Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka Klassikko (ent. Aku Ankka Ekstra)  (Luettu 7475 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Aku Ankka Klassikko (ent. Aku Ankka Ekstra)
« Vastaus #450 : 20.02.2024 klo 23:29:49 »
Niin, siis kannethan ovat jo olleet lähes järjestään uusintoja tässä lehdessä.  :D

Se yksi ennen julkaisematon sivu on ollut takakannen 1-sivuinen.

Suunnilleen ensimmäisen puolentoista vuoden ajan Sanoma näytti tilanneen lehteä varten uusia kansia Paco Rodriguezilta, mutta niistä luovuttiin samoihin aikoihin kun uusintojen määrä lehden sisällä kasvoi.

Viimeinen Pacon piirtämä kansi taisi tulla numerossa 300.
Sanomien pitää mainostaa Klassikkoa seuraavasti.

1. Aku Ankka Klassikko tarjoaa huimasti kärsimystä vannoutuneimmille uusinta-faneilleen.
2. Nimensä mukaisesti noin 100% lehdestä on jo korvistakin pursuavaa klassikkokamaa eli uusintaa...ja nyt mainoksetkin aitoa uusintaa...et ikinä pääse eroon enään uusinnasta.
3. Klassikon sivuilla ei seikkaile enää harvemmin nähtyjä hahmoja, kuten Tiku ja Taku, Sepe Susi ja Matami Mimmi...nekin on täytetty uusinnoilla ja uusintojen uusinnoilla.

Klassikko-viidakon vanha sanonta: Uusinta kestää isältä pojalle!

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Meeza

• Jäsen
« Vastaus #451 : 24.02.2024 klo 21:23:04 »
Klassikko yhä tulee. Se loppuu välittömästi, jos sinnekin tulee vielä samankaltainen temppu, mitä päälehdessä tehtiin Kääkin osalta.  :police:

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #452 : 25.02.2024 klo 00:26:23 »
Minulle kyllä riitti jo temppu että lehden hinta lähentelee kymppiä per numero ja uutta luettavaa vain +/- 10 sivua. No ainakin on nopeita lehtiä lukea kun uusinnat jättää lukematta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #453 : 16.04.2024 klo 13:45:42 »
Tänään postiluukusta putosi uusi Aku Ankka -lehti ja sen kylkiäisenä tuli tuo 4/2024 Klassikko. Siinähän oli tuo Floyd Gottfredsonin  tarina "Mikki Hiiri - Mustakaapun ensirötökset".

Minulla on tuo Jättikirja : Mikin oma sanomalehti, jossa samainen tarina. Väritys on tuossa Jättikirjassa vähän tummempi ja ei niin värikylläinen kun tässä Klassikossa. Onko tämä Klassikon sarjakuva otettu jostain muusta materiaalista vai onko Jättikirjaan tehty vaan ihan omapäinen väritys. Myöskin katsoisin, että tuo Klassikon piirrosjälki oli paljon suttuisampi tai huonompi kuin Jättikirjassa. Olisiko skannaus mennyt vähän puihin sitten Klassikon osalta.

Muutenhan tuo Klassikko 4/2024 olikin sitten pelkkää uusintaa...yhtään uutta sarjakuvaa ei siitä löydy. Näköjään mikään ei ole muuttunut lehden osalta. Pysyn siis jatkossakin erossa tästä lehdestä.

Miksi muuten tämä oli laitettu kylkiäisenä Aku Ankan tilaajille. Onko Klassikon tilaajien määrä radikaalisti vähentynyt viime aikoina ja siksi on yritetty mainostaa lehteä Aku Ankan tilaajille tämmöisellä kylkiäislahjalla. Olisivat nyt sitten tämmöiseen kylkiäiseen laittanut edes puolet uutta sarjakuvaa...olisi joku voinut sen ehkä tilatakin. Nyt kaikki näkee, että lehti on vain uusintaa täynnä ja ei varmasti tilaa lehteä. Taitaa Klassikko kohta loppua...tämmöiset kylkiäislahjat on selvä merkki, että lehdellä menee huonosti. Harmittaa vaan, että tämä entinen Aku Ankan Extra-lehti on mennyt tämmöiseksi. Silloin alussa ns Aku Ankan kuukausiextra nimellä se oli tosi hyvä lehti ja sitä tuli luettua ihan mielenkiinnolla...sitten Sanomat meni sössimään lehden tommoseksi sekundalehdeksi. Ei ihme, että tilaajat kaikkoaa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #454 : 16.04.2024 klo 17:13:43 »
Tänään postiluukusta putosi uusi Aku Ankka -lehti ja sen kylkiäisenä tuli tuo 4/2024 Klassikko. Siinähän oli tuo Floyd Gottfredsonin  tarina "Mikki Hiiri - Mustakaapun ensirötökset".

