Kirjoittaja Aihe: Azumanga daioh  (Luettu 26843 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

alkimohap

• Jäsen
Re: Azumanga daioh
« Vastaus #30 : 09.03.2007 klo 00:42:57 »
Tämä neljän ruudun pystyformaatti on melko mielenkiintoinen ylipäänsä.. ruutujen määrä ja koko on aina vakio, lukusuunta ylhäältä alas, jolloin ruudut ovat vaakasuunnassa leveämpiä kuin pystysuunnassa. En oikein osaa nyt tältä istumalta pistää sanoiksi miten se oikein eroaa omista lehdistämme tutusta strippiformaatista.. mutta jotain siinä on.
Minusta ne ruudut jollain tapaa yhdistyvät toisiinsa voimakkaammin, kun ne ovat allekkain ja korkeus on pienempi kuin leveys. Ainakin tuntuu, että tyypillisissä länsistripeissä, joissa on neliönmuotoisia ruutuja vaakasuuntaan vierekkäin, jokainen niistä on enemmän erillinen hetkensä. Strippi ei mene niin vauhdilla läpi. Mutta tekeekö sen lopulta ruutujen sisältö vai ruutujen muoto ja asettelu, ts. formaatti itse, en osaa sanoa. Katseenkuljetuksella on varmaan jotain tekemistä, että miten siirrytään kuplasta toiseen ja sitten alaspäin toiseen ruutuun. Nojoo, kunhan yritin.

Sehän ero Azumangan ja (tyypillisten) länsimaisten strippien välillä on, että kerronta on elokuvamaisempaa strippiformaatista huolimatta: on lähikuvia pelkästä päästä, yllättäviä kuvakulmia ja pomppauksia selkeästi erilliseltä taka-alalta etualalle. Ehdotonta parhautta on se, kun yhdessä ruudussa on Osakan uneliaasti hymyilevä pää isona etualalla ja varsinaiset tapahtumat ovat hiljaisena taka-alalla. Vastakohtana tälle on vaikka joku Karvinen, joka on kuin paikaltaan videoitu teatteriesitys vailla zoomia tai kameran kääntelyä: hahmot jököttävät paikallaan, tausta ei vaihdu. Parhaimmillaan vain puhekuplien sisältö muuttuu ruudusta toiseen.

dErasmus

• Afrodude
  • Jäsen
  • KiKii!
« Vastaus #31 : 09.03.2007 klo 19:33:37 »
Meillä on jo actioniä, draamaa, taikatyttöilyä, scifiä ja ennen kaikkea tota hiton komiikkaa joka tuutista. Miksei laisinkaan horroria? :C
Mitä Daiohiin tulee, blah, mangana se ei oikein tahdo toimia. Vitsit tahtoo olla jotenkin puuduttavan itseselkeitä, kun taas viiden minuutin gag cartoonina ne toimii paremmin.

yoshimi

• Jäsen
  • fanaatikko
« Vastaus #32 : 20.03.2007 klo 20:25:39 »
Azumanga Daioh on ihan loistava! Olen itse lukenut kaikki osat ja mitä pidemmälle sitä luki, sitä paremmaksi se muuttui. Huumori on tosiaan omanlaatuista ja siihen, joo, tarvii vähän aikaa ja oikean mielentilan, jotta pääsee kunnolla sisään sarjaan.
Suosittelen! :D

Elas

• Jäsen
Re: azumanga daioh
« Vastaus #33 : 09.04.2007 klo 00:58:49 »
Kuulostaa hyvältä ja olen itsekin lukenut jonkun verran. Azumanga daioh on kuitenkin mielestäni parempi animena, mutta mielipiteitä on monia.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kyseinen sarja toimii paremmin mangana. Sarjakuvan yhden vitsin neljää ruutua on käyetty mystisen tehokkaasti räjähtävän hauskojen vitsien luomiseen. AzuManga Daiou on mielestäni paras strippisarjakuva, jota on koskaan tehty, tai ainakin, jotka ovat vielä luettavissa. Kertakaikkiaan rakastan sarjakuvaa. Animekin on hyvä, mutta jotkut vitsit meinaavat mennä ohi, joitakin ei taas ole saatu toteutettua yhtä hygvin, kuin alkuperäisessä sarjakuvassa. Murto-osa vitseistä toimii kutenkin paremmin animena, se on totta.

Iletys

• What the hell... I'm feeling lucky!
  • Jäsen
  • Pyhät palapelit!
Re: azumanga daioh
« Vastaus #34 : 09.04.2007 klo 23:24:05 »
Azumanga Daioh on kyllä noussut erääksi parhaista sarjakuvista, mitä olen ikinä lukenut ja anime on paras anime mitä tehty. Silti manga vie ainakin minusta voiton, animesta puuttuu liikaa vitsejä... ;) Azuma on kyllä tehnyt loistavaa työtä, täytyy nostaa hattua.
I'd hit it, two times!

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
« Vastaus #35 : 25.06.2007 klo 13:10:54 »
On muuten ensimmäinen manga, jota kääntäessäni olen nauranut ääneen. Tulee spooky olo, kun muuten on hiljaista ja yhtäkkiä kuulee oman äänensä. Sairasta, ah, niin sairasta.
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #36 : 28.06.2007 klo 17:45:18 »
Kohtelethan sitä hellästi...

