Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

• Heroes Comic Con: 11.05.2024 - 12.05.2024

Kirjoittaja Aihe: Heroes Comic Con  (Luettu 2994 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Heroes Comic Con
« Vastaus #45 : 09.05.2025 klo 08:41:53 »
Eyhh.. Järjestäjät puhuvat graafisesta romaanista. Argh.

"Sarjakuvista on tullut enemmän kuin vain viihdettä – ne ovat kulttuuri-ilmiö! Supersankareista graafisiin romaaneihin, sarjakuvat ovat valloittaneet fanien sydämet maailmanlaajuisesti ja muokanneet paitsi tarinoitamme myös itse valtavirtakulttuuria. Mutta mikä tekee sarjakuvista niin yleisesti rakastettuja?"

Timo

Oudon epäloogista mutta samalla "sliipattua" tekstiä... 😏

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #46 : 09.05.2025 klo 11:33:14 »
Tuttua myös tältä foorumilta, hiukan eri kiertoilmaisuin.

Oma kolmen päivän rupeama alkaakin kohta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #47 : 09.05.2025 klo 13:27:47 »
Oudon epäloogista mutta samalla "sliipattua" tekstiä... 😏

Tulee mieleen, että tekoäly... ??

Timo

MarXus

• Jäsen
« Vastaus #48 : 09.05.2025 klo 14:09:22 »
Ei sentään novelli  :)

Vaikuttaa tosiaan erittäin suoraan englannista käännetyltä tekstiltä. Esimerkiksi Google Translate ei näytä tuntevan termiä sarjakuvaromaani, se on "graafinen romaani" tai toiseen suuntaan "comic book novel".

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #49 : 09.05.2025 klo 19:10:17 »
Tulee mieleen, että tekoäly... ??

Timo
Todennäköisesti, eikä kellään ole kompetenssia karsia sieltä sitä kapulakieltä. Valittelin tätä jo viime vuonna. Karmeaa suomea, mutta mitäpä se sweduja liikuttaa.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #50 : 10.05.2025 klo 22:24:09 »
Ei ei.
Erilainen kulttuurinen kehys.
Sarjakuvaseura ja scifipiirit ovat kovasti ilmaistapahtuma kehyksen vankeja ja sitä perustamisajan " pysykäämme etäällä amerikkalasesta kaupallisesta hapatuksesta joka mädättää selkärankamme"
Tämä on kaupallinen tapahtuma. Tuotteen myyjät ja tuotteen sisällön tekijät ovat kaksi eri asiaa.

Oli päivä kaksi, huomenna taas. Täälläkin ajoittain kirjoittava taho kysyi mikä on ollut parasta tähän mennessä ja Miliuksen Conan - sitaatin jälkeen aloitin valituksella.

Lähinnä koska ne meistä jotka yrittivät päästä What makes comics great - paneeliin eivät meinanneet päästä kun lukutaidottomat jonottivat kun " on kait jo se Ian Sonerhalderin jono"
Montaa ei tarvinnut töniä sivuun että päästiin kuitenkin sisään ajoissa.
Tämä on tapahtuman varjopuoli: siviilit. Sama kuin että Knotfestiin Tuskan sijasta tulee niitä joille metallin kulttuuri on vieras, ei pittietikettiä, ei toisista huolenpitoa vaan tangomarkkinoiden ja beatles fanien "armoton känni päälle ja vitut kaikisty muista" henki joka on ihmisnormi.
Mutta molemmissa ne väliinpitämättömät massat jotka haluavat nähdä Elijah Woodin hiuskiehkuran maksavat tiketeistä ja kas saadaan paikalle niitä joita lennätetään Yhdysvalloista asti. On isoja vieraita maailmalta joihin nykyinen kulttuurituen linjaus ei tarjoa mahdollisuuksia , tuskin ennen vaihtuneen hallituksen kauden puoliväliä

Sarjisvieraat ja heidän ohjelmansa on priimaa ja jälleen hatunnosto Turun Sarjakuvakaupalle ja Rosebud Sivullinen siitä että on juurikin sarjakuvaa ja erityisesti vieraiden materiaalia.
Iso käsi : näin se tehdä pitää.

