Kirjoittaja Aihe: Työpöydät (fyysiset & virtuaaliset)?  (Luettu 36008 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Ahola

• Jäsen
Työpöydät (fyysiset & virtuaaliset)?
« : 07.08.2004 klo 22:38:01 »
Sainpa tässä ateljeenurkkauksenikin siivottua ja päätin siinä samalla järjestellä värkkini ja värmättimeni käden ulottuville. Innostuksissani otin jopa kuvankin:

Tuli käytettyä aivosoluja ajatteluun ja mietin tässä että minkälaisia työpisteitä teillä ammattilaisilla siellä oikein on? Jos on digitaalinen kuvankaappausmahdollisuus, niin aina parempi! Kuvaa kehiin, jos vaikka saisi vähän ideavinkkejä työmukavuuden ja tuottavuuden parantamiseksi. (Myönnän että jotain virikkeellistä rekvisiittaa olisi saatava tuohon ympärille vaikka seinille.. :))

Ja näin samalla kun on alkanut noita erinäisiä kuvanpoikasia ja sarjakuvasivuja kertymään tuonne kiintolevynpohjalle, on tietyn haluamansa kuvan löytäminen kaiken kakan seasta vaikeutua huomattavasti... Minulla on kaikki tuotokseni skannatuista sarjakuvasivuluonnoksista novellinalkuihin samassa pääkansiossa omalla asemallaan. Siellä on sitten jokaiselle tyypille, kuville, kirjoituksille, peleille, biiseille ja muille omat kansionsa ja vastaavasti kaikille alalajeille (vesivärimaalaukset, sarjakuvat, luonnokset...) omat kansionsa. Myös jokaiselle keskeneräiselle työlle on omat kansionsa. Ja julkaisuvalmiit kuvat ovat omassa kansiossaan...

Kieltämättä teen ihan pirusti alikansioita, luultavasti suurimmaksi osaksi turhaan, joten oliskos edelleen teillä ammattilaisilla jotakin ideavinkkiä? Miten te organisoitte kaiken materiaalin digitaalisesti?

Hullut päivät on menossa, ideat lentämään!  8)
« Viimeksi muokattu: 02.01.2005 klo 17:50:43 kirjoittanut Juha Kouvalainen »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Työpöydät (fyysiset & virtuaaliset)?
« Vastaus #1 : 07.08.2004 klo 23:14:53 »
Tässä minun työnurkkaukseni. Valitan kuvan huonoa laatua.

Piirustuspöydän kourussa on kaikki yleisimmät työvälineet (lyijykynä, kumi, viivotin ja muutama tussi). Pöytään olen liimannut työn alla oleviin projekteihin liittyviä kuvia ja mm. käsikirjoituksen.
Vasemmalla on siirrettävä hyllykkö, jossa on sekalaista paperitavaraa ja mustepullot. Oikealla on pieni kirjahylly, jonka päällä on sitten loput työvälineet (tusseja, siveltimiä jne.).
Tietokone (ei valitettavasti kuvaa) on pöydällä vastapäätä piirustuspöytääni (eli takana, jos piirrän). Se on yleensä erinäisen paperitavaran peittämä ja erittäin epäerkonominen. Lisäksi tuolla seinällä, jossa on punainen verho on olohuoneen ikkuna ja siitä loistaa sellainen auringonvalo, että ei ihmekään, jos väritykset on joskus (ja useamminkin) pielessä.

Tietokoneen työpöytä noudattaa samaa sekavaa linjaa. Minulla on kaikki työjutut (sarjakuvat, piirrokset, tekstit, nettisivut jne.) yhdessä pääkansiossa, joka on sitten täynnä alakansioita ja ne puolestaan omia alakansioitaan. Itse työpöydällä on myös lukemattomia kansioita, jotka liittyvät työn alla oleviin projekteihin...

Multa ei siis saa mitään hyvää vinkkiä, miten mukavuutta voisi parantaa (paitsi tyyliin "älä tee näin"). Mutta enhän ole ammattilainenkaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Matti Veekamo

• Laiskapaska
  • Jäsen
  • Sarjismiäs
« Vastaus #2 : 07.08.2004 klo 23:37:43 »
Täytyy kyllä nostaa pojille hattua työpöytien siisteydestä. Herranen aika, noiden kuvien täytyy olla lavastettuja ;)

Omalla pöydällä on juuri ja juuri akolmelle sopiva aukko. Pienikin virheliike romahduttaa lattialle ison kasan luonnoksia yms.

