Kirjoittaja Aihe: Finnmanga Suomesta  (Luettu 19411 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Re: Finnmanga 2
« Vastaus #15 : 23.08.2006 klo 16:22:45 »
Herättääkö teksti tunteita?
Senkin.. senkin.. senkin ajatustenlukija! Allekirjoitan arvostelun suurimmilta osin. Parista muusta asiasta olisin vielä napissut, mutta hyvän arvostelunhan tarkoitus ei ole täysin polkea mitään pohjaan, jollei se oikeasti ole niin huono ja ansaitse sitä. Finnmanga 2 oli ihan kokemisen arvoinen lukuelämys, joka tarjosi minullekin aihetta mietiskelyyn ja hihitykseen, mutta pääosin jälki oli melko hiomatonta (tosin Kölhi & Laurinen rulez!1).
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #16 : 23.08.2006 klo 17:09:38 »
Lähdenpäs Akateemiseen kattomaan löytyiskö sieltä fennomangaa. Mikäli ei näy ni tilausohjeet ois kiva löytää muualtakin kuin kiven alta. Seuraako lehden toimitusväki Kvaakkia?

Kolmen kilon painos ja menevät kaikki luultavasti kaupaksikin. Huh. Kateeks käy.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 23.08.2006 klo 17:13:13 »
Finnmangaa kaipaaville kerrottakoon, että netistä voi tilata omansa. Toinen optio on Anime-lehden sivuilla ollut tilauskuponki. Jälleenmyyjistä en tiedä.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #18 : 23.08.2006 klo 19:43:49 »
Luulenpa lisäksi, että Tunnettuna Nimenä näissä ympyröissä toimii ennemmin Aura, Essi, Tomoko, Tubbs tai Mew kuin jokin vanha jäärä.
Näin arvioisin minäkin "yli 20 vuoden sarjakuvien lukukokemuksella".  :)

iJustenin:
Lainaus
Tekijöiden kuvaukset, omat kommentit sekä toimittajan mietinnät antaisivat kaikki paremman kuvan edessä olevasta tarinasta, ja auttaisivat ymmärtämään niitä paremmin.

Taas yksi aivan käsittämätön uusi piirre skenessä? Ilmeisesti tämä on netin vaikutusta, tai markkinoinnin joka nostaa tekijöitä ja pyrkii tekemään tähtiä luodakseen kassamagneetteja. Mangassa vaikuttaa tietenkin omake tähän suuntaan...

Minusta teoksiin (ja myös mangaan) kuuluu nimen omaan se, että ne nautitaan an sich. Ymmärtäminen on vain yksi taso ja se liittyy enemmän oppimiseen ja tutkimiseen kuin erilaisten teosten kokemiseen. Ei mangaa tarvitse niin kauheesti ymmärtää (paitsi kriitikoiden ja opettajien, yms.). Siitä voi vain pitää tai olla pitämättä. Tässä mielessä oli hienoa, että arvostelija tunnusti nauraneensa 3(!) kertaa ääneen. En tunne miestä kovin hyvin, mutta hän ei vaikuta aivan tyhjän naurajalta? Kvaakin arvosteluissa mikään muu julkaisu tuskin yltää samaan ja siitä onnittelut tekijöille!
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #19 : 23.08.2006 klo 21:24:54 »
Luulenpa lisäksi, että Tunnettuna Nimenä näissä ympyröissä toimii ennemmin Aura, Essi, Tomoko, Tubbs tai Mew kuin jokin vanha jäärä.

Aurat ja Essit on "näiden ympyröiden" vanhoja jääriä.

Taas yksi aivan käsittämätön uusi piirre skenessä?
...
Minusta teoksiin (ja myös mangaan) kuuluu nimen omaan se, että ne nautitaan an sich.

Äääähhh. Jos sarjakuva vaikuttaa teinin tekemältä, on ihan eri asia onko tekijä oikeasti 13- vai 23-vuotias.

Nuoruus on anteeksiannettavaa, lahjattomuus ei.

