Äänestys

Mahtuisiko Suomeen yksi sarjakuvakauppa lisää?

Kyllä
75 (86.2%)
Ei
5 (5.7%)
Ehkä
7 (8%)

Äänestäjiä yhteensä: 81

Kirjoittaja Aihe: Mahtuisiko Suomeen yksi sarjakuvakauppa lisää?  (Luettu 19422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mari

• Jäsen
Re: Mahtuisiko Suomeen yksi sarjakuvakauppa lisää?
« Vastaus #75 : 13.07.2005 klo 11:31:20 »
voi kyllä! ja ehdottomasti ouluun!
itse asiassa oon itsekin haaveillu sarjiskaupan perustamista ouluun.. mutta vain haaveillu. mun haaveissa se olisi sarjakuvakauppa/työhuone, jossa mä voisin tehdä valopöydän ääressä hommia samalla ku asiakkaat makoilis mukavalla sohvalla, hörppis kahvia ja lukis sarjiksia... ja joskus ostais niitä... mut se onki vaan haaveilua...

miksi oulussa ei muka vois sarjiskauppa menestyä? ouluunhan alkaa kerääntyä aika lailla sarjakuva ammattilasia (ja harrastajia), ja on limingan taidekoulu vieressä (sieltä saa varmasti asiakkaita.. laittaa jonkun pienen limingan alennuksen ni ainaki :) ). Oulu on iso kasvava kaupunki, jossa on yliopisto, lasten elokuvafestarit ja musiikkivideo festarit.. ja vielä tällähetkellä huono kirjakauppa (puhumattakaan sarjakuvamyynnistä) tilanne. todettakoon, että oulussa on tosiaankin kaksi suomalaista, eikä vähään aikaan ollut muuta. ne sitten sai kilpailla keskenään, ja tietäähän ettei se ollut mitenkään antoisaa. nyt tosin on tullut kipa, ja kohta tulee akateeminen sekä like (näin olen kuullut...), joten kilpailu kiristyy lähiaikoina huomattavasti...
kyllä mun mielestä oulusta pitää kehittää sarjakuva kaupunki, vallata milou takaisin keski-ikäisiltä pummeilta!

olis se kyllä mukava, kunhan siitä ei kehity sellaita kuin kukunor, jossa tuntuu että siellä myydään pelkästään oheistuotteita, eikä ollenkaan sarjiksia...

niin milloin sä ajattelitkaan perustaa tän sarjisliikkeen ouluun :)?
mä ainakin pystyn heti lupaamaan tulevani vaki asiakkaaksi :)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #76 : 13.07.2005 klo 11:49:13 »
Niih, eikös Oulussa, toisin kuin Åbossa, ole vielä polttamatta keskustan liepeillä kelpo puutalojakin, jollaisesta saisi edullisesti myyntitilan vuokrattua? Filmifriikkikin siellä ovensa avasi...
Kipsa vaan mangapokkaria täyteen ja johan on vot! 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Storm

• Jäsen
  • Elämä ei ole aina helppoa.
« Vastaus #77 : 13.07.2005 klo 18:18:53 »

niin milloin sä ajattelitkaan perustaa tän sarjisliikkeen ouluun :)?
mä ainakin pystyn heti lupaamaan tulevani vaki asiakkaaksi :)

Ohops... En ole käynyt vähään aikaan täällä. Onneksi Shira patisteli minua tänne.

Haavena tuo perustaminen on ollut jo vuoden, että en tiedä koska sen ehtii perustaa, kun pitäisi tietää tuo syksyn menot ja tulevaisuus.

Mutta olisi ihan kiva saada itselleni liike kaveri sinne Ouluun, etten joudu yksin pitämään hirveää taakkaa olallani, että jospa sellainen liike tulisi tässä tulevaisuudessa, mutta koska ja milloin? Sitä en tiedä.

