Kirjoittaja Aihe: Harmaasävyt originaalissa  (Luettu 19651 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

kaltsu

• Jäsen
Re:Mäkelän Markku
« Vastaus #45 : 02.02.2004 klo 17:18:33 »
Tunnen kyllä Markun tyylin. Mun ois varmaan pitäny kysymyksessäni korostaa sanaa sarjakuvia.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2004 klo 17:24:34 kirjoittanut kaltsu »

Esa

• Jäsen
Re:Mäkelän Markku
« Vastaus #46 : 02.02.2004 klo 17:29:27 »
Tunnen kyllä Markun tyylin. Mun ois varmaan pitäny kysymyksessäni korostaa sanaa sarjakuvia.

Mun mielestä ne on pilakuvia. Pilakuva=sarjakuva!!!!

Markku Mäkelä

• Jäsen
  • MM
Re:Sanomalehtistripin harmaasävyt
« Vastaus #47 : 02.02.2004 klo 18:16:00 »
No onpas täällä kyselty...

Ihan leipätyötähän tämä raapustelu on jo vuosikausia ollut, ei pelkästään ristikoita vaan kaikenmoista nyhräämistä eri tilaajille. Sarjakuviakin olen tehnyt/teen mutta lähinnä vain joihinkin ammattiliittojen julkaisuihin. Eipä taida netistä löytyä enkä niin hirveän ylpeä niitten jäljestä olekaan.

Ristikon pääkuvan teen valmiiseen laadintaan, eli kyllä se lähes aina ihan "tuore" on. Yhteistyötä en laatijoiden kanssa juurikaan tee, vaan diktaattorin ottein yritän ruutupaperilaatimuksesta saada kuvan joka täyttää vaaditut sana/lausehirviöt ja olisi samalla jotenkin hauskakin.
4000 kuvittamassani ristikossa olen 2 kertaa käyttänyt samaa pääkuvaa.

Painetun A4-kokoisen ristikon originaalin teen A3-kokoon, eli se perinteinen 70%:n pienennys painettaessa.

Olikohan vielä muuta...?

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #48 : 02.02.2004 klo 18:26:08 »
Kiitos, tarkoitinkin että olen bongannut niitä pikkukuvia samoina, pääkuvia en tietenkään. Mutta on niissäkin huima vaihtelu, katsoin juuri eilen tullutta Apu-ristikkoa sillä silmällä.

Joissain ristikoissa on muuten uskomattoman huono piirustustaso, niin ettei tahdo saada oikein selvää. Tekstit söhrätty paksulla tussilla tai tylsällä kynällä  ja huonolla käsialalla. Siksi kehun sinua kun sinun ristikoissasi ei ole koskaan pienitäkään epäilystä siitä, mitä kuva esittää. Avun ristikot ovat kyllä korkealaatuisia.

Joissain on muuten Gary Larsonin Kaukana Poissa -vitsi pääkuvana. Muistaakseni Ristikko-Kärpäsen extrassa, jota myös teen vaikka onkin vähän liian helppo. Niin kun siinä ei ole mitään krediittejä tai mainintaa, ja ihan varmasti tunnistan Larsonin piirustuksen. Se on vielä aika huonosti käännetty suomeksi, Ilta-Sanomissa on hyvä kääntäjä ja suomenkielisissä albumeissa myös.

Larsonilla on harmaasävyjä...

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #49 : 02.02.2004 klo 18:40:25 »
Larsonilla on rastereita.

Tässä pieni vinkki rastereita halajaville. Rasterikalvothan ovat pirun kalliita härpäkkeitä mikäli niitä nykyaikana ylipäänsä onnistuu mistään löytämään. Sen sijaan kirjakaupoista löytää halvalla(ainaki A4-koossa) vastaavanlaista paperille liimautuvaa kalvoa blancona. Niihin voi helposti tietokoneella printata tai kopiokoneella kopioida haluamaansa kuviota jolla voipi sitten sävyttää sarjakuviansa mielin määrin. Jee.

Markku Mäkelä

• Jäsen
  • MM
« Vastaus #50 : 02.02.2004 klo 19:00:00 »
Ai tarkoitit Justus niitä pikkukuvavihjeitä!
Kun viidettäsataa kertaa piirtää samaa ETANAA tai TOTIa reilun sentin ruutuun, niin pakostakin alkaa funtsia systeemiä jossa nuo "leipäkuvavihjeet" olisi jossain kuva-arkistossa helposti poimittavissa. Pitänee nyt kuitenkin jo poistaa vanhempia käytöstä kun ratkojat näköjään alkavat huomata "filunkia", eli uusiokäyttöä!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #51 : 02.02.2004 klo 19:10:13 »
Niihin voi helposti tietokoneella printata tai kopiokoneella kopioida haluamaansa kuviota jolla voipi sitten sävyttää sarjakuviansa mielin määrin. Jee.
Eihän niitä välttämättä erikseen kalvolle tarvi printata. Mulla on koneella nippu erilaisia rastereita fileinä ja lätkin niitä piirrokseen Photarissa (kuten ed. kerroin). Ei maksa edes sitä kalvon hintaa. Digitaalista rasterikalvoa :)

Timo

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #52 : 02.02.2004 klo 21:26:42 »
Totta Timo, mutta jotkut tykkäävät rapsutella niitä kalvoja ja saada aikaan efektejä tällä tavoin. Niitä ei tietokoneella saa samanlaisiksi. Mutta peruskäytössä tietokone pitää kyllä pintansa ja helpottaa a lot! Että piti minun vielä vähän saivarrella :)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #53 : 02.02.2004 klo 22:33:07 »
Hazart ei niitä rastereita rapsutella! Tai voihan niitä rapsutellaki mut ei siitä sarjakuvien tekemisessä paljo iloa oo. ::) Ajatus sulla kuitenki oli oikea. Timo hei etkö muka lainkaan kaipaa sitä sähellystä niiden vääriin kohtiin tarttuvien pikku kalvopalasten kanssa jotka irti repiessä vievät musteet mukanaan ja joita leikellessä saa paperinki ihanasti silpuksi? Etkö todellakaan?

