Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvafestarit lähestyvät! Oletko valmis?  (Luettu 45460 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Veekamo

• Laiskapaska
  • Jäsen
  • Sarjismiäs
Re:Sarjakuvafestarit lähestyvät! Oletko valmis?
« Vastaus #195 : 26.09.2004 klo 22:00:16 »
En minäkään oikein pidä Nemiä juuri minään mutta ymmärrän hyvin miksi ihmiset saattavat innostua Lisan tapaamisesta. Hyppisin itsekin onnesta jos tapaisin Enki Bilalin.

Tuukalle haluan antaa asiallisen kritiikin palkinnon.  Siinähän oli kunnon perustelut ja kaikki. Tämmöistä lisää.

Ainiin. Pistäkää kaikki joilla on kuvia festareilta niitä jakoon eikös? Olisi mukava katsella niitä.
__
Matti Veekamo
Veksu

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #196 : 26.09.2004 klo 22:32:21 »
Sinfest on hyvä, ja ansaitsisi päästä paperillekin. Sitä estää varmasti se, että Amerikassa ollaan niin hirveän konservatiivisia. Jutuissa ei saa loukata ketään. Ja päähenkilöhän yrittää kaupata sieluaan paholaiselle heti ensimmäisessä stripissä..! Ihmettelen kyllä, että miksi kukaan Euroopassa ei viellä sarjakuvaa julkaise. Mikäli JYSÄYS alkaa joskus Amerikkalaistakin ottamaan mukaan, niin Sinfestiä voisi julkaista "kermat päältä" periaatteella vaikka sisäkannessa. Mutta ei sitä koskaan tapahdu.

Tuosta vallan mainiosta strippisarjakuvasta Sinfestistä on itseasiassa julkaistu jo kaksi albumia. Ensimmäinen albumi, "Sinfest", tuli ulos 2002 ja toinen, "Life is my bitch", julkaistiin viime vuoden lopulla.
Mutta ne oli omakustanteita. Lisäksi ne painanut CafePress on tunnettu "kivasta" tavasta tehdä kamaa/myydä sitä nettisivullaan. Sinä lähetät heille tuotteen, he määrittelevät hinnan, esim T-paitadesignin, jonka arvoksi tulee 14 euroa. He pistävät sen kauppaan, ja kaikki rahat tuotteesta menevät CafePressiin. Vitsi on siinä, että jos SINÄ nyt vuorostasi määrittelet hinnan korkeammaksi kuin 14, niin saat erotuksen itsellesi. Mutta CafePressin omat hinnat ovat aika korkeita, joten voittomarginaali on aika pieni. Muistan lukeneeni jostain, että CafePress määrittää "oikeasti" T-paidan hinnan siihen 20 dollariin.

Mutta kun puhuin siitä, että Sinfest kelpaisi paperille, tarkoitin jonkun sanomalehden sivuille pääsyä (kuten sarja varmaan on tarkoitettu). Tässä kohtaa tulee vastaan jenkkien konservatiivisuus; he eivät halua uusia, kun Masi on kerran ihan hyvä. Se kelpasi isoisälle, miksei se kelpaisi minulle? Ja kuten sanottu, jenkkien käsityksen mukaan sanomalehtistrippi ei saa loukata ketään, mikä puolestaan rajoittaa vitsejä aika lailla. Hesarin "Väärä Johtopäätös", joka on yllättävän terävä, ilmestyy jenkeissä käsittääkseni pilakuvan vieressä, koska siellä ei ole sensuuria.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2004 klo 22:35:14 kirjoittanut Justen »

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #197 : 26.09.2004 klo 22:42:27 »
Tuukalle haluan antaa asiallisen kritiikin palkinnon.  Siinähän oli kunnon perustelut ja kaikki. Tämmöistä lisää.
No mutta kiitos! :)

Lähti tämäkin ketju vähän sivuraiteille tässä :P
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #198 : 27.09.2004 klo 18:01:52 »
Siis onhan tää Nemi/Lisa Myhre- villitys joku sisäpiirin vitsi, onhan?

Mun on varmasti syytä kommentoida tätä lyhyesti:

Kyllä, omalta osaltani "hei-mä-sain-Nemin-piirtäjän-nimmarin" -hehkutuksessa on vitsiä mukana. Ei kai nyt helkutti aikuinen mies tosissaan voisi noin innostua muutamasta tussikuviosta paperilla? Tai Eki-setä saattaisi, en osaa sanoa varmasti.
Kunhan vain omalla epäselvällä tavallani yritän panna vähän halvalla nimmarifaneja.

