Kirjoittaja Aihe: Corto Maltese  (Luettu 230455 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #210 : 20.02.2007 klo 14:02:46 »
Ovattenko hyviä? Voisivat kiinnostaa meikäläistäkin.

Jos olet ankarasti juonut korruptiosamppanjaa niin nämä voi mennä nippanappa Kallessa läpi jos on Ben Zygootti-Kimmo Sasi-iltamat
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Irene

• Jäsen
« Vastaus #211 : 20.02.2007 klo 14:18:07 »
Jos olet ankarasti juonut korruptiosamppanjaa niin nämä voi mennä nippanappa Kallessa läpi jos on Ben Zygootti-Kimmo Sasi-iltamat

Tulkitsen tämän tarkoittavan sitä että eivät ole kovin kummoisia. :)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #212 : 20.02.2007 klo 14:34:48 »
Tulkitsen tämän tarkoittavan sitä että eivät ole kovin kummoisia.

Katso se elokuva ja päättele sitten. Jäykähköä ja kulmikasta animatsuunia. Englanniksi duppattuna en ainakaan katso. Corto ei puhu engleskaa sen enempää kuin Tintti ruotsia. Ei.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #213 : 20.02.2007 klo 14:41:57 »
Tulkitsen tämän tarkoittavan sitä että eivät ole kovin kummoisia. :)
Itse olen valmis ostamaan nuo parempilaatuisina DVD:llä vaikka omaan jo videolle otetut versiot. Tarkoittaa mielestäni sitä että on parempaa kuin ei kovin kummosta :)

Eräs tuttu noita minulle amksuTV:ltä nauhoitteli ja nikkaroin hänelle korvausta tuosta vaivannäöstä muistaakseni tuollaiset 30-40 tuntia. Katsoin tehneeni hyvän diilin.

Mutta makuja on toki monia.
About alpparin tai max parin hinnalla nuo irtoavat eli ei ole kovin kallista lystiä!

Irene

• Jäsen
« Vastaus #214 : 20.02.2007 klo 15:33:32 »
Katso se elokuva ja päättele sitten. Jäykähköä ja kulmikasta animatsuunia. Englanniksi duppattuna en ainakaan katso. Corto ei puhu engleskaa sen enempää kuin Tintti ruotsia. Ei.

Ok, eli ei vissiin ihan über-kuraakaan, jos tästä voi olla useampaa kuin yhtä mieltä...

Laivalla käydessä tuota dvd-pakettia katselin mutta jäivät ostamatta.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #215 : 02.03.2007 klo 16:53:48 »
Okei, putosin kärryiltä joissakin polemiikeissanne Venetsia-alpparista enkä tiedä kumpi väri/mv on "alkuperäinen" mutta kummastelen suuresti jos joku (ilmeisesti useatkin) pitää värillisenä Cortosta (tai yleensä Prattin töistä) enemmän kuin mv:nä. Itselleni ainakin lukukokemuksena Venetsia-alppari menetti pahasti osan mystisyydestään ja taiantunnustaan värillisenä, jokin vain mätti ja pahasti.

PS: Ja tietysti minulla ei ole sitä vanhempaa mv-alpparia vaan nimenomaan se uudempi väriversio. Että jos joku jossain näkee sitä mustavalkoista ekaa albumia eikä hoiviinsa haali niin eikun mulle tieto, eiks jeh  :) Olen siis toki lukenut sen mustavalkoisena kirjastosta tommoset tusinan kertaa...

jussi mäkinen

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #216 : 02.03.2007 klo 19:17:03 »

PS: Ja tietysti minulla ei ole sitä vanhempaa mv-alpparia vaan nimenomaan se uudempi väriversio. Että jos joku jossain näkee sitä mustavalkoista ekaa albumia eikä hoiviinsa haali niin eikun mulle tieto, eiks jeh  :) Olen siis toki lukenut sen mustavalkoisena kirjastosta tommoset tusinan kertaa...

Jyväskylän Lukuhetkessä oli Venetsia ja muutama muu Prattin albumi, kun kävin siellä tänään. Sen hinta taisi olla 22e. Sattumalta olen itsekin hankkimassa tuon, mutta saan omani muualta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #217 : 02.03.2007 klo 23:16:18 »
mutta kummastelen suuresti jos joku (ilmeisesti useatkin) pitää värillisenä Cortosta (tai yleensä Prattin töistä) enemmän kuin mv:nä.