Rasterit Kupla-akatemiassa.

Löytyy myös tuota painoasiaa.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #54 : 02.02.2004 klo 22:40:04 »
Lainaus
Hazart ei niitä rastereita rapsutella! Tai voihan niitä rapsutellaki mut ei siitä sarjakuvien tekemisessä paljo iloa oo.

No höh... ainakin tekevät niin tuossa mangan teko-ohjekirjassa, joka tuossa vieressäni nököttää. Saavat utua aikaiseksi kun rapsuttavat terän kärjellä ohutta skraidua melko tiheään rasteriin. Eivät ne sitä leikkaakaan. Itselläni ei ole kokemusta, joten en käy vastaan väittämään.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #55 : 02.02.2004 klo 22:48:04 »
Ah aivan totta siihen rasteriin saa vaaleampia kohtia kun rapsuttelee niitä pisteitä(tai viivoja tai whatever) jostain paikoista pois. Olet aivan oikeassa. Mun moka. :-[

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #56 : 02.02.2004 klo 22:50:52 »
Olet aivan oikeassa. Mun moka. :-[

No problemo pal  :D

(Tämä on tähtien keräysviesti... Ai, hiivatin samperus! Eihän niitä enää ole.)

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #57 : 03.02.2004 klo 08:39:29 »
Ai tarkoitit Justus niitä pikkukuvavihjeitä!
Kun viidettäsataa kertaa piirtää samaa ETANAA tai TOTIa reilun sentin ruutuun, niin pakostakin alkaa funtsia systeemiä jossa nuo "leipäkuvavihjeet" olisi jossain kuva-arkistossa helposti poimittavissa. Pitänee nyt kuitenkin jo poistaa vanhempia käytöstä kun ratkojat näköjään alkavat huomata "filunkia", eli uusiokäyttöä!

Jep, niitähän minä. Olen ajatellut itse tehdä ristikoita, onko niihin jotain ohjelmia vai käsinkö ne kasataan?

Onko se Pertti Mäkelä sinulle jotain sukua?

Älä turhaan vaihda, eihän niitä muuten opi :D.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #58 : 03.02.2004 klo 12:44:30 »
Olin muutaman päivän estynyt vastailemasta ja kommentoimasta, ku netti otti ja kaatui syliin... Kauan eläköön Sonera, kauan eläköön HOASNet!

Suuret kiitokset kaikille kantaa ottaneille. Selvensi asioita jo paljon. Toisin sanoen käsitin tämän ongelman ratkaisun nyt niin, että periaatteessa voin siis tehdä niin kuin esitin, mutta se kannattaisi ajaa koneen kautta sellaiseen muotoon, jossa sen käsittely lehtitalossa on mahdollisimman vaivatonta (lue: ei aiheuta lisätyötä reprolle tai skannaajalle tilaajan puolella)? Käsitinkö oikein? Eikä koneen käyttäminen tällaiseen ole munkaan kohdalla mikään este, sillä eihän siinä itse sarjakuvan tekoon vaikuteta enää koneella vaan tarkemmin ajateltuna kyse on vain valmiin sarjakuvan muuttamisesta sellaiseen sähköiseen muotoon, että se voidaan painaa siten, että lopputulos on mahdollisimman lähellä alkuperäistä originaalia. Kyse on siis sarjakuvan asiakkaan haltuun toimittamiseen liittyvistä ratkaisuista.

Täytyypi kyllä hankkia seuraavasta tilistä se skanneri. Ei tästä muuten mitään tuu... Etenkään ku ei saa teillekään mitään työtä koskaan näytille. Tai sitten täytyy antaa tilaajille alennusta ylimääräisen käsittelytyön takia... Voitteko uskoa tänä aikana? Minä yhä toimitan kaikki työni tilaajille manuaalisesti postin välityksellä tai itse jalkaisin paikan päälle kiikuttamalla! Hölmöjen hommaa...

Kiitos vielä kerran. Erityisesti Markku, Timo, Kivi ja Kaltsu sekä Welzu, jotka annoitte runsaasti ihan käytännön neuvoja ja ennen muuta tietoa systeemin nykykäytännöistä. Kerrassaan hyviä kommentteja ja koska mainitsin myös niistä pilakuvista, oli mukavaa, että joku pilakuvia/ kuvituksia työkseen tekeväkin vastasi, tuoden mukanaan oman lisänsä aspektia tähän ongelmaan. Kyllä tämä Kvaakki on sit hyvä. Kyllä Te sitten ootte hyviä! :)
« Viimeksi muokattu: 03.02.2004 klo 13:03:22 kirjoittanut Axuz »

Markku Mäkelä

• Jäsen
  • MM
« Vastaus #59 : 03.02.2004 klo 13:44:19 »
Justus, ihan käsi/aivotyötä laatiminen ja toteutus ristikoiden osalta on, ja toivottavasti pysyykin. Toki koneesta on verraton apu värityksissä ja toteutuksen viimeistelyssä. Onhan niitä monenmoisia kuvakirjastoja ja sanahakukoneita/ohjelmia myös koneelliselle laadinnalle/toteutukselle, mutta melko "aneemisia" niistä sillä tavoin yleensä tulee.

Pertti on nuorempi veljeni.

Parempi asiantuntija näissä hommissa on ehkä Mäkisen Reima, jonka elävää viivaa olen ristikoissa aina ihaillut...