Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla  (Luettu 887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #45 : 13.05.2005 klo 11:57:59 »
Tää keskustelu on muuten mielestäni paljon antoisampi ja kiinnostavampi kuin uskonto vs. ateismi deathmatch, jota ei käsittääkseni oo vieläkään lukittu?

Tarkoitin lähinnä sitä että tää alkaa mennä aika kauaksi otsikosta.  ;D
Mutta eipä vaan tainnut olla yhtään varteenotettavaa itäpuolen vaihtoehtoa Aku Ankka -lehdelle? DDR:n Digedagit? Muutenhan kaikesta oli pykätty sosialistiset vaihtoehdot Sopotin laulukilpailuineen.

Timo

Kapteeni Kenguru

  • Groupie
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 505
  • ¿Cuándo se come, aquí?
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #46 : 13.05.2005 klo 12:08:41 »
Eikös tuo ollut lähinnä alasta tietämättömien väärinkäsitys koko "mekaaninen särkijä". Kaiuttimen kalvonhan voi toki rikkoa, ja sisään työntää rämisevää roinaa, niinku mm.The Who teki, sitä voi pitää mekaanisena särkijänä. Elektroninen äänensärkijäboksi taas on niin simppeli että sen rakentaa vaikka itse käsityötunnin päätteeksi. Meneepä off topic!

Off topicithan ovat joskus hauskoja - tätäkin ketjua on lysti lukea, kaikkine seitkytlukumuisteloineen. Ei tätä saa lukita vaikka keskustelu saattaakin hieman rönsyillä. Muokattakoon vaikka mieluummin otsikko muotoon "Aku Ankka -kohu 70-luvulla, mekaaniset äänensärkijät, nostalgiatrippailua ja spekulaatiota menneisyyden sekä tulevaisuuden yhteiskuntajärjestelmistä."

Sen tiedän kyllä että se Hesarin täti ei tainnut hirveämmin panostaa taustatutkimukseen, kun sitä kuuluisaa juttuaan kirjoitti. Mietin vain että onko hän yrittänyt kuvailla jotakin ihan oikeasti olemassaolevaa efektilaitetta jota Pistoolitkin ovat käyttäneet, vai ihan tuulesta temmattuko se äänensärkijä on. Ja sainhan vielä hyvän linkinkin: http://www.generalguitargadgets.com/  - kiitos Chemo!
Olikohan muuten We'we Got A Fuzzbox And We're Gonna Use It - yhtye lukenut tuon mainitun lehtijutun..?

Kaiuttimen kalvon rikkojana taas mieleen tulee ensimmäiseksi mieleen Link Wray, joka vähäsen taisi monottaa styrkkariaan että sai vähän "rupuisammat" saundit Rumbleen.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #47 : 13.05.2005 klo 12:22:35 »
http://www.muzique.com/schem/projects.htm

Täältä kannattaa rakentaa "Fuzzface". Vähän vääränlaisia transistoreja lukuunottamatta täydellinen kopio Jimi Hendrixin käyttämästä särkijästä. Helppo rakentaa vaikka ensimmäisenä elektroniikkaprojektina, ääni on rouhevan rapaisaa jyystöä!
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Kapteeni Kenguru

  • Groupie
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 505
  • ¿Cuándo se come, aquí?
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #48 : 13.05.2005 klo 17:24:41 »
Ööö...

Se oli joku joka kitaristin väline.
ja
Styrkkarihan se oli.

Tuota, mä olen nyt tämän äänensärkijäasian ymmärtänyt näin:
Helsingin Sanomien ammattitaitoinen ja asioihin perehtyvä toimittajatäti kirjoitti lehtiartikkelin punkyhtye Sex Pistolsista, käyttäen kitaravahvistimesta termiä "mekaaninen äänensärkijä, jolla syntyy räkäinen,kätkättävä ääni".
Siis ihan tavallinen sähkökitaran vahvistin eikä jokin salaperäinen mullistava efektilaite.

Jee. Vieläköhän Raija Forström on toimittajana? Hänhän voisi tehdä vaikka joskus artikkelin tästä foorumista.
"..maalaustaiteeseen keskittynyt Kääk.com -kotisivu on sekava ja hajanainen, koska siellä on niin monta toimittajaa, eikä siihen ole mitään pääsyvaatimuksia vaan kuka tahansa voi kirjoittaa nimimerkin suojissa näkemyksiään vaikka lapsipornosta tai huumaus- tai räjähdysaineiden käytöstä.
...Sarjakuvat ovat lapsille tarkoitettuja puhuvia ankkoja ja eläimiä, sekä Kiinasta peräisin olevia väkivaltaisia ja pornografisia ns. anime -sarjoja, joista tunnetuimmat ovat Spider Man (suom. Mustanaamio) sekä Nemi.
...sarjakuvan tekijän tärkein työväline on mekaaninen kuvansärkijä, jolla syntyy räkäinen, kätkättävä piirrosjälki."
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Pjuntta

  • Vieras
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #49 : 13.05.2005 klo 17:35:29 »
Jee. Vieläköhän Raija Forström on toimittajana?

