Author Topic: Aku Ankan taskukirja  (Read 533928 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ili88

• Jäsen
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Reply #270 on: 19.05.2008 klo 03:46:11 »
1. Mikki ja Hessu timanttien jäljillä
2. Aku Baba
3. Mikki Kiipelissä

Kymmenestä ensimmäisestä nuo piti valita. Ehkä tässäkin on iso osa nostalgiapisteitä mutta nämä vanhat vaan tuntuvat niiltä "oikeilta" taskukirjoilta joissa vielä oli huumori ja mielikuvitus valloillaan. Tai sitten vaan olin näitä ensi kertaa lukiessa myöhempää avoimempi ja vastaanottavaisempi.

sarjiskeräilijä

• Jäsen
  • Sarjakuvat ovat minulle intohimo.
« Reply #271 on: 19.05.2008 klo 17:11:10 »
Hyviähän ne ovat nykyäänkin. :)

mtvester

• Jäsen
« Reply #272 on: 21.05.2008 klo 02:47:52 »
Nyt on joo tulossa ilmeisesti vanhempia sarjoja taskareihinkin. :)  Ainakin Scarpaa on luvassa lähikuukausina.
« Last Edit: 01.09.2010 klo 00:04:39 by mtvester »

Lurker

• Valvoja
« Reply #273 on: 22.05.2008 klo 20:29:34 »
Mitä noista vanhoista... uudenkin taskarin Pennius Polonius ja barbaarien hyökkäys oli ihan huipputasoa! Parempaa antiikkisarjakuvaa kuin uudet Asterixit (mikä nyt tietty ei ole ihan kauhea saavutus).

Fever

• Konitohtori
  • Jäsen
« Reply #274 on: 22.05.2008 klo 21:06:02 »
Joo, Pennius Polonnius oli yllättävän hyvä, mitä nyt hieman vanhan kierrätystä (AATK 90: Kullan mahti). Mutta annettakoon se anteeksi.

Häiritsikö muuten ketään muuta sivulta 156 alkanut Carlo Gentinan Taivaallinen haaksirikko-tarina? Minulle ainakin tuli piirroksista Rosan ensimmäiset Aku-tarinat mieleen, koska sama läpipiirretty Barks-tyyli paistoi läpi sieltäkin...
Kuulitte juuri näköharhan

Fauntleroy

• Jäsen
« Reply #275 on: 24.05.2008 klo 13:34:46 »
Häiritsikö muuten ketään muuta sivulta 156 alkanut Carlo Gentinan Taivaallinen haaksirikko-tarina? Minulle ainakin tuli piirroksista Rosan ensimmäiset Aku-tarinat mieleen, koska sama läpipiirretty Barks-tyyli paistoi läpi sieltäkin...

Minua häiritsi, sillä tyyli muistutti tismalleen Barksia. Ensin katoin, että "Barksia taskarissa?" mutta sitten piirtäjä olikin minulle täysin tuntematon Carlo Gentina. Tosiaan, läpipiirtäminen paistoi läpi...

Miehen tyyliä voi ihastella tästä
ja tästä

Lurker

• Valvoja
« Reply #276 on: 24.05.2008 klo 16:55:37 »
En muista Daan Jippesiä moititun tästä samasta asiasta, päinvastoin, miestä on kehuttu neroksi.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #277 on: 24.05.2008 klo 19:39:01 »
En muista Daan Jippesiä moititun tästä samasta asiasta, päinvastoin, miestä on kehuttu neroksi.

Eihän Jippes omissa sarjoissaan sorru moiseen asentojen ja ilmeiden kömpelön näköiseen kopiointiin. Barksin kuvakäsiksiin perustuviin sarjoihin tehdessä niitä pitääkin seurata. Taitavuus näkyy aina jäljestä kuitenkin.

Timo

Kreach

• Jäsen
« Reply #278 on: 25.05.2008 klo 21:26:21 »
Tosiaankin, viime taskari (Läpimurto) oli yllättävän hyvä taskukirja. Jo heti ensimmäinen tarina, Pennius Poloniuksesta ja Barbaareista oli hyvä ja tykästyin varsinkin Scalan piirtämään Arvoitukselliseen perintöön, ja Scalan piirrosjälki, josta en yleensä pidä sopi tähän tarinaan. Lisäksi todella loistava (verrattunu nyky-Taikaviitta tarinoihin) Yön tähti, joka on Taikaviittaa parhaimmillaan.

