Kirjoittaja Aihe: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju  (Luettu 2298 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gothicus

• Jäsen
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #15 : 06.03.2009 klo 14:06:31 »
Mitään deluxe-kultahelapippeliversioita taskareista ei todellakaan kaivata, vaan ainoastaan uudet painokset, täsmälleen alkuperäisiä vastaavat, väreineen ja värittömyyksineen. Piste!
Hyvä PurPur! Juuri näin! Ja miten hieno ja osuva kielikuva tuo "kultahelapippeliversio" onkaan. Juuri sellaisia emme kaipaa. Näin o.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Cuchillo Negro

• Jäsen
« Vastaus #16 : 06.03.2009 klo 17:28:44 »
Kyllä nuo uusinnat voisi tehdä pikkuisen paremmalla laadulla eli sellaisiksi etteivät rapsahta kappaleiksi alle 20 vuoden sisällä. Ts. vaatii kunnollisen sidoksen, liima ei riitä.

Itse pitäisin parhaana ratkaisuna "näkkärityyliä" eli esim. aina 4 taskaria yksiin koviin kansin kunnolla sidottuna ja kunnon paperille.
That rifle hanging on the wall of the working-class flat or labourer´s cottage, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."

George Orwell

Samu94

• Vieras
« Vastaus #17 : 06.03.2009 klo 18:50:57 »
Eipä tuossa näkkärityylissä muuta vikaa olisi kuin se, että kirjoista tulisi luultavasti melko hävyttömän hintaisia. Tosin ostaisin silti. Ehkä olen kuitenkin yksittäisten uusintojen kannalla. Tulisi nyt edes ne uusintapainokset, vaikka kyllä mulle tollainen kovakantinenkin laitos kelpaisi.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #18 : 06.03.2009 klo 18:52:42 »
Onhan noista taskareista jo uusintoja. Ei minua haittaisi kultapippeliversiokaan. Toki olisin ratkiriemuissani jo KUNNOLLA ja kokonaan väritetyistä versioista.
"Tex-tieteen yli-morisco"

ppe

• Jäsen
« Vastaus #19 : 12.03.2009 klo 17:58:26 »
Onhan noista taskareista jo uusintoja. Ei minua haittaisi kultapippeliversiokaan. Toki olisin ratkiriemuissani jo KUNNOLLA ja kokonaan väritetyistä versioista.

Kirjastosta lainatut versiot on olleet kaikki kovilla kansilla, mutta ilmeisesti niitä ei ole myyty missään. Yhden (taisi olla nro 8) sain haalittua kirjaston poistomyynnistä ja se kyllä kestää lukemista. Kirjan selkä noissa ei tosin ollut alkuperäinen, mutta muuten ei ole mitään moitteen sijaa.

Lopetin itse taskukirjojen keräilyn johonkin 150-200 paikkeille ja pikkuveli jatkoi siitä mihin jäin. Jossain vaiheessa luovuin kokonaan noiden uusimpien lukemisesta ja alkupään kirjoihin ei uskalla koskea, sillä niitä avatessa alkaa kuulua kuivuneen liiman ratinaa. Niistä kovakantiset versiot voisi kiinnostaa, mutta korkeintaan numeroon 50 asti. Aloitin lukemisen numerosta 41 vuonna 1978 jouluaattona, ja alkupään numeroita sain metsästää aika kauan, joten ehkä itselle "rakkaimmat" tarinat on vuosina 1977-1981 ilmestyneissä (ml. uusintapainokset).

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #20 : 12.03.2009 klo 18:30:29 »
Aloitin lukemisen numerosta 41 vuonna 1978 jouluaattona, ja alkupään numeroita sain metsästää aika kauan, joten ehkä itselle "rakkaimmat" tarinat on vuosina 1977-1981 ilmestyneissä (ml. uusintapainokset).
Kun nyt tuli puheeksi, niin oma ensimmäinen taskukirjani taisi olla numero 38 "Varo velhoja, Roope-setä". Taskukirjan numeroon 57, eli "Akun onnenpäivät", minulla liittyy puolestaan lämpimiä joulumuistoja. Oikein rinnassa läikähti, nyt kun näin tuon kannen. Näistä varhaismuistoistahan saisi vaikka oman keskusteluketjunsa.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2009 klo 18:33:23 kirjoittanut Claudius Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #21 : 09.05.2009 klo 18:21:53 »
Näistä varhaismuistoistahan saisi vaikka oman keskusteluketjunsa.
Eikös tämä ketju ole juuri sellainen?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #22 : 11.01.2010 klo 00:00:49 »
....Taskarissa Neljännesvuosisadan kakku (185) olevassa historiikkitekstissä väitetään että Mikki kiipelissä ilmestyi elokuussa 1970, eikä maaliskuussa kuten Joe kolumnissaan sanoo. Kumpi on oikein?
Jahas, EDIT: Maailman Hauskin Kuvasarjalehti -kirja sanoo "keväällä 1970".

