Teitkö Mara sarjakuvasi a4 formaattiin?
Alkuinnostuksen jälkeen tämäkin osio taisi lopahtaa, tosin enpä itsekkään ole saanut sivun sivua tehtyä. Kattellaan.
Tein oman juttuni pysty-A4:ksi, kolmeen ruuturiviin. Mietiskelen vielä että miten sen saisi skannatuksi leikkelemättä originaalia...
En itse näe tuota kahden rivin A5:tä vaakaa pakolliseksi kun lehtiä voi olla useampi. Näen ainoan yhteisen päätettävän asiana sen, että niistä saa koottua A4 kokoisen julkaisun sitten jos ja kun se on tarpeellinen. Nettijulkaisua varten käsittääkseni näistä ei oltaisi julkaisemassa yhtä lehteä vaan useampi julkaisu sitä mukaa kun olisi valmiita sopivan mittaisia tarinoita.
Ainoa missä koolla on väliä mihin lopulliseen julkaisukokoon tekee. Nettiä varten vaaka formatti on toki parepi ja tekemällä kahden rivin vaaka sivuja on toimiva ratkaisu. Tai siis tekemällä pysty sivun, joka on jaettu kahteen osaan joista yhdessä osassa on normaalisti kaksi riviä, mutta toki voi käyttää koko vaaka tilaa hyväkseen esim isompiin ruutuihin. Tulikohan tarpeeksi monimutkaisesti selitettyä? Tarttis jonkun yleisnimen tälle tavalle tehdä sivu...
Mutta itse näen tosiaan mahdollisena myös muunlaisten lehtien teen Kvaak lehtinä, enkä näe mitään varsinaista muuta syytä tähän formaattiin, kuin helpon luettavuuden netissä.
Mutta itse siis olen nähnyt erilliset lehdet lähinnä yksittäisinä tarinoina tai jatko tarinoina, joita tekee tiimi, johon kuuluu toimittaja, käsikirjoittaja, piirtäjä ja taittaja. Muitakin rooleja voi olla ja sama henkilö voi vastata useammasta roolista. Tiimi päättää keskenään lehden oikeuksista tms. ja tässä vaiheessa ei vielä tartte välittää muista oikeuksista.
Kun näitä julkaistaan, tavalla tai toisella tarinaan lätkäistään kvaak-albumi logo (kansi) ja sitten jokin taho päättää missä järjestyksessä julkaistaan ja Kvaakkiin laitetaan linkki tarinaan. Joka siis tarkoittaa, että Kvaakin kanssa ei tarvitse sopia mistään.
Kun tarinoita on tarpeeksi, niin näistä kootaan jonkin sopivaan sarjistapahtumaan jonkun henkilön / ryhmän johdolla antologia. Siinä vaiheessa sitten sovitaan yksittäisten julkaisijoiden kanssa oikeudesta julkaista sarja A4 kokoisessa julkaisussa.
Minä en siis näe järkeä julkaista netissä kaikkea kerralla yhtenä antologia lehtenä. Netissä ei kuitenkaan sellaista jaksa lukea.
Lehden tekijälle hyöty olisi siinä, että tätä kautta julkaisu saisi huomiota ja niin haluteessaan mahdollisesti julkaisun lehtenä.
Tää siis vaan yleisesti miten mä näkisin järkevänä tehdä tämä.