Author Topic: Blueberry  (Read 353425 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sigma

• Jäsen
Vs: Blueberry
« Reply #810 on: 24.08.2016 klo 09:50:37 »
No mutta kun tätä itkuvirttä voisi varmaan jatkaa siellä "Onko eurosarjakuvalle tilaa suomessa" tai jossain muussa vastaavassa ketjussa. Onhan täällä näitä ketjuja vaikka ja kuinka paljon ja - -

Edit: ja sen sijaan että täällä hehkutettaisiin tulevaa suomenkielistä integraalia - -

Tunnen osaltani piston rinnassani, pahoittelen off-topicia.  :-[

Mutta "hehkuttettaisiin" on mielestäni turhan ennalta markkinoiva sanamuoto. Olisikohan "keskusteltaisiin" kuitenkin ilmaisuna korrektimpi, plaisumpi tosin?  ;)
"Los amigos de nuestros amigos son nuestros amigos."

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Reply #811 on: 24.08.2016 klo 10:02:51 »
Tunnen osaltani piston rinnassani, pahoittelen off-topicia.  :-[

Mutta "hehkuttettaisiin" on mielestäni turhan ennalta markkinoiva sanamuoto. Olisikohan "keskusteltaisiin" kuitenkin ilmaisuna korrektimpi, plaisumpi tosin?  ;)

Mun mielestä mikä tahansa uutinen sarjakuvaintegraalin ja erityisesti Blueberryn tapaukessa on nimenomaisesti hehkutuksen arvoinen. Vielä kun tietää Liken/Ruokosenmäen yleisen julkaisulaadun niin tämä on ehkä yksi eniten odottamani julkaisu. Ymmärsin näin, että tämä kolmosintegraali on nk. one-off julkaisu, ja he katsovat jatkoa myöhemmin, joten toivon että kaikki kynnelle kykevät tukevat "rohkeaa" julkaisupäätöstä. Ne joilla on ulkkariversioita integraalista, voitteko vielä vetää yhteen mitkä tarinat tässä on, ja jääkö esim. joku tarina kesken?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

tertsi

• Guest
« Reply #812 on: 24.08.2016 klo 10:08:33 »
Keskustellaanpa sitten Blueberrystä.
Kaksi asiaa on hämännyt minua n. 40 vuotta.

Albumissa Ukkosta Lännessä Blueberry kiipeää joenuoman penkalle ja näkee/kuulee intiaanien keskustelevan. Miten ihmeessä hän ymmärtää mitään kuulemastaan? Hänhän on juuri tullut idästä ja sisällissodasta. Tuskinpa hän on käynyt navajon tai apassin kielen kurssia esim. kirjeopistossa.

Kilpaa kuoleman kanssa (vai oliko se sittenkin Kohtalokas kaivos) -albumissa Crowe muistuttaa Cochisea siitä, että Blueberry oli ainoita upseereita Fort Navajossa, jotka eivät olleet intiaaneja vastaan. Tämä ei ainakaan käy ilmi varhaisempien albumien puhekuplia lukemalla. Se oli Craig, joka vaati intiaanien oikeudenmukaista kohtelua, ei Blueberry.

Charlierilla ei ilmeisesti ollut tapana tehdä käsikirjoitusta loppuun asti valmiiksi ennen piirrostyötä, vaan hän käsikirjoitti sitä mukaa kuin tarina eteni Pilote-lehdessä. Niinpä tämmöisiä kämmejä pääsi syntymään sinne tänne.
« Last Edit: 24.08.2016 klo 10:27:28 by Tertsi »

tertsi

• Guest
« Reply #813 on: 24.08.2016 klo 10:10:15 »
Tässä Integraalissa on kolme ekaa rautatie-albumia. Allisterin sotaretki Siouxeja vastaan on seuraavassa integraalissa.

tertsi

• Guest
« Reply #814 on: 24.08.2016 klo 10:14:47 »
Mistä ihmeestä Blueberry saa yht' äkkiä lapion kaivaakseen Craigin ylös hiekasta albumissa Kilpaa kuoleman kanssa?

Albumissa "Rautahepo" luutnanttimme nappaa viinapullon sytyttääkseen heinikon palamaan. Onko kookas pullo muka ollut hällä povarissa koko ajan? Hei, haloo.