Karhula joissain kohdin tässä aiheessa sanoi, että Miguelin tyyli on huono. Itse pidän hänen tyylistä paljonkin, esimerkiksi Munaajan Paluussa julkaistu "Kauhujen kartano" oli piirroksiltaan juuri sellainen karmaiseva. Meiklen tarinoita voitaisiin julkaista taskareissa nykyään useamminkin, yleensä ne ovat hyviä.

Tietenkin Migueliakin parempia piirtäjiä löytyy, Cavazzano nyt aivan ehdoton ja sitten muutama uudenpikin italialaisen piirtäjän jälki on hyvää. Andrea Freccero (sukunimi oikein?) on yksi heistä, hyvin piirretty tuo Barbaarien hyökkäys -tarina. Taikaviitta -saagan piirtäjät olivat kaikki hyviä, mutta Stefano Intini on myöskin noussut hyvin piirtäjä "listassa."

Mutta - piirtäjä malli on oikein hyvää, mutta hyviä käsikirjoittajia ei tunnu löytyvän. Uusimmissa taskareissa yleensä ensimmäinen ja viimeinen tarina ovat edes jotenkin hyviä ja sitten se kuukauden klassikko Scarpa. Miksei muuten Äkkilähdössä (340) ollut klassikkoa?

icedz

• Jäsen
« Reply #279 on: 26.05.2008 klo 12:44:53 »
Pakko sanoa: en käsitä miten viimeiset 30 vuotta on jaksettu manata sitä miten nyky-ankka on aivan P_seestä. Sukupolvi toisensa jälkeen tätä on manannut. Ja jokaisen mielestä parasta oli se mitä lapsena luki. Paitsi jos niitä pääsee aikuisen järjellä uudelleen lukemaan.

Timo

Niinhän se on. Toisaalta paikoitellen taso on ehkä huonontunutkin. Eikös nykyisin Aku Ankan piirtäjät tee myös AA:n taskukirjoja? Kun ovat nämä Mcgrealit mukana kuvioissa (ja kai muitakin piirtäjiä) jotka ovat teneet tarinoita myös AA:n lehtiin?

Osittain tarinat ovat voineet huonontua ja osittain taas se johtuu juuri tuosta, että lapsena lukiessa tarinat tuntuivat paremmilta. Onhan siellä aika "lapsellisia" virityksiä tehty jo aikaisemminkin, mutta ehkä ne nykyisin tuntuvat niin nostalgisilta, että niiden ei ajattele olevan lapsellisia.

Toisaalta en kyllä ihmettele, vaikka kerrontataito olisikin huonontunut. Nykyisinhän painotetaan myös kohderyhmää enemmän, joten tarinoitakin tehdään enemmän lapsille, ei kaikille.

AA:n sarjisextra on kuitenkin hyvä lisä. Siihen on koottu ihan hyviä tarinoita.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #280 on: 26.05.2008 klo 13:46:11 »
Minä olen rehellisesti sitä mieltä, että ennen (1970-80-luvuilla...) oli oikeasti parempi taso. Voi tässä jotain nostalgiaa olla piirrostaiteen osalta. Minua viehättää vähän vanhempi tyyli. Moni suosikkitaiteilijani oli vielä 80-luvulla hyvässä vedossa. Uusimmassa taskarissa (341) oli sekä Gattolta että Chierchiniltä tuoreempaa tavaraa mukana, ja taso oli heilläkin vajonnut melko alas. Uusien taitelijoiden tyyli on tyystin erilaista kuin vanhemmilla mestareilla. Minua se ei viehätä, nuorempia lukijoita varmasti viehättää. Tässä näkyy se sukupolvien ero.

Silmiinpistävin ero on kuitenkin kirjoitusten tasossa. Mielestäni vanhemmat tarinat oli kirjoitettu sekä aikuisille että lapsille, nyt vain lapsille. (Asterixissahan on sama havaittavissa...) Vanhoja tarinoita luen edeleen mielelläni jopa ilman nostalgialaseja, uusia paljon harvemmin.