Se riippuu mistä se roikkuu. Siperia ja Etiopia esim. on ehdottomasti mustavalkoisia, Suolaisen meren balladi on mulla sekä värisenä (suomi)  että mustavalkoisena (ruotsi) ja molemmat toimii. Non Stopissa ilmestyneet Cortot on minusta parempia värillisinä
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #218 : 05.03.2007 klo 15:54:18 »
Hmmm...olisikohan se siis siinä värityksen laadussa tai millä tavalla on väritetty. Minäkin muistelen että olikohan just toi Non Stoppi jossa väritys oli aivan erilainen kuin näissä uusissa "karkkiväri"alppareissa...

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #219 : 06.03.2007 klo 14:07:44 »
Minulle mustavalkoinen Corto Etelämerestä Siberiaan on aina ollut se ainoa oikea. Sen jälkeen Pratt menetti mielenkiintonsa piirtämiseen ja siirtyi kertomaan tarinoita siitä miten ruoho kasvaa ja lehdet tippuu puista. Vähän liian Zeniä minulle... Tämä on siis minun mielipiteeni ja muut saavat vapaasti olla eri mieltä.

Cortoja on jälkikäteen väritetty pariinkin otteeseen. Tiivistäen voidaan sanoa, että:

- 70-luvulla väreistä vastasi Prattin toinen vaimo Anne Frognier (viidakko-Annan esikuva).

- 80-luvulta eteenpäin väreistä vastasi Prattin ystävätär ja sittemmin oikeuksien omistaja Patrizia Zanotti (Jesuiitta Joen sisko).

- Prattin kuoleman jälkeen Zanotti on systemaattisesti värittänyt  uudestaan Cortoja ja Prattin muutakin tuotantoa. Sivutaittoja ja dialogejakin on siinä sivussa muuteltu puristien suureksi kauhuksi. Uusimpana uutuutena pokkari-Cortot (joita myös manga-Cortoiksi kutsutaan).

Suomeksi julkaistut värilliset Corto-albumit ovat kaikki Zanottin värittämiä. Kertomus Venetsiasta, uudempi Nuoruus ja Tango ovat näitä Prattin kuoleman jälkeen raiskattuja laitoksia. Ehdottomasti ei näin. Näistä omistan vain Tangon sen mukana tulleen erinomaisen CD:n takia.

Non Stopin väreistä vielä. Corton lyhyet tarinat ilmestyivät mustavalkoisena ranskalaisessa Pif Gadget-lehdessä. Ne julkaistiin pian uudestaan värillisinä Tintin-lehdessä. Oliko värittäjänä Frognier vai joku muu, en osaa varmuudella sanoa. Non Stopin värit on mielestäni samat kuin Tintinissä. Nonarissa tosin oli ongelmana, että puhekuplista ei aina tiennyt kenelle ne kuuluivat. Tintinissä painojälki oli paljon skarpimpaa.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2007 klo 14:37:29 kirjoittanut pappa-sami »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #220 : 06.03.2007 klo 14:10:58 »
Ja niitä ihan alkuperäisiä Corto-albbarijulkaisuja, Kaukorantojen käyttämiä kappaleita, voi käydä hypistelemässä Suomen sarjakuvaseuran kirjastossa, Araliksessa Helsingin Arabianrannassa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Irene

• Jäsen
« Vastaus #221 : 06.03.2007 klo 14:13:00 »
Pappa-Samille taas kerran kiitos tehokkaasta tietopaketista. Mistä se ammentaa tätä eurooppasarjakuvan tuntemustaan...?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #222 : 06.03.2007 klo 14:13:31 »
Pappa-Samille taas kerran kiitos tehokkaasta tietopaketista. Mistä se ammentaa tätä eurooppasarjakuvan tuntemustaan...?
Villi Veikkaus: Nuoruudestaan.   ;D

Pappa-Sami on selvästi ollut kauan alalla.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2007 klo 14:15:32 kirjoittanut Tertsi »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #223 : 08.03.2007 klo 11:35:39 »
Niille tiedoksi, jotka eivät länkkäriketjua lue, niin pistin ketjuun "paras Tex Willer piirtäjä" Guglielmo Letterin kuvan siitä, kuinka Corto Maltese pelastaa Texin hengen. En osannut linkittää sitä tänne. Oikein hieno kuva!

Minäpäs osasin. -Puro.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2007 klo 12:21:32 kirjoittanut puro »
"Tex-tieteen yli-morisco"

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #224 : 08.03.2007 klo 13:20:05 »
Siinäpä selventävä vastaus värityksen ominaisuuksiin/omituisuuksiin, Pappa-Kaimaltani. Tänks!