Kirjoittaja Aihe: Azumanga daioh  (Luettu 26870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

quisma88

• sika
  • Jäsen
  • jeee
Azumanga daioh
« : 12.04.2005 klo 16:32:48 »
miltäs kuulosta strippi-manga,luuin selaisen äsketäin,se kertoi ryhmästä lukiolaistytöja,ihan kiva se olli.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2005 klo 07:32:29 kirjoittanut Petteri Oja »

Folkee

• Jäsen
  • Elricest
Re: azumanga daioh
« Vastaus #1 : 12.04.2005 klo 16:37:45 »
Kuulostaa hyvältä ja olen itsekin lukenut jonkun verran. Azumanga daioh on kuitenkin mielestäni parempi animena, mutta mielipiteitä on monia.
One man's fun is another hell x)

quisma88

• sika
  • Jäsen
  • jeee
« Vastaus #2 : 12.04.2005 klo 16:38:40 »
Kuulostaa hyvältä ja olen itsekin lukenut jonkun verran. Azumanga daioh on kuitenkin mielestäni parempi animena, mutta mielipiteitä on monia.

pitäis osta ne dvd:et filmifrikist.

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #3 : 12.04.2005 klo 22:42:54 »
Azumanga Daiohin katsominen/lukeminen vastaa paratiisissa istumista. Sakaki on jumala, Chiyo-chan tytär ja Osaka pyhä henki. Manalaa hoitaa Kimura.

Azumanga Daioh on niin kipeän hauska sarja sekä animena että mangana, että vertailukohtaa pitää lähteä hakemaan brittihuumorin klassikoista, Monty Pythonista ja Fawlty Towersista. Toinen niistä täyden kympin animesta (toinen on Cowboy Bebop, jos ketään kiinnostaa).

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 13.04.2005 klo 01:46:39 »
Cowboy Bebob on mangana ainakin melko heppoisen oloista. Tämän sanon taas "vain" yhden kirjan lukeneena. Minkäs verran tuommoinen DVD muuten kustantaa ja montko minuuttia siinä on matskua? Jos se kerran on Pythonin veroinen, niin sen on pakko olla hintansa väärti. Minä vuonna animoitu? (Olikos Anime-lehdessä tästä just... näin hyvin mä muistan  :))
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #5 : 13.04.2005 klo 03:03:31 »
Cowboy Bebob on mangana ainakin melko heppoisen oloista. Tämän sanon taas "vain" yhden kirjan lukeneena. Minkäs verran tuommoinen DVD muuten kustantaa ja montko minuuttia siinä on matskua? Jos se kerran on Pythonin veroinen, niin sen on pakko olla hintansa väärti. Minä vuonna animoitu? (Olikos Anime-lehdessä tästä just... näin hyvin mä muistan  :))

Cowboy Bebop -mangasta ei kannata samassa lauseessa animen kanssa puhua, on se manga niin monta kertaluokkaa kehnompaa. Azumangaa saa dvd:llä Filmifriikistä R2-PAL -levyinä 30 euroa kappale. Jenkeistä R1-NTSC levyjä 13 euroa kappale+postit. Sen verran pitää varoittaa, että Azumangalla lukiolaistytöistä kertovana slice-of-life komediana on aika vähän tekemistä Monty Pythonin outojen vitsisikermien kanssa. Vertailu oli lähinnä naurun ja nautinnon määrään. Azumangan ratkiriemukkuus kumpuaa rakastettavien hahmojen täysin ennakoitavissa olevasta käytöksestä, joka kuitenkin saavuttaa jakso jaksolta kummallisuuden uusia huippuja ja yllättää yhä uudestaan. Äh, en minä osaa selittää kunnolla. Totean vain, että jaksojen aikana naurunkyyneleet valuivat poskia pitkin, kylkiä särki ja kuumeilun jälkeen katsotun jakson aikana meinasi mennä taju.

Ystävämme Kekko on näköjään esitellyt Azumangan päähenkilöt osuvasti sivuillaan:
http://koti.phnet.fi/otaku/reviews/azumanga/azumanga.htm

Emmi Nieminen

• Käsikirjoittaja
  • Jäsen
  • Jouniscape- fanittaja
« Vastaus #6 : 15.04.2005 klo 10:41:17 »
Tähän ei voi sanoa kuin:

Tsukkurimashou, tsukkurimashou, sate sate naniga, dekiru kara.   ----- Hai, dekimashta!

