Turhaan tällä Rosaa haukutaan, sillä vaikka Rosa tekeekin sarjoistaan "täydellisiä" eivät ne sitä ole; Jokaisesta tarinasta löytyy virheitä joissa hihan paikka on eri kohdassa tai varjo osoittaa väärään suuntaan.
Heh, on yksi asia josta Don Rosan fanit ja vihamiehet ovat kaikki yhtä mieltä - piirtää Don Rosa ei osaa, ja myöntää sen itsekin. Ei ole koskaan osannut, ei tule koskaan osaamaan.
Sillä taas ei oo mitään merkitystä sen kanssa, onko sarjakuva hyvä vai huono. Jos tarina toimii, se saa olla vaikka tikku-ukoilla kuvitettu. Don Rosa on niin hyvä piirtäjä kuin piirustustaidottomasta voi tulla.
Pulmana ja moitteiden kohteena tässä ei ollut se, että Don Rosan sarjat olisivat täydellisiä, vaan se, että Don Rosa pyrkii tekemään Ankkojen maailmasta täydellistä, eheää kokonaisuutta.
Silloin menetetään se Barksin vapaus, jossa pojat voivat olla minkä ikäisiä tahansa (olethan, Leo, huomannut, että pojat osaavat mm ajaa autoa) ja jossa Ankkalinna voi olla iso tai keskikokoinen kaupunki ja sijaita Pohjois-Amerikan luoteisosissa (mm Aku Ankka postilentäjänä), alhaalla Meksikon rajan tuntumassa tai Floridassa tai vaikka keskilännessä (kaikki karjatilatarinat).
PS. Ja ettei tule väärinkäsitystä, mä olen kyllä Don Rosa -fani, ihan siitä asti kun näin ensimmäisen Suomessa julkaistun Rosa-sarjan "Jos metsään haluat mennä nyt". Tuijotin lehteä tunnin verran täysin epäuskoisena: "Ei tällaista kerrontaa voi olla Aku Ankassa!" Mulle Rosan insinööri-lähestymistapa ja "vääristä" lajityypeistä haettu kerronta kyllä putoavat. No, monet parhaista ystävistäni ovat insinöörejä, jopa avopuolisoni.
:-)