Kotimaisten tekijöiden piste on myös erinomainen toivottavasti pysyvä elementti. Väitän että tavoittaa uusia ihmisiä, niitä jotka eivät ole ikuna käyneet tai edes tietäneet sarjisfestareista.

Don Rosa on varmaan ensi vuonnakin mikäli terveytensä kestää. Selkeästi isoin täky mitä on vaikeaa selittää välillä vieraille. Suomi on ankan maata ja täällä on turha yrittää selittää että oma kenttämme on, laajenemisesta huolimatta, ihan yhtä yhtä rajoittunut kuin mitä amerikkalaisen kentän annetaan ymmärtää olevan. Se kun ei ole ongelma jos kuuluu viiteryhmään. Jos tykkää vain radio Novan ja radio Suomipopin musiikista kaikki on jatkuvasti hyvin eikä mitään korjattavaa ole.

Tässä tapahtumassa on potentiaalia, monipuolistaa pitkässä juoksussa koko sarjispuolta keski- ja pidemmällä tähtäimellä ja voi antaa tuoreemille tekijöille mahdollisuuksia kansainvälistyä. Uida muuallakin kuin omassa murtovesialtaassamme.

Huomenna kevyellä setillä itse. Mutta samalla leppoisalla asenteella kuten aina.
Tuttuja ollut myös kiva nähdä omalta osaltani.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #51 : 10.05.2025 klo 22:46:06 »
Tämä on tapahtuman varjopuoli: siviilit.
Tää on se Comic Conin suurin miinus minunkin mielestä. Sama koskee myös Tampere kupliita, joka oli omasta mielestä aika samantapainen tapahtuma, vaikkakin pienemmässä tilassa. Mutta on vain hyväksyttävä se, että tässä viitekehyksessä Comic Con tarkoittaa populaarikulttuuritapahtumaa. En ole koskaan ollut (vielä) yhdysvalloissa conissa, mutta vahva mutu on se, että sielläkin sarjakuva on ainakin jossakin määrin sivuroolissa ja muu populaarikulttuuri on se varsinainen juttu. Harmillista, mutta tottahan se on, että me ikääntyvät setämiehet (ja tätinaiset ... ? ) ollaan sarjakuvien suhteen ehkä se kannattavin yleisö.
Tämän Comic Conin suhteen harmitti eniten kuitenkin korkeat hinnat. Olisin ihan oikeaa sarjakuvaa ostanut, mutta oli niin hulvattomasti hinnoiteltu.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #52 : 10.05.2025 klo 23:17:45 »
Meikäkin päässyt kotiin Comic Coneista ja tässä kovasti siirrän videoitua matskua kiintolevylle...huomenna ehkä editoin...täytyy kyllä ensin käydä äitienpäivä-lounaalla ja kakkuakin kai saa.

Mulla ei ollut oikeestaan mitään ennakko-odotuksia Comic Conin suhteen, koska mulle ihan uusi kokemus. World Comissa olen käynyt.
Pukuja oli paljon ja niitä tuli kyllä ihailtua. Aivan mahtaavia asuja, jos vertaa esim. World Coniin (2017). Selvästi ihmisillä on 3D-tulostimet laulanut hoosiaannaa ja Singerit tulikuumana hyrissyt...sen verran fantastisia pukuja oli. Jo noiden pukujen takia sanon, että Con oli onnistunut.

Mutta mutta...miksi ei voitu painaa pientä A5-lehdykkää, jossa olisi nuo eri paikkojen ohjelmat olleet helposti nähtävänä. Jouduin turvautuu Curtvilen asiantuntevuuteen, että edes johonkin minua kiinnostavaan haastatteluun pääsin osallistumaan. Juu tiedän, että jossain aplikaatiossa ne varmaan näkis, mutta olen analoginen kundi...paperia sen olla pitää.