(niille jotka eivät Japania osaa tai eivät vain muista tuota fraasia, Chiyo-chanhan laulaa tätä veisua leipoessaa kahta karvaista otusta ja myöhemmin täytekakkua. Suloisuuden ruumiillistuma. "Kun katselet Azumanga Daiohia, on se kuin mustekalakakkuset ja nigirlit vaaleanpunaisesta eväslaatikosta maiskuteltuna".)

Ei elämä lopu siihen, sehän on vain maitovaahtoa.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 15.04.2005 klo 12:11:18 »
Lainasin kaverilta Azumanga Daiohin ensimmäsen niteen, luin sen viisi kertaa läpi peräjälkeen ja päätin ostaa koko sarjan itselleni. Loistavaa, positiivista, energistä, lämminhenkistä sarjakuvaa! Ihan oikeasti tunsin oloni paljon iloisemmaksi ja energisemmäksi monta päivää aina sen jälkeen, kun olin saanut yhden albumin luettua. (Luin ne hitaasti, nauttien.) Kovin moni sarjakuva ei sellaista fiilistä ole minulle aiheuttanut... ei edes kovin moni kirja tai elokuva. :D

Azumangan ja Yotsubato!:n ansiosta Kiyohiko Azuma on noussut kaikkien aikojen suosikkisarjakuvapiirtäjieni (maailmanlaajuinen lista, ei pelkästään mangaa) TOP5 -listalle.

Animesta en niin paljon välittänyt, osittain ehkä sen vuoksi, että mangan luettua tietää jo vitsien juonen etukäteen, mikä hieman latistaa tunnelmaa. Hyvät musat kuitenkin. ;)

"Raspberry heaven, I'm coming back to you!"

-------------

Nyt kaikki Azumanga -fanit listaavat oman suosikkihenkilönsä! :D

Oma suosikkini: Tomo! ^__^

Emmi Nieminen

• Käsikirjoittaja
  • Jäsen
  • Jouniscape- fanittaja
« Vastaus #8 : 15.04.2005 klo 12:39:12 »
Vaikeaa päättää Chiyo-chanin ja Osakan väliltä.

Chiyon saparot ovat kyllä niin ihastuttavat, oivoi,

mutta toisaalta Osakan "I see dust in my eyes" on kyllä myöskin niin legendaarinen homma että..

No sanotaan nyt Osaka sitten,

sen unijakson muisteloissa.

Ja kaikki sanoo: A!

Ei elämä lopu siihen, sehän on vain maitovaahtoa.

laymon

• Vieras
« Vastaus #9 : 15.04.2005 klo 13:16:58 »
Animesta en niin paljon välittänyt, osittain ehkä sen vuoksi, että mangan luettua tietää jo vitsien juonen etukäteen, mikä hieman latistaa tunnelmaa.

Samaa mieltä.

Azumangan ykkösalbumin käännöksessä oli mielestäni paikoitellen hiukan kömpelöyttä, mutta onneksi muissa albumeissa homma jo pelasi täydellisesti. Cowboy Bebopista en välitä, mutta Azumanga Daioh on Yotsubaton ohella lämminhenkisimpiä sarjakuvia, joita vastaani on tullut. Ja suosikkihahmoni on tasan tarkkaan Sakaki.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 15.04.2005 klo 13:37:55 »
Täytyy minunkin yhtyä tähän Azumanga Daioh:n ylistämiseen. Animea en ole katsonut, mutta loputkin mangat tuli ostettua pika pikaa luettuani ensimmäisen alpparin. :) Nuo neljä alpparia muodostivat niin toimivan kokonaisuuden, että oksat pois... ja hauskan. Sarja todella nostattaa mielialaa.

Ja Cowboy Bebop on yksi suosikeistani, animena, mangaa en ole lukenut enkä näillä näkymin varmaan luekaan... mutta jos vain olisi joskus rahaa ostaa DVD:llä... Toisivat sarjan Suomeen, leffa oli hieno, mutta parhaat jutut olivat omasta mielestäni nimenomaan TV-sarjan lopussa.

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #11 : 15.04.2005 klo 15:48:07 »
Azumangan ykkösalbumin käännöksessä oli mielestäni paikoitellen hiukan kömpelöyttä, mutta onneksi muissa albumeissa homma jo pelasi täydellisesti.

