Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvafestarit lähestyvät! Oletko valmis?  (Luettu 45486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Re:Sarjakuvafestarit lähestyvät! Oletko valmis?
« Vastaus #180 : 21.09.2004 klo 19:20:54 »
Jippo-kenguru puhuu asiaa!

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #181 : 21.09.2004 klo 19:47:22 »
Jippo-Kenguru puhuu juuri siitä samasta vitutuksesta, joka minut sai poistumaan yläkerrasta kiireen vilkkaan... Omakustanteiden plärääminen oli vähintäänkin tuskallista, kun niskassa ollaan höhhyilemässä samantien, kun vähän edes hipaisee lärpykkää. Ehkä jossakin muualla se suusta suuhun markkinointi, kuten vaikkapa Jysäyksen pöydässä toimi vallan hyvin, mutta jotenkin sinne yläkertaan se ei kuulu. Jokaisessa pöydässä tuli vähän sellanen olo, et vähänkö oot paska, jos et ny tätä osta... Jos osais vain itse olla riittävän karu ja kylmä jätkä, niin olis tietenkin voinut laittaa samalla mitalla takaisin ja sanoa, et "ei jei... tää on ihan paskan oloinen, en mä tätä osta... Vähän yritystä peliin ens kerralla jookos?"

Mut olen sellaiseen liian kiltti ja vain lähdin punastellen alakertaan, sisälläni kihisten. Puolet jäi katsomatta, joka sinänsä on harmi, sillä olisin jotakin halunnut ehkä ostaakin... :(

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #182 : 21.09.2004 klo 20:07:00 »
Onpas sitä kaikenlaista .. elämystä niinkö. Kuulostaapi olleen kivat festarit ..

Ja jos haluatte lisää niin täältä löytyy enklantinkiälellä, ja tuolla ihan hurrilaisittain. Varokee vaan ettette kualaa monitooria oikasulkuhu ..

Tai perustakee vaikkapa oma fänn-klapi ..

Oonks kukaan muu huamannut kuinka paljo erräät sarjisvärkääjät muistuttavat omija hahmojansa .. Meinaa lähinnä tota Jeff Smith´iä niinkö .. kukas te luulitten? ..

-- j --
« Viimeksi muokattu: 21.09.2004 klo 20:08:57 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #183 : 21.09.2004 klo 20:51:32 »
Tuosta pienlehtiin liittyvästä vitutuksesta pääsee ehkä helpoiten eroon olemalla menemättä koko yläkertaan. Itse en siellä käväissyt, joskaan syy ei liittynyt täällä mainittuun pienlehtitaivaan myyntitapaan.
Vähän ehkä karua sanoa näin, jos toiset tosiaan käyttävät omia rahojansa saadakseen lehdet painoon. Luulisi myyntipaineiden olevan toisilla kovat.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #184 : 21.09.2004 klo 21:11:43 »
Omakustanteiden ostaminen on valitettavasti jäänyt vähälle minulla, mutta ne harvat ovat olleet loistavia! Haluaisin ostaa enemmän omakustanteita, koska ne pääsääntöisesti ovat hyviä ja omaperäisia ja jotta omia "ehkä-joskus-kymmenen-vuoden-kuluttua-ilmestyviä-omakustanteita" ostettaisiin (juu tämä  oli itsekästä :P). Käväisin kaksi kertaa pienlehtitaivaassa ja molemmilla kerroilla jouduin keräämään rohkeutta, koska alhaalta katsoen kaikki näyttivät täysikäisiltä. Yhtään vihaista mulkaisua tai äkillistä myyntipuhetta en saanut osakseni, vaikka useammankin pöydän luona norkoilin pitkäänkin (miten niin en ole potentiaalinen asiakas?). Ja mahtaa vaatia rohkeutta ihan itse tehdä omakustanne. Vastassa ovat iso-paha-paino, isot-pahat-arvostelijat ja (vaativat) asiakkaat.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #185 : 21.09.2004 klo 21:34:20 »
Voi ahdistus! Itse olen selvinnyt ylenpalttisista myyntihöpinöistä varsin näppärästi tokaisemalla "ei kiitos tällä kertaa", mikäli tuote ei ole kiinnostanut. Ainoastaan kerran on käynyt niin että kohtelias kieltäytyminen ei innokasta myyntimiestä ole onnistunut hillitsemään ja tästä kaverista jäikin varsin ankea kuva. Onneksi vastaavia ei sittemmin ole kohdalle sattunut kuin tuntemattomiin numeroihin vastatessa.

