Kirjoitin etusivulle
yleisiä havaintoja ja mietteitä nettisarjojen julkaisemiseen liittyen.
Olisiko Instagram hyvä alusta nettisarjalle? Entä Tumblr, Wordpress, OnlyFans? Onko Ko-fi Gold kultaa? Mites Patreon?
Harrastaminen Kvaakissa keskittyy hyvin kapeaan osaan siitä, mitä sarjakuvan koko kenttä on tätä nykyä. Tästä muutoksesta
Yle kirjoitti jo muutama vuosi sitten.
Olen Kvaakissa pyrkinyt ennemmin rohkaisemaan keskustelua, mutta sinä joka et lue nettisarjoja lainkaan, mutta valmistaudut kirjoittamaan, että ”en minä”, ”tästä syystä minä en” tai ”ei ennen”, niin EI, EI, EI, jätä viesti kirjoittamatta ja anna tila niille, jotka vähintään suhtautuvat uuteen avoimin mielin.
Sen sijaan mene kokeilemaan aiemmin arvioimaani Feral Gentry -sarjaa ensin
ComicFuryn ja sitten
Tapasin kautta. Huomasitko, kuinka erilainen käyttökokemus kahdella alustalla on. Sarja itse tuntuu aivan toiselta, vaikka nehän ovat samoja sivuja!
Vieraile niin ikään kuvatekstissä mainitun
Realm of Owls -sarjan kotisivulla. Huomaatko, että uusi formaatti yhdistyy tekstin ja kuvan vuorotteluun kuin Prinssi Rohkean aikalainen. Miten mainio kontrasti!
Kuvista huolimatta jutussa ei ole varsinaista Suomi-kulmaa. Hajanaisuudestaan huolimatta jo niin pienestä joukosta kuin suomalaiset tekijät verkossa muodostavat, voi kuitenkin tehdä samoja huomioita. Kuinka suurelta osin yhteneväisyydet voi selittää yleisillä trendeillä, vertaistuella ja itsenäisellä businessvainulla selviäisi haastattelemalla.
Itse voisin kysyä, millä perustein he ovat kanaviinsa päätyneet, millä painotuksella he kanaviaan käyttävät, kuinka he näkevät valitsemiensa kanavien tilan, ovatko he tyytyväisiä valintoihinsa ja näkevätkö he uusia kanavia omassa tulevaisuudessaan. Jos joku tahtoo näistä asioista kertoa, voi ottaa minuun yksityisviestillä tai Twitterissä yhteyttä mutta en toistaiseksi ole asian suhteen aloitteen tekijä.
Sen sijaan Reijo on haastatellut juuri
Kvaakin etusivulle saakka Hollea ja
Anni K. ja H-P Lehkonen olivat äänessä Hyllyy-blogissa. Tällaisia lukisin mieluusti lisää. Sarjainfossakin on tietysti ollut
vaikka mitä.
Ja minä en ole yhtään sarjakuvaa myynyt tai julkaissut, mutta jutusta voi ja pitää kuitenkin antaa palautetta. Ilman yhteyttä nettisarjoihin, sen voi tehdä
tässä ketjussa.