Minusta kysymykseen onko manga Suomessa lopussa on vaikea vastata. Vastaus ei ole niin yksiselitteinen. Jos mietimme, ketkä pääasiassa Mangaa lukevat- suurin osa on murkkuja eli teini-iässä olevia koululaisia. Sitten kun ikää tulee heillekkin lisää, saattaa kiinnostuksen kohteet muuttua aivan toiseksi. Ja luulen, että Suomessa kuten ulkomaillakin suurin mangan kuluttaja ryhmä ovat tytöt. Myös pojat lukevat mangaa toki, mutta suuri prosentti vuosittain julkaistavista manga tuotteista on kohdistettu tytöille. Pojillekkin on olemassa omat manga genrensä. Jokainen varmasti löytää omansa.
Ehkä suurin vaikeus tällä hetkellä on tieto yhteiskunnan tarjoamat sähköiset palvelut peleineen, konsoleineen jne. Ne varmasti osaltaan selittävät sitä, miksei manga ole enään niin kovassa huudossa meillä Suomessa ja ehkä osittain ulkomailla kuin aikaisemmin. Suomessa nimikkeiden vähenemiseen vaikuttaa varmasti kustannus-alan vaikeudet mutta myös kilpailu lukijoista. On lukuisia seikkoja, jotka saattavat vaikuttaa negatiivisesti siihen, ettei sarjakuvia enään lueta. Poikien kohdalla ne ovat pääsääntöisesti tietokone pelit, jotka saattavat merkitä huomattavaa lukija kunnan katoa. Mutta en ole miettinyt sitä, mitkä seikat voisivat tyttöjen kohdalla vaikuttaa verottavasti mangan kohdalla!
Minä en henkilökohtaisesti ole koskaan innostunut mangasta, vaikka genrenä se ihan hyvä olisikin. Tytöille kohdistetut tarinat ovat olleet opettavaisia ja turhalla väkivallalla ei ole mässäilty jota pidän hyvänä asiana. Tämä koskee ainoastaan niitä nimikkeitä, joita olen henkilökohtaisesti lukenut. Mangaa julkaistaan niin paljon kuitenkin, ettei kaikkea voi sisäistää millään muotoa. Aika ei riitä.