Mari, jos kiinnostaa aloittaa, niin aloitetaan vaikka kahdestaan se sarjakuvaliike :)

Kyllä siellä Oulussa varmaan on liiketiloja, mutta en tiedä oikeen minne päin, kun liikkeen ei olisi hyvä olla kovin iso. (Tosin on tullut katseltua sivusilmällä tyhjiä liiketiloja)
Kyllähän tosin nyt Ouluun tulee lisää kirjakauppoja ja varsinkin kun Suomalaisessa myydään mangaa, että sen kohdalla on kova kilpailu. Varsinkin kun eräässä divarissa myydään Ranma ½ 4.50 eurolla.
I live, when my heroes live...

mari

• Jäsen
« Vastaus #78 : 13.07.2005 klo 21:01:36 »
niin, en tiedä noista puutaloista (eikös filmifriikkikin oo kuitenki siinä puutalojen viereisessä harmaassa betonimöykyssä?), mutta aseman läheltä löytyy ihania pieniä liiketiloja (joissa liikkeet vaihtuu tiuhaan, liekö liian suuri vuorka?)... siellä on kyllä fantasiapelit vieressä, mutta se saattaa kyllä olla ihan hyvä juttu, jos ei lähde kilpailemaan sen kanssa (eli ei painota mangaan)...

varo vaan storm, tai mä oikeesti rupean harkitsemaan tota sun liikekumppanuus ehdotusta ;)
no, mun täytyy myöntää, että en oo kauheen hyvä liikeasioissa... vaikka houkuttelevaltahan tuo kuulostaa...

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #79 : 13.07.2005 klo 23:19:37 »
niin, en tiedä noista puutaloista (eikös filmifriikkikin oo kuitenki siinä puutalojen viereisessä harmaassa betonimöykyssä?), mutta aseman läheltä löytyy ihania pieniä liiketiloja (joissa liikkeet vaihtuu tiuhaan, liekö liian suuri vuorka?)... siellä on kyllä

Oulussa olen aika paljon reissannut, vaikka Turussa asunkin. Siellä aseman lähellä on tosiaan hyvää tilaa, mutta sinne pitää osata tulla. Fantsun kanssa on kova kilpailu, sillä se myy ihan kilpailukykyiseen hintaan mangaa sekä suurten kustantamojen (DC...) tavaraa. Kannattaa ehkä harkita jonkinmoista sarjakuvadivaritoimintaa siinä samassa, jos rahkeet riittävät?

(Jos itse perustaisin putiikin, ottaisin "uudet ja vanhat sarjakuvat" -läjän lisäksi valikoimaan divarinurkan roolipeliopuksille sekä kauhu-, scifi- ja fantsukirjoille. Mutta multahan ei kysytä. :) )

Yhtä kaikki, joku erityinen syy sille, miksi joku tulisi pikkuputiikkiin, pitäisi varmaan olla. Edelleen kaipaan semmoista suomalaista palvelua - netissä tai jossain - josta saisi keskitetysti kaikki pienkustanteet, yhdellä maksutavalla tms.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Storm

• Jäsen
« Vastaus #80 : 17.07.2005 klo 20:17:25 »
Kaikki apu kelpaa :)

Mutta ei pahaa idea ollenkaan, mutta pitää katsella miten ideaa menee, mutta on aika paljon kilpailua noille divarille, kun niitä on aika paljon jo Oulussa.
Fantussa myydään ERITTÄIN heikosti Marvelia ja siellä on samat albummit olleet about yli vuoden, että minä myisin hieman uudempia, etteivät jää sinne vanhenemaan.

Mutta muita ideoita saa lähettää. Mutta tiloista en oikeen tiedä, kun ei mitään isoa missään nimessä, että aika pieni liiketila olisi ihan hyväksi ja Ouluun olisi kiva saada se sarjakuva liike, kun sellaista kaivataan.
Fantsussa kun myydään suurimmaksi osaksi mangaa ja se menee kaupaksi.

