Kirjoittaja Aihe: Marveleiden hyllytys  (Luettu 6225 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
Marveleiden hyllytys
« : 15.02.2005 klo 20:33:26 »
Miten te muut olette ratkaisseet Marvel-julkaisujen asettelun hyllyyn. Itse olen pannut esim. Daredevilit tai Thorit tai Hulkit tai...jne. omiksi kokonaisuuksineen ja jokuset jenkkilehdet sinne sekaan kronologisesti mahdollisimman oikeaan kohtaan. Mutta joskus kiusaaja supattaa, että laita Sarjakuvalehdet yhteen kasaan ja Marvelit toiseen ja Megat kolmanteen jne. Olenko yksin ongelmani kanssa?
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
Re: Marveleiden hyllytys
« Vastaus #1 : 15.02.2005 klo 20:35:49 »
Kaikki samaan laatikkoon ja varastoon. ;D

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 15.02.2005 klo 20:36:11 »
Et. Vuosien varrella olen kokeillut mitä erilaisimpia yhdistelmiä sankareista lehtiin ja siitä niiden tekijöihin. Nykyisin mulla on kaksi tapaa käytössä. Olen jakanut kokoelman Byrnen sarjoja sisältäviin ja niitä sisältämättömiin. Byrnen sarjat on hyllyssä sankarin mukaan. Muut on sitten lehden mukaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

V3§a V1tikain3n

• Jäsen
  • kersanttinapalm.com/
« Vastaus #3 : 15.02.2005 klo 20:49:39 »
Ja sitten on se ongelma kun saat jonkin/jotkin sarjat siististi hyllyyn ja ne vievät juuri sen hyllyn verran, mutta joku sarja jatkuu... kohta ne eivät mahdu enää siihen hyllyyn!

Ja Marvel-Sagat jotka oli vuorollaan eri lehtien välissä, ei aiheuttaisi mitään ongelmaa lukea sarjana, jos ne ottaisi pois sieltä toisen lehden välistä.. mutta ei kai niitä nyt irti revitä jos Mail-Man sen suuressa viisaudessaan on sinne laittanut. Siksi yhteen aikaan hyllyssä oli laput erikseen muistuttamassa, että tässä ei ole puute, vaan lehti on Marvel-Saagahyllyssä...

Jenkkilehdet ja kotimaiset on kätevä sijoittaa jatkumona luetavaksi. Sitten ostin joskus pari Ruottin Marvelia, joita ei Suomessa julkaistu, mutta ne on kyllä eri hyllyssä, jos vaikka ruottalaisuus tarttuu.

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 15.02.2005 klo 20:56:16 »
Ja sitten olen myös esim. Infernot, Tekijä-X:t ja Cablet sijoitellut Ryhmä-X:ien sekaan.
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 15.02.2005 klo 23:16:06 »
Daredevilit tai Thorit tai Hulkit tai...jne. omiksi kokonaisuuksineen ja jokuset jenkkilehdet sinne sekaan kronologisesti mahdollisimman oikeaan kohtaan. Mutta joskus kiusaaja supattaa, että laita Sarjakuvalehdet yhteen kasaan ja Marvelit toiseen ja Megat kolmanteen jne. Olenko yksin ongelmani kanssa?

Olette asian ytimessä. Homma on jotenkin kontrollissa niin kauan kuin kerää vain muutamaa sankaria/sarjaa ja piirtäjää, mutta antologiat ja cross overit vetävät homman lopulta överiksi.

