Batman returns ei ole lähes kymmeneen vuoteen ollut paras Batman elokuva mutta se onkin makuasia.
Lisäys: Nolania kiinnostaa enemmän Bruce Wayne, eli mikä Waynen sielussa kalisee kun sitä ravistaa. Tim Burtonia kiehtoi enemmän Batman. Mielipiteitä jakavat ja keskustelua herättävät, eritoten tämä loppuratkaisu.
tässä olen kanssasi hiukan eri mieltä.
Burtonia ei varsinaisesti kiinnostanut Batman vaan mahdollisuus goottilaishenkiseen friikkisirkukseen, jossa siinäkään ei varsinaisesti vikaa ole.
Nolan käsittelee kaikissa kolmessa elokuvassa toki Bruce Wayneä, mutta palaten Batman beginsiin jossa the Dark Knight Risesin tavoin korostettiin symbolismia.
batman beginsin lopussa (SPOILAA! >) Rachel Dawes kertoo Waynelle kuinka mies jota rakasti lähti pois, kuoli, eikä ikinä palannut.
kuinka bruce wayne on naamio, ei batman.
Jatko-osansa osoitti mitä naamioitunut sankari aiheutti, mitä valtatyhjiö toi(Jokeri) näyttäen mikä on naamioiden kääntöpuoli.
Vankasti ja osin väärin yksinkertaistaen jatkoi valintojen ja naamioiden vaikutusta(jokerin toistuvat "alkuperät" ja naamioiden käyttö naamion alla, sen tekeminen omiksi kasvoiksi ja Harvey Dent/kaksinaama jonka kohtalo on sekin valhe ja totta, naamioita ja valintoja)
Miten tämä liittyy TDKR-elokuvaan? Jos lähdetään siitä miten Bane on 1:1 Batman mutta käänteisesti voimakas, koulutettu mutta äärimmäisestä köyhyydestä ei rikkaudesta.
Banella on armeija, Batman on näennäisen yksin.
Molemmilla on sama koulutus, molemmilla on oma fanaattinen agenda.
Ja kuten Bane sanoo liki ensimmäisisä repliikeissään
"kukaan ei välittänyt kuka olin...ennen kuin laitoin naamion"
Bruce Waynen ja Batmanin ero on häilyvä ja itse nautin suuresti Nolanin trilogian tavasta jättää tulkinnoille tilaa, itse koen että trilogia on yhtenäinen tarina ja enemmän Batmanista kuin Bruce Waynestä.
Eniten olen samaa mieltä Ted Naifehin kanssa:
"katsoin The Dark Knight Risesin ja siinä on vain yksi vika, sama kuin Dark Knightissa: se on liian lyhyt"