-- sarjakuvissa (niinkuin maailmassa yleensäkin) ihminen=mies ja jos halutaan naista kuvata, sitä pitää "ylialleviivata". Tämä näkyy parhaiten/pahiten yksinkertaisesti piirretyissä sarjakuvissa. Mikki Hiiri on tyylitelty hiiri jolla ei ole korostettua sukupuolta eli on "automaattisesti mies" kun taas Minni Hiiri on Mikki plus vaaleanpunainen mekko ja ripset ja pusuhuulet ja rusetti jne jne jne= Naiseuden kliseesymboleja täytyy korostaa, jotta tajuttaisiin, että nainenhan se on... Tai siis mutanttinaishiiri. Eihän sitä voi muuten ymmärtää??!!
Näyttää siltä että niitä tosiaankin täytyy korostaa - ainakin siitä päätellen, että minun anthrokoiraneitini (jolla siis on karvaa turvassa, jalassa armeijan saappaat ja niskassa nahkatakki) sukupuoli ei ainakaan kaikille lukijoille/katselijoille ollut ensinäkemältä selvää, siitäkin huolimatta että hänellä on viitteet ripsistä silmäkulmissa sekä rinnat (tosin löysä paita ja avonainen nahkatakki kyllä piilottaa muotoja melko lailla, tai vaihtoehtoisesti saa kantajansa näyttämään lihavalta). Tiedä sitten johtuuko se hahmon designista, omasta piirtotaitoni vajeesta vai neidin keskittymisestä tarkka-ampujan aseen analysointiin.
Varsinkin ne hiukset näyttävät ihan kamalilta koiran päässä!
Hassua, eivät minusta. Mutta toisaalta olen pelannut moisten asioiden kanssa koko pienen ikäni, joten minulle se on itsestäänselvyys.
Toki kaikki miehet ovat sarjassa kovia ja komeita, kuten Ivo Statoc ja Viikko. Uljaita ovat.
Pitkätukkiakin on. Leon Kronsky ja nimettömäksi jäävä ori Mustista Kynsistä.
Toisin sanoen ne, joiden esikuvaeläinuroksilla on luonnostaankin jonkinlainen harja. (En kritisoi, kunhan huomautan - minua ei ole sukupuolisuuden kuvaus Blacksadissa mitenkään häirinnyt.
Kenelle tulee yllätyksenä että oma suosikkini on Smirnov?
Toinenkin Smirnov-fani! Terve.
a) Kriitikon ei tarvitse itse osata tehdä sitä, mitä kritisoi. Esim. musiikkikriitikon ei itse tarvitse osata laulaa/tehdä musiikkia. Hänen ei myöskään ole pakko näin tehdä ts. mielipiteiden esittämisen oikeus ei edellytä, että itse yrittää tehdä saman asian (paremmin). Kysy vaikka Harri Römpötiltä.
Pointti. Tuota ihmeellistä näkemystä "et voi sanoa että tämä on huono ellet osaa itse tehdä parempaa" olen itsekin kummastellut - mokoma esiintyy hälyttävän monessa paikassa. Voivatko ihmiset ihan oikeasti olla noin idiootteja?
Naisillakin on karvaa naamassa? Ei kai sentään? 
Minulla ainakin.
-- miksi vitussa anthroja? Siis miksi käyttää noinkin halpaa menetelmää kun oikeesti voisi tehdä hienoa sarjakuvaa? Eihän se paska kauniiksi muutu vaikka sitä miten aseteltaisiin.
Minä en ole koskaan oppinut ymmärtämään miksi joidenkin ihmisten mielestä anthrojen käyttö tekee lopputuloksesta auttamattomasti huonon. Voisiko joku selittää?
(Tästä voisi muuten varmaan jo tehdä oman aiheensa "Anthrohahmot sarjakuvissa" tai jotain.)
Sattuuko kukaan tietämään, kun esim. Suomalaisen sivuilla lukee Arctic Nationin suomiversion julkaisupäiväksi 25.10., niin onko se myymälässä jo sinä päivänä vai vasta myöhemmin?