Kirjoittaja Aihe: perrrrssss....pektiivi  (Luettu 37939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #45 : 17.03.2004 klo 15:42:58 »


Oikeastaan asia on niin, että näköpisteen, taulun ja perustason väliset etäisyydet ovat edelleen mielivaltaisia, siis siinä mielessä että Napparin alkuperäinen kuva ei välitä mitään informaatiota siitä, kuinka lähellä kamera on kuvattavia kohteita. Eli nyt itse asiassa laitoin kameran liian lähelle, ottaen huomioon sen 60 asteen katselukulmarajoituksen. Jos tuohon nyt piirtäisi lisää jotain kolmiulotteisia objekteja, huomaisi, että ne vääristyvät kovasti reunoilla.

Ja tuo taulun korkeuden ja leveyden suhde ehkä tuntuu itsestäänselvältä, mutta asia olisi eri, jos oikeanpuoleisen taulun lähin reuna ei olisi samalla viivalla kuin vasemmanpuoleinen taulu.

EDIT: No niin, eli selkeyden vuoksi laitoin nyt vihreällä ne apuviivat, jotka olen valinnut vapaasti, eli vasemmanpuoleisen taulun ja perustason linjat, sekä näköpisteen. Sinisellä ovat ne apuviivat, jotka on johdettavissa suoraan alkuperäisestä kuvasta ja edellämainituista valinnoistani. Siis oikeanpuoleisen taulun vasen reuna sekä Napparin valitsema alkuperäinen pakopiste ovat määrätyt, ja nyt vain oikeanpuoleisen taulun oikea reuna puuttuu.

Ensin tietenkin pitäisi piirtää oikeanpuoleinen taulu linnunsilmäkuvaan, jossa tällä hetkellä on vain sen vasen reuna. Tähän tarvitaan perustasolle merkittyä pakopistettä. Pakopisteen suunta näköpisteestä katsottuna on sama kuin pakopisteeseen "pakenevien" viivojen suunta. Eli taulu on yhdensuuntainen näköpisteen ja pakopisteen yhdistävän viivan kanssa, se on yhtä pitkä kuin vasemmanpuoleinen taulu, ja sen vasen reuna on jo merkitty. Näin siis saadaan oikeanpuoleinen taulu piirrettyä linnunsilmäkuvaan, ja sen avulla oikea reuna saadaan piirrettyä perspektiivikuvaan. Tämän viimeisen vaiheen apuviivat piirsin punaisella.

Menikö nyt oikein?
« Viimeksi muokattu: 17.03.2004 klo 16:36:02 kirjoittanut Rami Rautkorpi »
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 349
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #46 : 17.03.2004 klo 16:02:56 »


Oikeastaan asia on niin, että näköpisteen, taulun ja perustason väliset etäisyydet ovat edelleen mielivaltaisia, siis siinä mielessä että Napparin alkuperäinen kuva ei välitä mitään informaatiota siitä, kuinka lähellä kamera on kuvattavia kohteita. Eli nyt itse asiassa laitoin kameran liian lähelle, ottaen huomioon sen 60 asteen katselukulmarajoituksen. Jos tuohon nyt piirtäisi lisää jotain kolmiulotteisia objekteja, huomaisi, että ne vääristyvät kovasti reunoilla.



Tuohan on variaatio tuolla alkupäässä säiettä esittämästäni tekniikasta. Toinen mahdollisuus on siis laittaa pakopiste paperin toiselle puolelle - toimii paremmin jos osa kappleista on hyvin lähellä ja osa kaukana. Mallikuvasta tulee tosin pienempi.

Ainakin Helsingin Akateemisessa  muuten löytynee Robert W Gillin "Rendering With Pen + Ink" - arkkitehtien käsikirjaa, jossa näitä perspektiivijuttuja on kohtuullisen perusteellisesti selvitetty.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #47 : 17.03.2004 klo 16:23:42 »
Toinen mahdollisuus on siis laittaa pakopiste paperin toiselle puolelle - toimii paremmin jos osa kappleista on hyvin lähellä ja osa kaukana.

Eli toisen pakopisteen valinta vastaa tuota katselupisteen ja perustason sijoittelua? Voisin kokeilla lisätä tuon menetelmän kuvaan, koska se taitaa olla loppujen lopuksi paljon yksinkertaisempi.

