Divarissa juteltiin ennen meni ainakin taskarit nyt seisoo nekin hyllussä näin se etenee.Siksi olen ollut lataamoa vastaan kokoajan MUTTA en ole SIITÄ ulissut kellekkään kun vasta nyt.Surullista on jos noin käy.
Kolmessa divarissa olen tätä samaa kuullut jo pari vuotta ennen lataamoakin. Usemman vuoden olen myös seurannut monessa divarissa sitä että tavara ei vaihdu taskarienkaan osalta. Samat numerot hyllyissä koko ajan ja muutamat uudet vain ostetaan pois.
Osansa Lataamo varmaan vaikuttaa mutta kyllä juurisyyt on luultavasti kuitenkin muualla. Esimerkiksi kirpputoreilta saa hyväkuntoisia ja jopa uudenveroisia AA taskukirjoja helposti 1-2,5€/kpl. Itsekin ostan taskukirjoja divareista vain vaihdossa jos mitään muuta ei löydy ja loput kirpputoreilta. Kaupasta ostin taskukirjan viimeksi vuonna 2002.
Toinen vaikuttava syy varmaan se että sarja on aika helppo ja nopea kerätä jos ei etsi 1.painoksia ensimmäisistä. Monella keräilijällä sarja täynnä niin ei tarvitse ostaa enää divareista. Lisäksi divareissa on paljon sellaisia kappaleita jotka voisi heittää kuntonsa puolesta vaikka paperinkeräykseen
Kolmas ja ehkä vaikuttavin syy on se että keräilijöiden ja sarjakuvan sekä kirjojen lukijoiden määrä laskee koko ajan. Jokainen divari valittaa sitä että sisään tulee koko ajan tavaraa enemmän kuin pystyy ja kannattaa ottaa vastaan. Rahalla tapahtuva myynti úseimmilla ihan olematonta tai ainakin myyjät ovat näin sanoneet. Jopa SPR-kirpputori on kuulemma lopettanut kirjojen vastaanottamisen lahjoituksina ainakin täällä koska ei ole enää mahdollisuutta varastoida sellaisia määriä mitä yritetään lahjoittaa. Lasten ikäryhmässä ja luokkatovereissa on kuuden vuoden aikana tullut vastaan yksi joka lukee sarjakuvia ja hänkin vain Aku Ankan taskukirjoja ja muita ei kiinnosta ollenkaan sarjakuvat. Omista lapsista onneksi nuorempi on nyt vahvasti kiinnostunut sarjakuvista mutta vanhempi ei edelleenkään.
Onneksi ei tarvitse edes miettiä Lataamoa kun itsellä on Disney julkaisuja hyllyssä lukemattomina ainakin 7-8 vuoden tarpeiksi. Kun ne on luettuna niin sitten voi harkita lataamoa. Toivon vain että Sanoma kuitenkin jatkaa esimerkiksi Aku Ankan näköispainoksien julkaisua vaikka Lataamo onkin olemassa. Jos ei jatka niin sitten täytyy ostaa ne vuosikerrat jostain mutta ei se kyllä minua Lataamon jäseneksi saa.