Rosa!
Jos joku olisi sitä sapluunaa tarvinnut - ja kipeästi - niin se olisi kyllä ollut hra Barks..
Kaikella kunnioituksella Akun ja Roopen luojaa kohtaan täytyy sanoa, että jos Rosa olisi piirtänyt Ankka sarjojaan samaan aikaan Barksin kanssa, niin historia olisi aivan erilainen kuin mitä se tänä päivänä on. Kaikki aliarvostavat Rosaa vain siksi, että Carl Barks on olemassa (se autovertaus oli osuva). Kuinka joku edes voisi verrata Barksia kehenkään toiseen taiteilijaan! Barks kun on se oikea ja alkuperäinen, jonka töitä muut taiteilijat mukailevat ja kenen luomaan maailmaan koettavat sovittaa omat kertomuksensa.
Sanonpa silti, miksi Don Rosa on parempi.
Ensinnäkin se kaikki taustatutkimus, jota Rosa tekee sarjojensa historiikkia varten, on vaikuttavaa (veikkaisin, että peruskoulun historia olisi ollut paaaaaaljon mielenkiintoisempaa Rosan esittämänä ja tiedot olisivat siltikin olleet eksakteja).
Piirrostyyli on ehdottomasti omintakeista, tarkoissa mittakaavoissa esitettyä ja yksityiskohtaista (vaikka sarjan lukisi monesti uudelleen, niin silti sieltä löytyy jotain sellaista, jota ei ole aiemmin huomannut).
Doni käyttää myös mielestäni kuvissaan runsaammin perspektiivejä kuin muut ankkataiteilijat, mikä lisää kunnioitustani hänen töitään kohtaan.
Juonikuviotkin onnistuvat pidättämään hengitystä ja yllättämään.
Mutta minuun kaikkein eniten vetoaa Rosan huumori, joka on parodiallista ja sarkastista, johon minä en taatusti koskaan kyllästy (tai en ole kyllästynyt sinä aikana, jona olen lukenut Rosan sarjoja).
Nyt totean, etten ole mistään edellä mainituista piirteistä havainnut viitteitä Carl Barksin sarjoissa.
Kenties minulla on väärä asenne lukiessani Barksin tarinoita, mutta sen myönnän, että Don Rosan ankkaa ei olisi ilman Carl Barksia (Rosa jopa on itse sanonut ihailevansa Barksin töitä, jotka ovat toimineet hänen innoittajinaan - tai jotain tuon suuntaista... Vanha ei enää muista)