Kirjoittaja Aihe: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju  (Luettu 2328 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #75 : 06.05.2010 klo 16:12:25 »
Kyllä ihan tavallinen umpiluupääkin oppi piirtäjät erottamaan toisistaan kun oli jonkun aikaa ankkoja lukenut. Nimiähän ei tiennyt aluksi kukaan.

Itseasiassa monille kävi niin, että Barksiakin pidettiin kahtena-kolmena eri piirtäjänä. Kun 1970-luvun alussa alkoi Barksilta tulla vanhoja 1940-luvun sarjoja, joita ei pohjoismaissa oltu nähty ollenkaan, pidettiin näitä jonkun jäljittelijän uusina sarjoina, joka piirtää klassiseen tyyliin. Amerikoissakin ajateltiin, että kun Barksin 60-luvun jutut poikkesivat tyyliltään 1940-luvun alun tyylistä siinä määrin, niin moni piti näitä kahden eri piirtäjän sarjoina. Harva hoksasi että joku olisi jaksanut tehdä sarjoja yli 25 vuotta putkeen tai että ne olivat kokonaan yhden miehen tuotetta (tämä tilanne siis siinä 1960-luvun puolivälissä). Studiohan ne kaikki teki (tai Walt ;D )

Timo

Jari Lehtinen

• Ylläpitäjä
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #76 : 06.05.2010 klo 16:14:04 »
Romano Scarpan nimi taisi tulla suomalaisen yleisön tietoon ensimmäistä kertaa 1970-luvulla yhden jättikirjan esipuheesta. Muistan että siinä oli suttuinen valokuva herrasta, ja sen vieressä työnäyte, jossa Mikki, Hessu ja Eka Vekara ajelivat autolla.

Näitä opuksia ei ole tässä nyt käsillä, joten en pysty tarkistamaan.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #77 : 06.05.2010 klo 16:21:53 »
Romano Scarpan nimi taisi tulla suomalaisen yleisön tietoon ensimmäistä kertaa 1970-luvulla yhden jättikirjan esipuheesta.

Jep. Minä Hessu. Saksalais-ruotsalainen Horsst Schröder oli tutkimustyön takana.
Monelta tuommoinen menee kuitenkin ohi. Jos ei ole tarkkana.

Edit: olihan siinä kirjassa monta muutakin nimeä. Paras jättikirja kaikista.

Timo

PurPur

• Vieras
« Vastaus #78 : 06.05.2010 klo 16:42:56 »
On toki totta että eräiden piirtäjien eri tyylikausia ei osannut yhdistää samaan henkilöön. Taskareiden ollessa kyseessä pidin 50-luvun ja 60-luvun Scarpaa eri piirtäjinä, ja vastaavasti pidin Cavazzanon tuotoksia 60-luku-Scarpan myöhäisempänä kautena.

Vicar ja Strobl oli ensimmäisiä nimiä, joita Barksin lisäksi opin, varmaan Sarjainfosta. Sitten tuli se joku keltakantinen mahtiopus, jonka esipuheessa esiteltiin käsittääkseni ensi kertaa moni tuttu piirtäjä nimeltä. Sitten tuli Akkariin toimituksen oma nurkka, jossa nimiä tiputeltiin jo enempikin.

Mikä Barksiin tulee, niin kyllä minä muistelisin  tajunneeni että sama tyyppi oli vastuussa niistä sarjoista jotka esiteltiin toivesarjoina ja "johtosarjoina". Kerran oli toivesarja, jota ei ollutkaan tehnyt Barks, ja sen näki oitis.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #79 : 06.05.2010 klo 16:49:47 »
Varhaista Cavazzanoa en osaa vieläkään erottaa Scarpasta...

Minä olen sen verran nuori että Akkarissa On Aina Ollut toimituksen oma nurkka, ja sieltä tuli tutuiksi muutamakin, Marco Rota lienee ensimmäinen jonka opin nimenä tunnistamaan, Barks, Murry ja pari muuta sitten perään. Mutta aika aikaisin olen hahmottanut että kyllä sitä Akkaria tekevät ihan oikeat ihmiset eikä vain Walt-setä kun siinä kuuden ikävuoden tienoilla minusta piti tulla isona yksi heistä...

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #80 : 06.05.2010 klo 16:58:11 »
Sarjainfossa oli joskus 78-80 (?) Joulumanteli-indeksi piirtäjineen (strobl etc). Kalervo Pulkkisen ulkomaisista lähteistä ansiokkaasti koostama. Omat nurkat oli liialti pelkästään niitä kysymyksiä tyyliin missä veljenpoikien isä on ja miksei Pikku-Hukalla ole äitiä, miksi Ankkalinnassa on vain setiä, tätejä ja serkkuja jne. Vastauksina jotain tylsää lässytystä.

Timo

PurPur

• Vieras
« Vastaus #81 : 06.05.2010 klo 17:00:20 »
Varhaista Cavazzanoa en osaa vieläkään erottaa Scarpasta...