Kräässää oli myös paljon myynnissä...mutta se oli kallista. Olisin mielellään ostanut yhdeltä ruotsalaiselta GameBoy Advancen, mutta tuplahinnat. Pelitkin oli hinnoissaan. Olin varannut 55 euroo tuhlattavaksi...tulin kotiin massit tallella. Olisin halunnut ostaa hienon Star Wars T-paidan, mutta myyjällä vaan XL koot suurimmat. Mulle mahtuu vain XXXL-koko. Jurassic Park paita oli ainoa XXXL-kokoa...siis miksi ei tehdä aidon kokoisille miehille T-paitoja. Kyllä niin paahoitin mieleni.

Joitakin tuttuja tuli nähtyä ja monen tuntemattoman ihmisen kanssa tuli juteltua.

Haastatteluista katsoin jostain puolesta välistä Sarjismiesten haastattelun ja sen perään ehkä koko Comic Conin niin ihanan Jill Thompsonin haastattelun ja samalla sai seuraata hänen Catwomanin piirtoa.

Kävelin jalkani puhki...nyt jalat turpoamispisteessä alkaa pikkuhiljaa palautua ennalleen. Lopussa olin ihan puhki ja menin päälavalle katsoo Cosplay Championship -kilpailua. Taas hämmästyin...pukuja ei vaan esitelty vaan samaan syssyyn oli oikein näytelmiä tai performansseja...no jotain ohjelmaa kuitenkin.

Niin kuvasin Tiktokkiin Puku-paraatinkin jossain välissä...kotona sit piti katsoa kuinka monta kymmentä se video on saanut katselukertoja...meinasin laskea housuuni, kun yli 40000 näytti lukema...tällä hetkellä video huitelee jossain 100000 yli...vähänkö olen ihmeissäni. Siis semmoinen huonolla kännyllä tehty räpellys. Ihmiset on sitten outoja.
Mullahan GoPro 13 hajosi viikonloppuna ja vein sen huoltoon. Piti kuvata vanhalla höyrykoneella eli GoPro 4:lla...varman ihan kamalaa jälkeä. No yritän jotain editoida youtubeen ja lisää matskua tiktokkiin, kuhan ehdin.

Sanoisin, että Comic Con Finland oli ihan mukava kokemus, mutta sen pitää vähän parantaa vielä...sit ehkä lähden toisenkin kerran mukaan. Mullehan ei ollut kutsuvieraissa oikein mitään kiinnostavaa..paitsi Jill Thompson...siitä tykkäsin. Elijah Woodin poisjäänti ei mua hetkauttanut...ei kiinnostanut vaikka Tolkien fani olenkin.

Onneksi Comic Con on takanapäin ja nyt olut kädessä...kohta nukkuu.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #53 : 11.05.2025 klo 09:50:29 »
Kohta kohdetta päin, mutta kyllä tämä on nimestään huolimatta populaarikulttuuri tapahtuma.
Ne siviilit ovat myös etu joskus.
Valtaosa heistä ei ikinä muuten tulisi esimerkiksi sarjisfestareille. Heille siellä on samanverran kuin minulle herätysjuhlilla.
Mutta käymällä Comic Con tapahtumassa joku voi bongata että sarjisfestaritkin on ja se mikä mikä tuli hankittua Finnish Comics artists pöydästä kun Don Rosa jono oli jo täynnä olikin parempi kuin luulisi.

Myös kalleus on pätevä argumentti. Jos en huomioi matkustus ja itse lippuja ja pakollisia ruokakuluja kahdessa päivässä viuhdotaan siellä kahdensadan euron kalliimmalla puolella.
Niin setämiehet ja tätinaiset asian ratkoo.
Ja toisin kuin useimmat täällä avautuvat minä ja Darth Mika ja Veli taidettiin itse ostaa liput eikä tulla jonkun tahon vaparilla.