Kvaakin arvosteluissa mikään muu julkaisu tuskin yltää samaan ja siitä onnittelut tekijöille!

Mua vähä nauratti tää kommentti. Onnittelut Reimalle.

Ei löytyny Finnmangaa Akateemisesta. Lauralle kiitos tilausohjelinkistä. Voisin muuten vaikka vannoa et tällä sivulla ei vielä eilen samaista linkkiä ollu.

...pitäisköhä "Tomokolle" sanoa et kehottaisi taiteilijoitaan kiinnittämään sarjakuviensa tekstaamiseen enemmän huomiota sen sijaan että käskee käyttämään kauheita konefontteja?

:-\

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 23.08.2006 klo 21:56:13 »
Voisin muuten vaikka vannoa et tällä sivulla ei vielä eilen samaista linkkiä ollu.
Joko meitä on kaksi puusilmää, tai sitten sitä ei siellä ollut, kun itsekin sitä etsiskelin. Jouduin tuon tilauslinkin kaivelemaan Anime-lehden uutisarkistosta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #21 : 23.08.2006 klo 23:29:47 »
Nuoruus on anteeksiannettavaa, lahjattomuus ei.
Onpa susta tullu tiukkis. Sitä se porvarillinen elämä teettää  :)

Mua vähä nauratti tää kommentti. Onnittelut Reimalle.
Lue se arvostelu. Mun sarja kertoo kuulemma kuolemasta.  :) No, ei se oma sarja kyllä miunkaan mielestä ollu tarkoitettu kuoliaaksinaurattaja- tai edes huumoriosastoon.

Jotkut jutut oli parempia kuin toiset, ja tosiaan vain yksi sarja oli kukkua. Ihan hyvä lehtihän se kokonaisuutena noin muuten on. (Ja olis ollu vielä parempi jos taitto olis saatu ammattimaisempaan kuosiin).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #22 : 23.08.2006 klo 23:59:17 »
Asiantuntijan kommentti (ei siis minun): "Reima on löytänyt itsestään 14-vuotiaan tytön."
No mutta. Kivaa suomimankkaahan tämä on, toivotttavasti myy kuin Jeesus ja tekijätkin saavat jotain...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #23 : 24.08.2006 klo 00:15:20 »
Mun sarja kertoo kuulemma kuolemasta.  :)
Kirjoitinko väärin vai missasinko vitsin? Pointti oli että
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Ne olivat kaikki myös kokoelmassa Reiman tarinaa ennen. Näin oli jäänyt jo päähän että "kohta joku kuolee", ja sitten eteen tulee hempeä muistelujuttu. Erittäin positiivista, mutta tuli kyllä aika nurkan takaa.

...

Koskien tekijä-tietojen puutetta. Kyseessä oli osittain nimenomaan tuo kaltsun jo mainitsema nuoruus-lahjattomuus akseli. Toisaalta silloin kuin luki jonkun törkeän hyvän tarinan (kuten Kunnioitus) sitä jäi miettimään, että mistä tätä saa lisää? Onko tekijällä kotisivuja?
Ja toisaalta, Princess and the Pea:ssa taustatiedot vaikuttavat minusta oleellisesti siihen miten tarinasta tulisi nauttia (siis olihan se kova jokatapauksessa). Oliko kirjoittaja niin nuori että hän tosissaan tekee tälläistä kamaa vakavissaan?  Jos taas tekijä oli 25+, niin rispektiä hienosta tunnelmaan pääsystä ja kirjoitustavasta.

Lisäksi olen tottunut siihen että lillun koko ajan informaatio-meressä. En tunnista jotain elvytysmenetelmää, paikkaa tai taikatemppua mikä mainitaan sarjassa? Google auttaa. Miksi tekijän sarjoissa on niin paljon laitapuolen kulkijoita? Wiki tietää. Mitä muuta tekijä on tehnyt? Wikistä löytyy. 
Finnmanga 2:sta lukiessa tuli koko ajan olo että pitäisi tietää lisää, mutta infoa ei löydy paikoista mistä normaalisti etsii. Reimalle tunne voi olla normaalimpi, jätkä kuitenkin on elänyt suurimman osan elämästään ilman sitä -- mä oon eläny tällä tavalla 12-vuotiaasta, ennen kuin pääsin teini-ikään. Ilman feediä on koko ajan tunne että yksi sukka puuttuu jalasta tai lompakko jäi kotiiin.

