Kirjoittaja Aihe: Harmaasävyt originaalissa  (Luettu 19653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Sanomalehtistripin harmaasävyt
« Vastaus #30 : 01.02.2004 klo 23:30:51 »
No jos itse käsittelet stripin koneella sellaiseksi kuin haluat, niin voisi onnistua. Mutta pidä huoli, että harmaa on tarpeeksi vahvaa, ettei katoa painossa...Ja päinvastoin ettei mene tukkoon, mutta sen kai tiesitkin...
Eli en osaa niitten reaktiota lehdessä sanoa, mutta ainakin teknisesti pitäsi olla mahdollista ja tulla ihan kelvollista jälkeäkin...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Vieras
« Vastaus #31 : 02.02.2004 klo 00:39:50 »
Ennen vanhaan Kari Suomalainen teki harmaat vaalean sinisellä. Painoprosessia en tunne, mutta tämä tapa taitaa olla käytössä laajemminkin. Siis OLI, ennen tietsikoita.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #32 : 02.02.2004 klo 02:01:57 »
Ennen vanhaan Kari Suomalainen teki harmaat vaalean sinisellä. Painoprosessia en tunne, mutta tämä tapa taitaa olla käytössä laajemminkin. Siis OLI, ennen tietsikoita.

Se vaaleansininen oli merkki kirjapainolle, että tähän kohtaan liittäkää rasteri. Siihen aikaan kirjapainolla saattoi vielä teettää vaikka kuinka monimutkaista käsityötä (itsekin olin junnuna kirjapainossa töissä korjaamassa painofilmejä veitsellä ja siveltimellä).

Suosittelen, että teet harmaat omaksi harmaasävyoriginaalikseen, ja sen jälkeen sävyrasteroit ne itse, ja lisäät mustaan originaaliin. Sanomalehtipaperi imee väriä koko lailla hyvin, joten kannattaa laskea 5-15% haluttua vaaleammaksi kaikki sävyt - ne varmasti tummuvat. Sanomalehtipaperilla 40% harmaa tukkii jo mustan ääriviivan, jos rasteri on liian tiuha.

Älä lähetä toisen polven kopiota rasteroidusta työstä, vaan mieluiten elektroninen alkuperäistiedosto 1200dpi tarkkuudella (olkoonkin, että sanomalehtipaperilla 400 dpi ja 1200 dpi eivät juuri eroa) heidän painonsa tarkkuustulostimella printattavaksi.

Markku Mäkelä

• Jäsen
  • MM
« Vastaus #33 : 02.02.2004 klo 10:37:32 »
Sanomalehtiin meneviin harmaasävyisiin pilakuviin käytän Photarin helppoa/yksinkertaista "diffusion dither" rasterointia. Piirroksen (600 dbi) sävytän retussiruiskulla, muutan bittikartaksi (300dbi, diffusion dither), ja lähetän tilaajan haluamassa formaatissa.
Toiminee myös valokuvissa ja pensselisutatuissa harmaasävyissä.

Suurennettu näytepala,
  http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/yksityiskohta_A.jpg  
paljastaa kuvan rosoisen karkeuden, mutta normaalikoossa kuva huokoisessa sanomalehtipaperissa on ihan kelvollinen.

Alkuperäinen kuva
 http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/apurahat_A.jpg

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #34 : 02.02.2004 klo 11:32:32 »
Rastereista on ollut juttua ennenkin täällä.
Itse käytän itse tekemiäni rastereita. Olen tehnyt Photarilla harmaita lätkiä, jotka olen filtterin (tms) kautta väsännyt eri linjatiheyksiä ja pistekokoja omaaviksi rasteripinnoiksi. Mulla on sitten auki työ ja tämmöinen rasterikuva. Homma menee melko lailla perinteiseen rasterikalvon lisäystyyliin. Olen skannannut kuvan 600dpi m/v, ja muuttanut sen sitten harmaasävyksi, säilyttäen reson samana. Rasteriplatkän (myös 600dpi ja [huom!] 1bit m/v) sisältävästä filusta olen ctrl+a:n ctrl+c: avulla kopsannut kaiken työpöydälle. Nyt vain klikkailen työstäni taikasauvalla (tai valkkaan muulla valintakalulla) alueita joihin haluan rasterin. ctrl+shift+v:n avulla rasteri plopsahtaa vain ja ainoastaan valitulle alueelle. ctrl+e aina väliin kuvan flättäämiseksi.
Tämän tekniikan etuna on viivan pysyminen ehdottoman skarppina, kun se lopulta väännetään moodiltaan takaisin yksibittiseksi (image mode>bitmap).
Kun tekee niin "väljän" ja isopisteisen rasterin että se ei yksinkertaisesti voi mennä tukkoon, voi huoleta lähettää työnsä mihin tahansa sanomalehteen. Ja rasteri tällä tekniikalla on aina samanlainen, juuri sellainen kuin itse haluat, riippumatta kirjapainon rasteritiheyksistä yms. asetuksista.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #35 : 02.02.2004 klo 11:36:28 »
En muista enää mistä tämä tuli, mutta tässä ohje erilaisten rasterien tekemiseen photarilla (vaikka Axuz ei kait tietsikkaa näin avukseen käytäkään?):
http://www.thomasluth.com/NewFiles/Halftone1.html