Mene ja tiedä voihan tässä joskus olla joku näyttelijä tjs vieras joka minuakin kiinnostaa jonain vuonna, isoin täky on sarjisammattilaisvieraat ohjelmien.

Kohta messukeskuksen kevyelle betonilattialle.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #54 : 11.05.2025 klo 19:03:34 »
Kohta kohdetta päin, mutta kyllä tämä on nimestään huolimatta populaarikulttuuri tapahtuma.
Ne siviilit ovat myös etu joskus.
Valtaosa heistä ei ikinä muuten tulisi esimerkiksi sarjisfestareille. Heille siellä on samanverran kuin minulle herätysjuhlilla.
Mutta käymällä Comic Con tapahtumassa joku voi bongata että sarjisfestaritkin on ja se mikä mikä tuli hankittua Finnish Comics artists pöydästä kun Don Rosa jono oli jo täynnä olikin parempi kuin luulisi.

Myös kalleus on pätevä argumentti. Jos en huomioi matkustus ja itse lippuja ja pakollisia ruokakuluja kahdessa päivässä viuhdotaan siellä kahdensadan euron kalliimmalla puolella.
Niin setämiehet ja tätinaiset asian ratkoo.
Ja toisin kuin useimmat täällä avautuvat minä ja Darth Mika ja Veli taidettiin itse ostaa liput eikä tulla jonkun tahon vaparilla.

Mene ja tiedä voihan tässä joskus olla joku näyttelijä tjs vieras joka minuakin kiinnostaa jonain vuonna, isoin täky on sarjisammattilaisvieraat ohjelmien.

Kohta messukeskuksen kevyelle betonilattialle.
Kyllä vain lipun hankin ihan selvällä pankin bittirahalla, mutta koska haluan itselleni aina muiston, niin piti jäähallilla käydä hakea paperi-lippuni...tuohon hakureissuun sit kanssa hurahti kaikkea kivaa kommellusta.

Muuten se kädessä pidettävä hihna-härpäke siellä Comic Conissa. Se oli mulle vähän löysä ja otin sen kädestä pois ja vähän kirisitin...kiristin liikaa ja hihna ei enään mennytkään käteen ja sitä ei saanut löystytettyä...hihna meni sitten Conin ajan taskussa...kertaakaan ei sitä kysytty, mutta olinkin koko ajan messukeskuksen sisällä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #55 : 11.05.2025 klo 19:34:15 »
Ensinnä kiitos Kyöstille ja muille kotimaisen puolen onnistumiseen myötävaikuttaneille. Me ARTISTIT tosiaan päästiin ilmaiseksi. Ja minäkään en ymmärrä miksi hankitaan vieraita ja järjestetään haastatteluja ja muuta ohjelmaa, jos niistä ei kerrota kävijöille. Että missä mitäkin milloinkin tapahtuu? Outo konsepti!

Tämän Comic Conin suhteen harmitti eniten kuitenkin korkeat hinnat. Olisin ihan oikeaa sarjakuvaa ostanut, mutta oli niin hulvattomasti hinnoiteltu.
Mietin kanssa tuota. Ilmeisesti Alvin korotus (se 10% -> 14%) tuntuu tässä, dollarin kurssia en ole nyt seurannut. Ehkä Diamondin kaatuminenkin saattaa vaikuttaa? Tai se että amerikkalaiset painattavat Kiinassa ja siihen ulkoistamiseen tullit nyt iskevät? Joka tapauksessa vaikkapa uusien brittialbumien hinnat ovat selkeästi nyt karanneet kauas. Importtien hintoja kun katseli, niin käännössarjakuva (esim. Jalava) alkaa vaikuttaa erittäin kilpailukykyiseltä, osin jopa halvalta (B.D. -sarjan albumit).

