Daredevilit tai Thorit tai Hulkit tai...jne. omiksi kokonaisuuksineen ja jokuset jenkkilehdet sinne sekaan kronologisesti mahdollisimman oikeaan kohtaan. Mutta joskus kiusaaja supattaa, että laita Sarjakuvalehdet yhteen kasaan ja Marvelit toiseen ja Megat kolmanteen jne. Olenko yksin ongelmani kanssa?
Olette asian ytimessä. Homma on jotenkin kontrollissa niin kauan kuin kerää vain muutamaa sankaria/sarjaa ja piirtäjää, mutta antologiat ja cross overit vetävät homman lopulta överiksi.
Tarpeen mukainen lähestyminen on aina hyvä. Siis lajittele kronologisesti jos uskot lukevasi tai tutkivasi läsyt kronologisesti. Tai sitten lajittelee lehdet sarjoiksi ilmestymisjärjestyksessä jos keräily on se mistä suurimmat kiksit lähtevät!
Mullakin oli (sic) Kirbyt erillään, samaan tapaan kuin Weltsu selitti Byrnestä, mutta tälläinen piirtäjän referensseiksi ja yleiseen fiilistelyyn tarkoitettu lajittelu romuttui siinä vaiheessa kun aloin haalia muittenkin piirtämiä Ihmenelosia hyllyyn.
Yleisesti ottaen olen lajitellut lehtiä ja albbuja alkuperämaittain/maanosittain tai sitten piirtäjien mukaan kansioihin. Se on ehkä mulle paras tapa. Se myös mahdollistaa kokoelman joustavan kartuttamisen ja sarjisten löytymisen helposti... vaikkeivat kirjat muuten olisikaan kovin hyvässä järjestyksessä.
Totuuden nimessä on kyllä lisättävä, että kotimaiset omakustanteet (noin 2 hyllymetriä) on aakkostettu lehtien nimien perusteella ja osa kokoelmasta on lajiteltu julkaisun korkeuden perusteella. Näin taas hyllytila on mahdollisimman tehokkaassa käytössä.
Vitikaisen ongelmaan tarjoaisin ratkaisuksi optioita. Tulevaisuuden keräilymmaakannattaa ennakoida jättämällä "settihyllyihin" löysiä kohtia tai kokonaisia "sekalaiset" osastoja, joita voi sitten sitten siirrellä pois tieltä kun kokoelma karttuu. Olen huomannut käteväksi hahmottaa hyllyihin myös vertikaalisia sektioita, jolloin kokonaisuudet saattavat sijaita paitsi rinnakkain, myös päällekkäin.
Mutta onhan se myös mahtava elämys järkätä hyllyjä uusiksi, silloin pääsee mukavasti hypistelemään ja ihailemaan aarteita.