Lisäksi aiemmin lukemissani antologioissa on takasivuilla on lyhyet kuvaukset tekijöistä, joista on yleensä ollut apua, vaikka tarinan avautumisen kannalta asialla ei ole merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2006 klo 00:35:38 kirjoittanut iJusten »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #24 : 24.08.2006 klo 12:24:17 »
Kirjoitinko väärin vai missasinko vitsin?

Kuolema on vakava asia.  :) Mä oon ainakin lukenyt ton väärin. Luulin itserakkaasti että se koko kappale kertoo mun sarjasta.  :-\
Nyt kun tämä valkeni, valkeni se tekstikin.

Lisäksi olen tottunut siihen että lillun koko ajan informaatio-meressä.  ... koko ajan tunne että yksi sukka puuttuu...
Pelottavaa. Hiton pelottavaa. Informaatio aikamme syöpä. Hmm.   :)

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 28.08.2006 klo 21:20:54 »
Aurat ja Essit on "näiden ympyröiden" vanhoja jääriä.

Jeesh. Me ollaan niin vanhoja. ;) (Vanhimmat mangaharrastajat ovat sitten kai jo esihistoriaa...)

Luin alpparin läpi, ei mikään jutuista aiheuttanut mitään inhoreaktiota ja parilla tyypillä oli tosi mukava ja valmis jälki. Hyvä että "keskeneräisetkin" tekijät saavat julkaisukanavan, eli en vauhkoontuisi siitä etteivät kaikki jutut ole niin ammattimaisia. (Eipä se omakaan jälki niin ammattimaista ole... *köh*) Muutama vuosi niin osa aloittelijoista onkin yhtäkkiä ammattitasoa...

Teijäesittelyt olisivat tosiaan rok. Ensimmäisessä Finnmangassa ei ollut edes julkaisijan tietoja tai vuosilukua, joten parannus tämäkin. ;)

Kanashimi

• Nurkanlämittäjä ja naruto-fani
  • Uusi jäsen
« Vastaus #26 : 29.08.2006 klo 19:09:16 »
On kyllä pakko tilata tämä,tykkään niin paljon kun sarjakuvan tekijät voivat saada "julkisuutta" tästä lehdestä  :)
Onkohan näitä lehtiä enään jäljellä?
Minä olen skitso ja sadisti,ymmärsittekö? <3

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #27 : 29.08.2006 klo 19:24:32 »
On kyllä pakko tilata tämä,tykkään niin paljon kun sarjakuvan tekijät voivat saada "julkisuutta" tästä lehdestä  :)
Onkohan näitä lehtiä enään jäljellä?

Aika varmasti on. Eihän tämä tullut ulos kuin vasta hetki sitten.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 30.08.2006 klo 11:25:20 »
Gravettin kanssa juteltiinkin, että Finnmangan kaltaisten julkaisujen tarkoitus ei ole niinkään "kerätä hyvää sarjakuvaa näytille", vaan yksinkertaisesti rohkaista nuoria sarjakuvantekijöitä kehittymään paremmaksi. Mikäs sen paremmin nostaisi itsetuntoa ja opettaisi huomaamaan omat virheensä kuin oman kädenjälkensä näkeminen painettuna.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #29 : 30.08.2006 klo 12:37:48 »
Näkyy vihdoin päivittyneen tuo lehden kotisivu. Suoraan sisältöön ja hankintaan pääsee tästä

Juu, eiköhän niitä vielä riitä, vaikka painos onkin kustantajan mukaan rajoitettu. (Olisi kiva tietää minkä kokoinen sitten oikein olisikaan Finnmangan rajoittamaton painos, krhm...)