Itse en oikein jaksa uskoa siihen että näistä kinkereistä juuri vetoapua kotimaiselle sarjakuvalle koituisi. Comiconin kävijät ovat tähtiesiintyjien perään ja se pieni prosentti joka heistä sarjakuvaa kuluttaa ei oikein ymmärrä sellaisten juttujen perään mitä meillä tehdään. Siis että tehdään sarjakuvia ihan omiin tarinoihin ja ilman Disneyn, DC:n tai Marvelin bränditukea. Tämän sanon siis sillä kokemuksella mikä karttui istuttuani 4+4 tuntia yhteispöydässä lauantaina ja sunnuntaina.
Paremmin tekevät kauppansa tekoälyllä disainatut julisteet, vahvasti piraateilta haiskahtavat mukit ja t-paidat, fan-art jne.

Poikkeuksena edelliseen, oli hieno todistaa YouTubesta tuttujen Sarjismiesten lavahaastattelua. Pääsivät starailemaan. Hannu ilmeisesti myös myi yhteispöydässä lehtiään ihan mukavasti. Lauantaina pari tyyppiä tuli minultakin jotain ostamaan, kun oli nähnyt viimeisimmän kirpparivideoni. Eli, jos kuka onnistuu hankkimaan somessa riittävästi seuraajia, voi sitä hyödyntää juurikin Comic Conin tyylisessä tapahtumassa. Mutta on selvää, että tämä mahdollisuus on kuitenkin vain muutamalla suomi-tekijällä, ja joka tapauksessa Comic Con ei siinä vaiheessa uraa enää juuri tulonmuodostukseen vaikuta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #56 : 11.05.2025 klo 22:38:50 »
Ohjelma löytyi sieltä internetsystä ja useammasta näyttötaulusta. Muiden festarien tapaan osa siitä on informaatiota ja joka pitää hankkia salatieteiden ja ihmisuhrien avulla.
Diginäyttöjä oli kyllä mutta muuten sitten navigoinnin hoitaa kunkin älypuhelin.

Hintoihin vaikuttaa kaikki edellä mainitut asiat ja mistä ostat enkä puhu pärstäkertoimesta. Samalla tuotteella samassa kunnossa on monta eri hintaa. Normaalisti se 2-6€ haitari mutta samalla olen nähnyt niitä+10€ hintaeroja ihan laillisilla toimijoilla.
Yhäkin hankin itselleni mieluummin osaamillani alkukielillä ja suomeksi niitä joihin kielitaito ei riitä tai jotka ovat minusta tuettavia suomalaisia.

Piraattien myyjä sai kyseistä syystä lähtöpassit tapahtumasta, liittymäkauppiaat saivat myös ruotuun palautuksen hekin. Minuakin eräs arvostamani tuttu väitti tänään artistiksi. Osasi mennä siis ihoni alle.  Itse uskon että tapahtuma nostaa myyntiä ja kotimaisen kun sarjakuvan näkyvyyttä.
Kuten kaikki, se ei tapahdu kvartaalissa. Ei edes vuodessa parissa.
Vuoden ja viikon päästä Comic Con palaa Pasilaan messukeskuksen, tosin sinne "isolle" puolelle. Jos paikan vakiintumisen ja muutaman vuoden (2030/2031?)jälkeen palataan ja katsotaan kumpi ärisevä keski-iän ylittänyt setä on oikeassa?( Sillä se on tärkeää)
Sillä ihan kuten moni " uusi" tekijä on tehnyt hommia 15 vuotta sama tässä.
Konsepti on uusi, mutta vaikkei paikan päällä ollut kuin ne digitaulut niin tapahtumalla on ollut jo hyvän tovin digitaulumarkkinointia mm Helsingin päärautatieasemalla.

Jos YouTube välinearvo tuo sarjakuvan pariin väkeä, hyvä. Jos Comic Con ,hyvä. Jos se että lapsen/lapset voi jättää sarjakuvaseran pisteelle piirtämään siksi aikaa että joku jonottaa vampyyripäiväkirjojen (?) staralle ja tämä ruokkii tulevaisuudessa sarjakuvaa, hyvä.

