Edit: Tämä kirjoitus oli tarkoitettu tuonne "työpöydät - fyysiset ja... jotain" -osioon... Mode on hyvä ja siirtänee sen tuota pikaa... 8)
Hmmm... Itseäni ihmetyttää nyt näitä kuvia katsellessani, että missä ihmeessä te niitä sarjakuvia väsäilette? Käytännössä vain Welzulla ja ehkä vielä Leolla oli varsinainen, vain sarjakuvan piirtämiselle omistettu "pyhättö", jonka tila oli kokonaan tarkoitettu sarjakuvien väsäämiselle (joskin uskon, että Leo tekee myös kotiläksynsä samalla pöydällä). Useimmilla muilla mukana oli kaikenlaista hurumykke-tilaavievää tietokonetta, skanneria, tulostinta ym. krääsää, ja niilläkin joilla oli varsinainen piirtämiseen tarkoitettu "tila" siinä vieressä, se oli kyllä niin pieni, että ihmetellä täytyy, voiko tuollaisten ääreen mitään kaatamatta ja romahduttamatta edes istuutua...
Mutta... jos sarjakuvia silti syntyy... mitäs sillä on lopulta väliä? Jokainen tekee tavallaan ja kun jotkut tarvitsevat kunnon piirtopöydän kaltevine tasoineen, toisille riittää sänky, vaatehuoneen nurkkaus, sohva, vessanpönttö tai keittiön leikkuulauta...
Itselläni on koko touhuun varattu tästä kolmioista kokonaan oma huone, jossa on suuri ja mahtava kalteva piirustuspöytä sekä paljon hyllyjä ja laatikostoja tarvikkeille, eli oikea vanha kunnon ateljee. Tietokoneelle yms. työelektroniikalle on toisella puolella huonetta oma työpisteensä piirtotyöpisteen lisäksi. Silti sarjakuvia ei oikein tahdo syntyä...

Ehkä tämä huone on vähän liiankin väljästi ja hyvin organisoitu, sillä täältä on ällistyttävän helppoa toisinaan pysyä poissakin jopa useita päiviä! Sitten kun töitä jaksan tehdä, teenkin niitä sitten ympäri vuorokauden kunnon viimetingan miehen tyyliin. Olen onnellinen niiden puolesta, jotka kykenevät tekemään sarjakuvaa äärimmäisen ahtaissa olosuhteissa (kuten tuo Kaltsun työpiste oli kyllä minulle shokeeraava järkytys...), mutta itse tulisin kyllä pian hulluksi sellaisissa oloissa. Minun työhuoneessani on esteettä päästävä konttorituolilla kruisailemaan eri pisteiden välillä niin, että renkaat vinkuu...

Muuta ylimääräistä työhuoneestani ei työntekoon liittyvistä asioista oikeastaan löydykään kuin pari käärmeterraariota...