Oli ainakin muutama vuosi sitten. Jossain lehdessä oli haastattelu, jossa Raija antoi kautta rantain ymmärtää, ettei hän ole niin kovin ylpeä legendaarisesta Sex Pistols -jutustaan. Oli kuulemma tyttöparan ensimmäisiä artikkeleita - ja perustui niihin tietoihin, joita arvovaltainen brittilehdistö oli suvainnut aiheesta antaa.

Jos itse natiaisena ymmärsin jotain oikein siitä isojen poikien punk-touhusta, niin eikös siinä ollut osittain tarkoituksenakin provoisoida kaiken maailman raijaforströmit juuri tuollaisiin reaktioihin...


Kivik

  • Paha Kissa
  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #50 : 13.05.2005 klo 20:50:50 »
Olen suoraan sanoen aika tyrmistynyt siitä "vakavuuden marmorisesta paatoksesta" jota sarjakuvafanit ja -tekijät ovat osoittaneet suhteessaan popkulttuuriin. Popkulttuuriahan ei voi artikuloida esiin, sillä popin suuruus, syvyys ja vaikuttavuus on juuri siinä, että parhaimmillaan se ei edusta ketään eikä mitään - siinä ei ole "sanomaa". Juuri sen tähden pop kolahtaa. Siinä on svengiä ja klangia joka iskee kuin miljoona volttia. Pop toistaa ja toistaa itseään, viittaa kaiken aikaa itseensä. Se on maailman suurin taideteos, joka elää omaa elämäänsä kuin fraktaali tai kaleidoskooppi. Juuri kun olet mielestäni tavoittanut sen olemuksen, on se jo ehtinyt rönsyillä täysin erilaiseksi. Lukemattomiksi erilaisuuksiksi joita et edes teoriassa voi tavoittaa. Siinä on popin kiihottavuus. Se on elämää suurempaa. Pop on maailmankaikkeus maailmankaikkeudessa. Sen piirissä ei voi eritellä kenttiä ja tekijöitä omiksi maailmoikseen, koska kaikki popissa viittaa kaikkeen. Siinä on populäärin lumo. Kukaan ei voi omistaa sitä. Kukaan ei voi omia sitä. Kukaan ei voi käyttää sitä. Päin vastoin se ottaa minkä tahansa ja kenet tahansa aineksekseen ja tekee siitä mitä tahtoo.  Se ei tarvitse reaalimaailmaa, vaan luo reaalimailmaa. Sikäli kuin mitään maailmaa edes vaihtelevien tulkintojen ohella on. Itse asiassa todellisuus tarvitsee popia enemmän kuin pop todellisuutta.
Kun luet tuntikausia Marxia tai Mein Kampfia näyttäytyy maailma niiden mustassa valossa ahtaalta, mekaaniselta, hyytävän tylsältä hämähäkinverkolta. Elämästä karisee sekin vähä elävyys ja mielekkyys tuollaisten tärkättyjen idioottien teelmien vuoksi. Lauma simpansseja kirjoituskoneiden kanssa saa aikaan parempaa jälkeä.   

Jos populäärissä on sanoma, ei se ole enää populääriä. Ja jos jokin on populääriä, on sen sanomien runsaus ja monitulkintaisuus mittaamaton. Siksi pop kiehtoo ja tempaisee mukaansa. Ja siksi pop ärsyttää; - koska et voi pysäyttää sitä. Voit vain hylätä sen tai heittäytyä siihen. Ja mikä onkaan popimpaa kuin hylätä pop. Hey ho, Let´s Go !
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Lurker

  • Vieras
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #51 : 13.05.2005 klo 21:12:24 »
<snip>
Kun luet tuntikausia Marxia tai Mein Kampfia näyttäytyy maailma niiden mustassa valossa ahtaalta, mekaaniselta, hyytävän tylsältä hämähäkinverkolta.<snip>

Kun luet tuntikausia Marxia tai Mein Kampfia !  Tuota, eipä ole tullut luettua, ainakaan tuntikausia...

