Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

• Heroes Comic Con: 11.05.2024 - 12.05.2024

Kirjoittaja Aihe: Heroes Comic Con  (Luettu 3018 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Heroes Comic Con
« Vastaus #15 : 23.02.2024 klo 12:41:45 »
Markkinointi on varsinaista suomen kielen juhlaa:

Lainaus
Seuraa Comic Con Finlandin sosiaalisen median tilejä kuullaksesi ensimmäisten joukossa Suomen tapahtuman vierailijoista toukokuussa
.

Lainaus
Siksi toivotamme tervetulleeksi vuosittain paljon erinomaisia sarjakuvapiirtäjiä, joilla on kokemusta DC Comicsista, Marvelista, Valiantista, Dark Horsesta ja muista.

Pahoin pelkään että sivusto on AI:n kirjoittama tai "tarkistama". Joka toinen virke on jotenkin vinksallaan. Tuossa nyt vain muutama esimerkki. Ahdistaa. Takavuosina sarjakuvia(kin) syytettiin kielen rapistumisesta mutta tässä ei nyt ole siitä kyse vaan laajemmasta ilmiöstä. Voihan vattu.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #16 : 15.04.2024 klo 19:00:17 »
Sarjakuvapiirtäjiä on siis tulossa tapahtumaan Don Rosan lisäksi:

-Howard Chaykin
-Lee Bermejo
-Phil Noto
-Stephanie Hans
-Zoe Thorogood

Sekä lisäksi DC:n kustannustoimittaja Andrea Shea, joka on tutustumassa suomalaisiin tekijöihin ja jolle voi mennä esittelemään portfolionsa.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #17 : 15.04.2024 klo 21:12:54 »
Jos et ole lippuja vielä hankkinut, tai vaikka olisitkin, niin Sarjismiehet sai pari lippua arvottavaksi asti!

https://www.youtube.com/shorts/qo8__Bl6oII

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #18 : 29.04.2024 klo 09:17:26 »
Jossakin vaiheessa olin jo miettimässä, pitäisikö pistäytyä paikalla.
Sitten tutkin ohjelmakarttaa, ja huomasin että kyseessä on Tubecon, veronkiertoartisteineen. Plonk.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

oikoj

• Jäsen
« Vastaus #19 : 29.04.2024 klo 11:09:59 »
Jossakin vaiheessa olin jo miettimässä, pitäisikö pistäytyä paikalla.
Sitten tutkin ohjelmakarttaa, ja huomasin että kyseessä on Tubecon, .

Ai Hannu Kesola?

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #20 : 29.04.2024 klo 11:55:35 »
En tunne tapausta.
Mutta siellä on Toimistopoikia ja tämä Paqpa (miten se edes lausutaan) joka on ollut uutisissa esillä veromätkyineen *), ja on tässäkin tilaisuudessa ohjelmassa joka päivä ja kaiken aikaa. Mitä näillä on tekemistä sarjakuvien kanssa, on arvoitus.

Shinya Ohira olisi kiinnostava, mutta hän on oikeastaan ainoa. :-/

*) Päivän tietojen mukaan henkilön esiintyminen Tubeconissa on peruttu, joten en veikkaisi hänen olevan paikalla Comic Conissakaan.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2024 klo 19:00:52 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #21 : 29.04.2024 klo 21:46:34 »
"Livepiirrustus"... argh.

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #22 : 12.05.2024 klo 02:25:56 »
Ne olivat aikas hyviä ne livepiiruatukset.

Kahden päivän osallistuminen oli itselleni riittävästi vaikka äitienpäivä sisältää Howard Chaykinin.
Sarjisvieraat parasta antia vaikka saikin hävetä maamme monomaanisuutta, Don Rosa on toki erinomainen mutta noin seitsemättätoista kertaa Suomen kiertueella mutta jono mutkittelee samalla kun pääsee kaikessa rauhassa jonottamatta juttelemaan Chaykinin, Phil Noton, Lee Bermejon, Zoe Thorogoodin ja myös upean editorin Andrea Shean kanssa.
Voidaan täällä sönköttää että sarjakuva on muutakin kuin Aku Ankkaa ja lapsille mutta totta se ei havainnoinnin mukaan ole.