No mitenkäs sitten suhtaudun Nemiin? Onko se sitten ihan turha sarja, tai onko sillä mitään eroa muihin strippisarjoihin?
Kyllä on.
Tuukka jo kertoikin perusteluissaan mm. että se tuntuu hieman keskeneräiseltä.
Mutta siinä juuri piilee sen viehätys.
Ei kaiken tarvitse olla aina nättiä ja täydellistä, vaan pieni rosoisuus ja särö saattaa joskus olla sarjan sielu ja ydin.

Itselläni on hieman kummallinen maku kulttuurin suhteen; pidän mm. progemammutti Pink Floydin tuotannosta, mutta myös varsinkin vanhempi punk on ihan kuunneltavaa.
Myöskin sarjakuvissa teknistä taituruutta ja viimeisen päälle tekemistä tärkeämpää on, että sillä on jotakin sanottavaa, se on omaperäinen ja että se ei ole pystyynkuollut, vaan sitä tehdään rakkaudella.

Siihen taas että miksi se on niin suosittu, niin en voi muuta sanoa että aika näyttäköön.
Ilmeisesti markkinavoimat ovat aivopesseet tarpeeksi massoja ostamaan ja "diggaamaan", kuten nuoriso sanoo, Nemiä. Mutta odotellaan nyt rauhassa ja katsellaan joskus vuosien päästä että miltä Nemi silloin näyttää ja kuinka suosittu se silloin on. Hyvät sarjat muistetaan, sellaiset joista puuttuu sisältö pikkuhiljaa unohdetaan. Näin ainakin haluaisin uskoa.

Mielipiteitä on monenlaisia. Luulen että jos olisin vaikka tuonut omia sarjojani sarjisfestareille näytille, niin muutama (humalainen) olisi ehkä niistä pitänyt, suurin osa ei olisi niitä kahtaa kertaa vilkaissut, muutama olisi kantanut minut sidottuna esiintymislavalle, julistanut kaikille että nyt näemme suomalaisen sarjakuvapiirtämisen pohjanoteerauksen ja yllyttänyt paikallaolijoita viskelemään tuota alhaista olentoa mädillä kananmunilla ja hedelmillä.
Ehkä muutama rohkein olisi jopa alkanut esitellä paljasta takamustaan ja samalla huudellut "mene kuule **tun vammanen Amsterdamiin tätä myymään, ei susta oo mihinkään, hähä!"
Lopulta olisin paennut paikalta valtavan röhönaurun ja pilkkahuutojen saattelemana.

(Kuten huomaatte, suhtaudun sarjakuvaväkeen aina asiallisesti ja ilman minkäänlaisia ennakkoluuloja.)

Mutta eiköhän tämä nyt tästä riittäne. Keskustelut "onko tämä-ja-tämä sarja hyvä vai ei" ovat loppujen lopuksi ajanhukkaa, jokaisella on oma mielipiteensä ja kukin pitäköön juuri siitä mistä tahtoo.
Ei minua kukaan pakottanut matkustamaan Helsinkiin katsomaan Lise Myhreä, vaan ihan itse sen tein.

Lopuksi haluaisin sanoa että mä sain Nemin piirtäjän nim- no joo, olkoon.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #199 : 27.09.2004 klo 18:58:20 »
Ei minua kukaan pakottanut matkustamaan Helsinkiin katsomaan Lise Myhreä, vaan ihan itse sen tein.

Lopuksi haluaisin sanoa että mä sain Nemin piirtäjän nim- no joo, olkoon.

Uuu, se sai Nemin piirtäjän nimikirjoituksen! Vautsi!

Kyllähän Nemissä melko erikoislaatuista on se, että sarjakuvan hahmot elävät ja arvostavat aika paljon samanmoisia juttuja kuin itsekin. Innostuu pikkaisen jostakin sormuskirjasta ja ihmettelee siitä tehtyä elokuvaa. Tokkuroi juovuksissa jossakin baarissa ja kuuntelee norjalaista hevimetallia.

Niin no, minä en ole kaunis tumma goottityttö (itse asiassa en noista yhtään mitään), mutta ehkä joskus ihan mukava heppuli joka tykkää semmoisista asioista mistä tykkää. Nemiä on kiva katsoa ja lukea, samoin sen piirtäjää (tosin Myhreä en ole päässyt lukemaan). Mikäpä siinä pikkuisen fanittaessa, siis.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #200 : 27.09.2004 klo 21:07:05 »
Tai Eki-setä saattaisi, en osaa sanoa varmasti.

Eki- setä ei taida enää paljosta innostua...
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #201 : 28.09.2004 klo 09:31:25 »
Eki-setä on nykyisellään päin vastoin hyvinkin innoissaan, kerättäviä nimmareita riittää...