Hoh! Se onkin sitten viides kerta kun toi tulee suomeksi. Kuudes, jos Hesarin ensijulkaisu lasketaan. Neljästi tämän vuosituhannen puolella. Samoja sarjoja vaan pyöritellään "uusissa" julkaisuissa. Pff.. Gottfredsonilta löytyis vaikka mitä kääntämätöntä.* Ilmeisesti ei haluta maksaa suomentajille enää mitään.

*Edit: siis Hesarin ensijulkaisunsa jälkeen suomeksi julkaisematonta, miltei kaikkihan ne aikanaan sanomalehdessä tulivat.

Timo
« Viimeksi muokattu: 16.04.2024 klo 17:18:45 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Kääk13

• Jäsen
  • Tripla Kääk!
« Vastaus #455 : 16.04.2024 klo 18:09:51 »

Muutenhan tuo Klassikko 4/2024 olikin sitten pelkkää uusintaa...yhtään uutta sarjakuvaa ei siitä löydy.
Siinä olet oikeassa, ettei lehdestä löydy yhtään uutta sarjakuvaa. Tuoreinkin on vuodelta 1988, mutta yllättäen lehden sivuilta löytyykin 19 sivua Suomessa ennen julkaisematonta materiaalia. (Joo, tätähän toki tarkoitit :P ).
Joidenkin tarinoiden osalta pelkästään lehteä selailemalla on mahdoton sanoa, onko se uusinta vai ei ja luulen, että tähän lehdessä tietoisesti pyritäänkin kun ennen julkaisemattomia tarinoita ei enää merkitä mitenkään.

Mutta siis lehden kannessa ja sivulla 2 julkaistut Floyd Gottfredsonin Mustakaapu-aiheiset maalaukset julkaistaan, ainakin Inducksin mukaan, ensimmäistä kertaa meillä vasta nyt. Ne sopivat hyvin niitä inspiroineen tarinan kylkiäisiksi, joten mielestäni tarinan julkaisu tässä tapauksessa on ihan OK ratkaisu, vaikka lukisinkin mielelläni jonkin kokonaan julkaisemattoman Gottfredsonin.

Ennen julkaisemattomat tarinat ovat
Vuotava vesistö
Lahjomaton lääke lenssuun
ja Maalausharrastus?

Vaan minkäs takia Mika sai Klassikon Aku Ankan mukana?
Onko joku muu saanut lehden vaikkei sitä tilaa?
« Viimeksi muokattu: 16.04.2024 klo 19:51:16 kirjoittanut Kääk13 »
Kääk13-kirjoittaa!

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #456 : 16.04.2024 klo 20:22:55 »
Siinä olet oikeassa, ettei lehdestä löydy yhtään uutta sarjakuvaa. Tuoreinkin on vuodelta 1988, mutta yllättäen lehden sivuilta löytyykin 19 sivua Suomessa ennen julkaisematonta materiaalia. (Joo, tätähän toki tarkoitit :P ).

Vaan minkäs takia Mika sai Klassikon Aku Ankan mukana?
Onko joku muu saanut lehden vaikkei sitä tilaa?
Siis ainoa, jota tästä Klassikosta vähän selailin oli tuo Gottfredsonin tarina.
Mä kun näen sen tarran ja sepustuksen Klassikko vuodelta se ja se...silloin näen punaista ja siirryn seuraavaan tarinaan. En edes viitsi katsoa sitä. Ai niitä siis ei ole julkaistu Suomessa. Mua kun ei tää Klassikko kiinnosta yhtään, niin pläräsin vaan sitä vähän. Täytyykin sitten lukea nuo julkaisemattomat tarinat. Olen aina luullut,että toi Klassikko tarina on siksi tuossa, että se on julkaistu Suomessa. Täytyykin katella noita Aku Ankka-lehtiäkin, että onko siellä tapahtunut sama vahinko. Pitäisi olla tarra, että tämä on julkaistu Suomessa...voi ihan tyystin ohittaa se.