Minulle, kroonisen ikäiselle sarjakuvia, kirjoja ja elokuvaa sekä oikeaa musiikkiaastavalle tämä silti tarjosi tarpeeksi. Totta, sarjakuvaa olisi saanut olla enemmän. Mutta jos krääsä, elokuvastarat ja tubettaja poppoot saavat sinne väkeä ja perheitä? Hyvä
Sama Don Rosasta ( joskin järjestäjien summittaisesti pätkäisemä jono ei mennyt ns hyvin)
Ja vaikka sarjakuvaa myyviä tahoja oli näytteilleasettajista laskutavasta riippuen 4-9 niin osa oli omatoimisesti skarpannut ja tuonut juuri vieraiden julkaisuja myyntiin.

Sarjisvieraat lunastivat paljon ja oikeuttivat tapahtuman olemassaolon. Sisäänpääsystä maksaminen ja originaalien ostaminen sekä nimmareista maksaminen eivät ehkä ole luonteenomaista sarjispiireissä mutta näin saatiin isompia nimiä kauempaa. Kuten mainitsin ei pienennä sarjisväen kakkua vaan laajentaa pelkästä kakusta buffet pöytään jossa myös vege ja lihatuotteita ja tavan kakun lisäksi voileipäkakkua myös.

Itse koin jääväni plussalle, vaikka tutulle sarjiskauppiaalle mainitsin etten sittenkään ymmärrä toimintaansa ja nolasin muutenkin lähinnä itse en I. Mutta vaikkei krääsä ja konsolipelit tai tanssivat mangatytöt ole juttuni paitsi että jäi varsinkin ohjelmasta plussalle oma kokemus niin vaikutti muillekin jäävän.

Tapahtuman tullessa ensi vuonna samaan aikaan tosin Helsinkiin mikäli sarjisvieraat ovat samaa tasoa ja edes nyt sarjakuvaan panostaneet liikkeet samalla hengellä paikalla niin minäkin.

Ehkä lastentaudit poistuvat rakentavan kritiikin myötä. Sitä rakentavaa tarjoaa joku muu. Muutama tuttava hehkutti sitä Don Rosaa myös on hienoa tulkoon ensi vuonna myös kunhan on ne muutkin tekijät

Zoe Thorogoodin näkee jo Helsingin festareilla nykytiedon mukaan joten hyvä alkaa varautua siihen.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #23 : 12.05.2024 klo 14:10:09 »
Minun huomioitani tapahtumasta: Perjantaina oli isossa messuhallissa vähän autiota leveillä käytävillä – ja suomalaisittainkin jotenkin tosi äänetöntä, niin että tuli outo fiilis. Lauantaina oli paikoin ryysis, mutta tajusi, että sille väkimäärälle tilat on suunniteltu.
Olen kuullut kritiikkiä järjestelyistä, mutta kun tämän mittaluokan tapahtuma järjestetään uudessa paikassa ensimmäistä kertaa, ei liene mikään ihme, että kaikki ei mene laakista napakymppiin. Omassa kokemuksessa isoimpia pullonkauloja olivat, että isoon messutilaan oli vain kapea sisään/uloskäynti, joka suppuuntui; sekä Tampereen joukkoliikenne, joka ainakin lauantaina jätti keskustan monille pysäkeille väkeä bussien edes pysähtymättä, kun ne olivat jo niin täynnä.
Minun keskeisin ajatukseni on, että vaikka sarjakuva olikin sivuroolissa, tämä osoitti, että Suomessa oli mahdollista myydä 10 000 (varmistamaton tieto) maksullista pääsylippua tapahtumaan, jonka nimi oli comic con. Jos tv-tähtien, tubettajien yms. läsnäolo tekee kannattavaksi järjestää tapahtuman, jonne näillä rahoilla voidaan kustantaa paikalle myös ulkomaisia sarjakuvantekijöitä, minusta se on silloin alalle pelkkää plussaa. Lisää ihmisiä, joista edes joku, edes vahingossa, voi altistua sarjakuville. Toivon tapahtumalle jatkoa. Ja joo: kysyntä oli niin suurta, että varmaan siirtyminen Helsingin messukeskukseen voi olla ihan järkevää.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 12.05.2024 klo 22:23:50 »
Samoja fiiliksiä kuin Jyrkilläkin. Plussan puolelle jäi ihan selvästi. Vaikka sarjakuva jäikin ehkä tv-tähtien varjoon, niin myös sarjakuvaohjelma veti läpi tapahtuman hyvin väkeä, kaikki penkit oli järjestään varattu. Olen melko varma, että esim. Chaykinin kuuntelijoista iso osa ei tiennyt hänestä mitään etukäteen, mutta se ei haitannut. Nyt tietävät. Chaykin puhui innostavasti ja antoi oikeasti hyviä vinkkejä nuorille tekijöille.