Mielelläni kyllä kuuntelen mitä tekijöillä on tuotoksestaan sanottavaa. Enemmän vieroksun niitä poloisia jotka istuvat pelokkaan näköisinä pöytiensä takana eivätkä uskalla pukahtaakaan.

Itse tein festareiden parhaimmat ostokset pienlehtitaivaassa. Siinä missä moni odottamani isompi julkaisu aiheutti mitäänsanomattomuuksissaan pettymyksen, moni taivaasta mukaan tarttunut läystäre onnistui innovatiivisuudellaan ihastuttamaan.

Erityiset terveiset voisin lähettää vaikka Jyrki Nissiselle jonka Kolmas vierailuni italialaisessa kodissa-lehden meinasin ensin sivuuttaa karun ulkokuorensa takia. Jyrki sai minut onneksi pysäytettyä ja lehtensä (joka kekseliäisyydellään löi ällikältä useaan otteeseen) kaupiteltua. Olisi pitänyt ostaa miehen muutkin tuotokset ja muutenki enemmän omakustanteita. Ensi vuonna sitten ;)

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #186 : 23.09.2004 klo 23:33:39 »
Te, jotka olitte Ilveksessä, arvioitte piirrostyötäni! Ettekä erottaneet oravaa supikoirasta! Mitenkä nyt suu pannaan, kun olen julkaissut ensimmäisen sarjakuvani ikinä! Se on strippimuotoinen tarina pöllöstä. Siinä on pöllö.

Se on täällä: http://users.utu.fi/vjsaar/misc/pollojuttu.jpg
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #187 : 24.09.2004 klo 10:52:16 »
Se on strippimuotoinen tarina pöllöstä. Siinä on pöllö.

Ihan selkeä sipulihan toi on... ;D

-P.

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #188 : 24.09.2004 klo 11:12:21 »
Te, jotka olitte Ilveksessä, arvioitte piirrostyötäni! Ettekä erottaneet oravaa supikoirasta! Mitenkä nyt suu pannaan, kun olen julkaissut ensimmäisen sarjakuvani ikinä! Se on strippimuotoinen tarina pöllöstä. Siinä on pöllö.

Se on täällä: http://users.utu.fi/vjsaar/misc/pollojuttu.jpg

...ainakaan se ei ole pesukarhun näköinen.
Put on your big girl panties and deal with it!

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #189 : 24.09.2004 klo 19:28:09 »
Itse olette pesukarhuja, sipuleita ja supikoiria! On se perkele, kun kaltaiseni taiteilijan vapauksia ei huomioida ja suuresta saavutuksestani tehdään vain ivallista pilkkaa!

Saunan takana tavataan!

PS. toivottavasti sitä ennen saunassa, saapi tulla.  ;)
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #190 : 26.09.2004 klo 16:37:43 »
Siis onhan tää Nemi/Lisa Myhre- villitys joku sisäpiirin vitsi, onhan? Ei se yksinkertaisesti voi olla niin hyvä kaikkien mielestä :P
« Viimeksi muokattu: 26.09.2004 klo 16:38:13 kirjoittanut Tuukka »
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #191 : 26.09.2004 klo 17:39:03 »
Siis onhan tää Nemi/Lisa Myhre- villitys joku sisäpiirin vitsi, onhan? Ei se yksinkertaisesti voi olla niin hyvä kaikkien mielestä :P
Niin vähän minäkin ajattelin ja epäröin sarjan erinomaisuutta, kunnes eilen päädyin pari albbaria Nemiä ostamaan. Strippisarjakuvan selkeää eliittiä.