Pop on myös nostalgiaa! Pop on aikakone, jonka avulla me voimme palata edes hetkeksi vuosien taa... kuten nytkin. Pientä aikavääristymää havaittavissa...

On aina hupaisaa lukea, kun Kvaakissakin valitetaan että Aku Ankka oli ennen vanhaan parempi. Hei, ei se lehti ollut ennen vanhaan parempi, te itse vain olette nyt vanhempia ja sitä lapsuuden keskiviikkoa (Aku Ankka -päivää) te ette enää koskaan saa takaisin. Nyyh!

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #52 : 13.05.2005 klo 23:08:46 »
Tuota .. ööh. Tuli kannettua tuo Dorfman/Mattelart´in kirja divariin ja viime lukemisesta onkin aikaa. Mutta, eikös kirja hakenut pointtinsa siitä että minkä kuvan sai jenkeistä (ja täten kapitalismista yleensä) Disney´n sarjakuvien välityksellä? Alanimeke taisikin olla ´Imperialistinen ideologia Disneyn sarjakuvissa´

Ja myöskin hapara muistikuva .. perustelut lähtivät nimenomaan niiden käännöksistä. Sillä jälkeenpäinhän ilmeni että D.&M. ei ollutkaan käyttänyt alkuperäislähteitä vaan sarjojen käännöksiä espaniaksi? Ja tässä prosessissa (ehkä olematon) poliittisointi kärjistettiin ja esim. korpit, niinkö Timon kuvassa saattoivat muuttaa nimeään ja luulisin myös, käytöstään. (tämän väitteen saatte tietenkin teilata jos voitte viitata parempiin lähteisiin kuin minä muistiini). Toisin sanoen pariskunta todistivat teesinsä (kapitalistisen yhteiskunnan turmeellisuuden) siihen vartavasten haetuilla, sopivilla esimerkeillä . Vasemmistolainen asenne hyväksyi ilmeisesti sen käytännön. Akateemisesti ja objektiivisesti nähden siis täysin päin persettä mutta ilmeisesti ideoloogisesti oikea asetelma.

Ja noin yleisesti, John Lennon väitti aikanaan bändinsä olevan tärkeämpiä nuorisolle kuin Jeesus .. Sillonhan se väite oli vallan hirveää! Sehän sisälsi uhkan että ajan mittaan kaikki kristityt (tai muutkin) uskonlahkot ja sen sivuseurauksena, poliittiset ideologiat tulisivat menettämään vaikutusvaltansa nuorisossa. Mutta John olikin oikeassa .. Uskon mantrat - Ole eläessäsi tyytyväinen osaasi ja autuas vasta kuollessasi .. ja politiikan – Älä ajattele itsesi parasta, vaan yhteisön hyötyä .. on korvattu iskulauseilla – Kaikki .. Minulle .. Nyt!! Nykyään itsekkyyden ideologia on vallinnassa.
 
Mukaudun myös Kivik´in ensimmäiseen vuodatukseen. Hieno sepustus. Luulen myös että jos jonkun sadan vuoden päästä kun historian kirjoja tehdään helppolukuisiksi multimediaversioiksi niin viihteen merkitys yhteiskunnallisessa kehityksessä saattaa tärkeysasteessaan syrjäyttää vastaavan poliittisen. Eiköhän muurinkin kaatamisessa edesauttanut se että sen takana elävät jo tiesivät mitä sieltä toiselta, vapaalta puolelta saa.

Luultavasti kukaan meistä ei synny ´poliittiseksi´ olennoksi, se tulee kasvatuksen myötä. Joskus vapaammin, joskus pakkomenetelmillä. Mutta varsin moni meistä haluaa pitää hauskaa ja viihtyä olemisessaan ja elämässään. Viihteelle on täten (luulen) valtavasti suurempi jalansija kuin milläkään ideologialla. Tietenkin nämä voidaan yhdistää, niinkuin esim. (hiukan hyväuskoiset) pojut tekivät bändissä nimeltä Clash.   

Eihän siis ole yhtään ideologiaa jäljellä joka olisi pysynyt itsellään elinvoimaisena ja ilman pakkomenetelmiä hengissä. Voidaan tietenkin silmät maailmalle sokeina yrittää pitää ´oikeata´ aatetta elävänä (esim. kommunismiä) tehohoidolla. Yksilöllisyys kuitenkin alistettiin kaikissa aina jollain keinoilla, yleensäkin väkivallalla jotta valtaportaat pystyisivät ylläpitään johtoaan. Mutta kaikkihan on lopulta kaatunut ja sitä myöten kadonnut. Koska moni niistä ei selvästi ole ikinä ottanut huomioon ihmisen vapaata tahtoa ja sen tahdon voimaa muutokseen ja olosuhteittensa parantamiseen .. Tai siihen että voisi tietoisesti valita elämisensä peruspuitteet. Tehdä mitä pystyy tai haluaa, ostaa mitä haluaa, uskoa mihin haluaa, asua missä haluaa.