Zoe Thorogoodkin takuulla moninkertaisti fanikuntansa Suomessa.

Monet ekan kerran ongelmista saadaan korjattua ensi vuonna. Itsekin tiedän näytteilleasettajana nyt, mitä sarjakuvaa ja miten paljon pitää varata mukaan.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #25 : 15.05.2024 klo 00:07:44 »
Itse toivon että ongelmista päästään ensi vuonna.
Käytiin tänään poikani kanssa katsomassa Kingdom of the Planet of the Apes ja uteli minulta tuntemuksia Comic Con tapahtumasta. Omisaa somepiireissään eli 20-25 vuotiaiden skenessä järjestelyitä on lähinnä morkattu.
Lähinnä kulkuyhteyksien toimintaa jne mutta oli hämmentävää että ns wanhat jäärät antavat positiivista kuvaa enemmän kuin nuoriso. Tietty osalla meistä on omaa kokemusta minkään festarin tai tilaisuuden järjestämisestä. Ymmärretään että vaikka parastaan yrittää jokin voi silti mennä väärällä tavoin päin sukuelimiä.

Keskustelun ja elokuvan jälkeen makusteltuani asiaa ollaan osaltani yhä plussalla.  Konseptin lanseeraaminen siis onnistuu. Helsinkiin siirtyminen toisaalta lisää kävijöitä, varsinkin helsinkiläisiä, mutta karsii osan koska matkustaminen helsinkiin lisää matka-aikaa. Ulkomaan vieraille kun mikä tahansa osa Suomea on kaukana. Heidän kohdallaan voi aina toivoa parasta, mutta riippuu ihan täysin ketkä ovat kiertueella Euroopassa silloin.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #26 : 15.05.2024 klo 00:23:41 »
Itse en ollut Suomen Comic Conissa. Mutta mitä olen seuraillut muiden edesottamuksia netissä, niin nuo nimmarijonot on olleet kyllä vähän pitkiä. Korkeintaan 2 tuntia pitäisi olla nimmarijono...joissakin paikoissa oli kuulemma ollut jopa 4 tunnin jonoja...se on jo liikaa. Helsingissä jonotusta tulee varmaan enemmän, kun on enemmän väkeäkin tulossa...toivottavsti homma saadaan tehtyä jotenkin nopeammin.

Sitten enemmän sarjakuva-tapahtumaa pitää saada...jotkut valitteli, ettei sitä sarjakuvaa ollut paljoakaan Comic Conissa, jonka alkuperäinen idea on sarjakuvat. En tiedä kuinka paljon sarjakuvaa siellä oli, mutta kyllähän olisi hyvä jos puolet olisi sarjakuvaa ja puolet muuta. Kutsuvieraat ei ainakaan mulle ollut tässä Tampereen Comic conissa kovin kiinnostavia. Ehkä Howard Chaykin oli eniten kiinnostava, mut en hänen takiaan pelkästään viitsinyt tulla paikalle.

Mutta ihan kiva, jos tämmöisiä järjestetään. Hinnat tietysti voisi olla hieman siedettävämpiä. Väki oli kyllä pukeutunut ihan kivasti Cosplay-asuihin...sekin oli ihan hienon näköistä.

Oliko paikalla sarjakuvamyyjiä vai oliko vain krääsän myyjiä. Oliko krääsä laadukasta...oliko T-paitoja ja oliko niissä tämmöiselle isolle miehelle tarpeeksi X:iä L:n edessä...esim 3XL tai 4XL.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #27 : 15.05.2024 klo 13:34:39 »
Itse en ollut Suomen Comic Conissa. Mutta mitä olen seuraillut muiden edesottamuksia netissä, niin nuo nimmarijonot on olleet kyllä vähän pitkiä. Korkeintaan 2 tuntia pitäisi olla nimmarijono...joissakin paikoissa oli kuulemma ollut jopa 4 tunnin jonoja...se on jo liikaa. Helsingissä jonotusta tulee varmaan enemmän, kun on enemmän väkeäkin tulossa...toivottavsti homma saadaan tehtyä jotenkin nopeammin.