Tälläinen laiska taiteilija kyllä aina ne pyödät siivoaa mutta eiväthän ne pysy kunnossa kuin noin kaksi ensimmäistä päivää.
__
Matti Veekamo
Veksu

Holle

• Jäsen
« Vastaus #3 : 07.08.2004 klo 23:52:28 »
Täytyy kyllä nostaa pojille hattua työpöytien siisteydestä. Herranen aika, noiden kuvien täytyy olla lavastettuja ;)

Omalla pöydällä on juuri ja juuri akolmelle sopiva aukko. Pienikin virheliike romahduttaa lattialle ison kasan luonnoksia yms.

Tälläinen laiska taiteilija kyllä aina ne pyödät siivoaa mutta eiväthän ne pysy kunnossa kuin noin kaksi ensimmäistä päivää.

Kyllä. Nämähän on kuin sisustuslehden artikkelista  ;).  Kahvimukille tai olutpullolle ei tahdo löytyä laskeutumistilaa meikäläisen piirustusareenalta.
Virtuaalipuolella sama homma , vaikka siellä olen ehkä hieman paremmin oppinut lokeroimaan asioita . Saatan laittaa kuvaa kun/jos siivoan.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Zabbo

• Jäsen
« Vastaus #4 : 08.08.2004 klo 01:02:40 »
Ihailtavan järjestelmällistä porukkaa. Minulla kestää työpöytä järjestyksessä pari-kolme päivää. Sen jälkeen pöytä on aivan samanlaisessa kunnossa kuin ennen siivousta.

Tästä ei kannata ottaa mallia. Amatöörin työpöytä:

Pahoittelen kuvan surkeaa laatua (kuva on otettu kamerakännykällä).

Tietokone on pöydän takana lattialla ja skanneri sen päällä.

Virtuaalityöpöytä on vielä huonommin järjestyksessä. Yleensä teen jokaiselle projektille oman alikansion jonka sisältä löytyy lisää alikansioita (tyylin: luonnokset, valmiit, kesken). Kaaoksen maksimoinniksi tallennan jokaisesta piirroksesta vähintään viisi versioita eri työvaiheista.
- Jokainen eilinen on uusi huominen -

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 08.08.2004 klo 11:24:26 »
Höh. Harmittaa kun ei omista kameraa että sasi omasta pöydästä kuvaa. Ei nimittäin ole ihan noin sisustuslehti kamaa. Tärkein esine työpöydällä on puinen kalteva taso. En tiedä onko niille oikein nimiäkin mutta hieman kallistuva taso mihin mahtunee sanomalehti auki. Taso on ainoita perintöjä mitä olen saanut (ja varmaan tulen saamaan). Taso on myös useamman maalikerroksen alla. Olen miettinyt skannaamista koska siitä voisi saada hyvän tekstuurin. Tosin taso on yleensä työvälineiden ja papereiden peitossa. Enempää en viitsi yrittää selittää joten kaikille uteliaille... odottakaa että saan kameran jostain.

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #6 : 08.08.2004 klo 12:11:21 »
Hitto, tollasta ku Welzulla on oon aiiiiina halunnu! Tuollainen olisi minun virikkeellinen työtasoni. Eikä varmaan selkäkään sano krunts-pam tuon päällä rohnöttäessä?

Mietin josko viitsisi ruveta nikkaroimaan tuosta levystä joka on palvellut minua jo monet vuodet, vähän kaltevampaa versiota.. Eihän siinä kai tarvitsi kuin vähän puupalikoita ja kuumaliimaa. Sopivan yksinkertaista tällaiselle tunarille.

Noh, saahan jokaisella unelmia olla, ehkä jonain päivänä minäkin saan tuollaisen...