Tarpeen mukainen lähestyminen on aina hyvä. Siis lajittele kronologisesti jos uskot lukevasi tai tutkivasi läsyt kronologisesti. Tai sitten lajittelee lehdet sarjoiksi ilmestymisjärjestyksessä jos keräily on se mistä suurimmat kiksit lähtevät!
Mullakin oli (sic) Kirbyt erillään, samaan tapaan kuin Weltsu selitti Byrnestä, mutta tälläinen piirtäjän referensseiksi ja yleiseen fiilistelyyn tarkoitettu lajittelu romuttui siinä vaiheessa kun aloin haalia muittenkin piirtämiä Ihmenelosia hyllyyn.
Yleisesti ottaen olen lajitellut lehtiä ja albbuja alkuperämaittain/maanosittain tai sitten piirtäjien mukaan kansioihin. Se on ehkä mulle paras tapa. Se myös mahdollistaa kokoelman joustavan kartuttamisen ja sarjisten löytymisen helposti... vaikkeivat kirjat muuten olisikaan kovin hyvässä järjestyksessä.
Totuuden nimessä on kyllä lisättävä, että kotimaiset omakustanteet (noin 2 hyllymetriä) on aakkostettu lehtien nimien perusteella ja osa kokoelmasta on lajiteltu julkaisun korkeuden perusteella. Näin taas hyllytila on mahdollisimman tehokkaassa käytössä.
Vitikaisen ongelmaan tarjoaisin ratkaisuksi optioita. Tulevaisuuden keräilymmaakannattaa ennakoida jättämällä "settihyllyihin" löysiä kohtia tai kokonaisia "sekalaiset" osastoja, joita voi sitten sitten siirrellä pois tieltä kun kokoelma karttuu. Olen huomannut käteväksi hahmottaa hyllyihin myös vertikaalisia sektioita, jolloin kokonaisuudet saattavat sijaita paitsi rinnakkain, myös päällekkäin.

Mutta onhan se myös mahtava elämys järkätä hyllyjä uusiksi, silloin pääsee mukavasti hypistelemään ja ihailemaan aarteita.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #6 : 16.02.2005 klo 00:39:34 »
Minä olen vähän Reiman ehdottamalla tavalla ratkaissut tuon jatkuvien sarjojen ongelman. Eli aina tarpeen tullen vaihtelen lyhempien sarjojen paikkoja ja teen siten tilaa pidemmille sarjoille. Mutta tässäkin tulee ongelma. Meitin hyllyköt on sellasia ruudukkoja, eli koostuu useista n. 40x40 cm osioista. Kun joku sarja paisuu tarpeeksi se ei enää mahdu yhteen osioon. Sitten tuntuu ikävältä pistää numero tai pari toiseen osioon ihan orvoiksi. Näin on pikkuhiljaa käymässä mun Teräsmiehille, kun harvakseltaan ostelen vanhoja numeroita. Se, että Byrnen numerot on eri paikassa helpottaa vähän. Normaalisti alan tässä vaiheessa kuitenkin kasaamaan lehtiä poikittain edellisten päälle.
Tilan puutteesta johtuen jouduin tekemään erikoisratkaisunkin ja siirsin Hämähäkkimiehet laatikkoon lattialle hyllyn viereen. Kyseisestä paikasta saattaa tulla tulevaisuudessa ongelmapesäke, koska ennestään siihen oltiin pistetty jo kasa kirjoja (kun ei oo jaksanu käydä niitä läpi ja pitäis kirjat muutenkin taas järjestää, kun joku niitä aina siirtelee).
Marvel Sagojen suhteen olin muuten luova. Sen lisäksi, että tietenkin irrotin ne erilleen Marveleista sun muista päätin myös harjoitella kirjan sitomista niillä. Tulos ei ole niitä kauneimpia, mutta hyvin on kestänyt kuitenkin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 16.02.2005 klo 07:29:07 »
Minä olen järjestänyt lehdet numerojärjestykseen, siis Sarjakuvalehdet omaan riviin, Megat seuraavaan jne. Oikeastaan en ole edes vakavasti harkinnut muita järjestelyjä, tuo on ainoa jossa on edes joku mahdollisuus löytää tarvitsevansa numero.

Yksi ongelmakohta on erikoisjulkaisut. Nekin voisi pistää kaikki yhteen pinoon, mutta se ei niiden kohdalla tunnu järkevältä, koska kyse ei ole jatkuvana numeroidusta sarjasta. Ej:t mulla on suurinpiirtein niin että Hämis-spessut on yhdessä paikassa, Ryhmä-X:t on Ryhmä-X -lehtien luona ja muut ovat omassa pinossaan.

DotC

• Eskapisti
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 16.02.2005 klo 15:10:22 »
 - Mulla on kaikki joskus sarjana ilmestyneet numerojärjestyksessä sellaisissa ihan tavallisissa pahvisissa lehtien säilytyskoteloissa.