Hassua tosiaan todeta, että jos valinta on vapaa .. sitä voidaan vaikka pureskella ´kapitalistista´  purkkaa, ryystää samoin menetelmin tuotettua kolaa ja lukea Aku Ankkaa ´kommunisti´ Kiinassakin. Sanokoon ´virallinen´ ideologia siitä sitten mitä tahansa.

Mutta .. jos sielläpäin ankoista meediana ja ilmaisumuotona osattaisiin ottaa oppia ja vaikkapa aloitettaisiin kertoa omista olosuhteista .. Siinä vasta saattaisi riittää jopa Kukkahattutädeillekin itkemistä .. ja se ihan eri syistä kuin aikaisemmin.

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Jari Lehtinen

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #53 : 14.05.2005 klo 00:31:08 »
Tuota .. ööh. Tuli kannettua tuo Dorfman/Mattelart´in kirja divariin ja viime lukemisesta onkin aikaa. Mutta, eikös kirja hakenut pointtinsa siitä että minkä kuvan sai jenkeistä (ja täten kapitalismista yleensä) Disney´n sarjakuvien välityksellä? Alanimeke taisikin olla ´Imperialistinen ideologia Disneyn sarjakuvissa´

Pikemminkin se, millaisen kuvan Disney-tuotanto antoi kolmannesta maailmasta. Joukossa ihan osuviakin pointteja. Mutta kuten aina, käsittelytavan ynseän äärimmäinen totisuus ja ehdottomuus teki siitä vitsikirjan kaikille muille, paitsi niille, jotka jo valmiiksi olivat kirjoittajien kaltaisia. Eräs perusasioista, joita D & M ei ota lainkaan huomioon, on se että Disney-tuotannon olettaminen muitta mutkitta yksituumaan "amerikkalaiseksi" on kauhean kyseenalaista.

Lainaus
Ja myöskin hapara muistikuva .. perustelut lähtivät nimenomaan niiden käännöksistä. Sillä jälkeenpäinhän ilmeni että D.&M. ei ollutkaan käyttänyt alkuperäislähteitä vaan sarjojen käännöksiä espaniaksi?

Luulen että se on Dorfman-Mattelardin väitteiden vähäisin ongelma. (Ja se, miten tekstit on käännetty, kertoo kiinnostavia seikkoja paikallisista olosuhteista.)

Olisi kiehtovaa, jos joku ryhtyisi jälleen lukemaan kriittisesti Ankkaansa, ja tarkastelisi tosissaan nykyisen pätkätyö- ja yksinhuoltajayhteiskunnan heijastumia nimenomaan Aku Ankan perheessä, koska Akuhan on kaikkien pätkätyöläisten ja yksinhuoltajien sankari. Ankkalinna oli aikaansa edellä. Onkohan se elämä taas jäljittelemässä taidetta?
« Viimeksi muokattu: 14.05.2005 klo 00:38:40 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Kivik

  • Paha Kissa
  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #54 : 14.05.2005 klo 00:44:13 »
Elämä jäljittelee AINA taidetta. Sen tähden kaikenlainen sensurointi on aina yritys rajoittaa elämää. Ja kaikki yksioikoiset poliittiset ja muut tulkinnat - sanoisin jopa kaikki "vakavat yritykset" tulkita - ovat yrityksiä pakottaa elämä ja todellisuus yhteen muottiin. 
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Jari Lehtinen

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #55 : 14.05.2005 klo 01:02:32 »
Jos itse natiaisena ymmärsin jotain oikein siitä isojen poikien punk-touhusta, niin eikös siinä ollut osittain tarkoituksenakin provoisoida kaiken maailman raijaforströmit juuri tuollaisiin reaktioihin...

Garry Trudeauta siteeraan mielelläni. Hän sanoi sen niin hyvin: "Satiiri on tehokas yhteiskuntakritiikin väline, koska mädässä pienessä ytimessään se on epäreilua. Se on epäkohteliasta ja hienostumatonta. Se ei edusta tasapainoa eikä asiallisuutta. Se ei noudata tavanomaisia kanssakäymisen lakeja. Satiiri käy yksipuolista taistelua, ja mitä enemmän sen kohde reagoi, sitä suurempaa hyötyä siitä satiirille on."

