Ensinnäkin, Lise ei ole saanut mitään koulutusta piirtämiseen. Omistan itse ruotsinkielisinen "NEMI del 1":n, jossa on ensimmäisten vuosien Nemejä. Kyllä se piirrostyyli on paljon kehittynyt - ensimmäiset stripit ovat juuri sellaista jälkeä, jota itse olisin tehnyt peruskoulun vikalla - lukion ekalla. Se, että sarja on päässyt kaupalliseen levitykseen, on pienimuotoinen ihme. Toisaalta, ilmeisesti sarjan suosio perustuu juuri siihen, että se ON sanomalehtisarjis, ja silti siinä jopa tapahtuu jotain, ja se on hauska. Ei Masilta voi odottaa samaa

Piirrostyyli seuraa Lisen omia taitoja, ja minusta liioittelu toimii hyvin sarjan hengessä. Nemi yrittää toistuvasti painottaa, että hän on individuaali, ei joku suoraan-muotista gootti. Nemi pukeutuu noin, koska haluaa erottua joukosta ja tykkää goottimaisesta muodista. Piste. Kenties artistien jättäminen mainitsematta on tietoinen juttu, jonka avulla sarjaan saadaan lisää ajattomuutta? Nemiä pitäisi ajatella enemmänkin kapinallisena, itsenäisenä ja henkisesti vahvana naisihmisenä, eikä goottina. Sarjassa muistaakseni kerta toisensa jälkeen osoitetaan kuinka kaikki ihmiset ovat typeriä (Nemi lukuunottamatta, mutta gootit yleisesti mukaan lukien). Itseasiassa ihmettelen, että Nemi ylipäänsä pukeutuu kuten gootti - mutta jos Lise aloitti sarjan tekemisen nuorena, niin kenties hahmo sai innoituksensa Lisen peilistä... vaikka ei Lise olekaan. Ja erottaahan se Nemin mukavasti muusta hahmokaartista. Sarjakuvan mainostaminen goottisarjiksena on sarjalle selkeästi koiranpalvelus.
Nemin vahvuus on nimenomaan se tapa, miten hän kommentoi asioita, ja miten hän näkee (usein oudosti) ympäristönsä.
Näin Nemi toimii, ja jos et tykkää niin on oma asiasi. En minä jaksa siitä lähteä mitään fleimiä kirjoittamaan. Jos nyt haluaa jotain sanoa, niin omasta kokemusta voin sanoa, että jos alkaa esim. Hollywood-rainaa joka sijoittuu keskiaikaan, katsomaan sillä asenteella, että "Ei tuollaisia ollut keksitty vuonna 1000! Ja miten ton tytön iho on noin hyvässä kunnossa? Ei silloin ollut klerasilia! Ja tuo metallintyöstämistapa keksittiin vasta kaksisataa vuotta myöhemmin! Ja tuo ritarin haarniska! Eivätkö ihmiset tiedä, että tuollaisia ei oikeasti koskaan käytetty?!?" jne. Kun leffaa katsoo noin, etsien virheitä, niin helposti sitä unohtaa sen, minkä takia se leffa on niin hyvä; juoni. Jos se tarkoittaa että pitää sivuttaa lavastajien huonon työskentelyn, niin se ei millään tavalla vaikuta käsikirjoituksen mahtavuuteen.
Luulen, että sun ongelma on se, että olet nähnyt mainokset "Goottityttö NEMI!" ja ostanut sarjat siltä pohjalta että "nytpäs luen gootin nimeltä Nemi edesottamuksista", ja sitten tartut "albumiin" (olen samaa mieltä siitä, että se ei kyllä sellainen ole) ja huomaat että ei oikein vastannut odotuksia. Ja sitten sun lukeminen menee siihen, että luettelet virheitä, etkä näe, minkä takia Nemistä ihmiset pitää..
Sinfest on hyvä, ja ansaitsisi päästä paperillekin. Sitä estää varmasti se, että Amerikassa ollaan niin hirveän konservatiivisia. Jutuissa ei saa loukata ketään. Ja päähenkilöhän yrittää kaupata sieluaan paholaiselle heti ensimmäisessä stripissä..! Ihmettelen kyllä, että miksi kukaan Euroopassa ei viellä sarjakuvaa julkaise. Mikäli JYSÄYS alkaa joskus Amerikkalaistakin ottamaan mukaan, niin Sinfestiä voisi julkaista "kermat päältä" periaatteella vaikka sisäkannessa. Mutta ei sitä koskaan tapahdu.
Tuuk42 voisi myös vilkaista Something Positivea (
www.somethingpositive.net). Kauniisti piirretty ja aika pirun hauska. Voisit vaikka digata.