Useampi myyjä sai käsittääkseni, ja olen tunnetusti ollut ennenkin väärässä ja arvaillut menemään, vähän huonomman myynnin kuin viime vuonna Tampereella mutta kukaan ei tunnustanut että takkiin tuli ropisten. Vaan että reissu kannatti, tuli muutakin kuin näkyvyyttä.

Itse ehdin viilettää ympäriinsä, diggasin Lady Loki tankotanssia, juttelin tuttujen kanssa, puutarhuroin, nolasin tuttuja ja tuntemattomia itseni lisäksi, ostin lisää sarjakuvaa ja tein pari haastattelua.

Oma kokemus jäi plussalle. Järjestelyissä on tietty parantamista, mutta toistaiseksi vaikuttaa että on se terveempi suhtautuminen: ei tehdä samoja virheitä. Uusia, kyllä, mutta edes yritetään parantaa edellisestä.

Hyvin tänne mahtuu. Ihan kuten musiikin saralla on tilaa RSOlle, oopperalle, Tauskille, Puntalalle, kirkkokuoroille, Hellsinki Metal festille ja lavatansseille on hyvä että sarjakuvalle on erilaisia häppeninkejä. Monelle se on että miten kakkua voi riittää kaikille missaten sen miten osaa kakku kiinnostaa vähemmän kuin intialainen keittiö ja toisilla kakku ei ole laktoosin ja keliakian takia valinta. Nuoruudessa kasvissyöjä sai tyytyä jääsalaatin lehteen ja porkkanaraasteeseen ja osan mielestä siihen olisi hyvä palata siitäs saivat henkisesti. Itse en kantaa jaa vaikken ole millään määreellä muuta kuin sekasyöjä vankalla lihapainotuksella.

Itse en vieraista löytänyt firmojen "brändituella" olevia tekijöitä. Niitä joilla on sivuhinta ja salassapitosopimuksia ja joskus rojaltit kylläkin , mutta jos värittäjä/editoria ei lasketa niin kaikilla on noiden lisäksi ihan omia itse omistettuja ja luotuja sarjakuvia, useimmilla enemmän kuin " brändituettuja".

Eipä silti, kelpo pino luettavaa muutama originaali pitää tämän vänttyrän tyytyväisen puolella.
Jos ulkomaiset sarjisvieraat valitaan yhtä hyvin kuin kahtena edellisenä vuonna valun ensi vuoden tapahtumaan jos henki pihisee. Jos ei niin sama kuin Tampere Kuplii Oulun, Helsingin ja Turun sarjisfestareissa jos siellä on niitä tuttuja/vieraita joiden takia viitsii raahata ruhonsa paikalle, muutoin viettää elämää.

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #57 : 12.05.2025 klo 10:07:32 »
Isot oli messut. Ehdin olemaan vain sunnuntain ja pitkään olinkin. Yli 11 tuntia. Aika kului vuoroissa pukuyhteisön omalla jättisuurella standilla esiintymässä. Näin Curtvilen siinä lähistöllä kerran, mutta en ehtinyt kaappaamaan Star Wars kuviin!

Ostamiset oli itsellä aika vähäiset. Joukolta ihan lopussa yksi uusi Nani ja siinä kun alettiin jo purkamaan ständejä, niin investoin yhdeltä myyjältä kivaan kissapyyhkeeseen.

Sunnuntaina oli maltillisesti väkeä. Monta tuttua näin silti ja oli messujen parasta antia päästä juttelemaan ihmisten kanssa..Todella positiivista että kotimaan sarjistekijää oli näinkin hyvin. Sunnuntaina olisi ilmeisesti ollut voimassa tarjous kaksi yhden lipun hinnalla, joten toivottavasti se innosti uusia tulla näkemään tavarapaljous.