Saman huomasin. Azumangan ensimmäinen albumi oli ADV Mangan ensimmäisiä julkaistuja pokkareita, joten lastentauteja esiintyi, kuten Suomen ensimmäisen Ranman kanssa. Toiseen pokkariin olikin sitten kehitytty huimasti ja kun kolmanteen ja neljänteen tuli vielä translator's notesit (onko tälle suomenkielistä termiä?) mukaan, niin oltiinkin sitten huipulla.

Näin ensin animen, joten se on minulla lähempänä sydäntä. Mikä ei ole estänyt minua lukemasta mangaa kolmeen kertaan läpi. Animen aikana opin pitämään hahmoista niin paljon, että samojen vitsien uudelleenkelaus ei paljoa haitannut, kun vaan pääsi näkemään Sakakia, Osakaa, Chiyoa ja muita veikkoja. Mutta kuten aina vitsi on parhaimmillaan, kun se kuulee ensimmäisen kerran. Nyt kun Yotsubato saadaan vielä julkaistuksi suomi-(hah!), englanti-, saksa- tai ruotsilinjalla ja siitä animaatio pystyyn, niin vadelmataivas ei ole enää pelkkä unelma.

Lainaus käyttäjältä: laymon
Ja suosikkihahmoni on tasan tarkkaan Sakaki.

Puhut vieläkin asiaa. Kuten aikaisemmasta "Sakaki on jumala" horinoistani voi päätellä, tämä tyttö on paras kaikista. Kirjoitin hänestä pitkät tovit Animeunionin foorumeilla ja leikkaan ja liimaan sen tähänkin. Spoilaa herkimpiä sarjan loppuvaiheen osalta viimeisissä lauseissa.

Lainaus käyttäjältä: minä itse
Mikäs hänessä niin hienoa on sitten? Hiljainen mutta voimakas. Paras esimerkki kolmas urheilukisa (jakso 23), kun hän ottaa nauhan otsaltaan ja sitoo hiukset kiinni. Tunnelma ei voisi olla korkeammalla. Sakakista tietää siinä vaiheessa tarpeeksi, että voi olettaa seuraavaksi kaiken lakoavan hänen tieltään. Tai jakson 18 lumisota, jossa hän on, Kaguran sanoin, cool. Ja parasta on, että voimat eivät rajoitu fyysiseen puoleen. Kissafetissi osoittaa, että jos hän jotain tahtoo, ei hän luovuta vaikka mikä olisi. Esimerkiksi krooninen kissanpurema. Pure pölyä Goku, tässä on kunnon taistelija.

Hyvä tyyppi Sakaki siis on, mutta tämä ei vielä riitä ykköspaikan saavuttamiseen. Sitä pohjustettiin jakson 17 karaokekohtauksella, jossa Sakakin lauluääni ja laulu upposivat minuun kuin kuuma veitsi voihin. Täydellistä harmoniaa. Valmistelut jatkuivat sitten jaksossa 21, kun Maya astui areenalle. Koko loppujakson olin yhdeksännellä pilvellä. Ja itku lähellä jakson lopussa. Viimeinen niitti sydämeen iskettiin jaksossa 24, kun Maya tulee takaisin yhdessä parhaista kohtauksista koko sarjassa. Sakakin ja Mayan yhteiseloa seuratessa olinkin sitten sillä yhdeksännellä pilvellä viimeisten jaksojen ajan. Täydellinen pari.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 15.04.2005 klo 16:06:13 »
Nyt kun Yotsubato saadaan vielä julkaistuksi suomi-(hah!), englanti-, saksa- tai ruotsilinjalla

Englanniksi Yotsubato! onkin jo kääntynyt. :)

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #13 : 16.04.2005 klo 00:11:56 »
Englanniksi Yotsubato! onkin jo kääntynyt. :)

Ei ihan vielä, kesäkuuhun asti pitää odottaa, että tuo ilmestyy. Mutta on se odotuksen väärti. 1,5 kuukautta = 45 päivää = 1080 tuntia = 64800 minuuttia = 3888000 sekuntia. Eihän se pitkä aika ole.  :)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #14 : 16.04.2005 klo 00:54:12 »
Löytyi netistäkin muutama näyte. Itseä ei niin kauheasti innostanut, vaan jospa näiden perusteella joku muu innostuisi sarjasta:

http://www.nnanime.com/azumanga/