Mä kävin viime yönä Amazonissa kattomassa Prinssi Rohkeita. Näytti olevan vain Murphyn piirtämiä, ainakin nopeasti vilkaistuna.
Ja haluan nimenomaan mustavalkoisena, koska esim. Akateemisessa kirjakaupassa myynnissä olevat värilliset punahuuliset ovat mielestäni kamalia!
Uot viärässä, siis sen suhteen, että vain Murphya löytyisi. Kyllä nopsaan itsekin haettuani kyllä löysin varsin monta vielä myytävänä olevaa Fosterin albumia. Tosin eivät olleet ihan alkupäästä, mutta kuitenkin.
Itsekin olen pähkäillyt jossain vaiheessa alkavani hankkia niitä. Tarinathan ovat välistä ihan huttua mutta piirros niin maailman parasta.
Hyvä kirja Forsterin ystäville on Hal Foster: Prince of Illustrators Father of the Adventure Strip.
Ilokseni olen havainnut, että myös Alex Raymondista ollaan julkaisemassa kirjaa: Alex Raymond: His Life And Art. Kumma tosiaan, miten vähän hänestä on ollut saatavilla materiaalia.
Suomessa ollaan onnistuttu mokaamaan Prinssi Rohkean julkaisut aina läpeensä. Olen ostellut divareista niitä 70-luvulla julkaistuja karmeilla väreillä tuhottuja albumeja, joiden perusteella saa äärimmäisen kalpean kuvan Fosterin taidoista ja kauniista viivasta.
Lisäksi ne hirveät kuvitetut Prinssi Peloton-kirjat olivat kyllä suunnatonta tuhlausta. Miksi vaivautua kirjoittamaan huonoa tarinaa, kun olisivat voineet antaa kuvan ja Fosterin itsensä kertoa. Onhan Fosterin kerrontatapa muutenkin kirjallista.