Niin, aiempaa selitystäni vielä täydentäen.. tietysti melkein kaikki huumori yleensäkin on hahmolähtöistä, mutta Azumangan huumorin perusta on henkilöiden keskinäinen vuorovaikutus noin yleensä... gagien ohella. Azumangan huumorista ainakin minä nautin tämän kaavan mukaan:
Jos ensimmäisessä ruudussa on Tomo ja Osaka, niin se on hauskaa.
Jos toisessa ruudussa on Tomo ja Osaka, niin se on hauskaa.
Jos kolmannessa ruudussa on Tomo ja Osaka, niin sekin on hauskaa.
Jos neljännessä ruudussa on Tomo ja Osaka, niin se on hauskaa, ja jos siinä on vielä joku iskevä loppurepliikki, niin se on mukava bonus.
Vastikään keskustelin Azumangasta pitkän tovin erään japanilaisen tuttavani kanssa... ei ole mangan harrastajalle antoisampaa kokemusta kun keskustella mangasta ja animesta asiaansa hyvin vihkiytyneen otakun kanssa.

Hyvä tapa rikkoa jää kenen tahansa nuoren japanilaisen kanssa on kysyä "kuka on sinun suosikkihahmosi Azumangassa?"

---
Ok, animea olen katsonut vain muutaman jakson erään kaverin luona, ehkä siihen kannattaisi perehtyä, jos siinä on enemmänkin tuollaisia kohtauksia, kuten aiemmin mainittu Sakakin karaokekohtaus, jota ei löydy mangasta. Onko tietoa siitä, kuka nämä animen uudet osuudet on käsikirjoittanut? Azuma itse vai joku muu?
Muutenkin, olisi kiva lukea Kiyohiko Azuman haastatteluja.. olen metsästänyt englanninkielisiä haastatteluja netistä turhaan.. Azuman omilla englanninkielisillä sivustoilla oli joskus lyhyt haastattelu, mutta sitäkään sivustoa ei enää löydy..