Varhais-Cavazzanolla veljenpoikien silmät kiiltää. Hahmot ovat yleensä pulleampia ja söpömpiä.

Scarpalla on paljon enemmän liikettä ja elämää. Scarpan tavaramerkki on siluettihahmot, joita ei ole täytetty mustalla, vaan vaaleilla väreillä.

K.I.P

• Jäsen
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
« Vastaus #82 : 06.05.2010 klo 17:36:56 »
Jep. Minä Hessu.
Edit: olihan siinä kirjassa monta muutakin nimeä. Paras jättikirja kaikista.
Timo

Miksiköhän tuosta ei ole otettu uusintapainoksia ?
On äärimmäisen harvoin divareissa liikkunut.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #83 : 06.05.2010 klo 19:27:53 »
Miksiköhän tuosta ei ole otettu uusintapainoksia ?
On äärimmäisen harvoin divareissa liikkunut.

Se ei vissiin alkuaankaan myynyt kyllin hyvin. Semmosta se vaan on.

Timo

PurPur

• Vieras
« Vastaus #84 : 07.05.2010 klo 11:03:31 »
Aku Ankan Toivesarjat -kirjasta sitten 10 vuotta myöhemmin selvisi että kyseessä on Harvey Eisenberg.

Sehän se keltakantinen opus olikin, johon aiemmin viittasin, ja jossa esiteltiin varsin monta piirtäjää.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #85 : 07.08.2010 klo 13:18:19 »
Pitäähän ne ideat tarinoihin jostain kaivaa...
"Tex-tieteen yli-morisco"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #86 : 07.08.2010 klo 22:56:39 »
Vaikka tossa taskariäänestyksessä ei olekaan kuin 25 numeroon asti taskareita, niin ehdottomasti paras taskukirja 70-luvulla oli Nro 41 eli Aku Taikaviitta.
Se oli myös eka ns. kirja jonka luin yhtenä päivänä kannesta kanteen. Olin just oppinut jotenkuten lukemaan silloin.

Muuten eikö Taikaviitan auto muistuta tekniikaltaan erästä 80-luvulla esitettävää sarjaa. Vaikka Ritari Ässän auto KITT ei ulkomuodoltaan muistutakaan Akun vanhaa romua, niin tekniikaltaan siinä oli paljon yhtäläisyyksiä. Olivatkohan Ritari Ässän porukat ottaneet vaikutteita Taikaviitan auton vempeleistä.

Taskukirja oli ainakin minulle tosi tärkeä. Luin moneen kertaan ne läpi ja metsästin ensimmäisiä osia divareista. Joskus nro 130 kohdilla tarinat alkoi menettää kiinnostukseni ja lopetin niiden ostamisen. Mulla on pikkubroidin kanssa 12 vuoden ikäero ja pienen pähkäilyn jälkeen annoin koko taskarikokoelmani sille. Pikkubroidi on jatkanut kirjojen ostamista tähän päivään asti, mutta nyt silläkin alkaa mitta tulemaan täyteen. Mitä itse olen välillä selaillut nykyisiä taskareita niin ihan täyttä paskaa suurin osa.

Olen yhden taskarin ostanut 2000-luvulla ja se on nro 309 eli Tähtien Setä. Tämä vain sen takia, että olen Star Wars-fanaatikko. No eipä ollut häävi sekään kirja.

Yksi hyvä puoli uusissa taskareissa on...kaikki sivut on värillisiä. Jotkut eivät siitä pidä ja haluavat elää vanhassa, mutta minua se ei häiritse. Eniten mua häiritsee nykyisin selkämysten palapelikuvat. Takaisin ne yksilölliset selkämykset. Erottaa paremmin kirjahyllystä eri numerot.

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #87 : 07.08.2010 klo 23:19:10 »
...luulen vähän että sekä Taikaviitan että Ritari Ässän tekijät ovat ottaneet vaikuttimensa Batmobilesta...

Aku Taikaviitta on kyllä mainio opus, ja vankka ehdokas 70-luvun parhaaksi (vielä parempia tuli sitten muutama numero myöhemmin 80-luvun puolella, Mikki Kummitusjahdissa ja Aku Maankiertäjä noin esimes.)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #88 : 07.08.2010 klo 23:31:42 »
...luulen vähän että sekä Taikaviitan että Ritari Ässän tekijät ovat ottaneet vaikuttimensa Batmobilesta...

sekä vähemmän suomessa tunnetusta Green Hornet Vihreä herhiläinen sarjasta ja sen Black Beauty autosta.

itsellä on 70-luvun taskareista Voimakolmikko eittämättä paras esitys, myönnettäköön pitkälti juuri tarinan Ruotsalaiset tulitikut ansiosta

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #89 : 08.08.2010 klo 00:42:31 »
Moderni populaarikulttuuri on täynnä tuunattuja superautoja, joten on aika kaukaahaettua olettaa, että jonkun Ritari ässän tuottajat olisivat lukeneet jotain vuosikymmenten takaista italialaista akuankka-versiota Diabolikista, kun vaihtoehtoja löytyy tosiaan lähempääkin.