Mutta en tiä. Ehkä tuo nimmarien keräily on vähä ikävaiheestakin kiinni, ennen vanhaan olisin kuallu kun en saanut minkäänlaista nimmaria Trondheimilta, mut nyt se ei juuri heilauta. En jaksanut pyytää.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #202 : 28.09.2004 klo 09:39:49 »
Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa on kaksi Trondheimin omistuspiirroksella varustettua  uusinta albumiaan myynnissä. En tiedä, mikä on hinta, ei ollut näkyvissä. Voisi olla sama kuin normali albbu, kenties.

Iso, hieno kuva kummassakin.

Mä oon jo niin vanha, että kaikki suosikkipiirtäjät rupee oleen maan povessa.
Walthéryn, Giraudin, Bilalin ja F'murrin omistuspiirros vielä ainakin kiinnostais. Ja Tardi. Mezieres. No, joo, löytyyhän näitä.

Mulla on Morrisin ja Hermannin piirrokset parin albumin lehdellä ja Bilalin hirveä, iso suttu nimmari, joka pilaa koko sen sivun, millä se on. Niin, ja Girin nimmari on, muttei piirrosta.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2004 klo 09:42:15 kirjoittanut tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #203 : 28.09.2004 klo 10:47:34 »
Kuulin tässä hehkeän tarinan aiheesta, alkuperäisenä lähteenä Bryan Talbot.

Kun Judgement on Gotham-albumi oli ilmestynyt, Lontoon Forbidden Planetissa järjestettiin joukkosigneeraus, paikalla mm. John Wagner, Alan Grant ja Simon Bisley. Ihmisiä oli kerääntynyt satamäärin, joten homma hoidettiin kuin liukuhihnalta. Albumipino pöydän toiseen päähän ja siitä sitten kukin vuorollaan sutaisi nimmarinsa ja pisti teosta eteenpäin.
Kaikki sujui ihan liukkaasti, kunnes pöydän eteen asteli "Mr. Gumpy", joka läppäisi albun Grantin eteen ja ilmoitti: "Kirjoita siihen: To Patrick."
Grant aimistyi moista röyhkeyttä, huomautti että kato nyt, tässä on satoja muita jonossa, ei mitenkään kerkiä jokaiselle jokaiseen kappaleeseen erikseen kirjoittaa mitä kukin haluaa.
No Gumpyhan ei moiseen suostunut, vaan intti, että kun hän on Judgement on Gothamin pojalleen ostanut, on siihen saatava myös omistuskirjoitus hänelle. Kohteliaana miehenä Grant sitten sutaisi "To Patrick" ja nimmarinsa, jonka jälkeen Gumpy marssi Wagnerin eteen: "Kirjoita siihen: To Patrick."
Wagner mutisi samat vastalauseet, mutta ei auttanut. "Herra Gumpy" oli taipumaton. Sama jatkui, kunnes Gumpy tuli Simon Bisleyn kohdalle.
Bisley ei kauaa hötkyillyt, vaan nappasi paksuimman tussinsa, aukaisi albumin keskivaiheilta ja suti kylmästi ruutujen päälle: "F**K YOU PATRICK!"  
« Viimeksi muokattu: 28.09.2004 klo 14:14:43 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Samperi

• Jäsen
« Vastaus #204 : 28.09.2004 klo 11:04:32 »
Viisas ihminen ei ehdottele Hurvahtaneen Slainen oloiselle miehelle mitä pitää kirjoittaa.

Oikein Herra Bisley!
Se mikä ei tapa,
sattuu niin samperisti.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #205 : 28.09.2004 klo 13:12:00 »
tussinsa, aukaisi albumin keskivaiheilta ja suti kylmästi ruutujen päälle: "F**K YOU PATRICK!"  

Jaa, kiinnostaisi tietää mitä tuon jälkeen tapahtui...  ;D

Timo

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #206 : 03.10.2004 klo 22:17:10 »
Jos jotakuta enää kiinnostaa, laitoin ottamiani kuvia festareilta (töissä kun olin ja kamerakin oli mukana) näkyville.

-P.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #207 : 04.10.2004 klo 17:23:30 »
Kiitos, Puro, hyvistä kuvista. Tuovat mieleen muistoja ;)

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #208 : 04.10.2004 klo 23:26:01 »
Jos jotakuta enää kiinnostaa, laitoin ottamiani kuvia festareilta (töissä kun olin ja kamerakin oli mukana) näkyville.

-P.

Hienoa!
Tulvahti muistoja mieleen. :)

Nyt kun herra Kalmisto saisi vielä laitettua Ilveksessä tehdyn Kvaak-ryhmäpiirroksen tänne näytille...
Put on your big girl panties and deal with it!

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #209 : 05.10.2004 klo 11:49:52 »
Nyt kun herra Kalmisto saisi vielä laitettua Ilveksessä tehdyn Kvaak-ryhmäpiirroksen tänne näytille...

Ja jos se yksi tyyppi saisi sen "herra tuulispää" juttunsa esille myös.
Malttamattomuus on hyve.