On hienoisesti epäiltävissä, että yhtye, jonka ensimmäiset singlet olivat nimeltään "Anarchy In The UK" ja "God Save The Queen", saattoi olla tämäntapaisella asialla.  ;D
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Kivik

  • Paha Kissa
  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #56 : 14.05.2005 klo 01:32:22 »
Kuuntelin tuossa tänään pienen tyttäreni kanssa paheellista musiikkia. Kyseessä oli The Rolling Stones. Kappaleesta Satisfaction sensuroitiin aikoinaan 1964 (muistaakseni) Ed Sullivan showssa sanat "make some girl" sormeilemalla ääninauhaa. Myös kappale "Let´s Spend The Night Together" oli aikoinaan äärimmäisen vaarallinen sillä sen katsottiin rohkaisevan esiaviollisiin suhteisiin. Kappale "Street Fighting Man" katsottiin kehottavan nuorisoa katutaisteluihin. Beatlesin Lucy In The Sky With Diamonds katsottiin saavan kuulijan käyttämään LSD:tä. Olemme myös kuunnelleet Doorsia, jonka kappaleessa Light My Fire käytetään kamalaa sanaa "higher".
Suomessa nousi valtava paheksunnan aalto kun rautalankayhtye The Sounds esitti kitararockversion kappaleesta "Oi muistatkos Emma". Tapio Rautavaaran "Juokse sinä humma" oli alunperin "ruokoton" "rekilaulu" ja monet vanhemmat ihmiset paheksuivat sen esittämistä siistittynäkin. Maaseudulla oltiin tyrmistyneitä kun rautalanka&beatyhtye Jan Rohde & Adventurers soitti 1962-63 siten, että kitaristi taivutti itsensä ns. limboamisasentoon ja tanskalainen laulusolisti Jan särki lyömällä akustisen kitaran. Myös The Who yhtyeen Pete Townsendia paheksuttiin 1960-luvun alussa kun tämä katkaisi tahallaan kitaran kaulan. The Beatlesien otsalle kammattu tukka oli säädytön..... jne jne jne. 
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Lurker

  • Vieras
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #57 : 14.05.2005 klo 08:12:59 »
<snip>
Myös kappale "Let´s Spend The Night Together" oli aikoinaan äärimmäisen vaarallinen sillä sen katsottiin rohkaisevan esiaviollisiin suhteisiin.
<snip>

Eikö Ed Sullivan -show'ssa muuteltu juuri tämä kappale nerokkaasti muotoon "Let's Spend Some Time Together" (hillitöntä!).

Aku Ankka (henkilönä?) on hätkähdyttävä myös siksi, että hän (se?) suhtautuu täysin tasa-arvoisesti kasvattilapsiinsa (jonkun veljen heitteillejättämiin). Aku harrastaa toki hetkellisesti ruumiillista kuritusta (varsinkin kasvattiajan alussa, kun pojat ryhtyivät hyvinkin hurjiin kepposiin ennen liittymistään Sudenpentuihin) ja kovaakin kääkätystä, mutta muuten perheen sisäiset suhteet ovat kunnossa. Varsinkin seikkailumatkoilla hierarkia kääntyy jopa nurinpäin ja pojat pelastavat Akun ja Roopen millon mistäkin pinteestä.

Aku on malliesimerkki kelpo lastenhuoltajasta!

Matti Karjalainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 934
  • Friendly Neighborhood Librarian
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #58 : 14.05.2005 klo 21:51:32 »
Eikö Ed Sullivan -show'ssa muuteltu juuri tämä kappale nerokkaasti muotoon "Let's Spend Some Time Together" (hillitöntä!).

Juuri näin. Ed Sullivan ehdotti tai pikemminkin kai vaati ruokottomaksi katsottujen sanojen muuttamista. Mick Jagger ei ollut tästä kovin mielissään, mutta taipui kuitenkin mumisemaan kertosäkeen jotakuinkin muodossa "Let's Spend Some Time Together". Keskiluokkainen Jagger on aina ymmärtänyt rahan päälle, joten lieneekö mies tässäkin tapauksessa katsonut parhaaksi jättää kapinallisen viitta hetkeksi naulaan, purra hammasta ja nauraa sitten myöhemmin matkalla pankkiin.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Lurker

  • Vieras
Vs: Aku Ankka -kohu 1970-luvulla
« Vastaus #59 : 14.05.2005 klo 22:57:10 »
70-luvun television nostalgiannälkäisille suosittelen linkkiä
http://www.nostalgiacentral.com/70/70tv.htm
« Viimeksi muokattu: 14.05.2005 klo 22:58:53 kirjoittanut Lurker »