Kuulostaa kyllä tosi hyvältä, jos joku jaksaa tehdä harmaat käsin. Käsin tehtyä katsoo mielellään. Tähän saakka olen itse koettanut minimoida harmauden, mutta joskus sivun tasapaino vaatii tiettyihin paikkoihin sen harmaafillin. Periaatteeksi olen ottanut, että korkeintaan kahta harmaata per sarja: vaalea ja tummempi. Ja kun ennestään on musta ja valkoinen, kutsun lopputuloksia "nelivärisarjakuviksi".
Nyttemmin olen hyvin innostunut siitä jo monasti puheena olleesta Photoshopin Paste Into-tekniikasta harmaiden suhteen. Muutamat harmaat on tullut tuherrettua vesiväreillä ja/tai laimennetulla musteella A4:t täyteen, sitten skanneriin ja tiedostoiksi. Hyviä, eläviä harmaita. Tasaisten koneharmaiden kanssa tuppaa tulemaan turhan kliinistä jälkeä, puhumattakaan sitten höntöistä gradienttiliukuvärityksistä.
Ja tuskinpa kannattaa pitää häntää koipien välissä: jos ihmiskunta pystyy keksimään ydinpommin, pyörän, puhelimen, sähkön ja viheltävän vaginan, niin jo on kumma, jos ei muutamaa harmaasävyä saada kohtuuhintaan painettua.