Kirjoittaja Aihe: Roope Ankka kuollut 100-vuotiaana?  (Luettu 1258 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lehtinen

• Ylläpitäjä
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Roope Ankka kuollut 100-vuotiaana?
« Vastaus #15 : 12.01.2004 klo 21:26:28 »
Ei se ollut tuo, samanlainen kohtaus löytyy Barksiltakin. Stroblin juttu on Jäätikkölahden salaisuus. --- Ainoa kerta kun hän tekee viittauksen muun kuin Barksin työhön.

Tehdään pitkään viivytelty ratkaisu, ja nostetaan Strobl suurten joukkoon. Kuka voi ikinä unohtaa kauhakuormakilparallia? "Tässä sinulle, lanttupää!"
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #16 : 12.01.2004 klo 21:33:00 »
Jukalla oli taas varmasti niin kivaa höynäyttää minua  >:( Tietysti minä nyt Jerry Garcian tunnen (ainakin sen jälkeen kun olen napannut Jukan kuvan lähdekoodin ;D )!
« Viimeksi muokattu: 12.01.2004 klo 21:33:19 kirjoittanut Leo Lehtinen »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #17 : 12.01.2004 klo 21:47:39 »
Öhöm! Barks piirsi (jossa on kurasaappaat) tarinan, mutta Strobl käsikirjoitti sen!
Minä en saa päähäni yhtään Stroblin käsikirjoittamaa juttua jonka Barks olisi piirtänyt. Toisin päin kyllä. Eikä Inducks myöskään löydä. Inducksin mukaan Strobl kässäsi ainoastaan 80-luvulla.
Mikä sarja? Muistan kyllä hämärästi jonkun em. kaltaisen jutun. Ellei mielessäni ole sitten se Rosan sarja.

Timo

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #18 : 12.01.2004 klo 21:57:06 »
Oi ilon pävää!

Minä kun luulin tähän asti olevani Suomen ainoa Rosa-vihaaja.

*liikutuksen kyynel*

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #19 : 12.01.2004 klo 22:02:41 »
Jaa, että Roope kuollut. No vihdoin. Saisi kuolla Akukin...

No ei vainen ;) Kunhan kiusaan teitä Ankisteja. En tajua mitään näistä aiheen keskusteluista. Ja silti piti kirjoittaa. Se on vähän niin kuin vaimo selittäisi kotitöistä. Ei vaan mene jakeluun!

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #20 : 13.01.2004 klo 00:03:55 »
Iineksellä ja Akulla sormukset sormessa. Hyi hitto mä vihaan Rosaa. :-X

Tässä lisää inhokkia: eräässä Rosan tarinassa muuten Aku vihjasi että he olivat olleet Iineksen kanssa "sillai". Kun Roope kyseli missä he viipyivät :D.

En minäkään Rosaa rakasta. Ottaa liian tosissaan nuo sukulaissuhteet ja muut ongelmat, joita Barks kehitteli tehdessään viihdyttäviä sarjoja, esim. Tyhjälän joulussa Roopen rahat tippuvat onkaloon, Rosan piti "korjata" asia omalla sarjallaan vaikka aikajärjestys menikin sekaisin. Rosan sarjat ovat kyllä mielenkiintoisia joskus ja D.U.C.K. ja Mikit ovat kivoja etsiä.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #21 : 13.01.2004 klo 00:08:48 »
Oi ilon pävää!

Minä kun luulin tähän asti olevani Suomen ainoa Rosa-vihaaja.

Et suinkaan, esimerkiksi Juho Juntunen on ilmaissut halunsa "mennä kehään sen Rosan kanssa koska vaan".  Hyvänä perusteluna oli muistaakseni, että vaikka Rosan sarjoissa on ajatusta, niiden tapaisen kerronnan tuominen Ankkaan turmelee lehden irtonaisen kokonaisuuden, sen americana-arvon, ja muuttaa vapaat ja itsenäiset viattoman huumorin kyllästämät sarjat osiksi kaaviota, alistaa ne logistiikalle. Tai jotain sinnepäin.

Tämän jälkeen Rosan nähtiinkin kasvattavan varsin massiivista leukapartaa, arvatenkin tasapäistääkseen kamppailua Juho "Elukka" Juntusen kanssa, joka ei ole siloposkisuudestaan tunnettu.