- Kyseisten sarjojen spesiaalit oman sarjansa perässä ilmestymisjärjestyksessä (Ryhmä-X, Hämähäkkimies, Hulk, Ihmeneloset) Loput spesiaalit hahmoittain ilmestymisjärjestyksessä. Paitsi eri kustantamoiden väliset cross-overit, jotka on ihan keskenään (mistä löytäis v. 76 teräsmies/hämähäkkimies-spessun?).

- Ulkolaiset julkaisut jenkkiläiset sarjoittain numerojärjestyksessä ja muiden maiden marvelit kronologisesti (kun niitä ei ole kuin jotain 10kpl).

- Albumikokoiset julkaisut, Ihmesarja- ja sarjakirjapokkarit sekä jenkkiläiset Tpb:t kirjahyllyssä.

Nyt kun sen kirjottaa se näyttää monimutkaiselta lajitteluperusteelta, mutta kyllä omasta mielestä se on kaikkein luontevin tapa. Onhan se tietysti työlästä etsiä kaikki lehdet kun tulee taas uskomaton hinku lukea kaikki mutanttilehdet kronologisessa järjestyksessä, mutta jokin kyllä pistää pahasti vastaan kronologista (tarinoiden mukaan) hyllyjärjestelyä vastaan.

Oman ongelmansa säilyttämiseen lisää krooninen tilanpuute kirjahyllyissä (koska paremman puoliskon mukaan niissä voi säilyttää muutakin kuin sarjakuvia) mistä johtuen osa lehdistä on evakossa vaatehuoneessa .  Miten muuten, jos käytätte näitä pahvisia kansioita, niin pidättekö ne hyllyssä lehdet esillä vai piilossa? Eli siis etu- vai takaperin?

(OT: +Marvel-aiheiset DVD:t omalla hyllyllään DVD-hyllyssä ;) )

Renki

• Malttamaton kakara
  • Jäsen
  • Ostan Marvel-lehtiä sopuhintaan.
« Vastaus #9 : 16.02.2005 klo 15:55:10 »
Ja sitten olen myös esim. Infernot, Tekijä-X:t ja Cablet sijoitellut Ryhmä-X:ien sekaan.

Minulla on muuten tämän infernon kanssa tällä hetkellä ongelma. Avasin nimittäin juuri aamulla R-X10/91:sen lukeakseni ja ensmäisellä sivulla perkule lukee: jatkoa Marvel 10/91:selle. No paenilin sitten tuohtuneena keskiaukealle asti ja lueskelin Mail-manin palstan ohjeita: miten inferno tulee lukea. No lehti jäi sitte lukematta ja nyt täytyy lähteä hakemaan divarista Marvelin ko. vuosikerta, joka onneksi oli siellä ainakin vielä eilen hyllyssä kun satuin vilkaisemaan sinne päin. Selviäishän tästä tietenkin parin irtonumeron osatamisella jos ne sattuu löytämään, mutta kun olen laiska ostaja ostan koko vuosikerran, jos sellaisen kerta löytää. niin ei sitten tarvitse niitten perässä erikseen juosta. Kun joskus kerta kuitenkin rupean ajattelemaan, että olisihan tuo mukava jos marvelinkin vuosikerrat olisi hyllyssä.

Ainakin suomessa nämä marvelin lehdet on aikoinaan julkaistu hyvin pirullisesti. Tarinat repeytyy toisii lehtiin. hitto mikä koukku!

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 16.02.2005 klo 16:34:55 »
Ainakin suomessa nämä marvelin lehdet on aikoinaan julkaistu hyvin pirullisesti. Tarinat repeytyy toisii lehtiin. hitto mikä koukku!

Entä sitten alunperin? No Inferno ei tainnut kuin repeytyä X-Meniin, X-Factoriin ja varmaan New Mutanteihin. (Nyt en muista mikä oli Excaliburin osuus Infernossa mutta taisi se sinnekin vaikuttaa... niin ja tottakai demonisade isossa omenassa vaikutti kaikkien muidenkin lehtien sankareiden elämään...) Kyllä on Suomessa ollut aika pirullista julkaista Marvel lehtiä kun alunperin ne on pahimmillaan saattaneet muodostaa kokonaisuuden joka vaikuttaa ihan kaikkiin lehtiin. Suomessa kun kyse ei ole ollut julkaisija setien ilkeydestä vaan varmaan vain siitä että Ryhmä-X:ssä ei olisi ollut tarpeeksi sivuja julkaista esim. Infernoa vaan taustatukea haettiin myös toisesta lehdestä jossa oli mahdollisuus julkaista lisää Ryhmä-X:ää. Tosin varmaan oli myös kaupallisesti järkevää antaa sivutilaa Ryhmä-X:llä kun kai ne Marvelit myivät irtonumeroina hyvin missä oli X:ää?