-filppa-

• Jäsen
« Vastaus #81 : 17.07.2005 klo 22:17:31 »
Kyllä Minun mielestäni Ouluun sarjakuvakauppa mahtuisi. Tuotevalikoima voisi mielestäni ulottua myös harkitusti valittuun kertomakirjallisuuteen ja oheistuotteisiin. Lisäksi omakustanteiden saatavuus kaupasta olisi suotavaa. Samalla kauppa voisi myös toimia nettikauppana.

Myös Oulussa vanhat puutalot on poltettu/jyrätty aika perusteellisesti. Todennäköisesti liikkeen saisi parhaimpien kulkuyhteyksien varrelle etsimällä liiketilat "betonitalosta". En ole Oulun keskustan liikehuoneistojen vuokratasosta täysin selvillä, mutta uskoisin etsinnän tuottavan tulosta hyvän liiketilan löytämiseksi.

Vaikka Oulussa onkin divareita niin niiden sarjakuvahyllyillä ei liiku tarpeeksi sarjakuvaa. Sekä lukemattomien, että käytettyjen sarjakuvien valikoimaa tarvitaan tähän ~200 000 asukkaan seutukuntaan.

mari

• Jäsen
« Vastaus #82 : 18.07.2005 klo 00:25:38 »
nettikauppa olis kyllä ihan ehdoton juttu... se tois kuitenkin niin paljon lisää asiakkaita ja mahdollisuuksia... vaikka en kyllä oo ihan varma, miten helppoa sellasten ylläpito on.. ja oheistuotteet on mun mielestä ihan hyvä juttu, kunhan ne ei valtaa koko kauppaa :)

oishan oulussa tilaa ja kuvittelisin että olis ainakin jonkun verran asiakkaita... sitä en tiiä olisko sitten tarpeeksi...

Samu94

• Vieras
« Vastaus #83 : 06.08.2006 klo 00:13:27 »
No, onko tästä mitään uutta? Liike pytyssä? Ei ole kuulunut mitään yli vuoteen...  ???

Mikko A

• Jäsen
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
« Vastaus #84 : 06.08.2006 klo 00:47:24 »
Voi olla että vuosi on sarjakuvaliikkeen perustamiselle lyhkäinen aika. Jokainen voi laskea miten hullun määrän rahaa vaatii haalia kasaan hyvää & ihmisiä kiinnostavaa sarjakuvaa ja sillä realistisella odotuksella että ne ei mene heti kaupaksi mutta on oltava budjettia tehdä lisähankintoja vakituisesti. Jos mukana on käytettyä sarjakuvaa, tilanne on helpompi, mutta tuskin palvelee ketään jos liikkeessä on 2 pientä boxia hyvää sarjakuvaa ja loput repaleisia Nakkeja ettei hyllyt näytä tyhjiltä ;)

Minusta olisi järkevämpi esim. yrittää hoitaa ali-vuokralaissuhde jonnekin yksityiseen levykauppaan/kirjakauppaan (= vuokrata omaan käyttöön muutama hylly jos tilaa näyttäisi olevan). New Yorkissa parhaat sarjisostokset tein Bleekers Bob levykaupan (tuttu mm. Seinfeldistä, heh) takahuoneeseen avatusta ehkä 5 neliömetrin sarjiskaupasta! Pariin hyllyyn mahtuu yllättän isot kasat tavaraa ja joillekin kuihtuvalle perus divarille voi olla piristys saada joku osa-aikainen sarjakuva diileri tuomaan tuoreita asiakkaita.

