No nyt on nähty ( ensimmäisen kerran)
vaatimattomasti nimetty dokumentti
Frank Miller American Genius
Tunti viisikymmentä minuuttia meni sujuvasti.
Tuo Reiman linkittämä artikkeli
Haastattelu, jossa puretaan mainitussa dokkarissa käsiteltyjä asioita. Mielenkiintoinen, kun en ole ukon tekemisiä niin tarkkaan seurannut.
Ei kylläkään pura käsiteltyjä asioita, enemmänkin täydentää.
Sarjakuvantekijöistä tehdyt dokumentit tapaavat olla myötäsukaisia. Tiedättehän, se keskinäisen kehun kerho jossa ryppyjä siloitellaan kuin teollisen luokan höyrysilitysraudalla.
Tähän oli jätetty soraääniä nerouden ja suitsuttamisen lisäksi.
Miller on yllättävän avoin alkoholismin kanssa käymästään taistelusta joka ei taida olla kokonaan ohi?
Tässä myös käsitellään niitä minkä perusteella moni leimasi anteeksiantamatonta menetetyksi tapaukseksi: occupy wall streetin sekä Holy Terrorin tapaukset.
Tiivisti itse hyvin : Holy Terror syntyi raivosta.
Silkkaa raivoa ja egotrippiä ei ole. Miller löytää itsestään vikoja ja kärtyksi vänttäräksi luonnehdittu romantikko antaa mm ex-puolisolleen Lynn Varleylle tunnustusta.
Veikkaan palaavani dokumenttiin uudestaan ( ja teen ehdotuksen YLElle tämän hankinnasta) ja muistutti että olin typerehtänyt ja tuo Jyrki Vainion ja Ephialtesin mainitsema
Millerin muistelmateos Push the Wall: My Life, Writing, Drawing, and the Art of Storytelling julkaistaan 14.7.2026.
oli jäänyt muka elämän jalkoihin.
Mietin kovasti dokumentissa esitettyä väitettä että top 5 listoilla sarjakuvantekijöistä Frank Miller olisi sekä kirjoittajien kärkiviisikossa että piirtäjien kärkiviisikossa.
Itse väittäisin että kärkikymmenikköön molemmissa, mutta väite on silti mielestäni lähempänä totuutta kuin keksittyä