Tää siis oli semmoinen kortsuun eli muoviin laitettu kahden lehden päljäys. Juu en tiiä miksi tämmöisen sain...en niin hirveesti diggaa Klassikosta. No mä kyllä niille Sanomien Klassikon puhelinkaupustelijoille olen välillä vähän koppava. No jos vuoden aikana soittelee samasta asiasta moneen kertaan, niin kyllä siinä vähän turhautuu. Ehkä nyt ovat aloittaneet väsytyskamppanjan myös ilmaisen lehden muodossa. Ainoa hyvä homma tässä oli, että nyt ei Posti liimannut sitä extra osoitetarraansa mun Aku Ankkaan kiinni (kun oli muovit päällä)...se on niin paha aina ottaa pois varovasti.

Vai olisiko Sanomat ihan kiusallaan lähettäneet mulle Klassikon, että saan siitä pahan mielen...mene ja tiedä!

jarkkopatiala

• Jäsen
« Vastaus #457 : 16.04.2024 klo 22:03:51 »
On kiehtovan omituista ja omituisen kiehtovaa meininkiä tämä... Jos se Klassikko tuli muovipaketissa yhdessä Aku Ankan kanssa, voisiko kyseessä tosiaankin olla ihan lahja - sillai Kääk!-lehdykän malliin; meille nuo 4/2024 Klassikko ja perinteinen AA tulivat ihan perinteisesti samassa postiläjässä ilman muovituksia, osoitteet ilman tarroja takakannessa.
     Tuosta olin kyllä iloinen, että ihan 3 tarinaa Suomessa ennen julkaisemattomia - kiitos, Kääk13, selvitystyöstäsi asian suhteen! Se nyt tosiaan on minunkin mielestäni ikävää, että näitä "ei julkaistu aiemmin Suomessa"-tekstejä ei AA:ssa, tai klassikkoversiossa siis kuitenkaan, taideta enää juuri käyttää; tähän toivoisin kyllä korjausta. Jos ei onnistu muuten, niin oma ehdotukseni: jätettäisiin turhia sisältövaroituksia pois, niin jo luulisi olevan sitten tilaa niille ei ollenkaan niin turhille ilmoituksille aiemmista julkaisemattomuuksista!

Kääk13

• Jäsen
  • Tripla Kääk!
« Vastaus #458 : 17.04.2024 klo 07:30:59 »
Minulle on tullut Klassikko-lehti muovissa Aku Ankan kanssa syyskuusta 2021 alkaen.

Mukana tuli saatekirje, missä kerrottiin, että lukijoiden ehdotuksesta lehdet jaetaan jatkossa yhtenä pakettina.

Luulin, että näin toimitaan kaikkien kanssa, ketkä molempia lehtiä tilaavat.
Ehkä tämäkin on sitten vain joillekin randomeille lukijoille suunnattu juttu. Ottaa nyt näistä selvää.

Minusta molemmat voisi jakaa hyvin samassa lähetyksessä ilman muovitusta.

Tuosta olin kyllä iloinen, että ihan 3 tarinaa Suomessa ennen julkaisemattomia - kiitos, Kääk13, selvitystyöstäsi asian suhteen! Se nyt tosiaan on minunkin mielestäni ikävää, että näitä "ei julkaistu aiemmin Suomessa"-tekstejä ei AA:ssa, tai klassikkoversiossa siis kuitenkaan, taideta enää juuri käyttää; tähän toivoisin kyllä korjausta.
Juu, mielelläni minä näitä selvitän itselleni ja muille faneille.

Vuosia tarinan otsikon ohessa oli teksti, missä selvisi oliko tarina julkaistu aiemmin, oliko se julkaistu lyhennettynä tai jos sitä ole ikinä julkaistu Suomessa.

Klassikko-logossakin oli alkuaikoina maininta jos tarinaa ei oltu aiemmin julkaistu Suomessa. En ymmärrä miksi siitä luovuttiin.
Kääk13-kirjoittaa!