Myönnän, että tässä pitää hiukan kärjistää, jotta pointti tulee esille. Kyllähän nykyäänkin hyviä tarinoita valmistuu. Ennen hyviä tarinoita oli mielestäni suunnilleen seitsemän kymmenestä, nykyään kehnoja juttuja julkaistaan samassa suhteessa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

icedz

• Jäsen
« Reply #281 on: 29.05.2008 klo 15:44:09 »
Tällä hetkellä mulla on projektina ostaa vanhemmat taskarit (kun en ole niitä koskaan nähnyt, saati sitten lukenut) ja lukea ne.. Tai siis en ole kaikkia lukenut... Saa sitten nähdä olivatko ne hyviä vai eivät... Parhaimmat muistot taskareista ovat kuitenkin 100-150 numeroista...

Ikuinen Kakkonen, Sulaa kultaa, Yli kivien ja kantojen, Joron jäljillä, Roopen päätä ei palele jne.

Barks92

• Jäsen
« Reply #282 on: 29.05.2008 klo 21:49:58 »
Otaa todella kateeksi kun itse on lukenut vanhat :) siinä tule oleman sinulle mahtava kokemus, ja no en ole ihan kaikkia lukenut :) en tiedä mutta uusia ei oikein te mieli nyt ostaa ehkä myöhemmin kirpikseltä :)
Perego ist da legend.

icedz

• Jäsen
« Reply #283 on: 30.05.2008 klo 01:13:02 »
Otaa todella kateeksi kun itse on lukenut vanhat :) siinä tule oleman sinulle mahtava kokemus, ja no en ole ihan kaikkia lukenut :) en tiedä mutta uusia ei oikein te mieli nyt ostaa ehkä myöhemmin kirpikseltä :)

Hehe. No ei se kokemus enää ehkä niin suuri ole... mitä se olisi voinut joskus olla. Tosin koska olen hieman keräilijäluonne niin on hienoa jo pelkästään se jos on joku vanha kirja tai sarjakuva hallussa...

Uudemmat eivät itseäni niin hirveästi jaksa kiinnostaa.. Ostelen niitäkin jonkun verran mutta vanhempia taskukirjoja ym. akuja luen ihan mielelläni.

Noita taskareitahan on melkein jokaisessa taloudessa enemmän tai vähemmän, mutta harvoilla on kaikki numerot... Sempä tähden itsekin olen lukenut alkupään numeroista niitä sun näitä, mutta ei ole tullut koskaan vastaan kaikkia... tai sitten ovat olleet hajalla..
« Last Edit: 30.05.2008 klo 01:15:16 by icedz »

Nikopol

• Jäsen
« Reply #284 on: 04.06.2008 klo 10:56:07 »
Itse kuulun myös vanhaan koulukuntaan taskarimieltymyksissäni ja suosikit löytyvät numeroista 75 alaspäin. Pojalle ostamieni taskarien myötä on tosin välillä tullut luettua uudempiakin ja positiivisimpana tarinana aikoihin törmäsin numerossa 326: Vanha Uskollinen, olleeseen tarinaan Haaksirikko, jonka oli piirtänyt ja käsikirjoittanut Rune Meikle. Povekkaat ankkatytöt ja hyvä tarina olivat sellainen yhdistelmä, johon en olisi uskonut Disney-maailmassa enää törmääväni. Löytyyköhän samalta tekijältä muita suomennettuja tarinoita, jotka hän olisi myös piirtänyt?

Vanhoista piirtäjistä suosikikseni nousee Pier Lorenzo De Vita, vaikka toiset hänen jälkeään eivät arvostakaan. Kaitpa tuossa itsellänikin on nostalgialla jotain asian kanssa tekemistä. Osaisiko joku neuvoa tämän mestarin muita julkaistuja Ankka-tarinoita Suomessa, poislukien taskukirjoissa ja Aku Ankka-Klassikko-sarjassa julkaistut? Myös hyviä Guido Martinan käsikirjoittamia tarinoita voisi listata.

Vanhat taskarit on jälleen kerran kerätty ensimmäistä numeroa lukuunottamatta sataan asti, ensimmäisinä painoksina, ja kai tuo ensimmäinenkin joskus vielä kohtuuhinnalla tulee vastaan, kun ei oikein 350 euroa tuosta viitsisi maksaa: http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=75230137
2.painos irtoaisi 20 eurolla, mutta vielä en ole tuohon langennut. Kiitos taskaritietokannan, tulee varmaan vielä numerot 100-140 hommattua, juuri noiden Guido Martinan tarinoden takia.