Koska itsekin piirrän sarjakuvia, hyvä piirrostyö innostaa minua venyttelemään omien kykyjeni rajoja ja kokeilemaan uusia graafisia tehokeinoja. Hyvin kerrottu kiinnostava ja mukaansatempaava tarina antaa hyvän mielen, ruokkii mielikuvitusta ja jää pitkäksi aikaa pään sisälle pyörimään. Sarjakuva on nopealukuinen, joten silloin kun ylimääräistä vapaa-aikaa ei ole paljoa, otan romaanin sijasta käteeni sarjakuva-albumin ja saan samaa sielunravintoa lyhyemmässä ajassa.
Pidän eniten sarjakuvista, jotka ovat omaan silmääni hyvin piirrettyjä, joten sarjakuvia valitessani katson ensin ulkoasua ja sen jälkeen mietin, vaikuttaako tarina kiinnostavalta. Joissakin tapauksissa taas jännittävät ja mielikuvitukselliset tarinat ajavat kenties keskinkertaisen piirrosjäljen edelle. Hyvä sarjakuva-albumi saa kaipaamaan lisää samanlaista, joten päädyn keräämään sarjan loputkin albumit tai saman piirtäjän koko tuotannon.
Teinivuosinani olin varsin ahdistunut ja onneton, joten kaipasin mahdollisimman paljon todellisuuspakoa. Pakenin elokuvien, musiikin, sarjakuvien ja kirjallisuuden maailmaan, jopa koulunkäynnin kustannuksella. Sama intohimo populaarikulttuuriin on säilynyt minulla nyt rauhallisempina aikuisvuosinanikin.