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #459 : 17.04.2024 klo 10:50:16 »
Klassikon mainosteksteissä voi olla korjaamisen varaa, mutta minä pidän Klassikosta ja siksi moni narisija varmaan taas vetää herneen nenään. En ole koskaan aiemmin nähnyt tuota Gottfredsonin Mustakaapu-tarinaakaan, joten hienoa että julkaistiin nyt. Enkä muutenkaan välitä pätkääkään, onko joka lehdessä mukana aiemmin julkaisemattomia tarinoita vai ei. Ja miksi pelkän Aku Ankan tilaajat valittavat, jos saivat yllättäen Klassikon ja Aku Ankan samassa paketissa? Sehän on vaan hyvä asia. Ja mitä väliä sillä on tuleeko molemmat samassa muovipaketissa, vai erillisinä lehtinä? Jos on taas tarjouksessa, niin aion tilata jatkossakin.

J4N1

• Jäsen
« Vastaus #460 : 17.04.2024 klo 11:16:40 »
Itse myös luen oikein mielelläni klassikkoa, suurin osa jutuista on ollut joko itselle uusia, tai sitten joskus vuosikymmenet sitten luettuja. Nuo uusinnat on varmaankin ongelma lähinnä niille harrastajille, joille on vuosikymmenet tullut normiaku ja lisäksi kertynyt kunnon kokelma muita Disney kirjoja.

Barksin jutut ovat olleet toki suurimmaksi osaksi tuttuja ja moneen kertaan luettuja, mutta niihinkin jotain on mahtunut mukaan, joita en muista lukeneeni, tai ei ainakaan omasta hyllystä löytyvistä Barks-kokoelmista löytynyt.

Muut tarinat ovat sitten olleet yleensä joko itselle uusia, tai sitten sellaisia, että muistaa ne joskus lapsena 80-luvulla lukeneensa ja nyt saa uudellleen notalgiafiilistellä. Esim. Paul Murryn jutuissa oli myös aikanaan  monta suursuosikkia ja niitä on ollut mukava lukea Klassikosta uudelleen.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #461 : 17.04.2024 klo 13:06:11 »
Vielä silloin kun olin klassikon tilaaja tuli se 2021 alkaen Aku ankan kanssa samassa pussissa. Tilauksen päättymisen jälkeen kerran vuodessa on saanut tilata näytenumeron ja olen silloin valinnut klassikon. Se on sitten tullut akun kanssa samassa pussissa. Kuulostaisi että tässä tapauksessa kyse on juuri tuollaisesta näytenunerosta jos kukaan muu ei akun kanssa saanut klassikkoa.

Itseäni nuo uusinnat ärsyttivät kun oli kaikki Aku lehdet, ekstrat/klassikot, taskarit, roope-sedät, barksin kootut, rosan kootut sekä lisäksi lähes kaikki julkaistut albumit, kovakantiset jne. Silloin tuntui todella turhalta maksaa niistä tarinoista jotka jo on hyllyssä. Nyt kun disneyn keräilyn on jo käytännössä lopettanut niin on ihan sama vaikka klassikossa tulisi vuodessa 12 kertaa sama numero johon vain vaihdetaan numero kanteen kuukausittain.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #462 : 17.04.2024 klo 16:15:12 »
Vielä silloin kun olin klassikon tilaaja tuli se 2021 alkaen Aku ankan kanssa samassa pussissa. Tilauksen päättymisen jälkeen kerran vuodessa on saanut tilata näytenumeron ja olen silloin valinnut klassikon. Se on sitten tullut akun kanssa samassa pussissa. Kuulostaisi että tässä tapauksessa kyse on juuri tuollaisesta näytenunerosta jos kukaan muu ei akun kanssa saanut klassikkoa.