Ainoastaan Don Rosa omasi noin pitkän. Seuraavaksi pisin oli J-P Ahosella. Muiden tekijöiden ( länsimaisten, en ollut manga/animeartistien luona) oli perjantaina ja lauantaina max kuuden hengen jono.
Käsittääkseni vain Howard Chaykinin nimmareista piti maksaa erikseen se 10€ joku korjatkoon mikäli puhun tässä kukkua.

I

Sitten enemmän sarjakuva-tapahtumaa pitää saada...jotkut valitteli, ettei sitä sarjakuvaa ollut paljoakaan Comic Conissa, jonka alkuperäinen idea on sarjakuvat. En tiedä kuinka paljon sarjakuvaa siellä oli, mutta kyllähän olisi hyvä jos puolet olisi sarjakuvaa ja puolet muuta. Kutsuvieraat ei ainakaan mulle ollut tässä Tampereen Comic conissa kovin kiinnostavia. Ehkä Howard Chaykin oli eniten kiinnostava, mut en hänen takiaan pelkästään viitsinyt tulla paikalle.

Sarjakuvaa myyviä tahoja oli: Turun Sarjakuvakauppa, Rosebud, Fantasiapelit, Puolenkuun pelit, Animetown, Tampere Kuplii ständi, pokuto/Salmelin ja yhdellä tai kahdella enimmäkseen krääsää myyvällä oli ~5-10 mangaa myynnissä.

Pelkästään Chaykinin takia kannattaa tehdä retki.

Mutta ihan kiva, jos tämmöisiä järjestetään. Hinnat tietysti voisi olla hieman siedettävämpiä.

Kovin paljoa ei voi. Maantieteelle emme mitään voi. Tämä on pohjoinen periferia. Tämä tekijä myös rajaa miten kaukaa voi hankkia tekijöitä ja artisteja. Jonkun on maksettava matkat ja majoitus vaikkei vieraana olevalle maksettaisi mitään palkkiota. Myös tapahtumatila on kuluerä ja mitä suuremman henkilömäärän laillisesti omaavia edukkaita paikkoja on kovasti harvassa.

Kiva että järjestetään kohdasta samaa mieltä .

Oliko paikalla sarjakuvamyyjiä vai oliko vain krääsän myyjiä. Oliko krääsä laadukasta...oliko T-paitoja ja oliko niissä tämmöiselle isolle miehelle tarpeeksi X:iä L:n edessä...esim 3XL tai 4XL.

Huomaamani sarjakuvamyyjät listasin aiemmin. Krääsää, pelejä, bofferimiekkoja ja eri konsolipelejä oli tarjolla enemmän, sitten olivat muut tapahtumat ja seurat Ropecon, Tracon, 501. Legioona. Joker Deux a Folie seinä, Mad Max Furiosa Onnenpyörä, Karvinen Onnenpyörä ja Finnkinon popcorn yleisständi jossa syrjitään älypuhelittomia ja kahdesta eri tatuointipaikasta sai leimaa nahkaan jos halusi.
T-paitoja sai monesta paikasta useimmat ilmoittivat että on kaikkia kokoja, en testannut väitettä.
Myös cosplay asuja oli myynnissä. Parempi osapuoli ei ainoastaan kieltäytynyt tarjouksesta anime-henkisestä ranskalaisen sisäkön asusta vaan päätti fraasilla " kerro ihmeessä lisää fantasioistasi"

Mutuna väittäisin että sarjakuvaa myyvät olivat ehkä alle 10% näytteilleasettajia. Eri makeis/herkkumyyjiä oli saman verran.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2024 klo 14:05:45 kirjoittanut Curtvile »