Niin mutta mulla on jo pari alpparia, enkä vieläkään jaksa erityisemmin innostua. Ekan ja tokan tulin ostaneeksi, eikä myöhempiin ollut hirveää hinkua. Tämä nyt saattaa olla niitä aiheita, joissa oman mielipiteen ilmaisu aloittaa helvetillisen paskamyrskyn, mutta silläkin uhalla:

Nemi ei missään tapauksessa ole huono sarjakuva, mutta lävitse paistaa jatkuvasti jonkinasteinen keskinkertaisuus. Kuvitus on (ainakin kahden ensimmäisen albumin kohdalla) paikoitellen toivottoman jäykkää. Hahmot seisovat luonnottomasti ja viiva tuntuu jotenkin tukkoiselta ja paksulta. Ruutuja kopioidaan jatkuvasti, eikä kuvitus muutenkaan tunnu mitenkään uraauurtavalta. Lisäksi Myhren Tex Avery- tyyliset liioittelut, jotka on toteutettu lähes poikkeuksetta huonolla maulla ärsyttävät. Tuon viimeisen kohdalla kyse tosin puhtaasti mielipitestä ja vika on minussa piirtäjän sijasta.
Ammattipiirtäjien jäljen arvostelu tuntuu aina hiukan typerältä. Siksi tahdonkin tässä vaiheessa korostaa, että kirjoitan kritiikkini täysin lukijan roolissa. Piirtäjänä minulla ei ole varaa valittaa mistään

Vitsit ovat paikoitellen hyviä, mutta kovin itsestäänselvän oloisia. Erilaisten alakulttuurien ristiriidoista, metallimusiikin korneimmista puolista ja Nemin suhtautumisesta miehiin saadaan välillä revittyä hyvinkin herkullista huumoria. Valitettavasti huumorin linja ei aina tunnu kovinkaan yhtenäiseltä. Joskus Nemi yksinkertaisesti tyytyy räyhäämään itseään ärsyttävistä asioista, jotka eivät liity sarjakuvan aihepiiriin mitenkään. Sinänsä tässäkään ei ole mitään vikaa, mutta vitsit jäävät usein kovin ponnettomiksi toteamuksiksi.

Jonkinverran on jäänyt myös vaivaamaan Nemin ristiriitainen suhtautuminen musiikkiin. Itse olisin enemmänkin jäänyt kaipaamaan jonkinlaista karikatyyriä rokkarista, gootista tai hevarista. Tietenkin tosielämässä ihmiset kuuntelevat hyvin monenlaista musiikkia, mutta kun Nemiä kuitenkin mainostetaan goottihahmona on hieman omituista, ettei hän varsinaisesti kuuntele minkäänlaista goottimusiikkia. Jos en nyt ihan väärässä ole ainoa mainittu oikea artisti on Alice Cooper. Itse pidän Alicen musiikista hyvinkin paljon (dragontown kotona tehosoitossa), mutta en kyllä varsinaiseksi goottirockiksi sitä mieltäisi.

En nyt siis todellakaan yritä väittää, että Nemi olisi huono. Kyseessä on varsin viihdyttävä strippisarja, jota lukee aina mielellään. Kuitenkin tämä valtava kohu tuntuu jotenkin liioitellulta. Strippisarjoja kun on valtavasti ja monet (kuten esim sinfest) ovat Nemiä paljon laadukkaampia.

Olen vastaavan kirjoituksen takia joutunut eräällä toisella foorumilla suhtettomien raivonpurkausten kohteeksi. Älkää siis nyt ottako tätä minkäänlaisena pyhäinhäväistyksenä, jookosta.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2004 klo 17:42:01 kirjoittanut Tuukka »