Täytyy kyllä nostaa pojille hattua työpöytien siisteydestä. Herranen aika, noiden kuvien täytyy olla lavastettuja

Heh, nojoo, kyllä tuo meitin pöytä näyttää aika kauhealta jo yhden vesivärimaalauksen jälkeen, huomasin juuri viime yönä.. Mutta kun kerta siivosin (olisittepa nähnyt tätä tilaa ennen suursiivousta..), niin pidetään sitten siistinä. Pitää vaan jaksaa sisällyttää jälkisiivous työprosessiin. (Ja voisihan sitä siivoilla aina välillä kesken hommankin, mutta mitäs järkeä siinä olisi, menee hyvät inspiraatiot vaan hukkaan. :))

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #7 : 08.08.2004 klo 22:38:03 »
Tietsikkapiste on tuossa. Joskus piirtelenkin sen ääressä jos huvittaa seurailla chattia tai vastaavia samalla.
Yleensä kuitenkin menen nojatuolille kyhnöttämään ja piirrän paperi sylissä
(jonkin sopivan kovakantisen A4-tuotoksen päällä).

Taustalla peilissä näkyypi parempi kirjahylly.

Kuten muutkin, minäkin siivosin priimakuntoon ennen kuvaamista.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2004 klo 22:39:18 kirjoittanut Jarmo »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #8 : 08.08.2004 klo 23:28:41 »
Hitto, tollasta ku Welzulla on oon aiiiiina halunnu! Tuollainen olisi minun virikkeellinen työtasoni. Eikä varmaan selkäkään sano krunts-pam tuon päällä rohnöttäessä?
Se on ihan hyvä. Ostin sen viime vuonna koululta.
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=198
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Leo

• Jäsen
« Vastaus #9 : 09.08.2004 klo 09:53:20 »
Kaivan kohta kameran kaapista ja kuvaan pöytäni, mutta kysynpä nyt Jouni Aholalta: Mistä ostit tuon pienen hyllykön, jossa teippisi, värisi yms. sijaitsevat  vai teitkö itse? Tuollaiselle olisi itsellänikin kovasti käyttöä.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #10 : 09.08.2004 klo 10:05:40 »
Kuten muutkin, minäkin siivosin priimakuntoon ennen kuvaamista.

Ensimmäinen kuva joka ei ole suoraan sisustuslehdestä leikattu ;D Tuo näyttää jo paljon tutummalta.

Kateellinen olen että joillain on noin paljon seinätilaa että tuollaiset hyllyköt kuin Jounilla edes mahtuvat seinälle.

Kuvaa pukkaa kun saan jostain kameran kätösten ulottuville.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #11 : 13.08.2004 klo 09:16:17 »

Minulla on työpiste parvisängyn alapuolella. Hiukan ahdasta tuppaa toisinaan olemaan. Nytkään tuohon ei oikein mahdu millään piirtämään. Toinen monitori ja nuo kansiot pitäis heivata toisaalle ja lipasto työntää takaisin pöytätason alle. Ergonomisempi tuoli olis hemmetin kova sana.

Pienenä yksityiskohtana kerrottakoot että valopöydän pinnalle on teipattu piirtoheitinkalvo johon on kopioitu millimetripaperia. Auttaa tekstaamisen kanssa varsin rutkasti.

kalmisto

• Kreivi Karsten
  • Jäsen
  • Liikaa kahvia
« Vastaus #12 : 19.08.2004 klo 16:15:52 »
Kaltsu: Ei kai tuolla koneella ole vaan irkki auki senkin nörtti. :)
Mä tahdon kaltevan pöydän ja hyvät työtilat! Antakaa...

• Jäsen
« Vastaus #13 : 19.08.2004 klo 16:37:51 »
Nonni -->

Fyysinen
http://www.freewebs.com/vhsarjakuvat/Tyopoyta.JPG

Ja oisko näytössä Jarmon työpöydän kuva :P?
« Viimeksi muokattu: 19.08.2004 klo 16:40:28 kirjoittanut Ville Halonen »
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Da Verde Nuvola

• Jäsen
« Vastaus #14 : 19.08.2004 klo 17:13:18 »
Mulla on täsmälleen samanlainen viivotin kun welzulla maksokin 5.50 :O  

Onko muuten semmosia pieniä valojuttuja niinw semmosia a4 kokosia ja missä hintaluokissa semmoset lentelee?

Ite piirrän sängyllä iso kovakantinen kirja sylissä.