EDIT: No jos nyt en kuitenkaan. Kysyin itseltäni: "Mihin toinen pakopiste tässä kuvassa sijoittuisi?" ja se tuli rumasti kuvan keskelle. Antaa olla.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2004 klo 16:35:22 kirjoittanut Rami Rautkorpi »
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

jpan

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
  • Kvaak!
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #48 : 17.03.2004 klo 17:45:09 »
Jeah! Nyt alkaa monet jutut selkiytyä. Kiitoksia vaan kaikille avusta!

Sellaista vielä mietin, että miten tuon perustason paikka määräytyy (siis ihan yleisellä tasolla, ei välttämättä juuri tässä esimerkissä)? Tai miten sen sijainti vaikuttaa? Sori, jos kyselen tyhmiä, aivot eivät ihan vielä taivu tähän kaikkeen :)

Perustason voi periaatteessa pistää minne vain. Mitä lähemmäksi itseäsi sen pistät, sitä pienempi piirroksestasi tulee. suhteet säilyvät samoina. Yleensä kannattaa pistää se kulkemaan jonkun tunnetun pisteen kautta. Esim jommankumman taulun kulman kohdalle. Tämä siksi, että juuri siinä kohdassa pystysuora linja on "samassa mittakaavassa" lintuperspektiivin kanssa. Esim jos taulut ovat 10m leveät ja 5m korkeat. Ensin piirrät pohjakuvan (lintuperspektiivin) 1:100 mittakaavassa (1m=1cm). Silloin perustaso, joka leikkaa nurkan on 1:100 mittakaavassa. Voit piirtää taulun ko. nurkan 5cm korkeana ja siitä lähteä apuviivoilla rakentamaan muuta perspektiivikuvaa.

tertsi

  • Vieras
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #49 : 17.03.2004 klo 19:46:23 »
Tyhmä kysymys:
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Kiitoksia vain kovasti aiheeseen paneutuneille!
Tämä on mielenkiintoista!

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #50 : 17.03.2004 klo 20:01:13 »
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Se merkitsee sitä, että taulu ja pakopisteeseen kulkeva viiva ovat yhdensuuntaiset. Neliö on suoran kulman merkki. Nyt kyllä tulee karttakepistä kynsille...
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

tertsi

  • Vieras
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #51 : 17.03.2004 klo 20:08:20 »
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Nyt kyllä tulee karttakepistä kynsille...
Oho, taisin olla jossain muualla kuin matikantunnilla silloin, kun käsiteltiin geometriaa. Ja siitä kaikesta on jo Niin Kauankin...

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #52 : 17.03.2004 klo 21:19:00 »
Tuotapa noin ...

tämä jo saattaa vaikuttaa saivartelulta mutta kumminnii että --

JOS taulut olisivat >pinnaltaan< vihreällä KOKO-viivalla (oikea taulu taaksepäin vinkkelissä ... ) kuvan suhteet olisivat oikeat. Siis punaisten taulujen koko olisi korrekti.  

MUTTA, taulut ovatkin >pinnaltaan< vihreällä KATKO-viivalla. Siis lähempänä katsojaa (X) Vasemman puoleinen taulu ei kai voi missään nimessä muuttua leveämmäksi kuin mitä se jo on (x-leveys=musta viiva) ??




Luulisin että korrektimpaa on vetää (4) ääriviivaa suorakulmassa vihreään KOKO-viivaan nähden ja koskien näillä kumpienkin taulujan ulkoreunoja/leikkauspisteitä. Toivottu leveys saattaisi täsmätä paremmin ... Taulut "kapenevat" ja samalla myös niiden väli.

Mutta toisaalta, mikäs estäisi "siirtämästä" tauluja taaksepäin, KOKO-viivalle ...

Sori, en voi tätä nyt kuvalla tehostaa, menee ruutu suttuun jos siihen rupeen piirteleen, heh ...

 -- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #53 : 17.03.2004 klo 23:27:52 »
Vasemman puoleinen taulu ei kai voi missään nimessä muuttua leveämmäksi kuin mitä se jo on

Taulu ei muutu miksikään. Sen projektion koko muuttuu. Jpan selittikin jo, että perustason (vihreä KOKO-viiva) paikan voi valita vapaasti. Se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei kuvassa näkyviin mittasuhteisiin.