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #192 : 26.09.2004 klo 18:01:26 »
Ensinnäkin, Lise ei ole saanut mitään koulutusta piirtämiseen. Omistan itse ruotsinkielisinen "NEMI del 1":n, jossa on ensimmäisten vuosien Nemejä. Kyllä se piirrostyyli on paljon kehittynyt - ensimmäiset stripit ovat juuri sellaista jälkeä, jota itse olisin tehnyt peruskoulun vikalla - lukion ekalla. Se, että sarja on päässyt kaupalliseen levitykseen, on pienimuotoinen ihme. Toisaalta, ilmeisesti sarjan suosio perustuu juuri siihen, että se ON sanomalehtisarjis, ja silti siinä jopa tapahtuu jotain, ja se on hauska.  Ei Masilta voi odottaa samaa :P Piirrostyyli seuraa Lisen omia taitoja, ja minusta liioittelu toimii hyvin sarjan hengessä. Nemi yrittää toistuvasti painottaa, että hän on individuaali, ei joku suoraan-muotista gootti. Nemi pukeutuu noin, koska haluaa erottua joukosta ja tykkää goottimaisesta muodista. Piste. Kenties artistien jättäminen mainitsematta on tietoinen juttu, jonka avulla sarjaan saadaan lisää ajattomuutta? Nemiä pitäisi ajatella enemmänkin kapinallisena, itsenäisenä ja henkisesti vahvana naisihmisenä, eikä goottina. Sarjassa muistaakseni kerta toisensa jälkeen osoitetaan kuinka kaikki ihmiset ovat typeriä (Nemi lukuunottamatta, mutta gootit yleisesti mukaan lukien). Itseasiassa ihmettelen, että Nemi ylipäänsä pukeutuu kuten gootti - mutta jos Lise aloitti sarjan tekemisen nuorena, niin kenties hahmo sai innoituksensa Lisen peilistä... vaikka ei Lise olekaan. Ja erottaahan se Nemin mukavasti muusta hahmokaartista. Sarjakuvan mainostaminen goottisarjiksena on sarjalle selkeästi koiranpalvelus.

Nemin vahvuus on nimenomaan se tapa, miten hän kommentoi asioita, ja miten hän näkee (usein oudosti) ympäristönsä.
Näin Nemi toimii, ja jos et tykkää niin on oma asiasi. En minä jaksa siitä lähteä mitään fleimiä kirjoittamaan. Jos nyt haluaa jotain sanoa, niin omasta kokemusta voin sanoa, että jos alkaa esim. Hollywood-rainaa joka sijoittuu keskiaikaan, katsomaan sillä asenteella, että "Ei tuollaisia ollut keksitty vuonna 1000! Ja miten ton tytön iho on noin hyvässä kunnossa? Ei silloin ollut klerasilia! Ja tuo metallintyöstämistapa keksittiin vasta kaksisataa vuotta myöhemmin! Ja tuo ritarin haarniska! Eivätkö ihmiset tiedä, että tuollaisia ei oikeasti koskaan käytetty?!?" jne. Kun leffaa katsoo noin, etsien virheitä, niin helposti sitä unohtaa sen, minkä takia se leffa on niin hyvä; juoni. Jos se tarkoittaa että pitää sivuttaa lavastajien huonon työskentelyn, niin se ei millään tavalla vaikuta käsikirjoituksen mahtavuuteen.

Luulen, että sun ongelma on se, että olet nähnyt mainokset "Goottityttö NEMI!" ja ostanut sarjat siltä pohjalta että "nytpäs luen gootin nimeltä Nemi edesottamuksista", ja sitten tartut "albumiin" (olen samaa mieltä siitä, että se ei kyllä sellainen ole) ja huomaat että ei oikein vastannut odotuksia. Ja sitten sun lukeminen menee siihen, että luettelet virheitä, etkä näe, minkä takia Nemistä ihmiset pitää..

Sinfest on hyvä, ja ansaitsisi päästä paperillekin. Sitä estää varmasti se, että Amerikassa ollaan niin hirveän konservatiivisia. Jutuissa ei saa loukata ketään. Ja päähenkilöhän yrittää kaupata sieluaan paholaiselle heti ensimmäisessä stripissä..! Ihmettelen kyllä, että miksi kukaan Euroopassa ei viellä sarjakuvaa julkaise. Mikäli JYSÄYS alkaa joskus Amerikkalaistakin ottamaan mukaan, niin Sinfestiä voisi julkaista "kermat päältä" periaatteella vaikka sisäkannessa. Mutta ei sitä koskaan tapahdu.

