Toni on varmasti oikeassa siinä, että ostajia löytyy huomattavasti lisää. Itse olen mielessäni siirtänyt teoksen mahdollista painosmäärää (josta minulla ei ole mitään tietoa) koko ajan ylöspäin iloisesti yllättyneenä. 200 kpl:n painos menee heittämällä kaupaksi. ”Vähintään 500 kappaleen myynti” kuitenkin kestäisi todennäköisesti kauan. Siinä tulee pulmaksi albumien lähettäminen, varaston ja kirjanpidon ylläpitäminen ja veroilmoitusten teko vuosikausiksi – ja ilmaiseksiko? Tekisikö sen yksityishenkilö vai yritys?
Olisi suotavaa, että kirjakaupat ja kirjastot pystyisivät ostamaan albumia nyt rahoitusvaiheessa. Ainakin ketjussa luki aiemmin, että myöhempi myynti Kirjavälityksen ja kirjakauppojen kautta jätetään suunnitelmista pois tarkoituksella, koska se ei ole joukkorahoituksen idea ja koska siitä tulisi korkeita kuluja. Miqz on kirjoittanut, että lähinnä painos tehdään vain rahoittaneille ja että hän hoitaa varastoimisen ja lähettämisen. Täällä Miqz sanoo, että varastotilaa tarvitaan vain vajaaksi viikoksi (!).
Kyllähän tuo nyt varmasti tulee laajempaankin myyntiin. Sehän on koko mesenoinnin idea, että jotkut tukevat hyvää hanketta, jotta se pystytään toteuttamaan. Ei se, että julkaisua tehtäisiin vain harvoille ja valituille. Sehän olisi vain typerää elitismiä.
Mesenoinnin tärkein tausta-ajatus on tehdä hyvää kaikille, tuoda laajojen sarjakuvaharrastajapiirien ja lukijoiden ulottuville laatusarjakuvaa, jota muuten ei suomeksi välttämättä nähtäisi. Näin edistetään koko sarjakuvakulttuurin kehitystä Suomessa.
Eikä tämä onnistu, jos albumi ei myöhemmin tule laajempaan levitykseen.
En kai nyt muuten olisi itsekään pistänyt tuohon rahaa, sillä enhän itse periaatteessa edes tarvitse koko albumia, koska minulla on se jo englanniksi. Niinpä juuri kirjastosaatavuus ja muu levitys ovat itselleni tämän kampanjan tärkein anti.
Olisihan se nyt aika kummaa, jos vaikkapa Iron Sky -elokuva olisi näytetty vain sitä etukäteen rahoittaneille tai koronakriisiltä mesenoimalla pelastettuun ravintolaan pääsisivät jatkoissa vain mesenointiin osallistuneet!
Ja onhan proggiksessa virallinen kustantamokin mukana, joille nuo käytännön käänteet ovat entuudestaan aivan tuttuja ja sujuvat ihan vanhalla rutiinilla.
Tämä on siis niin tekijöiltä kuin mesenaateiltakin epäitsekästä työtä koko Suomen sarjakuvakulttuurin tukemiseen. Tai näin ainakin minä asian koen.
PS. Ja näköjään projektista huomattavasti enemmän tietävä Miqz olikin jo ehtinyt vastaamaan ja rauhoittelemaan huolestuneita tahoja.