Itse asiassa perustason voisi periaatteessa siirtää aivan näköpisteen eteen, jolloin se edustaisi paperia, jolle näkymä piirretään. Todellista näkymää piirrettäessähän taulut ovat monta metriä leveitä, mutta ne projisoituvat paperille paljon pienemmiksi. Luulisin kuitenkin, että loppujen lopuksi kuvio on selkeämpi näin.

Luulisin että korrektimpaa on vetää (4) ääriviivaa suorakulmassa vihreään KOKO-viivaan nähden ja koskien näillä kumpienkin taulujan ulkoreunoja/leikkauspisteitä.

Jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitat, niin tuosta olisi tuloksena isometrinen perspektiivi, jossa näköpiste on äärettömän kaukana kuvattavasta asetelmasta. Tai vähän sama, mitä satelliittikuvassa näkyisi. Ei yleensä se, mitä perspektiivikuvassa halutaan saada aikaan.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Arttu

  • Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
  • Viestejä: 242
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #54 : 18.03.2004 klo 02:16:35 »
Tyhmä kysymys:
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Kiitoksia vain kovasti aiheeseen paneutuneille!
Tämä on mielenkiintoista!

Ei sitä mihinkään tarvitakaan, se on hyödytön, kuten on myös vihreä katkoviivakin.  >:(
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Arttu

  • Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
  • Viestejä: 242
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #55 : 18.03.2004 klo 03:52:49 »
Lainaus
Vasemman puoleinen taulu ei kai voi missään nimessä muuttua leveämmäksi kuin mitä se jo on

Taulu ei muutu miksikään. Sen projektion koko muuttuu. Jpan selittikin jo, että perustason (vihreä KOKO-viiva) paikan voi valita vapaasti. Se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei kuvassa näkyviin mittasuhteisiin.

Itse asiassa perustason voisi periaatteessa siirtää aivan näköpisteen eteen, jolloin se edustaisi paperia, jolle näkymä piirretään. Todellista näkymää piirrettäessähän taulut ovat monta metriä leveitä, mutta ne projisoituvat paperille paljon pienemmiksi. Luulisin kuitenkin, että loppujen lopuksi kuvio on selkeämpi näin.

Siinä mielessä olet oikeassa että korkeuden pitäisi myös muuttua. Nythän käy niin, että katsojan siirtyessä hyvin lähelle kohdetta, leveys kasvaa järjettömän suureksi.

Mielestäni loogisinta on sijoittaa tuo perustaso juuri katselupisteen ja kappaleiden väliin, tässä järjestyksessähän se menee tosielämässäkin.
- vrt. taiteilija,taulu, maisema.

Luulisin että korrektimpaa on vetää (4) ääriviivaa suorakulmassa vihreään KOKO-viivaan nähden ja koskien näillä kumpienkin taulujan ulkoreunoja/leikkauspisteitä.

Jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitat, niin tuosta olisi tuloksena isometrinen perspektiivi, jossa näköpiste on äärettömän kaukana kuvattavasta asetelmasta. Tai vähän sama, mitä satelliittikuvassa näkyisi. Ei yleensä se, mitä perspektiivikuvassa halutaan saada aikaan.

Lainaus

ei tuosta mielestäni isometristä tule koska tuohan ei vaikuta lainkaan pakopisteiden paikkaan, jotka loppujen lopuksi määräävät perspektiivin.
Onko oikein sitten piirtää noin sitä en osaa sanoa.

Tietääkö kukaan mikä pitäisi pakopisteiden ja katsojan muodostaman kulman oltava, jotta se vastaisi ihmissilmää. Joku puhui aiemmin 60 asteen katselukulmasta, mutta ihmisen näkökenttä taas on sivuttaissuunnassa lähes 180 astetta.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2004 klo 03:55:41 kirjoittanut Arttu »
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 349
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #56 : 18.03.2004 klo 09:12:16 »
Toinen mahdollisuus on siis laittaa pakopiste paperin toiselle puolelle - toimii paremmin jos osa kappleista on hyvin lähellä ja osa kaukana.

Eli toisen pakopisteen valinta vastaa tuota katselupisteen ja perustason sijoittelua? Voisin kokeilla lisätä tuon menetelmän kuvaan, koska se taitaa olla loppujen lopuksi paljon yksinkertaisempi.

EDIT: No jos nyt en kuitenkaan. Kysyin itseltäni: "Mihin toinen pakopiste tässä kuvassa sijoittuisi?" ja se tuli rumasti kuvan keskelle. Antaa olla.