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #28 : 15.05.2024 klo 22:01:08 »
Ainoastaan Don Rosa omasi noin pitkän. Seuraavaksi pisin oli J-P Ahosella. Muiden tekijöiden ( länsimaisten, en ollut manga/animeartistien luona) oli perjantaina ja lauantaina max kuuden hengen jono.
Käsittääkseni vain Howard Chaykinin nimmareista piti maksaa erikseen se 10€ joku korjatkoon mikäli puhun tässä kukkua.
Jostain sain semmoisen mielikuvan, että kaikki nimmarointi olisi ollut maksullista...luulin väärin. Jos vain Chaykinilla oli maksu, niin sen jo kestää. Hmmm. Jos Helsingin Comic Conissa on sama juttu, että vain yksi nimmarinvetäjä on maksullinen, niin saatan jopa tulla paikalle ihmettelemään. Tietysti pääsymaksu pitää sitten olla kohtuullinen.

Kovin paljoa ei voi. Maantieteelle emme mitään voi. Tämä on pohjoinen periferia. Tämä tekijä myös rajaa miten kaukaa voi hankkia tekijöitä ja artisteja. Jonkun on maksettava matkat ja majoitus vaikkei vieraana olevalle maksettaisi mitään palkkiota. Myös tapahtumatila on kuluerä ja mitä suuremman henkilömäärän laillisesti omaavia edukkaita paikkoja on kovasti harvassa.
Itse en niinkään ole kiinnostunut rapakon takaisista käsikirjoittaja/piirtäjistä. Juurikin eurooppalaiset...lähinnä Belgia/Ranska/UK:sta tulevat kiinnostaisi.
Ja leffapuolelta juurikin Star Warsiin liittyvä. Siksi Chaykin oli noista se ainoa, josta olisin ollut kiinnostunut.

T-paitoja sai monesta paikasta useimmat ilmoittivat että on kaikkia kokoja, en testannut väitettä.
Ilmoittavat siis,  että kaikki kokoja löytyy...mutta tarkoittaako se sitten normaalikokoisia ihmisiä, joille löytyy kaikkia kokoja.
Olen vain huomannut, että varsinkin jenkkien ns. sarjis T-paidat on turhan pienikokoisia. Sinänsä hullua, kun jenkit on syöneet roskaruualla itsensä mahakkaiksi...luulisi, että isoja kokoja löytyisi.
Hartwall Arenan (silloin se oli vielä tolla nimellä...nykyään Helsinki Areena tai onko se nykyään "Autio talo") "Star Wars konsertti + leffan katselussa" oli paljon Star Wars T-paitoja tarjolla, mutta ei yhtään 3XL tai 4XL paitoja. Oli tosi hienon näköisiä...vähänkö suututti...ostin sitten itselleni avaimenperän...ainoa mikä mahtui mulle. Lippiksiäkin oli, mutta ne oli tiukkoja mulle...vesipää kun olen!

« Viimeksi muokattu: 15.05.2024 klo 22:04:27 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #29 : 30.11.2024 klo 12:44:19 »
Kaverit haluisi lähteä Heroes Comic Con Helsinkiin ja mut halutaan mukaan...prkl!. Mä vähän olen kahden vaiheella...karsastaa toi rahastus, mut kai se pitää vaan kärsiä. Yhtenä päivänä korkeintaan tuun paikalle.
Ongelmana nyt, että mikä päivä olisi paras, että näkisi kaikki ja kutsuvieraatkin olisi pilvin pimein paikalla ja jonkun nimmarinkin voisi saada. Täytyisi löytyä maksimaallinen hyöty yhdelle päivälle. Aika vähän on ilmoitettu noita kutsuvieraita tonne vielä...joku Ian Somerhalder ja Miska Haakana nyt ei oikein innosta vielä. Eikös lipun hinta kasva koko aika mitä lähemmäs kevättä mennään vai onko noi liput juuri tuon hintaisia nyt ja sitten keväällä. Meinaa haluisin ensin tietää ketä tonne on tulossa ja mikä päivä olisi paras nähdä ne itselle kiinnostavat tyypit.

Miten tuo lippujen hinta oikein menee. Mitä tarkoittaa Blind bird ja late bird liput. Mitä eroa on standard lipulla ja Fast Pass lipulla, muuta kuin hinta.Pääseekö standard lipulla Heroes-päälavalle, Heroes Meet-lavalle, Creators Cornerille...ja mitä noi edes on.
Ihan pihalla koko hommasta...olenko ainoa?