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #36 : 02.02.2004 klo 12:55:06 »
Minunki on pakko tunkea lusikkani tähän soppaan vaikka hyviä vastauksia on tullu jo hurumykke, enkä itse esim. uusista painotekniikoista tiedä höläyksen pölyä. Mä oon esim. toimittanu lehdille kuvituksia grayscale-formaatissa ja hyvännäkösinä ovat painattuneet. Siellä on kuitenki ollu taitossa hommansa osaavia ihmisiä. Tästähän ei aina voi mennä takuuseen joten pelataan varman päälle. Näin tää homma toimi 5 vuotta sitten ja toimii monin paikoin luultavasti nykyäänki.

Kun viet harmaasävytetyn sarjakuvan lehdelle, tapahtuu mitä luultavimmin jompikumpi seuraavista:

a) Sarjakuvasi painetaan ihan normaalisti, kuin mustavalkoinen sarjakuva yleensäkin, jolloin harmaat pinnat menevät enempi tai vähempi mustiksi sutuiksi. Voit testata jälkeä valokopiokoneella. Ei kauheen nättiä.

b) Sarjakuvaasi kohdellaan kuin valokuvaa ja "rasteroidaan". Ennen käytettiin reproja mut nykyään kai koneet hoitaa tän puolen tyystin. Harmaat toistuvat tässä tapauksessa kuten pitääkin mut ongelma on siinä että mustat pinnat ja viivat kärsivät. Nekin muuttuvat käsittelyssä hiukan harmaiksi ja pehmeiksi. Ei hyvä.

Okei voithan sä viedä harmaasävyt erillisellä arkilla ja pyytää rasteroimaan ne mut kuka sitten menee takuuseen asemoinnista jne... hiton vaikeeta eikä toimituksessakaan ilosta pompita kun työmäärä lisääntyy.

Varminta on hoitaa asiat itse kuten täällä on muutkin neuvoneet. Ja koneellahan nää hoituu vaikka Axuz tiedänki ettet kauheasti pidä siitä.

Ite oon käyttäny  kuvien rasteroimiseen Photoshoppia ja filtteriä Pixelate > Color halftone. Radiuksesta voit säätää rasterin kokoa ja tässä vaiheessa on hyvä jos voit hyvällä printterillä kokeilla ja kattoo mikä toimii parhaiten. Riippuu vähä sarjiksen koosta ja viivojen paksuudesta.

Jos harmaat on erikseen, homma hoituu helposti. Harmaat rasteroidaan ja mustat paiskataan päälle. Helppoa eikä vaadi kuin kuvankäsittelyn alkeiden osaamista.

Jos harmaat on tehty samalle paperille mustien kanssa, tulee enemmän ongelmia. Ite oon tehny hommat vaikeamman kanssa. Ehkä liianki vaikeesti. Nyt hiukan henkilökohtasta ähellystä ja tilitystä. Saa nauraa.

Mulla oli 5 sivua harmaasävytettyjä sarjakuvia jotka halusin mukaan kokoelma-albumiini Menisit töihin. Painossa oli ammattinsa osaavia ihmisiä eikä kyseisten sivujen käsittelemisestä olisi luultavasti edes tullut kummoisia lisäkustannuksia. Halusin kuitenkin kontrolloida tekemisiäni mahdollisimman paljon ja toimittaa painoon kaikki sivuni valmiiksi mustavalkoisina bitmappeina.

Helpointa olis ollu vaan rasteroida koko paska tai vaikka tuota Markun diffussionia käyttää mut halusin rastereista rastereiden näköisiä ja mustat selkeästi erikseen. Eikun Photarilla leikkimään. Ekaks originaalit grayscalena koneelle ja omat layerit sekä mustalle että harmaalle. Mustaa layeria varten vedin kontrastit melkein huippuunsa ja putsasin käsin jäljelle jääneet sotkut harmaista. Toiseen layeriin rasteroin koko helahoidon viivoineen päivineen ja vietin tuntikausia aikaa niiden viivojen poissiivoamisessa. Varsinaisten mustien allehan ne ois periaatteessa jääneet mut rasteroinnin seurauksena niihin tuli semmosta ylimäärästä röpöä jotka ois viivojen alta inhottavasti pilkottanu ja jälkeä pehmentäny. Sit vaan flättäystä, bitmapiksi muuttamista ja sivut voisi vetää vaikka valokopiokoneen läpi jäljen pahemmin kärsimättä.

Joo hirmunen homma ja lopputulosta voi vilkuilla albumini sivuilta 71-75. Ei aina järki päätä pakota mut kyllä mä noihin ihan tyytyväinen oon.

EDIT: tossa Welzun linkissä puhutaan levelseistä ja channeleista... pitäisköhä joskus opetella mitä niillä voi tehä ;)
« Viimeksi muokattu: 02.02.2004 klo 13:02:08 kirjoittanut kaltsu »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #37 : 02.02.2004 klo 15:20:21 »
en tiedä, olenko lukenut viestit huolella ,mutta peruskysymys oli, voiko harmaalla tussilla tehdä harmaat sävyt ja antaa kirjapainon hoitaa homma loppuun.

Onko tähän vastattu

ei kai?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #38 : 02.02.2004 klo 15:24:18 »
No mun vastaus oli, että jos itse käsittelee (skannaa ja editoi pshopilla), niin joo, mutta muuten voi olla arvelluttavaa (=jäljestä ei voi mennä takuuseen).

Rasteroitavahan se on joka tapauksessa, jos haluaa hyvän näköisen, muuten tulee klönttiä yms.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #39 : 02.02.2004 klo 15:31:45 »
Okei Tertsille kohtalaisen yksiselitteinen vastaus:

Kyllä voi.

Lopputuloksesta ei tosin ole mitään takuita. Tässä maassa on hei satoja sanomalehtiä ja niiden taso tahi tyyli toimituksen, taiton ja painatuksen suhteen vaihtelee aikamoisesti. Kulloisenki lehden toimituksesta tai taitosta kyselemällä nää asiat selviää.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #40 : 02.02.2004 klo 15:39:06 »
Kiitos vastauksista: Asia selvä.

Muistan vain Axuzin maininneen aikaisemmin, jotta hänellä ei ole skanneria.

Siksi aattelin, että tietotekniikan hyödyntäminen voi olla hiukka hankalaa.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #41 : 02.02.2004 klo 16:24:30 »
Hmm okei. Mä pelaan ite yleensä varman päälle. Ei yksinkertaisesti kannata lähteä laveerauksia tai vastaavia tekemään jos ei ole mitään varmuutta siitä että ne sellaisinaan toistuvat lehdessä asiallisesti eikä pysty niitä itse käsittelemään. Sitä varten meillä ne rasterit sun muut on että saamme alkeellisillekin painotavoille käypää tavaraa aikaseksi.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #42 : 02.02.2004 klo 16:43:39 »

Alkuperäinen kuva
 http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/apurahat_A.jpg

Anteeksi vähän Off-topic, mutta...
Kas, heti tunnistin ja olisihan nimestäkin pitänyt tietää. Sinä piirtelet (mm.) Apu-ristikoihin kuvia, onko se ihan kokopäivätyö? Tilaan ko. lehteä ja pidän juuri sinun piirtämistäsi ristikoista :D. Onko se Pertti Mäkelä veljesi, piirtää vähän samalla tyylillä?

Mihin kokoon piirrät, kuinka paljon valmiita käytetään? Monesti kyllä näyttäisi olevan tuoreita kuvia.  Teetkö itse ristikoita? Pyytääkö ristikon laatija sinulta kuvat vai teettekö ne yhteistyössä?

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #43 : 02.02.2004 klo 16:57:20 »
Minullakin on kysymys Mäkelälle: tekemiäsi sarjakuvia en muistaakseni ole koskaan nähnyt... teetkö niitä ja mistä niitä mahdollisesti voi bongailla?

Esa

• Jäsen
« Vastaus #44 : 02.02.2004 klo 17:02:36 »
Minullakin on kysymys Mäkelälle: tekemiäsi sarjakuvia en muistaakseni ole koskaan nähnyt... teetkö niitä ja mistä niitä mahdollisesti voi bongailla?

Ehkä Markun pitäis itse vastata tähän, mutta eikös hän ole se joka kuvittaa ristikoita!? Eli Seuraa vaan lukemaan.Edit www.kolumbus.fi/markku.makela/
« Viimeksi muokattu: 02.02.2004 klo 17:05:55 kirjoittanut eppu »