 Siis pakopisteellä tarkoitin katselupistettä. Joka siis voidaan laittaa tuon vihreän umpiviivan (paperin pinta ) yläpuolelle, jolloinka tuota katkoviivan kautta kulkevaa tasoa ei tarvita. Eli ikäänkuin luonnollinen pohjapiirros tilanteesta , jossa kuvaa katsotaan.
- tarttis piirtää kuva , ei tästä selittämällä kukaan mitään tolkkua saa ...
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #57 : 18.03.2004 klo 09:14:33 »
Ei sitä mihinkään tarvitakaan, se on hyödytön, kuten on myös vihreä katkoviivakin.  >:(

Selitin jo punaisen katkoviivan merkityksen, ja vihreä katkoviiva ei ole yhtään sen tarpeettomampi. Yritäpä merkitä oikeanpuoleisen taulun vasen reuna linnunsilmäkuvaan ilman vihreää katkoviivaa.

Oikeastaan pitää varmaan vielä tähdentää, että tätä esimerkkiä monimutkaistaa se, että liikkeelle lähdettiin Napparin osittain valmiista perspektiivikuvasta. Normaalisti linnunsilmäkuva kannattaa piirtää ensin, ja lähteä kehittelemään perspektiivikuvaa siitä. Silloin vihreää ja punaista katkoviivaa ei tietenkään tarvita, koska oikeanpuoleisen taulun paikan ja suunnan voi valita vapaasti.

Siinä mielessä olet oikeassa että korkeuden pitäisi myös muuttua. Nythän käy niin, että katsojan siirtyessä hyvin lähelle kohdetta, leveys kasvaa järjettömän suureksi.

Esimerkissä kohteiden leveys ja korkeus ovat vakiot, koska ne ovat alkuperäisen kuvan määräämiä (epäsuorasti oikeanpuoleisen taulun leveyden tapauksessa). Normaalisti vasemmanpuoleisen taulun (tai siis minkä tahansa katselusuuntaa vastaan kohtisuorassa olevan kappaleen) mittasuhteiden avulla voidaan korkeudet asettaa oikeiksi leveyksien suhteen. Ja jos leveys kasvaa "järjettömän suureksi", niin silloin perustasoa pitää tuoda lähemmäksi. Kuten on jo monta kertaa todettu, perustasoa voi siirtää mielivaltaisesti, se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei mittasuhteisiin.

Mielestäni loogisinta on sijoittaa tuo perustaso juuri katselupisteen ja kappaleiden väliin, tässä järjestyksessähän se menee tosielämässäkin.

Jos lopullinen kuva on silloin halutun kokoinen, siitä vain.

ei tuosta mielestäni isometristä tule koska tuohan ei vaikuta lainkaan pakopisteiden paikkaan, jotka loppujen lopuksi määräävät perspektiivin.

Kuvasta tulee x-suunnassa isometrinen. Tämä on helppo demonstroida kuvalla, mutta en ehdi piirtämään sitä nyt. Haluaako joku muu yrittää?

Tietääkö kukaan mikä pitäisi pakopisteiden ja katsojan muodostaman kulman oltava, jotta se vastaisi ihmissilmää.

Pakopisteiden ja katseen välistä kulmaa ei valita tuolla tavalla. Katsopa sitä linnunsilmäkuvaa. Pakopiste on merkitty perustasolle siihen kohtaan, jonka suuntaan vino taulu (ja kaikki sen suhteen yhdensuuntaiset tasot) näyttää "pakenevan". Jos kuvassa olisi perustasoa vastaan kohtisuorassa olevia tasoja (vanha kunnon "katunäkymä"), niiden pakopiste merkittäisiin perustasolle täsmälleen katseen kohdalle.

Joku puhui aiemmin 60 asteen katselukulmasta, mutta ihmisen näkökenttä taas on sivuttaissuunnassa lähes 180 astetta.

Itse asiassa jotain 100 asteen luokkaa, jos ei liikuta silmiään. Mutta tuo 60 asteen rajoitus johtuu siitä, että perspektiivikuvat ovat normaalisti tasoprojektioita, jotka vääristävät kuvaa reunoilta. Rajoittamalla katselukulmaa saadaan kuva näyttämään suhteellisen vääristymättömältä.

