jolloin ääriviiva hieman kärsii (harmaasta reunasta) muuttuen epämääräisemmäksi. Mutta harmaat pinnat kuitenkin pysyy suurin piirtein halutun laisina.
Eli suosittelen vankasti tussin liudentamista.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #9 : 20.10.2003 klo 12:42:43 »
Joo... fotari on kyllä hyvä...mutta kukahan keksisi sellaisen harmaan tussin, joka riittäisi yli useampaankin sivuun... ei ole kivaa, kun joutuu ostamaan aina uuden tussin kahta/kolmea sivua varten.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 20.10.2003 klo 13:23:58 »
Ja vastaus on vesiväri!!! :o
Eli vesiväreistä (tai miksei muistakin) löytyvää mustaa voi laimentaa harmaaksi ja siitä vain pensselöimään. Alkuperäisestä kannattaa kuitenkin ensin ottaa kopio, että vesi ei levitä tussia.

No, ehkä jo kokeilitkin.

Edit: Ja lyijykynää/hiiltä kannattanee myös kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2003 klo 13:25:18 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #11 : 20.10.2003 klo 13:35:25 »
Ennen kuin ryhdyin työstämään, niin harkitsin vesiväriä, mutta kun en osaa pensselöidä pätkääkään... kaksi sivua on nyt tuherrettu ja vaaleanharmaa tussi sanoo, että "Minä lopun". Tumma piisaa ehkä jopa 5 - 6 sivuun, koska sitä tulee käytettyä vähemmän.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #12 : 20.10.2003 klo 13:57:16 »
Siis, eikö tuo lyijykynä olisi sopiva ainakin vaaleanharmaisiin alueisiin? Se ei lopu kesken, on halpa ja muokattavissa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Antti Schroderus

• Jäsen
« Vastaus #13 : 20.10.2003 klo 15:12:13 »
Vesiväristä sen verran, että itse olen huomannut lystikkääksi keinoksi nuo akvarellipuuvärit. Helppo käyttää, kun itse värittäminen tapahtuu normaalilla kynällä ja pensselillä ei tarvitse kuin laveerata.

Sopii ainakin kaltaiselleni tärinäkädelle ja amatöörille :)

Toki liukkaalle paperille on sula mahdottomuus saada hyvää jälkeä noilla, ainakaan itse en ole onnistunut.
--------
I go to eleven.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #14 : 21.10.2003 klo 11:02:11 »
Pitänee seuraavaan projektiin tehdä harmaat jollain muulla tavalla... tähän sarjakuvaan pitää vain tahkota tussien kanssa... Jälki on kyllä mielestäni tähän asti ollut ihan hyvää, vaikka olenkin piirtänyt pelkistetymmällä tyylillä, kuin yleensä. Toivottavasti se ei kuitenkaan näytä tylsältä.

Kunhan vain keksisisn vielä nimenkin sarjakuvalleni... ensin ajattelin, että se olisi Anna, mutta ehkä se on vähän liian tylsä. Ei kukaan halua ostaa/lukea sarjakuvaa, jonka nimi on Anna... varsinkaan simppelisti piirrettyä harmaasävysarjakuvaa.