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
« Vastaus #37 : 30.07.2007 klo 16:15:51 »
Hellästi on kohdeltu ja olivat kohdelleet suht. kivasti painossakin... ;) Perustyytyväisyys taattu.
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #38 : 01.08.2007 klo 21:25:23 »
Aikataulu piti ja Azumanga Daioh oli kipareilla & kaupoissa tänään.
Pystystrippimuoto vieraannutti ja nopeasti silmäillen vaikutti siltä että tämä on sitä mitä monet kutsuvat kahviksi, mutta minä teeksi = ei minun juttuni.

koska arvioni perustuu vain silmäilyyn se voi olla tyystin virheellinen mutta kovasti...avaran oloinen.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #39 : 11.08.2007 klo 12:14:29 »
Pitihän tuota testata, kun turhan bulkin oloisen mangavyöryn seassa näkyi tämmöinen perusteos, jota suunnilleen kaikki ja niiden tiskiallas ovat kehuneet ainakin jossain olomuodossa. DVD:t piti jossain vaiheessa hankkia, mutta ne maksavat miljoonan, joten mikäpä siinä vaikka aloittelisi näin kustannustehokkaassa sarjakuvamuodossa.

Tässä on vissiin sellainen Achewood-ilmiö, eli alkuunsa nyt ei niin hirveästi naurattanut. Kun nyt kuitenkin oli koko pokkari käytössä (eli strippejä ei esimerkiksi tarvinnut lukea yksi kerrallaan päivän sanomalehdestä) hahmot ja sarjan yleisen fiilingin oppi tuntemaan ja loppupäässä kirjaa naureskelin ääneen. Tai sitten perverssi miesopettaja on vaan liian hauska hahmo.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 12.08.2007 klo 10:18:02 »
Kun nyt kuitenkin oli koko pokkari käytössä (eli strippejä ei esimerkiksi tarvinnut lukea yksi kerrallaan päivän sanomalehdestä) hahmot ja sarjan yleisen fiilingin oppi tuntemaan ja loppupäässä kirjaa naureskelin ääneen.

Niin, tällä tavallahan nämä stripit on tarkoitettukin luettavaksi. Eivät ne ole koskaan yksittäisinä ilmestyneetkään, vaan kuukausittaisessa lehdessä yksi kuukauden mukaan nimetty "luku" kerrallaan. Se antaa Azumalle paljon tavallista neljän ruudun strippiä enemmän vapauksia.

Olen pureskellut suomenkielistä versiota nyt jo sen verran, että uskallan sanoa arvostelun viimeisen kappaleen alkavan "Käännös on toimiva, muttei ongelmaton." Katsotaanpa.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #41 : 12.08.2007 klo 12:26:55 »
Metka maailma tässä mangassa. Huumori on vähän japanilaista... semmoista vaisua vaivihkaista. Viihdyttävää, mutta ei osu ihan keskelle minun huumorintajuani. Mutta sen verran kivaa on lukea, että tätä sarjaa tulen ostamaan jatkossakin.

Neljän ruudun formaatista tulee mieleen weppisarjakuva sinfest... Joku osannee sanoa, onko neljän ruudun formaatti yleinenkin japanilaisissa sanomalehdissä?
Also spracht Blau Tiger.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #42 : 12.08.2007 klo 12:40:56 »
Neljän ruudun formaatista tulee mieleen weppisarjakuva sinfest... Joku osannee sanoa, onko neljän ruudun formaatti yleinenkin japanilaisissa sanomalehdissä?

Sanomalehdistä en tiedä, mutta ainakin niissä puhelinluettelon kokoisissa mangalehdissä niitä on pidempien sarjojen välissä.

Itse diggaan tätä formaattia, lähes kaikki lukemani neljän ruudun sarjakuvat ovat olleet vähintäänkin hyviä. Varsinkin Pugyuru rulettaa, kääntäkää sitä seuraavaksi, pliis. ;) 

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #43 : 12.08.2007 klo 15:53:03 »
Joku osannee sanoa, onko neljän ruudun formaatti yleinenkin japanilaisissa sanomalehdissä?

Muunlaista strippisarjakuvaa Japanissa ei käytännössä olekaan; yonkomatyyli on äärimmäisen rigidi, eikä yleensä salli minkäänlaisia poikkeuksia tavanomaisista vitsin rakennekaavoista.

Yleensä yonkomahuumori on tylsän manzaipohjaista reagoimishuumoria, joissa ensimmäisessä ruudussa esitellään tilanne, toisessa kehitellään vitsiä, kolmannessa on punchline ja neljäs on lopetus (usein jonkun tyrmistynyt reaktio kolmanteen ruutuun). Azumanga Daioh on tässä virkistävä poikkeus, ja sitä poikkeuksellisen julkaisuformaattinsa vuoksi. Yksikään toinen yonkomasarja ei ole onnistunut lyömään itseään läpi lännessä, vaikka sen imussa sitäkin on yritetty. Kertoo paljon.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2007 klo 15:54:43 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #44 : 12.08.2007 klo 16:18:35 »
Yksikään toinen yonkomasarja ei ole onnistunut lyömään itseään läpi lännessä, vaikka sen imussa sitäkin on yritetty. Kertoo paljon.

Eipä se nyt niin paljoa kerro. Esim. Heartbroken Angels, joka taisi olla ensimmäistä jenkeissä julkaistua yonkomaa, synnytti internetin ihmemaahan Sexy Losersin ja muuta mukavaa, joten luulisi formaatilla potentiaalia olevan. Kyllä Suomi voisi mun puolesta toimia vaikka yonkoma-pioneerina ja lyödä sitä markkinoille lisää vielä Azumanga Daiohin jälkeenkin.