Mielenkiintoinen sivusto. Rich Bucklerin tyylin tunnistaa helposti etualan lähikohteista erikoisissa asennoissa. Myös Mustiksen naamio on hänellä kapea.
Sy Barry (lausutaanko se muuten "Sai Bäri"?) oli mestarillinen tussaaja. Tussatessaan hän samalla paranteli toisten tekemiä luonnosteluita, ja nuo luonnostelija-avustajatkin sanovat, että Sy vastasi kokonaisuudesta. Sarjan piirrosten taso romahti kun hän lähti.
Voidaan sanoa, että Sy Barry oli naturalistisen Mustanaamion taiteellinen uudistaja kaikella tapaa siitäkin huolimatta, että hän käytti avustajia. 1960-luvulla hän ei käyttänyt avustajia käsittääkseni, vaan he tulivat mukaan vasta 1970-luvulla ja tämä näkyy kaikella tapaa. Hänen 1960-luvun The Phantom sarjat ovat ehdotonta huippua. Toinen huippukohta oli Andre’ Leblancin mukaan tulo avustajaksi 1970-luvulla. Avustajia hän ei käyttänyt lainkaan piirtäessään tai avustaessaan veljensä Dan Barryn Flsh Gordonia ja piirtäessään sarjakuvasankareita DCC jne. Minusta taiteellinen taso laski hieman kun hän rupesi käyttämään muita avustajia. Kaikkein kamalin katastrofi tapahtui hänen vetäydyttyään sarjasta pois liian tiukkojen aikataulujen johdosta, joiden perimmäinen syy oli Lee Falkin joustamattomuus 1994.
Mustanaamio strippien taso romahti kun uusi pari Keith Williams & Frederiks, Olesen aloittivat sarjan parissa. Jälki oli niin kamalaa, ettei Fantomenin ruotsalainen toimitus hyväksynyt heidän yhteistyönsä jälkiä lainkaan. Tämä siis koskee esimerkiksi tussasus jälkeä, joka hirvittää. Tässä muuten mainio todiste ja malli esimerkki siitä, kuinka merkittävä osuus sarjakuvissa on taitavalla tussauksella. Olen verrannut heidän strippejään Sy Barryn tekemiin ja he suorastaan plagioivat 50% Barryltä strippeihinsä. Niin itse trikoosankarin, eläimet jne.
Jos kvaakista pitäisi ottaa joku hyvä esimerkki erinomaisesta tussaajasta, sormeni osoittaisi HTH:n kohdalle.
Kannattaa paluttaa mieliinsä tämä erinomainen haastattelu Sy Barrystä. Minulla on skannattuna noita kokonaisia sunnuntai ja päivä sterippejä DVD:lle ja pystyn vertaamaan piirroksia keskenään. Ja Wiliamsin tussaus on todella kamalaa katseltavaa. Samoin Frederiksin tekemä piirrotyö. Huh!

Muita avustajia olivat Joe Giella, Frank Giacoia, Alex Toth, Andre’Leblanc , George Olesen...
http://www.wtv-zone.com/silverager/interviews/barry.shtmlMinusta Sy Barryn tasoon ei ole päässyt yksikään toinen Mustanaamio piirtäjä. Hän piirtää itse esimerkiksi Mustanaamion kaikkein parhaiten. Samoin Dianan. Muilla mustanaamio piirtäjillä on ollut vaikeuksia saada Diana hänen näköisekseen. Mutta koska Sy Barry uudisti Dianan hahmonkin käyttäen muistaakseni mallina Charlien enkelien Jaclyn Smithiä, niin on sanomattakin selvää, että hän piirtää Dianan parhaiten koska uudisti hahmon.
Ja monet eivät edes muista sitä, että Sy Barry on piirtänyt myös supessankareita ja montaa muuta sarjakuvaa eikä pelkästään Mustanaamiota.
Hän on tehnyt töitä mm. DC comics, Marvelille,, Ziff Davis kustantajalle, Hillman Publications jne.