Toi Rautahepo-albumin alku on muuten piirretty aivan mahtavasti (pääasiassa terällä, ei siveltimellä)

« Last Edit: 24.08.2016 klo 10:22:18 by Tertsi »

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Reply #815 on: 24.08.2016 klo 10:21:43 »
Tässä Integraalissa on kolme ekaa rautatie-albumia. Allisterin sotaretki Siouxeja vastaan on seuraavassa integraalissa.

Öö, mitkä näistä siis:

http://sarjakuvat.eurocomics.info/blueberry.html

Pahoittelut tyhmiltä kuuluvista kysymyksistä, ??? Zoomin Blueberryt toki aikoinaan on luettu, mutta olen odottanut näitä integraaleja enkä ole tutustunut myöhempiin albumijulkaisuihin. Sarjakuvaharrastuksessa oli n. 20 vuoden tauko.

tertsi

• Guest
« Reply #816 on: 24.08.2016 klo 10:23:06 »
Rautahepo, Teräskäsi, Siouxien jäljillä

tertsi

• Guest
« Reply #817 on: 24.08.2016 klo 10:33:20 »
Ja tarina jää kesken, mutta ei mihinkään piinaavaan cliffhangeriin.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Reply #818 on: 24.08.2016 klo 10:34:34 »
Rautahepo, Teräskäsi, Siouxien jäljillä

Kiitokset! Eli nuo Lakoman sivun listat on siis alkuperäisessä  ilmestymisjärjestyksessä, ja integraalien sisällöt voi laskea kolmen sarjoissa. Kivaa, mulle uutta Blueberryä tiedossa, vaikkakin toivon myös että nuo vanhat Zoom-albumit julkaistaisiin ja siksi olisi ollut kiva jos oltaisiin aloitettu ykkösestä.

Morgan Kane

• Jäsen
« Reply #819 on: 25.08.2016 klo 10:49:21 »
...

Albumissa Ukkosta Lännessä Blueberry kiipeää joenuoman penkalle ja näkee/kuulee intiaanien keskustelevan. Miten ihmeessä hän ymmärtää mitään kuulemastaan? Hänhän on juuri tullut idästä ja sisällissodasta. Tuskinpa hän on käynyt navajon tai apassin kielen kurssia esim. kirjeopistossa.

...

Jospa intiaanit puhuivat espanjaa jota Blueberry mahdollisesti ymmärsi. Toinen intiaani oli apassi ja toinen navajo joten yhteinen kieli heille oli espanja? :)

tertsi

• Guest
« Reply #820 on: 25.08.2016 klo 15:49:02 »
Jospa intiaanit puhuivat espanjaa jota Blueberry mahdollisesti ymmärsi. Toinen intiaani oli apassi ja toinen navajo joten yhteinen kieli heille oli espanja? :)
Joo, noinhan se voi olla.

Crying Blue Rain

• Jäsen
« Reply #821 on: 25.08.2016 klo 16:59:44 »
Hyvä pointti, Blueberry liikkuu Meksikossa niin suvereenisti, että varmasti osaa espanjaa.

tertsi

• Guest
« Reply #822 on: 25.08.2016 klo 17:24:25 »
Mutta missä se on oppinut sitä? Plantaasillaanko, luulisi että siellä olisi oppinut ranskaa, tuskin espanjaa. Ja luulen että Amrikan sisällissodassa ei ollut aikaa kieltenopiskeluun.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #823 on: 25.08.2016 klo 17:38:07 »
Mike Blueberry syntyi Mike Steve Donovanina ja opiskeli Jesuiittakoulussa New Orleansissa mm. lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan ja perusasioita kuten maantietoa, historiaa, ranskaa ja espanjaa.

Sittemmin murhasta syytettynä pakenee pohjoiseen ja kertoo nimekseen Mike Blueberry polun varrella kasvavien marjojen mukaan

tertsi

• Guest
« Reply #824 on: 25.08.2016 klo 17:40:45 »
Mike Donovan ja espanjankokeiden arvoitus. Suuren seikkailun huumaa.
"Oletko mies vai marjanpoimija?"