Itse olen järjestänyt lehden sankarin / ryhmän mukaan kronologiseen järjestykseen. Eli erikoisjulkaisut niihin väleihin mihin ne olisi alunperin kuuluneet jne. Tosin nyttemmin tämä järjestys ei ole hyllyssä vaan pahvilaatikoissa varastossa.

Suurin ongelma on ne lehdet joissa on julkaistu kakkossarjana jonkun toisen ryhmän seikkailuja. Eteenkin jos kakkossarjan sankari on paljon kiinnostavampi kuin lehden oikea sankari. Marvel Sagat on muuten omana kokonaisuutena laatikossa. Yksittäiset, vähemmälle huomiolle jääneet julkaisut on sekalaiset pinossa yleensä jotenkin sankarin mukaan järjestyksessä.

Renki

• Malttamaton kakara
  • Jäsen
  • Ostan Marvel-lehtiä sopuhintaan.
« Vastaus #11 : 16.02.2005 klo 17:09:07 »
Niin on, en mie nyt sitä että ne setät oisi ilkeitä ollut. Ainahan siitä on puhuttu, että sivutilan takia marvelin lehdissä on jouduttu tämmöisiä kommervänkkejä tekemään. Harmittaa vain kun köyhällä miehellä ei ole vara ostella ihan joka lehteä, mutta kyllä ne kukkaronnyörit hyvän asianpuolesta aina sen verran heltiää, mutta on tämä silti koukku joka vie mennessään koko käden.

Marvelsagasta tuli mieleen, että olen joskus nähnyt niitä myytävän irtonaisina huutonetissä. Taisipa eräälläkin olla kaikki myynnissä ja hinta oli about euron kappale.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että ne kaikki numerot olivat niitattu sinne lehtien väliin?

Harmittaa muuten kun en jostain syystä viitsinyt huutaa noita marvelsagoja pois. Olisihan siinä ollut jonkinmoinen historiapaukku.

Marveleista vielä tuli mieleen, että mistä syystä ne ovat jonkun verran halvempia kuin R-X ? Ainakin kovasti näyttää siltä kun huuto.nettiä kattelee ja divareita kiertelee. Vai oonko vain osunut aina mukaviin paikkoihin.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2005 klo 17:14:35 kirjoittanut Renki »

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 16.02.2005 klo 17:45:40 »
Ellei muuten joku ole tiennyt tai ei muista niin R-X 6 / 1996 sisältää "Ryhmä-X:n tapahtumien mukaisen lukujärjestyksen" eli lukukartan. Ja kun tuota katsoo niin kartta kyllä on tarpeen. Tietääkö joku onko Suomen Marvel-julkaisuista laadittu vastaavia ja ajantasaisia selvityksiä muiden sankareiden osalta?

DotC

• Eskapisti
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 16.02.2005 klo 17:55:04 »
Ellei muuten joku ole tiennyt tai ei muista niin R-X 6 / 1996 sisältää "Ryhmä-X:n tapahtumien mukaisen lukujärjestyksen" eli lukukartan. Ja kun tuota katsoo niin kartta kyllä on tarpeen. Tietääkö joku onko Suomen Marvel-julkaisuista laadittu vastaavia ja ajantasaisia selvityksiä muiden sankareiden osalta?

http://www.perunamaa.net/sarjakuvarock/marvel/luku.html
Sieltä löytyy Mutantit, Daredevil, Ihmeneloset, Hulk ja Tuomari.
Kannattaa muutenkin tutustua kyseiseen sivustoon. Löytyy muunmuassa kaikkien suomessa julkaistujen lehtien alkuperäisnumerot.

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 16.02.2005 klo 18:17:04 »
Kiitos tuosta linkistä! Tuossahan sitä on yöpuhteeksi tutkimista kun saa perheen nukkumaan. Saapa taas aiheen hipelöidä lehtiä. ;D