Tuuk42 voisi myös vilkaista Something Positivea (www.somethingpositive.net). Kauniisti piirretty ja aika pirun hauska. Voisit vaikka digata.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2004 klo 18:06:06 kirjoittanut Justen »

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #193 : 26.09.2004 klo 18:32:09 »
Luulen, että sun ongelma on se, että olet nähnyt mainokset "Goottityttö NEMI!" ja ostanut sarjat siltä pohjalta että "nytpäs luen gootin nimeltä Nemi edesottamuksista", ja sitten tartut "albumiin" (olen samaa mieltä siitä, että se ei kyllä sellainen ole) ja huomaat että ei oikein vastannut odotuksia. Ja sitten sun lukeminen menee siihen, että luettelet virheitä, etkä näe, minkä takia Nemistä ihmiset pitää..

Osittain hyvinkin totta. Omat odotukset ja käsitykset vaikuttavat aina lukukokemukseen. Kirjoituksellani yritin kuitenkin vain ilmaista ihmetystäni sarjan ympärille syntyneestä käsittämättömästä fanitusilmiöstä. Pidan Nemiä yhä hyvänä strippisarjana, mutta jatkuva ylistäminen ja kohkaaminen pistää vituttamaan. Sarjasta on tietyissä piireissä (ei välttämättä kvaakissa) kasvanut jotakin elämää suurempaa, jota kaikki palvovat ja josta ei löydy mitään vikaa.
Myönnettäköön, että äskeinen tekstini oli yllämainituista syistä turhan kärjistetty.

Tuuk42 voisi myös vilkaista Something Positivea (www.somethingpositive.net). Kauniisti piirretty ja aika pirun hauska. Voisit vaikka digata.

Väärä Tuukka, mutta tsekkaanpa jokatapauksessa ;)

Ja edelleen, minun on vaikea ärsyyntyä jostain musiikillisista yms. ristiriidoista, kun goottien maailmankatsomus ei ole yksityiskohtaisesti tuttu.
No myönnettäköön tähän väliin, että en ehkä ole oikeaa kohdeyleisöä sarjalle. Metallimusiikki lieveilmiöineen on jo niin tuttua, että kaikki vitsit tuntuvat vähän valmiiksi nauretuilta :P

Sanoin tuon "strippisarjakuvan eliitin" ajatellen ehkä enemmän sanomalehtisarjakuvia, joissa ollaan totuttu hieman konservatiivisempiin ja vähemmän kantaa ottaviin strippeihin. Netissähän sarjojen ajankohtaisuus ja sensuuri eivät ole samanlaisia ongelmia.
No nyt ollaan jo samoilla linjoilla. Sanomalehtisarjakuvista puhuessa Nemi todella on eliittiä. Koko kohkaamiseni perusideana olikin "Hyvä mutta ei niin hyvä" ;)
« Viimeksi muokattu: 26.09.2004 klo 18:37:58 kirjoittanut Tuukka »

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #194 : 26.09.2004 klo 21:14:44 »
Sinfest on hyvä, ja ansaitsisi päästä paperillekin. Sitä estää varmasti se, että Amerikassa ollaan niin hirveän konservatiivisia. Jutuissa ei saa loukata ketään. Ja päähenkilöhän yrittää kaupata sieluaan paholaiselle heti ensimmäisessä stripissä..! Ihmettelen kyllä, että miksi kukaan Euroopassa ei viellä sarjakuvaa julkaise. Mikäli JYSÄYS alkaa joskus Amerikkalaistakin ottamaan mukaan, niin Sinfestiä voisi julkaista "kermat päältä" periaatteella vaikka sisäkannessa. Mutta ei sitä koskaan tapahdu.

Tuosta vallan mainiosta strippisarjakuvasta Sinfestistä on itseasiassa julkaistu jo kaksi albumia. Ensimmäinen albumi, "Sinfest", tuli ulos 2002 ja toinen, "Life is my bitch", julkaistiin viime vuoden lopulla.
Put on your big girl panties and deal with it!