Titaanien kamppailulta meidät voi pelastaa ainoastaan ammatillinen keskinäinen elä-ja-anna-toisten-kuolata -konsensus.
:-)
« Viimeksi muokattu: 13.01.2004 klo 00:10:58 kirjoittanut [kivi] »

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #22 : 13.01.2004 klo 02:08:51 »
Iineksellä ja Akulla sormukset sormessa. Hyi hitto mä vihaan Rosaa. :-X

En Rosaa vihaa, mutta Aku saisi potkia kyllä Iineksen pois kuvioista. Ei pää kestä alituista "Aku, Hannu, Aku, Hannu..." pallottelua. Julma nainen... Aku pääsisi sitten oikean rakkautensa Reginellan luo. http://www.perunamaa.net/taskarit/sarjat/sreginella.html

Leo Lehtinen:
Lainaus
Tuolla Napparin linkissä sanotaan että "Pilviä hipovat miehet" tarina on Ankkalinnassa 1960 -luvun alkua. Kuinka Roope voi sitten kuolla 1967 ja aku on tuossa kuvassa niin vanhan näköinen (vanhemman kuin Roope) vaikka oli vasta seitsemän vuotta sitten nuoren näköinen? Pientä ristiriitaa...

Tuota Rosan kuvaa ei välttämättä ole "otettu" juuri Roopen kuoleman jälkeen. Sehän voi olla vaikka vuodelta 2001.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #23 : 13.01.2004 klo 08:16:39 »
Juuh, Iskokana on oikeassa, kas kun en itse ajatellut ;D

Turhaan tällä Rosaa haukutaan, sillä vaikka Rosa tekeekin sarjoistaan "täydellisiä" eivät ne sitä ole; Jokaisesta tarinasta löytyy virheitä joissa hihan paikka on eri kohdassa tai varjo osoittaa väärään suuntaan.

Ja eihän Rosa tee sarjoistaan täydellisiä esim. Tuo Roopen rahojennosto montusta juttu: Pellehän ei ollut hirveän hajamielinen tai "hullu" tuossa tarinassa, miten Aku sitten piti tätä hulluna kauan myöhemmin kun Pelle testasi laatikoitaan joiden pitäisi tehdä eläimistä älykkäitä?

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #24 : 13.01.2004 klo 13:18:43 »
Turhaan tällä Rosaa haukutaan, sillä vaikka Rosa tekeekin sarjoistaan "täydellisiä" eivät ne sitä ole; Jokaisesta tarinasta löytyy virheitä joissa hihan paikka on eri kohdassa tai varjo osoittaa väärään suuntaan.

Heh, on yksi asia josta Don Rosan fanit ja vihamiehet ovat kaikki yhtä mieltä - piirtää Don Rosa ei osaa, ja myöntää sen itsekin. Ei ole koskaan osannut, ei tule koskaan osaamaan.

Sillä taas ei oo mitään merkitystä sen kanssa, onko sarjakuva hyvä vai huono. Jos tarina toimii, se saa olla vaikka tikku-ukoilla kuvitettu. Don Rosa on niin hyvä piirtäjä kuin piirustustaidottomasta voi tulla.

Pulmana ja moitteiden kohteena tässä ei ollut se, että Don Rosan sarjat olisivat täydellisiä, vaan se, että Don Rosa pyrkii tekemään Ankkojen maailmasta täydellistä, eheää kokonaisuutta.

Silloin menetetään se Barksin vapaus, jossa pojat voivat olla minkä ikäisiä tahansa (olethan, Leo, huomannut, että pojat osaavat mm ajaa autoa) ja jossa Ankkalinna voi olla iso tai keskikokoinen kaupunki ja sijaita Pohjois-Amerikan luoteisosissa (mm Aku Ankka postilentäjänä), alhaalla Meksikon rajan tuntumassa tai Floridassa tai vaikka keskilännessä (kaikki karjatilatarinat).