Sattuneesta syytä palaan tähän aiheeseen, kun olen nyt vähän tarkemmin tutkaillut asiaa. Vain neljä ensimmäistä taskukirjaa julkaistiin vuonna 1970, eli toisin kuin Inducksissa ja Wikipediassa sanotaan.
Älä hermoile, Roope-setä -kirjaa mainostetaan Aku Ankan numerossa 51/1970 joulukuussa. Mikki ja Hessu timanttien jäljillä ilmestyi siis vasta 1971.

Timo

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #23 : 11.01.2010 klo 09:10:26 »
Kuinkas tuollainen asia on nyt vasta saatu selvitettyä? Jänskää!

Selailin hiukan noita inducksin listaamia taskarien alkupään numeroita. Meni kyllä sellainen nestolgia-aalto ylitse, että tässähän ihan liikuttuu. Pitää ottaa vaikka ensi kesäksi ihan ohjelmaan noiden lukeminen alusta lähtien ja samalla voi tutkia taumuksella omien suosikkipiirtäjiensä tyylittelyä.

En muistanutkaan, että noita Mikki-taskareita oli alkuaikoina noin vähän. Onko nitä tehty vähemmän kuin Ankan klaanin juttuja, vai oliko Mikki jo tuolloin joutunut epäsuosioon Suomessa (ja Saksassa)?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #24 : 13.01.2010 klo 00:29:30 »
No kun nyt sattuneesta syystä olen taskareista kirjoitellut muutenkin, niin laitoin uuden 70-luvun taskareita käsittelevän jutun kolumneihin.
Pamauksen juttuja vanhoja juttuja muokaten, ketjussakin mainitusta taskarin numerosta 8.

Timo
« Viimeksi muokattu: 13.01.2010 klo 00:31:19 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Jari Lehtinen

• Ylläpitäjä
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #25 : 13.01.2010 klo 07:41:46 »
Minua kummastuttaa, että asiassa olisi ollut jotakin epäselvää. Minulla on ollut niin vahvat omat muistikuvat (jotka Timo on nyt vahvistanut Aku Ankan mainoksilla) että vuonna 1970 tuli neljä taskukirjaa, 1971 neljä taskukirjaa, ja 1972 neljä taskukirjaa.

Muutenhan joutuisi vastaamaan kysymykseen, miten vuonna 1971 painovuosimerkintöjen mukaan olisi ilmestynyt vain kaksi taskukirjaa.

Pistin silkkaa ilkeyttäni ja vihamielisyyttäni Wikipediaan asiasta korjauksen. Ei ne kyllä sitä hyväksy. Tämähän on sitä "uutta tutkimusta".
« Viimeksi muokattu: 13.01.2010 klo 08:46:47 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #26 : 13.01.2010 klo 12:14:19 »
Pistin silkkaa ilkeyttäni ja vihamielisyyttäni Wikipediaan asiasta korjauksen. Ei ne kyllä sitä hyväksy. Tämähän on sitä "uutta tutkimusta".

Peergeni... pitäsköhän laittaa asiasta maininta artikkelini loppuun, johon voit sitten viitata Wikiartikkelissasi. Ei ole uutta sitten enää.

Timo

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #27 : 13.01.2010 klo 19:23:00 »
No kun nyt sattuneesta syystä olen taskareista kirjoitellut muutenkin, niin laitoin uuden 70-luvun taskareita käsittelevän jutun kolumneihin.

Hieno artikkeli, erityisesti taustatiedot tekijöistä ovat mielenkiintoisia!

En tosin viiteentoista vuoteen ole taskareihin koskenut, eikä lapsenakaan tämä nimenomainen taskari ollut mitenkään erityisen läheinen, mutta kuvanäytteet kyllä näyttävät tutuilta. Hupaisaa, että lapsena kokemani tuntemukset ovat olleet samansuuntaisia näiden tarinoiden kohdalla.

Tekstin ansiosta tosin tekisi mieli noutaa lapsuudenkodista kauan sitten nuorempien sisarusten omistukseen siirtyneet taskarit lainaan ja tarkastella lapsena luettuja tarinoita nyt uusin silmin.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #28 : 04.03.2010 klo 20:10:11 »
Nostanpa esille tän Joen tästä ykköstaskukirjasta tekemän jutun, kun se tulee nyt uusintapainoksena. Pääsee nykynuorisokin testaamaan taskareiden entisen tason.

Timo

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #29 : 04.03.2010 klo 20:15:36 »
Pääsee nykynuorisokin testaamaan taskareiden entisen tason.

Vaikkakin tarinat ovat uudestaan suomennettuja ja sivut kokonaan väreissä (paitsi esinäytökset)...