Tai samaan tyyliin kuin Helsingin uudenmaankadulla on noita nuorten gallerioita, josta voi ostella monien tekijöiden teoksia, sarjakuvat mukaan lukien.
Heräteostosten määrä kasvanee radikaalisti kun liikkeeseen astuu sisään jatkuvasti muutakin porukkaa kuin tiettyjä tuotteita hakevat kovan luokan harrastajat.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #85 : 06.08.2006 klo 01:25:56 »
Lohjalla on yhdistelmä kapakka/divari (en ole käynyt joten jos Lohjan suunnalta löytyy Kvaakkilaisia niin kertokaa kokemuksista, se on matkan varrella kun mennään kaverin mökille Fiskarsiin). Periaatteessa kuulostaa mukavalta, voisi tuopin ääressä lukea ekan luvun ja päättää sitten että ostaako vai ei. Tosielämässä toi on ehkä keskikaljaräkälä jossa on Valittujen palojen lyhennelmiä ja niitä räjähtäneitä Nakkeja. Mutta Levy/kirja/sarjakuvakauppa josta saisi tuoreita patonkeja, bisseä ja kahvia joka ei ole seissyt kahta vuorokautta kuulostaisi aika kivalta. San Fransiscossa, Amerikassa (missä kaikki ovat tyhmiä ja ihmisiä sorretaan 24/7) tuollaisia kuulemma on. Näin kertoi kaverini joka on siellä syntynyt mutta toisaalta, kukapa uskoisi amerikkalaisia?
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #86 : 06.08.2006 klo 02:16:34 »
...
Mutta Levy/kirja/sarjakuvakauppa josta saisi tuoreita patonkeja, bisseä ja kahvia joka ei ole seissyt kahta vuorokautta kuulostaisi aika kivalta. San Fransiscossa, Amerikassa (missä kaikki ovat tyhmiä ja ihmisiä sorretaan 24/7) tuollaisia kuulemma on. Näin kertoi kaverini joka on siellä syntynyt mutta toisaalta, kukapa uskoisi amerikkalaisia?

Kai erinäisissä kaupoissa on kaffila. Friscon Bordersissa on sellanen ja eiköhän Virginilläkin. Niin kuin on Akateemisessa kirjakaupassakin.

Vaan ei kai missään noissa ole liikeideana iskemättömien sarjakuvien sotkeminen kaakunmurusiin?

Olisko sun kaverilla kertoa joku oiva annostelu-sarjakuvaluola Friscossa?

Samu94

• Vieras
« Vastaus #87 : 06.08.2006 klo 02:35:35 »
Kyllä Oulu mulle käy  ;D. Ei täällä kyllä kovin kaksisia divareita ole ennestään... :'(

Storm

• Jäsen
Vs: Mahtuisiko Suomeen yksi sarjakuvakauppa lisää?
« Vastaus #88 : 30.12.2007 klo 22:35:48 »
Jeeps, vuosia on kulunut, kun viimeksi vastasin tähän ja kyllä idea on vielä kehittymässä ja mikä parasta olen saanut itselleni kaverin, jonka kanssa on selvät visiot ja vastaavat. Liike tilaakin katsellaan puoli silmällä, tosin sen liikkeen saaminen Ouluun voi kestää nykyisen opiskeluni takia, sekä kaverini aikoo mennä yrittäjyyskurssille.

Tosin Fantasiapeleistä on tullut paljon kilpailukykyisempi liike, mikä voi olla haasteellista saada se tuleva pieni liike toimimaan ajan kanssa, mutta jos Manga ja manga/japani krääsä menee kaupaksi, niillä nettoaa jo jonkin verran, mutta tietysti muitakin sarjiksia olisi myyntiin.

Peukut pystyyn ja toivotaan, että Ouluun saadaan sarjisliike tulevaisuudessa, missä ihmiset viihtyy ja saamme sen toimimaan.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
Vs: Mahtuisiko Suomeen yksi sarjakuvakauppa lisää?
« Vastaus #89 : 30.12.2007 klo 23:33:57 »
En ole Jelleä eli Pitkämiestä nähnyt sitten loppukesän mutta silloin se oli salaperäisen tyytyväinen kertoessaan että sen ikuisuusprojekti etenee. Kalliossa on pysynyt pystyssä monet oudommatkin liikeideat kuin alternativesarjakuvaa myyvä kahvila. Yleensä tiedän etukäteen mitä olen ostamassa  mutta tollaisesta tulisi takuulla tehtyä impulssipäätöksiäkin.  Ja tässä on se iso ero nettikaupan ja oikean kirjakaupan välillä.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".