Itseäni nuo uusinnat ärsyttivät kun oli kaikki Aku lehdet, ekstrat/klassikot, taskarit, roope-sedät, barksin kootut, rosan kootut sekä lisäksi lähes kaikki julkaistut albumit, kovakantiset jne. Silloin tuntui todella turhalta maksaa niistä tarinoista jotka jo on hyllyssä. Nyt kun disneyn keräilyn on jo käytännössä lopettanut niin on ihan sama vaikka klassikossa tulisi vuodessa 12 kertaa sama numero johon vain vaihdetaan numero kanteen kuukausittain.
Mä en ole tilannut kyllä mitään Klassikon näytenumeroa. Aku Ankan tilasin niin, että sain Digi-Akun mukaan, jos joskus tarkastan jonkun jutun sieltä (ei ole kyllä tarvinnut). Siis mun kylkiäinen on toi Digi-Aku. En siis tiedä miksi tämä Klassikko oli juuri minulle laitettu tulemaan pussitettuna normi Aku Ankan kanssa ja miksi sitä ei muut kvaakissa ole saanut.

Mutta niin kuin sanoin...ounastelen, että se voisi olla joku uusi painostuskeino, jolla yritetään mut saada taas tilamaan Klassikko. Tilaan sen heti, kun Klassikko muuttuu takaisin Aku Ankan kuukauden sarjisextraksi eli semmoiseksi miksi Markku Kivekäs sen aikanaan meille taisteli.

Roope-setä taskukirjan tilaisin kanssa heti, jos se alkaisi tulemaan uudestaan...se oli erittäin hyvä taskukirja.

Mulla vähän sama juttu ton Tosan kanssa...melkein kaikki löytyy, joten en tarvii tätä Klassikkoa. Mut kyllä mä toivon, että se säilyy, kun muut sitä tykkää lukea. Kyllä tänne Suomeen yksi Klassikkokin mahtuu.
Kun vain lopettaisi sen puhelinterrorin sieltä Sanomilta...joskus liian aikaisin soitelleet ja herättänyt mut...siinä vähän suutahtaa silloin. No näitä pussitettuja Aku Ankka + Klassikko juttuja kyllä voi luukustani pudotella...pysyy normi Aku ankka paljon paremmassa kunnossa, kun se on pussissa ja se postiautomaatin lisäämä postitustarrakin pysyy poissa lehteni takakannesta. Voin sitten noita Klassikoita vaikka polttaa lämpimikseni vaikka maalla saunan pesässä...tulee nekin hyötykäyttöön.

Kääk13

• Jäsen
  • Tripla Kääk!
« Vastaus #463 : 14.05.2024 klo 16:08:34 »
Toukokuun Klassikossa on kolme ennen julkaisematonta tarinaa, mitkä vievät lehdestä yhteensä 15 sivua.

Jack Bradburyn Unta, tunteita ja turinoita vuodelta 1969. 10 sivua!
Jan Krusen ja Mau Heymansin Passikuva vuodelta 1989. 4 sivua!
ja Tony Stroblin Maitoparrat vuodelta 1975. 1 sivu!

Kansitarinana on Barksin Punainen postimerkki ja mukana on myös kertaalleen julkaistua Vicaria ja Brancaa.

Harvinaisia hahmoja ei lehden sivuilta löydy. Sen sijaan Aku Ankka-lehdessä on Basil Hiiri tarina.
Kääk13-kirjoittaa!

jarkkopatiala

• Jäsen
« Vastaus #464 : 15.05.2024 klo 13:23:59 »
Tässähän rupeaa tuntumaan jo siltä, että AA:n toimituksellinen nykylinja Klassikon suhteen olisi 3 uutta - öh, siis ennestään Suomessa julkaisematonta - tarinaa per lehti, ja loput aiemmin julkaistua materiaalia; ne ennen ei-suomalaisjulkaistut ehkä karkea neljännes koko lehdestä, 2 pidempää/1 lyhkönen tarinaa. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa Klassikkoa: säilyykö kaava edelleen?
     Mitä tulee itse tarinoihin, haluaisin vielä erikseen kehua sen Jack Bradburyn "Unta, tunteita ja turinoita" - siis se meinaan oli aivan monumentaalisen hauska! Jos nyt yritän jotakin sellaista Bradburyn tuotantoa muististani kaivaa, joka olisi naurattanut minua kutakuinkin yhtä maukkaasti, niin eipähän tule muuta mieleen kuin Hessu ja Mikki sekoilemassa tarinassa "Mainio mekaanikko" v:lta 1967!
« Viimeksi muokattu: 15.05.2024 klo 14:55:20 kirjoittanut jarkkopatiala »