PS. Ja ettei tule väärinkäsitystä, mä olen kyllä Don Rosa -fani, ihan siitä asti kun näin ensimmäisen Suomessa julkaistun Rosa-sarjan "Jos metsään haluat mennä nyt". Tuijotin lehteä tunnin verran täysin epäuskoisena: "Ei tällaista kerrontaa voi olla Aku Ankassa!" Mulle Rosan insinööri-lähestymistapa ja "vääristä" lajityypeistä haettu kerronta kyllä putoavat. No, monet parhaista ystävistäni ovat insinöörejä, jopa avopuolisoni.
:-)
« Viimeksi muokattu: 13.01.2004 klo 13:27:14 kirjoittanut [kivi] »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #25 : 13.01.2004 klo 13:35:18 »
Don Rosa on piirtäjänä taitavahko amatööri. Fani josta tuli ammattilainen ja jota hän itsekin ihmettelee. Mutta jos rauta on kuumaa, miksipä sitä ei takoisi. Rosan tarinat ovat tosiaan ne jotka ratkaisevat. Ja hänen luomansa maailma on omansa, yksi kokonaisuus joka toimii vaikkei toimikaan välttämättä suhteessa muihin. Roopen elämänkertakirja tavoittelee romaanin mittoja ja tasoja. Ei sillä väliä jos se ei sovikaan muiden tekemiin sarjoihin. Kyse on lopulta siitä samasta vapaudesta jolla Barks teki omat juttunsa ja laittoi Ankkalinnan milloin kalliovuorten tapaisiin maisemiin, milloin meren äärelle, milloin autiomaan likelle, toisinaan Peikonhammas horisontissaan häämöttäen, toisinaan taas ei moisesta ole jälkeäkään. Rosa otti vapaudekseen sitoutua tiettyihin parametreihin. Se suotakoon. Olen fani ja voin silti lukea muita ankkajuttuja häiriintymättä siitä etteivät ne sovikaan Rosan muottiin ja päinvastoin. eli so what.

Timo

EDIT: typo
« Viimeksi muokattu: 18.03.2005 klo 21:19:09 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #26 : 13.01.2004 klo 14:19:12 »
Mutta mikä oikeus Rosalla on mennä sorkkimaan toisten keksimiä hahmoja noin törkeällä tavalla?

Itse asiassa en minä ole alusta alkaen inhonnut Rosaa, ylenkatsonut vain. Olen jopa tehnyt myönnytyksiä hepun kyvylle keksiä omintakeisia ideoita tarinoihinsa. Mutta siinä vaiheessa, kun Rosa alkoi sorkkia elokuvamaailman ilmiöitä ja kyhäsi sen "kolmen caballeron paluun" (vai mikä sen nimi nyt oli) olen inhonnut kyseistä heppulia täydestä sydämestäni.

Jos äijällä on hinku luoda kokonainen universumi, ja vakiinnuttaa ilmiöt, sukupuut, vuosiluvut jne. lähtisi Tolkien-linjoille, ja keksiköön hahmonsakin itse.

Jari Lehtinen

• Ylläpitäjä
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #27 : 13.01.2004 klo 14:22:05 »
Mutta mikä oikeus Rosalla on mennä sorkkimaan toisten keksimiä hahmoja noin törkeällä tavalla?

Samalla oikeudella kuin Carl Barks aikoinaan aloittaessaan?  ;D
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #28 : 13.01.2004 klo 14:25:24 »
Samaa tekee mm. sata ja kaksi taskaripiirtäjää esim.
Puhumattakaan lehden piirtäjistä. Hyh.
Roope ja kumppanit, suurin osa Ankkalinnan tärkeimmistä hahmoista on yksin Barksin luomia. Ja mielestäni Rosa on kuitenkin lähimpänä Barksia, mitä esim. Roopen luonteenpiirteisiin tulee.
Mutta pitäisikö tämä alue lukita ennen kuin tämä alkaa mennä juupas eipä -tasolle? :)

Timo

Leo

• Jäsen
« Vastaus #29 : 13.01.2004 klo 14:48:41 »
Jos äijällä on hinku luoda kokonainen universumi, ja vakiinnuttaa ilmiöt, sukupuut, vuosiluvut jne. lähtisi Tolkien-linjoille, ja keksiköön hahmonsakin itse.

Kyseinen äijä on Aku Ankka -fani ja haluaa tehdä sitä hommaa; mitä ideaa olisi luoda oma universumi, jossa itse olisi se täydellisyys ja loisi "vakituisen maailman, jota muut noudattaisivat.'

Hahmoja kuuluu kehittää! Saman teki Barks Aku Ankalle!
« Viimeksi muokattu: 13.01.2004 klo 14:50:08 kirjoittanut Leo Lehtinen »