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Arttu

  • Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
  • Viestejä: 242
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #58 : 18.03.2004 klo 14:49:00 »
Ei sitä mihinkään tarvitakaan, se on hyödytön, kuten on myös vihreä katkoviivakin.  >:(

Oikeastaan pitää varmaan vielä tähdentää, että tätä esimerkkiä monimutkaistaa se, että liikkeelle lähdettiin Napparin osittain valmiista perspektiivikuvasta. Normaalisti linnunsilmäkuva kannattaa piirtää ensin, ja lähteä kehittelemään perspektiivikuvaa siitä. Silloin vihreää ja punaista katkoviivaa ei tietenkään tarvita, koska oikeanpuoleisen taulun paikan ja suunnan voi valita vapaasti.

Tätä itseasiassa tarkoitin. En huomannut että piirsit tuon linnunsilmäkuvan vasta jälkikäteen.

Lainaus
Siinä mielessä olet oikeassa että korkeuden pitäisi myös muuttua. Nythän käy niin, että katsojan siirtyessä hyvin lähelle kohdetta, leveys kasvaa järjettömän suureksi.

Esimerkissä kohteiden leveys ja korkeus ovat vakiot, koska ne ovat alkuperäisen kuvan määräämiä (epäsuorasti oikeanpuoleisen taulun leveyden tapauksessa). Normaalisti vasemmanpuoleisen taulun (tai siis minkä tahansa katselusuuntaa vastaan kohtisuorassa olevan kappaleen) mittasuhteiden avulla voidaan korkeudet asettaa oikeiksi leveyksien suhteen. Ja jos leveys kasvaa "järjettömän suureksi", niin silloin perustasoa pitää tuoda lähemmäksi. Kuten on jo monta kertaa todettu, perustasoa voi siirtää mielivaltaisesti, se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei mittasuhteisiin.

Lainaus

Äh...näinhän se tietysti on. Menin halpaan koska tuo vasemmanpuolinen  neliö on piirretty suorakulmaiseksi. Jos sen vaakaviivat olisi piirretty pakopisteeseen, niin silloin myös sen korkeus muuttuisi katselupisteen siirtyessä.

I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Arttu

  • Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
  • Viestejä: 242
Re:perrrrssss....pektiivi
« Vastaus #59 : 18.03.2004 klo 15:34:03 »

Tietääkö kukaan mikä pitäisi pakopisteiden ja katsojan muodostaman kulman oltava, jotta se vastaisi ihmissilmää.

Pakopisteiden ja katseen välistä kulmaa ei valita tuolla tavalla. Katsopa sitä linnunsilmäkuvaa. Pakopiste on merkitty perustasolle siihen kohtaan, jonka suuntaan vino taulu (ja kaikki sen suhteen yhdensuuntaiset tasot) näyttää "pakenevan". Jos kuvassa olisi perustasoa vastaan kohtisuorassa olevia tasoja (vanha kunnon "katunäkymä"), niiden pakopiste merkittäisiin perustasolle täsmälleen katseen kohdalle.

Joku puhui aiemmin 60 asteen katselukulmasta, mutta ihmisen näkökenttä taas on sivuttaissuunnassa lähes 180 astetta.

Itse asiassa jotain 100 asteen luokkaa, jos ei liikuta silmiään. Mutta tuo 60 asteen rajoitus johtuu siitä, että perspektiivikuvat ovat normaalisti tasoprojektioita, jotka vääristävät kuvaa reunoilta. Rajoittamalla katselukulmaa saadaan kuva näyttämään suhteellisen vääristymättömältä.


Jos aloitamme piirtämisen linnunsilmäkuvasta, niin silloinhan meillä ei ole mitään valmista pakopistettä, vaan ne voidaan sijoittaa suht vapaasti.   Tarkoitin katselukulmalla kuvan punaisten viivojen välistä kulmaa, joka riippuu katselu-sekä pakopisteiden paikasta.


Tuo kulmahan määrittelee perspektiivin ns.jyrkkyyden.
Jos kulma on 180 astetta- pakopisteiden välinen etäisyys on ääretön, vaakaviivoista tulee suoria eli saamme isometrisen projektion.
Jos kulma on pieni niin silloinhan pakopisteet ovat lähellä kappaleita ja vaakaviivat ovat erittäin jyrkkiä.

Ilmeisesti tuolla 60 ast. kulmalla sitten saadaan suhteellisen luonnollinen perspektiivi.?

Vai olenko vain totaalisen pihalla asioista ?  ???
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham