Kirjoittaja Aihe: Kokoelmat täynnä, mitä seuraavaksi?  (Luettu 22291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sasi04

• Jäsen
Kokoelmat täynnä, mitä seuraavaksi?
« : 29.03.2005 klo 15:43:49 »
Moi!

Mitäs innokas sarjakuvien keräilijä nyt tekee kun kaikki kokoelmat ovat täynnä? Sain viimeisenkin puuttuvan Lassi ja Leevi -albumin huudettua itselleni, omistan nyt kaikki Suomessa painetut Lassi ja Leevi -albumit ja kirjat, kaksi Asterix-kokoelmaa joista toinen koottu pelkästään ensipainoksista, yksi Anu&Antti-kokoelma ja kaikki Don Rosan Ankka-seikkailutkin on kerätty. Kävin äsken huuto.netissä tavalliseen tapaani ja ihmettelin lehtiosastoja selatessani mitä sieltä enää edes etsin  ???

Mitkään muut sarjakuvat eivät kiinnosta. Vuosia olen kerännyt sarjakuvia ja unelmoinut täydellisistä kokoelmista, samalla tuhlannut melkoisen summan rahaa harvinaisuuksiin. Tässäkö se sitten on? Höh! Albumit ovat muovipusseissa lehtikoteloissa ettei ne vaan vahingoitu, ja keräävät pölyä ja vievät tilaa kaapissa. Access-tietokannankin olen tehnyt jo aikoja sitten ja kaikki sarjakuvat löytyvät sieltä.

Onko minulla kohtalotovereita? Mitä olette tässä vaiheessa keräilyharrastusta tehneet?

T: Sanna

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Right, remove the supports!
Vs: Kokoelmat täynnä, mitä seuraavaksi?
« Vastaus #1 : 29.03.2005 klo 15:47:09 »
Onko minulla kohtalotovereita? Mitä olette tässä vaiheessa keräilyharrastusta tehneet?
En ole kohtalotoveri, mutta kateellinen Anu&Antti kokoelmastasi.
Ratkaisuksi molempien ongelmiin ehdotankin, että myy muutama albumi minulle niin sinulla on taas tavoitetta kokoelmasi kanssa  ;D
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

Lurker

• Vieras
« Vastaus #2 : 29.03.2005 klo 16:11:00 »
Tämä "kokoelmani ovat täydelliset" -blues on yllättävän yleinen.
Moni keräilijä (kerääjä, hamsteri) onkin ollut tyytyväinen (?), kun tulipalo, maanjäristys, vaimo, lapset tai murtovaras on karsinut kokoelmaa. Saa taas paikata puutteita.

Sanna, Asterix-kokoelmaasi voisi tietty täydentää sillä kovakantisella kirjasarjalla.

Uderzolta on tullut muutakin suomeksi kuin Asterix, mutta Umppikset ja Haikaralaivueet sulla varmaan on jo... Mutta kerää huviksesi kaikki Ruudut ja Zoomit, niin on jotain tekemistä.  :)

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 29.03.2005 klo 18:52:15 »
Rupea keräämään samojen sarjojen vierasmaalaisia julkaisuja. Kaikki eurooppalaiset Asterixit - siinä olisi jo haastetta.

EDIT: En muuten tajua sitä kohtaa, että "mitkään muut sarjakuvat eivät kiinnosta". Onko esim. Asterix muka niin ylivoimainen ja erilainen verrattuna Ahmed Ahneeseen tai Lucky Lukeen? Häh?  ???

EDIT2: En ole tuohtunut, ihmettelen vain.

EDIT3: Tai no, ehkä vähän olenkin.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2005 klo 18:56:40 kirjoittanut Petteri Oja »

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 29.03.2005 klo 20:47:43 »
Pidä taukoa keräilystä hetken aikaa. Sen jälkeen voi kiinnostaa jokin aivan muu sarjakuva kuin ennen, ja kas, siitä tuleekin helposti uusi kohde.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

jääkarhu

• Vieras
« Vastaus #5 : 29.03.2005 klo 21:35:05 »
ala vaikka kerätä mangaa. esimerkiks sitä uutta one pieceä

sasi04

• Jäsen
« Vastaus #6 : 30.03.2005 klo 14:03:56 »
Kivoja vastauksia, kiitos kaikille! Tässä vastauksia:

Riekko: A&A-kokoelman keräys oli sellaista taistelua että niistä en hevillä luovu!! Älä anna periksi, kyllä sinäkin saat kokoelmasi täyteen kun ahkerasti kyselet eri antikvariaateista ja tutkit huuto.nettiä :) Minun oli suht helppoa aloittaa keräily sillä ennestään käyttökelpoisia albumeja löytyi kotini kätköistä muutama alle 30 kpl. Anu&Antti-kokoelmani ei ole priima, luen niitä edelleen, ainoa kriteerini on että albumi ei saa olla sotkettu tussilla tai mustekynällä kunhan se on ehjä, sidos on noissa aivan surkea! Vähäinen teippikään ei haittaa.

Lurker: Harkitsin yhteen väliin tuota kovakantista Asterix-kirjastoa, se olisi siisti säilyttää ja kirjoja voisi pitää lukukappaleina (Lassi ja Leevi -kokoelmassani juhlakirjoja saa siis lukea, muut ovat muovipusseissa). Mutta minulla on se kakkoskokoelma jota voi lukea... Mikä on Haikaralaivue??  :-[ Um-pah-pahia tuli lapsena luettua mutta ei se ole niin hyvä kuin Asterix. Ostin kerran kaksi Ritari Reteetä, en tykännyt siitä.

Petteri: Anteeksi jos loukkasin tunteitasi :) Itseasiassa en ole koskaan lukenut Ahmed Ahnetta sarjakuvana, olen nähnyt vain niitä piirrettyjä TV:stä. Lucky Luke on kyllä ihan hyvä ja harkitsinkin sitä kerran, mutta taas tulee säilytystilaongelma vastaan pienessä kolmiossani. Eikös niitä albumeja ole jopa enemmän kuin Asterixeja??

Unohdin muuten mainita että onhan mulla myös kaikki Suomessa julkaistut Valhallat ja olen kerännyt kuutosesta eteenpäin albumeja ruotsiksi. Kakkos- ja kolmos- Stora Bokenit löytyy minulta hyllystä, odotan innolla neljättä!

Ja on minulla Lassi&Leevejä 3 albumia englanniksi ja Asterixin Kultainen sirppi englanniksi. Englannin kielellä taitaapi vitsit olla vielä hauskempia kuin suomenkielisissä painoksissa.

Ja löytyy myös 7 kpl Tenavia. Se ei vaan kiinnosta niin paljoa että alkaisin kerätä kaikkia. Veinkin ne kotiini Ritari Reteiden kera ja pyysin äitiäni viemään ne kyläseuran talolle lapsille luettaviksi :)

TeroH: Varmaankin pakosta tässä tulee tauko pidettyä kun ei ole mitä kerätä :) Jos löytäisin jostain kivan ison omakotitalon johon saisin ihka oman huoneen sarjakuvilleni niin voisin alkaa kerätä Lucky Lukea, aika haasteellista varmaankin aloittaa ihan nollasta... Tietysti asuntolaina olisi mukava maksaa ensin pois, välistä on kyllä viimeisen kahden vuoden aikana ollut aika tiukkaa kun on tullut huudettua hirveillä hinnoilla harvinaisuuksia ja asuntolaina ynnä muut pakolliset kulut syö palkasta yli puolet  ;)

Jääkarhu: en tykkää mangasta, heti kun näen telkkaristakaan Pokemonia tai jotain muuta ihmetyttö-piirrettyä, käännän kanavaa koska en pidä ulkoasusta ollenkaan! Piirroshahmojen suut ovat valtavia ja minua ihmetyttää ne kohtaukset joissa näkyy vaan naama ja iso suu ammollaan ja taustalla välkkyy jotain salamoita tms, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan ;) Disney voisi julkaista jonkun aivan uuden sarjakuvan, se voisi kiinnostaa, mutta ne taitaa keskittyä vaan Akkariin ja elokuvatuotantoon.

Kai minun täytyy jäädä odottamaan Valhallan neljättä stora bokenia (uuden julkaisun odotus ei vaan ole oikein keräilyä) ja jospa se Uderzo vielä piirtäisi uusia Asterixeja tai Bill Watterson julkaisisi ennen näkemättömiä L&L-strippejä. A&A:n tekijä taitaa olla jo kuollut... Tai sitten odotan että olen 40-vuotiaana saanut asuntolainan maksettua ja ollaan miehen kanssa löydetty iso omakotitalo johon perustan oman sarjiskirjaston ja alan kerätä sinne Lucky Luket. Toivottavasti ei vaan käy niin että myyn kaikki sarjikset, siten kävi muuten eurokolikko-kokoelmalleni  ;D Minun pitäisi varmaan alkaa kulkea kirjastossa ja lueskella siellä eri sarjakuvia, jos innostuisin jostain aivan uudesta...

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 30.03.2005 klo 14:24:01 »

Riekko: A&A-kokoelman keräys oli sellaista taistelua että niistä en hevillä luovu!! Älä anna periksi, kyllä sinäkin saat kokoelmasi täyteen kun ahkerasti kyselet eri antikvariaateista ja tutkit huuto.nettiä :) Minun oli suht helppoa aloittaa keräily sillä ennestään käyttökelpoisia albumeja löytyi kotini kätköistä muutama alle 30 kpl. Anu&Antti-kokoelmani ei ole priima, luen niitä edelleen, ainoa kriteerini on että albumi ei saa olla sotkettu tussilla tai mustekynällä kunhan se on ehjä, sidos on noissa aivan surkea! Vähäinen teippikään ei haittaa.
Kiitos rohkaisusta :)
Hitaasti ja vaivalloisesti kokoelmani täydentyy, eikä montaa albumia enää puutu. Itsekin kerään albumeita lukemista varten, eikä meikäläisen luonteella kyllä albumeita muovipusseissa säilyteltäisikään...

Vaan siinähän olisikin työnsarkaa kun alkaisi kerätä kaikki julkaistut parisataa Anu&Antti-tarinaa:
http://suskeenwiske.library.uu.nl/enghome.html
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #8 : 30.03.2005 klo 14:32:45 »
Jos on pienet tilat, eikä mitn siis mahdu, miksi enää kerätä mitään?  ;)
Entäs keräilykortit? Ne vie vähän tilaa, vaikka niitä olis tuhansia. Sarjakuva-aiheisia ei suomessa ole, mutta vissiin ulkomailla ihan runsaasti.

Timo

PS: oma onegelma on että vaikken omasta mielestä keräilijä olekaan (en tarvitse täysiä sarjoja, jos siellä on joukossa "roskaa"), kaikki mitä haluan ei mahdu siltikään. Hyllyt alkaa olla tupaten täynnä. Lisää tahtoo aina... Mitäs sitten teet  :-[

Timo
« Viimeksi muokattu: 30.03.2005 klo 14:34:56 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Lurker

• Vieras
« Vastaus #9 : 30.03.2005 klo 15:25:42 »
Muistan lukeneeni, että suuressa ja mahtavassa Yhdysvalloissa on yksi mahdollisuus harrastaa (ainakin) keräilykorttien keräämistä tietokoneella. Jokin firma ostaa ja säilyttää kortit puolestasi, asiakas vain huolehtii keräilykansiostaan tietokoneella.
Kortit ovat silti oikeasti olemassa jossain holvissa ja asiakas voi halutessaan realisoida kokoelmansa itselleen ihan oikeina kortteina.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #10 : 30.03.2005 klo 15:37:01 »

Ja on minulla Lassi&Leevejä 3 albumia englanniksi ja Asterixin Kultainen sirppi englanniksi. Englannin kielellä taitaapi vitsit olla vielä hauskempia kuin suomenkielisissä painoksissa.

Ainakin Asterixin vitsit ovat suomeksi hauskempia,mielestäni. Paljon hauskempia.

Haikaralaivue = Tanguy et Laverdure (kannattaa googlettaa)
Sarja, jota Uderzo piirsi ennen Asterixia. Ja kai vähän aikaa päällekkäinkin A:n kanssa. Käsis:Charlier.
Myös Jijé piirsi kyseistä sarjaa.

http://offloader.poliris.net/zi/bdweb/images/02/9782205044027_pg.jpg

http://offloader.poliris.net/zi/bdweb/images/55/9782205001556_pg.jpg
« Viimeksi muokattu: 30.03.2005 klo 16:01:10 kirjoittanut tertsi »

AkuMies

• Jäsen
« Vastaus #11 : 30.03.2005 klo 15:49:10 »
Huh, onneksi en ole vielä niin vanha, että olisin kerinnyt Aku Ankkoja keräillä pidempään, kuin paria vuotta! Tulevaisuudessa varmaan sama onkelma iskee päälle, kun oman asunnon hankkiminen tulee vastaan, eikä sitä rahaa kehtaa mihinkään luksustaloon tuhansia kuluttaa kuukaudessa!! ;)

sasi04

• Jäsen
« Vastaus #12 : 31.03.2005 klo 14:02:08 »
Ei minulla siis ole mitään vaikeuksia keksiä uutta keräilyaihetta, ei sarjakuvat ole ainoita artikkeleja joita kerään. Kerään joitain kirjasarjoja, postimerkkejä ja tiettyjä DVD-leffoja.

Vähän väliä potuttaa Disney Klassikot dvd-sarjani josta puuttuu muistaakseni 13 leffaa. Suurta osaa noista 13 klassikosta ei ole koskaan julkaistu Suomessa DVD:nä, joten en voi niitä saada, niitä ei ole myynnissä missään huuto.netissä jossa voisin niistä tapella ja haaveilla omistavani sellaisen. Tottakai saisin ne esim englanninkielisinä mutta kun haluan niihin myös suomenkieliset versiot, ajattelen katsos mahdollista jälkikasvuani. Turhauttavaa ja ärsyttävää että niitä ei julkaista, tai jos julkaistaan niin ehkä 10 vuoden välein!!! Varmaan sitten viimeinen, esim. Ichabod and mister Toad julkaistaan Suomessa vasta kuolemani jälkeen, grrr...  >:( Kyseessä on siis Päätön ratsumies-pätkä, jota ei ole julkaistu Suomessa sen "raakuuden" takia. Sama homma kuin Hiidenpadan tapauksessa joskus 80-luvulla, mutta sehän onneksi julkaistiin joku vuosi sitten. Ja missä viipyy Make Mine Music, Melody Time, The Three Caballeros ja mitä niitä on...

No joo, menipä off topiciksi. Haluan siis näillä stooreillani tuoda esille sitä, että sarjakuvien keräily on ollut kiva aikaa vievä puuha vapaa-ajallani jo tooodella monen vuoden ajan, se on ollut syy yleensäkin kotona avata tietokone ja mennä nettiin, ja vilkuilla listoja mitä vielä puuttuu ja löytyisiköhän niitä huuto.netistä tänään, järjestäisikö albumit uusiksi ja päivittelisi tietokantaa jne.... Tuntuu nyt jotenkin tyhmältä että höh, tuolla ne kaikki kauan himoitsemani sarjikset nyt on kaapissa enkä tarvi niitä enää enempää. Olisi ollut kiva kuulla vähän muidenkin ajatuksia jos minulla on kohtalotovereita, miltä muista on tuntunut kun kaukainen ja joskus mahdottomaltakin tuntunut haave on vihdoinkin saavutettu. Aika epätoivoista keräilyni jossain välissä on ollutkin, olin yhdessä vaiheessa myymässä koko Lassi ja Leevi -kokoelmaani kun siitä puuttui juhlakirja 2 sekä albumit 1 ja 2 eikä missään ollut tarjolla mitään L&L-tuotantoa. Kuvittelin että en voi niitä kuitenkaan koskaan saada, joten ihan sama myydä kaikki pois... Onneksi päätin etten anna periksi noin viime tipassa!!!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #13 : 31.03.2005 klo 15:45:46 »
Nyt voitte myydä vanhat Calvin ja Hobbesinne ja yrittää saada niistä kasaan 150 euroa. Taivas nimittäin tiputtaa kohta tämän riippumaan käsienne ulottuville...
http://www.andrewsmcmeel.com/products/?isbn=0740748475
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 31.03.2005 klo 20:03:46 »
Sasi04: Se sinun rohkaisusi sen varmaankin teki. Nimittäin löysin divarista sellaisen Anu&Antti-alpparin jota en ole koskaan "livenä" nähnyt (Zuin-säteet). Voi tätä onnen päivää   :D :D